Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-01-03, 03:25
Medlem
Rommelsteins avatar
Ja jag undrar nu om frimureri är en sjuk sekt?

Sekten har varit/är förbjuden i flera stater på grund av en anledning;

Det är en sjuk sekt med hemliga ritualer och liknande. På ytan är det en liberal förening som faktiskt inte skadar någon (likt alla andra sekter), men någonstans inne i alla sekters katakomber finns det lik i garderoben. Vet vi vad som händer inom frimurarnas väggar?

Jag tror inte att det har med världsherravälde eller liknande att göra, utan mer att det är en sekt för "finare folk" och dylikt.

Ner med sjuka sekter likt frimureri! Är det någon som håller med mig?
Citera
2011-01-03, 03:34
Medlem
Finns såna teorier om alla sekter.
Citera
2011-01-03, 03:35
Medlem
Rommelsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jerra
Finns såna teorier om alla sekter.

Nu bekräftar du att det finns sekter, eftersom du skriver det. Varför ska man då ha teorier? En sekt är en sekt.
Citera
2011-01-03, 03:40
Medlem
valter-eggons avatar
Om man tittar på hur det ser ut idag så är Frimurarna en herrklubb med ganska mycket pengar som stödjer en hel del föreningar och organisationer med ganska ansenliga summor. De har kristna värderingar och får nog anses vara religiösa även idag.

Att de skulle hålla på med en massa konstigheter har jag mycket svårt att tro. Jag känner ett flertal frimurare och alla är helt vanliga personer utan något tveksamt förflutet.
Citera
2011-01-03, 03:45
Medlem
Rommelsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av valter-eggon
Om man tittar på hur det ser ut idag så är Frimurarna en herrklubb med ganska mycket pengar som stödjer en hel del föreningar och organisationer med ganska ansenliga summor. De har kristna värderingar och får nog anses vara religiösa även idag.

Att de skulle hålla på med en massa konstigheter har jag mycket svårt att tro. Jag känner ett flertal frimurare och alla är helt vanliga personer utan något tveksamt förflutet.

Du kanske själv är frimurare och nu vill du förvilla mig från sanningen. Jag ger mig inte.

När en utomstående förening är inblandat med religion är det ofta något lurt i gärningen, vad för slags ritualer ingår hos Frimurarna undrar jag.

Vet du någonting om det eller vill du inte förklara?

Vad för slags föreningar och organisationer stöder de egentligen?

(Observera dessa 2 frågor är inte illa riktade mot någon person eller liknande, utan endast för att utbilda min uppfattning angående ämnet som diskuteras.)
Citera
2011-01-03, 03:57
Medlem
mistermonsters avatar
Folk blir nojjiga när andra människor håller hemligheter. Frimurarna är inte värre än någon annan orden, sekt eller annan random ansamling av människor.
Du läser för mycket Dan Brown och vistas i verkligheten för lite...
Citera
2011-01-03, 03:58
Medlem
Rommelsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mistermonster
Folk blir nojjiga när andra människor håller hemligheter. Frimurarna är inte värre än någon annan orden, sekt eller annan random ansamling av människor.
Du läser för mycket Dan Brown och vistas i verkligheten för lite...

De är säkert inte värre, men sekter brukar väl vara ganska "speciella"?
Citera
2011-01-03, 04:20
Medlem
Först och främst ska man vara medveten om att frimurarna inte är en och samma enhetliga organisation överallt; det finns större skillnader inom frimurarna.. Men om man generaliserar så skulle jag vilja beskriva frimurarna som en "klubb" där medlemmarna strävar efter personlig utveckling. Det finns vissa ideal man bör leva efter och det finns vissa mål att sträva efter; till stor del överensstämmer dessa med "kristna värderingar". Till skillnad från frimurarnas tidigare historia så är de idag relativt öppna utåt och det är enligt mina iakttagelser fritt för vem som helst att blev frimurare. Utöver personlig utveckling och goda kontaktnät så handlar en stor del faktiskt om givmildhet och välgörenhet.
Citera
2011-01-03, 05:17
Medlem
mistermonsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rommelstein
De är säkert inte värre, men sekter brukar väl vara ganska "speciella"?

Jo, på precis samma sätt som din eller min familj är speciell.
Citera
2011-01-03, 08:57
Medlem
valter-eggons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rommelstein
Du kanske själv är frimurare och nu vill du förvilla mig från sanningen. Jag ger mig inte.

När en utomstående förening är inblandat med religion är det ofta något lurt i gärningen, vad för slags ritualer ingår hos Frimurarna undrar jag.

Vet du någonting om det eller vill du inte förklara?

Vad för slags föreningar och organisationer stöder de egentligen?

(Observera dessa 2 frågor är inte illa riktade mot någon person eller liknande, utan endast för att utbilda min uppfattning angående ämnet som diskuteras.)
Jag är själv inte frimurare men min far var det och jag har mycket svårt att se att han skulle ha fäktats, druckit blod, legat i likkistor eller ätit barn. Att de har ritualer det vet jag men hur de är utformade tog min far med sig i graven. Jag försökte pressa honom under åren lopp men han vägrade i sten att yppa ens det minsta.

Vad jag vet så har det lokalt sponsrats olika kyrkokörer men även teaterföreningar.

Om man skapar en hemlig klubb så blir det alltid en massa ryktesspridning av de som inte får vara med.
Citera
2011-01-03, 09:59
Medlem
Francois-Maries avatar
Prova sökfunktionen på flashback nån gång - den funkar ganska ok. Finns många trådar, här är en FAQ

https://www.flashback.org/t494412p12

Annars är ju begreppet frimurare ganska mångskiftande om man ser det globalt. I Sverige är det väl en relativt harmlös herrklubb som lajvar ett esoteriskt hopkok av ritualer som säkert en del tror på och känner sig stärkta av. Framför allt attraheras man väl av att känna sig utvald och umgås med gelikar. Samhällets maktelit har ju här en överrepresentation.
Man borstar varandra på ryggen och känner sig bättre än andra. Litet vanlig vänskapskorruption finns ju oxå tillfälle till.
Som alltid med slutenhet och hierarkiska strukturer finns potential till riktigt obehagliga saker och konspirationsteorierna om frimurarna flödar ju minst sagt.
Frikyrkorna har traditionellt tillhört de skarpaste kritikerna.

Denna artikeln med kommentarer är hyfsat upplysande om svenska förhållanden.

http://www.newzglobe.com/kronikorer/julia/frimurarna-maktens-hemliga-port

Är man konspiratoriskt lagd kan man läsa denna:
http://www.nyapolitiken.biz/frimurare_o_illuminater/frimurare_o_illuminater_index.html
Citera
2011-01-06, 23:53
Medlem
Jag är frimurare.
Frimurarna har en lång och intressant historia. Det finns enstaka exempel på att frimurare konspirerat för att skaffa sig makt osv... I Sverige var det val kanske främst Gustav III som använde frimurarna för att stärka sin makt. Det är ingen hemlighet utan flera böcker har skrivit om det. Frimurarna försöker inte dölja det, boken "Frimuraren Gustaf III" kom ut nyligen.

Det absolut bästa boken om svenska frimurarorden är den nyligen utkomna boken av Peter Ullgren. Den förklarar det mesta, och tyvärr, avslöjar en del om ritualerna också.

Internationellt finns den ökända logen P2 i Italien som på 70 och 80-talet försökte "konspirera". P2 tillhör det så kalalde Grand Orient-frimureri som inte har något att göra med det svenska frimureriet.
Varje land har en (eller flera) suverän(a) orden/ordnar, det finns inget globalt frimureri, en vanlig missuppfattning.

Frimurarna är inte förbjudna. Historiskt sett har de varit det vid vissa tider och i vissa länder. Nazityskland förbjöd frimureri. Katolska kyrkan uppmanar sina medlemmar att inte bli frimurare... Men katoliker är välkomna hos frimurarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in