• 5
  • 6
2011-01-15, 12:06
Medlem
Herr Lindholms avatar
Jag har använt mig av Ubuntu och gillade det just för att det ser ut som XP och 7. Men finns det någon site som går igenom de olika distrosarnas (?) utseenden? Jag kan ibland uppskatta ett gränssnitt/websida just för att den ser sådär kyligt "crisp" ut. Dvs att den inte fjäskar för användaren.
Citera
2011-01-15, 13:13
Medlem
Svinsvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Men finns det någon site som går igenom de olika distrosarnas (?) utseenden?

Den här sidan visar screenshots från några av de mest kända distributionerna:

http://www.linuxscreenshots.com/

Den verkar tyvärr inte särskilt uppdaterad.
Citera
2011-01-15, 15:43
Medlem
_ZoutHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zBr9
Linux utvecklas helt och hållet av folk som brinner för Linux
Inte riktigt, flera större företag bidrar med utveckling och då främst kod. Men det är väll så att ingen av dem ser någon mening med att ta fram något snyggt och dyrt designat.

Även om det skulle vara snyggare som standard så är väll frågan hur många som skulle stanna kvar med det. Om man kan så ändrar man oftast utseendet iafl.
Citera
2011-01-15, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snabelmannen66
Varför ligger Linux så långt efter när det gäller den visuella upplevelsen? Är det mjukvarubaserade begränsningar (grafikmotorn eller liknande) eller saknar man duktiga grafiker?

Jag tror inte du har hittat alla inställningar ännu.
Citera
2011-01-15, 18:03
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psyjunta
Förstår precis vad TS menar. Det är svårt att hitta teman med gradienter eller överhuvudtaget några detaljer.

Alla som gör teman slänger upp en enfärgad solid sak som ser ut som en hemsidesmall. Förstår egentligen inte varför det är så, GTK-motorn verkar ju stödja gradienter... mitt nuvarande tema är lite glasaktigt på sina håll.
Jag vet inte varför du blandar ihop "glasaktigt" med "gradienter". Men visst, vill du ha teman med gradienter finns det massor, och om inte annat är det lätt att knåpa ihop ett eget med t.ex. QtCurve. Annars finns ju projekt som Bisigi för Gnome.

Citat:
Skämt åsido, det är alldeles för pråligt och nån av designarna knarkar på genomskinlighet. Lugnar de sig ett par kilon kan det faktiskt bli riktigt jävla snyggt och användbart...
De har lagt till stöd för genomskinlighet, inte satt det som en standard. Eller menar du användare som lägger upp genomskinliga teman på KDE-look?

Citat:
Ursprungligen postat av zBr9
Anledningen är att det inte finns några designers som betalas flera miljoner dollar för att utveckla snygga gränssnitt, utan Linux utvecklas helt och hållet av folk som brinner för Linux, vilket inte är några riktiga designers, då dessa såklart använder Mac(?). Så man snor vilt element från windows och OSX som funkar där, och sätter ihop till någon designmässigt skitful hybrid som ändå "duger" för målgruppen.
Eller hur? Vad är IBM, (tidigare) Novell, Canonical, Intel, Nokia eller Google för något? Måste ju vara folk som kodar frivilligt, eller?
Citera
2011-01-15, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _ZoutH
Men det är väll så att ingen av dem ser någon mening med att ta fram något snyggt och dyrt designat.
jag kan gå med på att man antagligen pritoriterar funktionalitet men i övrigt är ditt påstående taget ur luften.
Citera
2011-01-15, 19:05
Medlem
psyjuntas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zom
Jag vet inte varför du blandar ihop "glasaktigt" med "gradienter". Men visst, vill du ha teman med gradienter finns det massor, och om inte annat är det lätt att knåpa ihop ett eget med t.ex. QtCurve. Annars finns ju projekt som Bisigi för Gnome.

Glaseffekten uppnås genom att ha två gradienter som möts på mitten...
Faktum kvarstår att Gnome allt som oftast ser torftigt och "B" ut, oavsett vilka teman som finns tillgängliga.

Citat:
De har lagt till stöd för genomskinlighet, inte satt det som en standard. Eller menar du användare som lägger upp genomskinliga teman på KDE-look?

Skrivbordet är pråligt och fult, genomskinligt överallt. KDE-Look är ännu sämre ja. Fönstertemat Oxygen däremot är skitsnyggt, det har samma gedigna känsla som att sitta på en Mac eller Windows.
Citera
2011-01-15, 21:22
Medlem
Zoms avatar
Citat:
No shit. glaseffekten kan uppnås med en gradient, ja. Att säga att en gradient är en glaseffekt är bara puckat. Ett tema kan ha gradienter utan att behöva se "glasig" ut för det.

Här har du ett exempel på en gradient med en bakgrundsbild som jag drog ihop på några sekunder.

Citat:
Faktum kvarstår att Gnome allt som oftast ser torftigt och "B" ut, oavsett vilka teman som finns tillgängliga.
Här kan jag inte relatera, har inte använt gnome på bra länge. Lust att lägga ett exempel som visar vad du tycker är "torftigt" och "B"?

Citat:
Skrivbordet är pråligt och fult, genomskinligt överallt. KDE-Look är ännu sämre ja. Fönstertemat Oxygen däremot är skitsnyggt, det har samma gedigna känsla som att sitta på en Mac eller Windows.
Ah, du menar plasma. Använd ett tema som inte är transparent eller slå av compositing.
Citera
2011-01-15, 22:54
Medlem
Citat:
verkar som om du mest bara drar allt över en kam för att vara obstinat... för sanningen är ju ändå den att du faktiskt inte sett alla teman i hela världen. så... det var inget bra argument. bättre kan du.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in