2011-01-07, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rommelstein
Ja jag undrar nu om frimureri är en sjuk sekt?

Sekten har varit/är förbjuden i flera stater på grund av en anledning;

Det är en sjuk sekt med hemliga ritualer och liknande. På ytan är det en liberal förening som faktiskt inte skadar någon (likt alla andra sekter), men någonstans inne i alla sekters katakomber finns det lik i garderoben. Vet vi vad som händer inom frimurarnas väggar?

Jag tror inte att det har med världsherravälde eller liknande att göra, utan mer att det är en sekt för "finare folk" och dylikt.

Ner med sjuka sekter likt frimureri! Är det någon som håller med mig?

Varför tycker du att vi måste bekämpa dom? Gäller inte mötesfrihet/religionsfrihet eller andra rättigheter för sekter?
Citera
2011-01-07, 11:06
Medlem
Rommelsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av misAAntrop
Varför tycker du att vi måste bekämpa dom? Gäller inte mötesfrihet/religionsfrihet eller andra rättigheter för sekter?

Nej, det är hjärntvättning.
Citera
2011-01-07, 13:26
Medlem
Intressant. Vilka möten, åsikter eller tankar tycker du ska förbjudas?
Citera
2011-01-07, 15:40
Medlem
Funderarmusens avatar
Oavsett vad frimurare är för några och vad dom har för mål med deras "sekt", så kommer dom aldrig lyckats med någon världsdominans som många syftar på, dom är för svaga mot den stora massan för det
Citera
2011-01-07, 16:17
Medlem
Citat:

Ok.. Men det måste väl var och än få bestämma själv. Svårt att dra någon relevant gräns mellan vad som är ok och inte ok att hjärntvätta in i folk.

Härligt med folk som tror på mindre personlig frihet och starkare statlig inblandning i personliga sfären. Jag är inte frimurare, men hade varit förbannad om jag inte fick gå med för att staten inte tycker det är bra för mig. Likaså om jag inte fick ha burka på mig om jag vill eller röka en joppe.

Så lite överstatlighet som möjligt tack.

OnT: varför skulle det vara en destruktiv sekt? Tycker mig se att många frimurare verkar ovanöigt balanserade människor.
Citera
2011-01-07, 20:58
Medlem
colibris avatar
Citat:
Ja jag undrar nu om frimureri är en sjuk sekt?

Sekten har varit/är förbjuden i flera stater på grund av en anledning;

Det är en sjuk sekt med hemliga ritualer och liknande. På ytan är det en liberal förening som faktiskt inte skadar någon (likt alla andra sekter), men någonstans inne i alla sekters katakomber finns det lik i garderoben. Vet vi vad som händer inom frimurarnas väggar?

Jag tror inte att det har med världsherravälde eller liknande att göra, utan mer att det är en sekt för "finare folk" och dylikt.

Ner med sjuka sekter likt frimureri! Är det någon som håller med mig?

Låter mer som att du är avundsjuk
Citera
2011-01-10, 21:10
Medlem
joppes avatar
'Sekt' är ett dåligt ordval. Finns inget i frimureriet som kan defineras som sekteriskt.
Citera
2011-02-04, 12:01
Medlem
LFEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joppe
'Sekt' är ett dåligt ordval. Finns inget i frimureriet som kan defineras som sekteriskt.

Lojalitet till organsiationen med diverse påföljder om man bryter den samt
hemlighetsmakeri och starka hierarkiska system som genomsyrar hela organisationen är vad som kan klassas som sektistiskt och som du ej ser i mindre religiösa och sekulära grupper som till exempel kväkare och gnostiker.

En klassisk herrklubb går man med och lämnar som man vill och bortom ordförande och möjligen styrelse så finns inga hierarkier.
Jag skulle nog säga att benämningen *sjuk* sekt är ett dåligt ordval. Inte sekt.
Senast redigerad av LFE 2011-02-04 kl. 12:04.
Citera
2011-02-04, 12:38
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:

Hur känner du för Pingstkyrkan och Maranatarörelsen? Skulle nog tro att nivån på hjärntvätt är rätt hög i de samfunden
Citera
2011-02-05, 02:07
Medlem
Giant Squids avatar
Att påstå att frimureri enkom är en klubb för gubbar som gillar och äta mat är ju lika naivt som att påstå att Hells Angels enbart är en klubb för gubbar som gillar motorcyklar.
Citera
2011-02-08, 23:01
Medlem
dubbel
Citera
2011-02-08, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LFE
Lojalitet till organsiationen med diverse påföljder om man bryter den samt
hemlighetsmakeri och starka hierarkiska system som genomsyrar hela organisationen är vad som kan klassas som sektistiskt och som du ej ser i mindre religiösa och sekulära grupper som till exempel kväkare och gnostiker.

En klassisk herrklubb går man med och lämnar som man vill och bortom ordförande och möjligen styrelse så finns inga hierarkier.
Jag skulle nog säga att benämningen *sjuk* sekt är ett dåligt ordval. Inte sekt.

Sekt = Grupp med avvikande politisk eller religös uppfattning.

En sekt kan vara konstruktiv eller destruktiv. Ordet i sig har ingen värderande egenskap. Visst, destruktiva sekter finns som förföljer och terroriserar sina avhoppare. Men skulle tro att hos de flesta sekter kommer man och går som man vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in