2011-02-09, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av misAAntrop
Sekt = Grupp med avvikande politisk eller religös uppfattning.

Det var mig en intressant definition på sekt. Har du hittat på den själv eller finns det någon seriös sociolog/religionssociolog som använder den? De allra flesta sektdefinitioner brukar ha med betydligt fler element än att det skall vara en avvikande politisk eller religiös uppfattning. Avvikande från vad förresten?
Citera
2011-02-09, 10:34
Medlem
Mja, SAOL definitierar sekt (förutom som tyskt mousserande vin) som "trossamfund som avskilt sig från ett annat; avvikande (religiös) grupp".

Wikipedia (http://sv.wikipedia.org/wiki/Sekt) beskriver det inledande som "Med sekt menas en grupp människor som är sammanbundna med någon ideologi eller någon/några ledare. Ordet sekt kan härledas till latinets secta (princip; parti; filosofisk skola; ideologi; partiprogram). Sekter finns inom religiösa respektive icke-religiösa ideologier. Sekter kan vara politiska, religiösa eller vara andra grupper eller föreningar. Somliga sekter kan påverka människors liv mycket, sina medlemmar, men även andra människor. Sekter finns inom så gott som alla religioner och ideologier. Ord som sekt, sekterism, sektledare används ofta i nedsättande betydelse, men de har ej alltid använts uteslutande i nedsättande betydelse. Ursprungligen kunde ordet sekt även ha neutral eller positiv betydelse. Ordet används i många fall för att betona avvikande livsstil, eller extrema åsikter eller starkt ledarskap. Även förtryck eller farliga åsikter kan åsyftas."

Betydelsen av "inskränkt" och "isolerande" är vanligare idag, men den tidigare betydelsen var snarare netutralt avskiljande.

Tidig kristendom kan t.ex. beskrivas som en judisk sekt (se Apg 24, där Paulus beskrivs av sina anklagare som ledare för "nasareernas sekt").

Men eftersom ordet både kan ha en neutral betydelse och en värderande (och den senare är vanligare idag) skulle jag vara försiktig med hur jag använde det.
Citera
2011-02-09, 16:49
Medlem
FRA-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rommelstein
Ja jag undrar nu om frimureri är en sjuk sekt?

Sekten har varit/är förbjuden i flera stater på grund av en anledning;

Det är en sjuk sekt med hemliga ritualer och liknande. På ytan är det en liberal förening som faktiskt inte skadar någon (likt alla andra sekter), men någonstans inne i alla sekters katakomber finns det lik i garderoben. Vet vi vad som händer inom frimurarnas väggar?

Jag tror inte att det har med världsherravälde eller liknande att göra, utan mer att det är en sekt för "finare folk" och dylikt.

Ner med sjuka sekter likt frimureri! Är det någon som håller med mig?

Frimurarna är snarare en klubb för inbördes beundran.
Citera
2011-02-10, 13:13
Medlem
Rommelsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FRA-mannen
Frimurarna är snarare en klubb för inbördes beundran.

Beundran för vad?
Citera
2011-02-10, 20:34
Medlem
LFEs avatar
Citat:
Sekt = Grupp med avvikande politisk eller religös uppfattning.

En sekt kan vara konstruktiv eller destruktiv. Ordet i sig har ingen värderande egenskap. Visst, destruktiva sekter finns som förföljer och terroriserar sina avhoppare. Men skulle tro att hos de flesta sekter kommer man och går som man vill.

Det är den historiska definitionen, ja.
Men då är frimureri definitivt en sekt.
Citera
2011-02-10, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baath
Det var mig en intressant definition på sekt. Har du hittat på den själv eller finns det någon seriös sociolog/religionssociolog som använder den? De allra flesta sektdefinitioner brukar ha med betydligt fler element än att det skall vara en avvikande politisk eller religiös uppfattning. Avvikande från vad förresten?

Lindq säger det så bra så jag orkar inte upprepa.. Avvikande från normen i det samhälle "gruppen" befinner sig i. Lärde mig den på mellanstadiet förövrigt.
Citera
2011-02-10, 23:09
Medlem
WERYs avatar
Citat:
De är säkert inte värre, men sekter brukar väl vara ganska "speciella"?

Ja det är därför det är en sekt. Avskyr sånt och undviker det. Har redan varit med i en mer eller mindre men man tröttnar till slut då det inte funkar i längden. Det finns ett konsensus man måste leva upp till och värderingar man måste ha. Diskutera det motsatta och dom apar sig och spelar dumma och oförstående. Man krymper som individ när man är med i såna sammanhang då det inte finns utrymme för öppenhet

Den som jag var med i har nästan gått under helt och det är fullt förståeligt. Ska bli intressant att få se vad som blir av den. Om den upphör eller om dom få som är kvar kämpar in i det yttersta för att den ska fortgå...
Citera
2011-02-11, 10:52
Medlem
Citat:
Lindq säger det så bra så jag orkar inte upprepa.. Avvikande från normen i det samhälle "gruppen" befinner sig i. Lärde mig den på mellanstadiet förövrigt.

Ah, mellanstadiet, denna outsinliga källa till kunskap. Mellanstadiet lärde mig bland annat att jorden var rund och att Sverige kristnades av engelska munkar. Bägge de sakerna var fel, precis som mellanstadiets definition av sekt är fel.

Jag vet vad du kommer att säga: Men det står ju också i SAOL! Min fråga på det är, när läste du en religionssociologisk publikation som hämtar sina begreppsdefinitioner från SAOL senast? SAOL är ett ganska uselt ställe att hämta vetenskapliga definitioner från, särskilt komplexa definitioner som sekt, religion och liknande.

Vad är då en sekt?

Precis som med begreppet religion så är det knepigt att definiera. Oftast så använder man sig av ett antal komponenter av vilka gruppen som man vill kalla sekt skall uppfylla en majoritet. Detta innebär att grupper kan ha vissa sekteristiska drag fast ändå inte vara en sekt.

Mellanstadiedefinitionen säger att en sekt är en grupp som har en avvikande uppfattning från det samhälle där gruppen ingår. Visst är det så att det är ett av dessa kriterier som krävs för att det skall kallas för sekt, men det räcker inte med det. Köper vi mellanstadiedefinitionen rakt av så blir veganrörelsen en sekt, vänsterpartiet blir en sekt och alla religioner förutom den svenskkyrkliga kristendomen blir sekter i Sverige. Det är väldigt lätt att inse att det är en fullständigt ohållbar definition. Jag tvivlar på att särskilt många vill kalla katolska kyrkan eller vänsterpartiet för sekt trots att de uppfyller det kravet som ställs i mellanstadiedefinitionen.

En sekt behöver alltså uppfylla fler kriterier. Några sådana kriterier, utöver den avvikande uppfattningen gällande gängse normer, är att de har en starkt hierarkisk struktur, att de fjärmar sig från omvärlden (de är polariserande till sin natur och i större eller mindre utsträckning hindrar medlemmarna från att ha en social samvaro med andra som inte tillhör sekten), att det är svårt/omöjligt att lämna sekten, att medlemmarna anser sig vara särskilt utvalda och ha ett särskilt kall, att de har en karismatisk och tydlig ledare och att sektlivet tar upp merparten av sektmedlemmarnas liv (påfallande ofta så lämnar sektmedlemmarna sina jobb och liknande för att arbeta åt sekten, ibland bor man även i kollektiv enbart för sektens medlemmar). Kikar man på dessa kriterier så blir det fantastiskt uppenbart att frimureriet inte är en sekt. Svaret på TS fråga blir alltså "Nej, frimureri är inte en sjuk sekt".
Citera
2011-02-11, 10:58
Medlem
Citat:
En sekt behöver alltså uppfylla fler kriterier. Några sådana kriterier, utöver den avvikande uppfattningen gällande gängse normer, är att de har en starkt hierarkisk struktur, att de fjärmar sig från omvärlden (de är polariserande till sin natur och i större eller mindre utsträckning hindrar medlemmarna från att ha en social samvaro med andra som inte tillhör sekten), att det är svårt/omöjligt att lämna sekten, att medlemmarna anser sig vara särskilt utvalda och ha ett särskilt kall, att de har en karismatisk och tydlig ledare och att sektlivet tar upp merparten av sektmedlemmarnas liv (påfallande ofta så lämnar sektmedlemmarna sina jobb och liknande för att arbeta åt sekten, ibland bor man även i kollektiv enbart för sektens medlemmar). Kikar man på dessa kriterier så blir det fantastiskt uppenbart att frimureriet inte är en sekt. Svaret på TS fråga blir alltså "Nej, frimureri är inte en sjuk sekt".

Däremot uppfyller det svenska försvaret de flesta eller alla dessa kriterier. :-)

(För nej, jag skulle inte klassa det som sekt.)
Citera
2011-02-11, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindq
Däremot uppfyller det svenska försvaret de flesta eller alla dessa kriterier. :-)

(För nej, jag skulle inte klassa det som sekt.)

Visst gör de det, det är därför det är så vanskligt när man talar om just sekter och hur de skall definieras. Precis som med religionsdefinition så blir det så att hur man än vänder sig så har man ändan bak så att säga.
Citera
2011-02-13, 11:34
Medlem
Citat:
Ah, mellanstadiet, denna outsinliga källa till kunskap. Mellanstadiet lärde mig bland annat att jorden var rund och att Sverige kristnades av engelska munkar. Bägge de sakerna var fel, precis som mellanstadiets definition av sekt är fel.

Jag vet vad du kommer att säga: Men det står ju också i SAOL! Min fråga på det är, när läste du en religionssociologisk publikation som hämtar sina begreppsdefinitioner från SAOL senast? SAOL är ett ganska uselt ställe att hämta vetenskapliga definitioner från, särskilt komplexa definitioner som sekt, religion och liknande.

Vad är då en sekt?

Precis som med begreppet religion så är det knepigt att definiera. Oftast så använder man sig av ett antal komponenter av vilka gruppen som man vill kalla sekt skall uppfylla en majoritet. Detta innebär att grupper kan ha vissa sekteristiska drag fast ändå inte vara en sekt.

Mellanstadiedefinitionen säger att en sekt är en grupp som har en avvikande uppfattning från det samhälle där gruppen ingår. Visst är det så att det är ett av dessa kriterier som krävs för att det skall kallas för sekt, men det räcker inte med det. Köper vi mellanstadiedefinitionen rakt av så blir veganrörelsen en sekt, vänsterpartiet blir en sekt och alla religioner förutom den svenskkyrkliga kristendomen blir sekter i Sverige. Det är väldigt lätt att inse att det är en fullständigt ohållbar definition. Jag tvivlar på att särskilt många vill kalla katolska kyrkan eller vänsterpartiet för sekt trots att de uppfyller det kravet som ställs i mellanstadiedefinitionen.

Det du sammanfattar här är en definition av en DESTRUKTIV sekt. Varken vänsterpartiet eller katolska kyrkan är speciellt avvikande. Men skit samma, jag vet vad du menar, och orkar inte argumentera luft!

TS fråga svarar vi ju likadant på i allafall: Frimureri är inte en sjuk sekt!
Citera
2011-02-20, 03:27
Medlem
FRA-mannens avatar
Citat:
Beundran för vad?

umm...det var ett uttryck, dessutom kan du väl googla lite innan du tar på dig foilehatten och skriker konspiration? Du verkar ju vara läskunnig så varför surfar du inte in på: www.frimurarorden.se och läser lite?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in