2011-02-24, 18:17
Medlem
Rommelsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FRA-mannen
umm...det var ett uttryck, dessutom kan du väl googla lite innan du tar på dig foilehatten och skriker konspiration? Du verkar ju vara läskunnig så varför surfar du inte in på: www.frimurarorden.se och läser lite?

Nej vill inte besöka deras hemsida
Citera
2011-02-24, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rommelstein
Nej vill inte besöka deras hemsida
Varför inte?
Citera
2011-02-24, 18:40
Medlem
De dyrkar satan: http://www.bibleprobe.com/freemasonry.htm
Citera
2011-02-25, 10:48
Medlem
joppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B787
De dyrkar satan: http://www.bibleprobe.com/freemasonry.htm

Roligt och underhållande att läsa. Synd att författaren redan efter 3-4 linjer avslöjar att han inte vet de allre mest grundläggande saker om frimureri. Annars kanske han hade lyckats lura några med vett i sinnet.
Citera
2013-08-15, 03:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rommelstein
Ja jag undrar nu om frimureri är en sjuk sekt?

Sekten har varit/är förbjuden i flera stater på grund av en anledning;

Det är en sjuk sekt med hemliga ritualer och liknande. På ytan är det en liberal förening som faktiskt inte skadar någon (likt alla andra sekter), men någonstans inne i alla sekters katakomber finns det lik i garderoben. Vet vi vad som händer inom frimurarnas väggar?

Jag tror inte att det har med världsherravälde eller liknande att göra, utan mer att det är en sekt för "finare folk" och dylikt.

Ner med sjuka sekter likt frimureri! Är det någon som håller med mig?

Kan inte hålle med dig mer. Se bara på dessa sekter. Vad tillför dom egentligen?
  1. The Manson Family
  2. The Unification Church (Moonie)
  3. Order of The Solar Temple - trode de var reinkarnerade tempelriddare och drogade och sedan mördade sina medlemmar för att dölja pengatvätt och vapensmuggling
  4. Heaven's Gate (domsday cult)
  5. Scientology
  6. Branch Davidians (David Koresh and Waco)
  7. The People's Temple
  8. Hare Krishna
  9. Ku Klux Klan - History Channel
  10. Children of God (cult leader David Berg)

oj och så glömde jag av Frimurarna självfallet
Citera
2013-08-15, 03:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av positivisten
Jag är frimurare.
Det absolut bästa boken om svenska frimurarorden är den nyligen utkomna boken av Peter Ullgren. Den förklarar det mesta, och tyvärr, avslöjar en del om ritualerna också.
.

ehh du driver med mig eller? Peter Ullgren? Kolla bara hans youtube klipp angående frimurare där hans kommentar angående den avhoppade frimuraren Roger Karsten Aase bok som "trams bara trams" och detta var typ ett år innan frimuraren Anders Breivik lekte modärn tempelriddare med en vit van som fullblodshäst, polis mundering som rustning och bomber, pistoler och automat vapen som tempelriddar lansar. Han är uppenbarligen frimurar lakej och har fått tid på tv4 som många andra som får åtnjuta frimurar nepotism om man är en snäll frimurar lakej. Hmm nej tror inte det. Finns betydligt bättre böcker om man nu vill få reda på mer sann fakta vad som sker bakom stänga dörrar och inte ifrån en som får sitt material direkt ifrån frimurarna själva....

Tror i ärlighetens namn att du till och med får en ärligare bild irån Självaste Ulf Ekmans och hans egna gamla bok angående frimurarordern - hemligasällsakp & ocult religion före Peter Ullgren
Citera
2013-08-15, 10:26
Medlem
i.b.ms avatar
Kan notera att Peter Ullgren inte är frimurare själv men ansökte om och fick tillstånd att rota i vårt arkiv.

Till de inslag som han hade i sin bok där man berörde ritualer använde han Mogstads bok som källa. Som också för övrigt är skriven av en icke frimurare och innehåller en hel del felaktigheter.
Citera
2013-08-15, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av i.b.m
Kan notera att Peter Ullgren inte är frimurare själv men ansökte om och fick tillstånd att rota i vårt arkiv.

Till de inslag som han hade i sin bok där man berörde ritualer använde han Mogstads bok som källa. Som också för övrigt är skriven av en icke frimurare och innehåller en hel del felaktigheter.

Nej om han inte är en frimurare så är han uppenbarligen en frimurarlakej. Docent ska ju vara en "akademisk titel som markerar en högre vetenskaplig kompetens än enbart doktorsexamen". Så han ser Mogdeds som säkrare källa en en individ som varit frimurare i 15 år? "Trams bara trams" säger han om Roger Aase bok och detta är cirka ett år innan Frimurar Anders Breivik. Det låter mer som något som frimurar propaganda maskineriet har annordnat för att förbättra sitt rykte.

Och att Peter Ullgren inte är själv frimurare kan vi aldrig veta för man MÅSTE inte stå med i Frimurar matrikeln något som en frimurare avslöjade i media. Lägger man på att Frimurare har i system att lura och bedra så är inte något som kommer ifrån en frimurare vidare tillförlitligt. Tar bara upp två exempel som belägger mitt påstående nedanför men det finns så många fler.

https://www.youtube.com/watch?v=SzEcC-e6wZQ (endast 2min långt)

"Here in the 10 degree, I hear that it is just a lie and that Freemasons in reality descended from Knights Templare something that I know is just another lie" - Roger Karsten Aase (norsk frimurare i 15 år)

Men det kanske kommer naturligt man inte kan lite på individer som hänger sig åt ett religiöst brödraskapt där de samtidigt ger eder om att inte avslöja några hemligheter?

Oj glömde nästan denn artikeln angående Peter Ullgren 'Historiker försvarar frimurarna'

http://www.kristianstadsbladet.se/kultur/article1273983/Historiker-foumlrsvarar-frimurarna.html

Citat "Vill man vara elak skulle man rent av kunna kalla boken ett bara halvt fristående beställningsverk till Svenska Frimurare Ordens 275-årsjubileum. Här förekommer inte mycket till kritisk hållning."

hmm vad var de jag sa om frimurarlakej
Senast redigerad av pi2013 2013-08-15 kl. 18:09. Anledning: glömde en sak
Citera
2013-08-16, 13:41
Medlem
En docent har mer eller mindre gjort två doktorsavhandlingar, det var normen när jag var aktiv student vid LiU och satt i som studentrepresentant i fil.fak:s tjänsteförslagsnämnd. En doktorsavhandlig ska ta 4 år, så det är ju inte en liten forskargärning som ligger bakom docent.

Där du ser en frimurarlakej ser jag en vetenskaplig värdering av Roger Aases karriär som exfrimurare.

Som jag skrev i en annan tråd: "Roger Karsten Aase är knappast en oberoende, opartisk källa. Inom frikyrkligheten ser man frimureriet som högst tveksamt. Eftersom Roger Karsten Aase är nyfrälst, så är gäller det förstås att distansera sig från sitt tidigare (syndiga) liv. Av det följer att Roger Karsten Aase knappast gör en välvillig tolkning av sitt frimureri, utan för att passa in i sin nya kontext (och möjligen plocka någon gratispoäng) målar han en bild av frimureriet. Men det är fortfarande en bild av frimureriet, inte frimureriet som det är."

Och det är säkert funderingar åt detta håll som ligger till grund för värderingen av Aases bok som vetenskapligt tillförlitlig källa till frimureriet. Mogstad kanske inte har fått allt rätt, men eftersom han är professor finns en större vetenskaplig trovärdighet i den boken, en omsorg om att ta upp det som är verifierbart i källor som redovisas för att andra ska kunna kontrollera om påståendena är riktiga. Därför har Ullgren utgått från den snarare än Aase.
Senast redigerad av jonar242 2013-08-16 kl. 13:56.
Citera
2013-08-16, 22:27
Medlem
Jag ser på det här klippet

http://www.youtube.com/watch?v=CZUPYLcBhu8

Jag känner redan till allt det där med Hiram Abiff.

Frågan är bara dessa tre rövare. Är det sant att det är kung, kyrka och pöbel dessa representerar?

I så fall har vi ju identifierat frimureriets fiender.

Det skulle bli begripligt om det är så om vi tittar på frimureriets politiska historier några århundraden tillbaka (jakobiner etc) samt det där med att man måste vara en uppburen man för att gå med (ej pöbel).

Detta i sin tur kan ju gå tillbaka till tempelriddarna som fick ta det i röven av dessa tre grupper i samhället. Och Hiram Abiff-historien är då symboliskt detta tempelriddarnas nederlag.

Då gäller det bara att klura på vad Tempelriddarna sysslade med...
Citera
2013-08-27, 07:57
Medlem
area50s avatar
När jag först hörde talas om Frimurare så trodde jag att dom alla var "bad guys" eller Illuminatis högra hand. Men jag har förstått att detta inte så är fallet. Kan någon snabbt fördjupa mig lite mer i just Frimurar-ämnet??
Citera
2013-08-27, 08:38
Medlem
Du kan ju börja på http://sv.wikipedia.org/wiki/Frimurare och http://www.frimurarorden.se/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in