2011-01-05, 09:03
Medlem
fliermans avatar
Jag vet inte om jag är konstig men jag tycker Windows är sjukt torftigt och att Ubuntu är betydligt snyggare.
Citera
2011-01-05, 13:32
Medlem
_ZoutHs avatar
Windows 7 tycker jag, som flera här, inte är särskilt snyggt och xp är inte att tala om. Då var det tidigare bajsbruna ubuntu snyggare. Jag väljer utseendet hos ubuntu framför det hos win7 7(hehe) dagar i veckan.

Testa KDE om du är ute efter "fetare" skrivborsgrafik by default s.a.s.

Sen är det lite intressant hur ubuntu kommer se ut i framtiden i.o.m. bytet ifrån X.org till wayland.
Citera
2011-01-05, 14:56
Medlem
raggarsvins avatar
För det första tycker jag att t.ex. Ubuntu är snyggare än Windows 7 och Mac. För det andra så kör jag Linux för att det inte är Windows 7 eller Mac, det behöver inte vara snyggt. Hellre prestanda framför det grafiska. Sedan kan man få t.ex. Ubuntu att bli mycket mycket snyggare. Och man kan skräddarsy det mycket mer än Windows och Mac.
Citera
2011-01-05, 15:14
Medlem
Håller med 2 ovanstående, Linux är snyggt och mycket att förändra gällande utseende
Stabilt som fan ;D
Citera
2011-01-05, 15:34
Medlem
boppaloozs avatar
"Smaken är som baken - delad", (gammalt djungelordspråk). Jag tycker ubuntu 10.10 är riktigt snyggt. Men det kan kanske finnas en liten del av förklaringen i att Bill Gates och hans kompisar på ena hållet och Steve Jobs och hans kompisar på andra hållet har råd att lägga ned flera miljoner dollar på att anställa grafiska designers och programutvecklare för att utveckla grafik- och programideerna medan Linux i stort sett bygger på frivilliga insatserr från entusiaster. När det gäller typsnitt är det också en prisfråga. Många typsnitt måste man betala för för att få använda i sitt system. Men det är ingenting som säger att det inte skulle gå att få ett ubuntusystem att se snyggare ut eller att se ut som windows 7 eller Mac OS X, om någon bara tar sig tid att göra en sådan förändring. OS X är för övrigt ett unix-baserat eller åtminstone unix-likt system bakom all snygg grafik.
Citera
2011-01-05, 15:36
Medlem
Det går ju att ändra hur en DE ska se ut så in i bomben, bara att installera en valfri distro some du tycker om, köra in en DE som gnome, KDE, openbox etc etc.

Sen är det ju bara att ändra GTK och liknande så kan du ju få en DE att se ut precis som du vill.

Ni som tror att Ubuntu bara kan se ut på ett sätt är ju helt dumma i huvudet, gillar du inte Gnome som Ubuntu använder så är det ju bara att testa KDE eller något annat.

Gillar du inte Ubuntu som distro kan du ju testa nån annan distro som arch, suse, gentoo etc etc.
Senast redigerad av Loka123 2011-01-05 kl. 15:38.
Citera
2011-01-05, 15:51
Medlem
raggarsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loka123
Det går ju att ändra hur en DE ska se ut så in i bomben, bara att installera en valfri distro some du tycker om, köra in en DE som gnome, KDE, openbox etc etc.

Sen är det ju bara att ändra GTK och liknande så kan du ju få en DE att se ut precis som du vill.

Ni som tror att Ubuntu bara kan se ut på ett sätt är ju helt dumma i huvudet, gillar du inte Gnome som Ubuntu använder så är det ju bara att testa KDE eller något annat.

Gillar du inte Ubuntu som distro kan du ju testa nån annan distro som arch, suse, gentoo etc etc.
Openbox är ingen DE, utan en WM
Citera
2011-01-05, 16:16
Medlem
Nohs avatar
KDE ser ganska snyggt ut och har gjort det de senaste två 4.x'orna, bara man slänger in något mer genomskinligt tema och en fräsh bakgrund och global menu bar!

Men, det största problemet är som sagt att grafiker och UI-designers inte jobbar lika mycket idéelt som programmerare tenderar att göra.
Citera
2011-01-05, 16:31
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noh
KDE ser ganska snyggt ut och har gjort det de senaste två 4.x'orna, bara man slänger in något mer genomskinligt tema och en fräsh bakgrund och global menu bar!

Men, det största problemet är som sagt att grafiker och UI-designers inte jobbar lika mycket idéelt som programmerare tenderar att göra.
Fast Canonical anställde ju några designers som jobbade vid Apple förut, bl.a. deras idé att lägga fönsterknapparna på vänster sida om jag minns rätt. Ska hur som helst bli intressant att se eventuella förändringar som kommer därigenom.
Citera
2011-01-05, 16:58
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Vad är det för fel på att köra tilling WM som Awesome nudå?
Citera
2011-01-05, 16:58
Medlem
gullgubbens avatar
Personligen tycker jag KDE 4.5 är mycket snyggare än Windows 7, och nästan i klass med OS X i snygghetsskalan. Screenshot.

Tittar man inte bara på hur fint det är för ögonen, utan vilka funktioner det grafiska gränssnitten har, så klår KDE både Windows och OS X med råge. Jag har workspaces, som jag älskar över allt annat. En knapp för att maximera fönster. Man kan dra fönster till sidorna så de täcker halva skärmen. En funktion motsvarande Exposé på Mac för att se alla öppna fönster samtidigt. En riktig taskbar. Kort sagt, ett ihopplock av funktionerna som jag själv värdesätter mest från alla plattformar.

Oj, jag höll på att glömma "startmenyn". Den är helt underbar, med alla program grupperade efter kategori, en lista med favoriter, med mera. Fint animerad är den också. Startmenyn i Windows 7 med sin gigantiska scroll-lista är en mardröm i jämförelse.
Citera
2011-01-05, 17:53
Medlem
6E303062s avatar
Tycker också att nya KDE är sjukt snyggt, men jag skulle aldrig använda det. Jag har en stationär burk med Windows 7 om jag vill ha ögongodis och spel. Min laptop kör linux för att jag vill ha ett snabbt interface när jag surfar på tåget, och då duger Openbox gott och väl. Dessutom så är det rätt snyggt med snygga fönsterdekorationer och ett matchande GTK+-tema. Smaken är ju, som bekant, som baken - full med skit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in