2026-03-11, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag behöver inte vara medlem själv för att förstå tillräckligt. ALLA föreningar som inte är öppna för alla - något så när vettiga - människor, där medlemmarna upplever sig själv som speciella och utvalda utan att egentligen ha någon grund för det, och som omgivningen inte har någon insyn i - är i sig något dåligt. Sådant splittrar upp samhället.
Vid sidan av ordenssällskapen finns en lång rad föreningar som är invalsföreningar. Ofta handlar det om att föreningen vill tillförsäkra sig ett seriöst intresse i föreningens syfte, så att man är säker på föreningens fortlevnad. Till exempel Rotary, Lions, Travellers Club. Att inval handlar om att man vill göra sig sig speciell och utvald - det är en åsikt, men det finns ganska lite substans i det. Det bidrar inte till att splittra upp samhället.

Citat:
Så är det inte med Frimurarna, där räcker det med att känna rätt personer. Väldigt ofta ända ifrån barndomen... Att man väljer in sina kompisar som frimurarna gör, och att andra inte kan söka - är elitistiskt på ett väldigt otrevligt sätt.
Här är det din förutfattade mening som talar och det har väldigt lite att göra med hur det verkligen fungerar: alla män som är kristna och över 21 år, undantagsvis över 18 år, kan höra av sig till en frimurarloge i Svenska Frimurare Orden för att anmäla sitt intresse att bli medlem. Om personen ifråga inte känner någon frimurare, så utser logen två frimurare som kan tänka sig att bli faddrar. Dessa tre ses ett antal gånger och syftet är att förstå om den sökande har tillräcklig förförståelse och bedöms kunna få något ut av medlemskapet. Om allt faller väl ut, vilket det ofta gör, så blir de sedan faddrar till den sökande och denne antas. För andra ordenssällskap och invalsföreningar kan det fungera på liknande sätt.
Sedan är det klar att det är trevligt om personer i en bekantskapskrets blir medlemmar, därför att man får ett fördjupat band till varandra, men inte alls på det sätt eller i den omfattning som du skriver.
För kvinnor så finns en motsvarighet till Svenska Frimurare Orden och det är https://sv.wikipedia.org/wiki/Maria-orden
Senast redigerad av Anders1314 2026-03-11 kl. 16:37.
Citera
2026-03-11, 16:39
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anders1314
Vid sidan av ordenssällskapen finns en lång rad föreningar som är invalsföreningar. Ofta handlar det om att föreningen vill tillförsäkra sig ett seriöst intresse i föreningens syfte, så att man är säker på föreningens fortlevnad. Till exempel Rotary, Lions, Travellers Club. Att inval handlar om att man vill göra sig sig speciell och utvald - det är en åsikt, men det finns ganska lite substans i det. Det bidrar inte till att splittra upp samhället.

Här är det din förutfattade mening som talar och det har väldigt lite att göra med hur det verkligen fungerar: alla män som är kristna och över 21 år, undantagsvis över 18 år, kan höra av sig till en frimurarloge i Svenska Frimurare Orden för att anmäla sitt intresse att bli medlem. Om personen ifråga inte känner någon frimurare, så utser logen två frimurare som kan tänka sig att bli faddrar. Dessa tre ses ett antal gånger och syftet är att förstå om den sökande har tillräcklig förförståelse och bedöms kunna få något ut av medlemskapet. Om allt faller väl ut, vilket det ofta gör, så blir de sedan faddrar till den sökande och denne antas.
Sedan är det klar att det är trevligt om personer i en bekantskapskrets blir medlemmar, därför att man får ett fördjupat band till varandra, men inte alls på det sätt eller i den omfattning som du skriver.
För kvinnor så finns en motsvarighet till Svenska Frimurare Orden och det är https://sv.wikipedia.org/wiki/Maria-orden

Jaha, men har dessa två frimurare några objektiva kriterier att hålla sig till, och kontrolleras det i så fall? Notarius Publicus är knappast involverad... Jag kan tänka mig att det är lätt för de båda frimurarna att tycka att Carl-Adam von Snofsning från Djursholm kommer att få ut något av att vara med, medan Benny Karlsson från Tensta inte kommer att få ut något av att vara med...
Citera
2026-03-11, 16:45
Medlem
Citat:
Jaha, men har dessa två frimurare några objektiva kriterier att hålla sig till, och kontrolleras det i så fall? Notarius Publicus är knappast involverad... Jag kan tänka mig att det är lätt för de båda frimurarna att tycka att Carl-Adam von Snofsning från Djursholm kommer att få ut något av att vara med, medan Benny Karlsson från Tensta inte kommer att få ut något av att vara med...
Ja, det är lätt att tänka, för en utomstående. Men för dem som är medlemmar är en livaktig och bra förening med ett bra innehåll för alla medlemmar viktigare än bakgrund.
Det finns inget som säger att Carl-Adam von Snofsning är mer lämpad att bli frimurare eftersom han kommer från Djursholm. Och Benny Karlsson från Tensta kan ha viktiga livserfarenheter och kunskaper som gör att han som medlem bättre kommer att bidra till upplevelserna och diskussionerna inom frimureriet än von Snofsing. Igen, du har en föreställning om hur det går till i frimureriet som inte är grundad i hur det verkligen är, och det är för att valt att lyssna på vad andra som inte är frimurare säger och skriver, snarare än att lyssna på dem som är medlemmar eller läsa på ordens egen hemsida.
Citera
2026-03-12, 02:55
Medlem
Citat:
Det är inte en sekt, det är en klubb för inbördes beundran. Ganska barnsligt, om du frågar mig. Som sådana där hemliga klubbar man hade som barn, som bara VISSA fick vara med i. Män (nej inte alla, men generellt) är i vissa avseenden barnsligare än kvinnor, för jag vet inget motsvarande på den kvinnliga sidan. Kanske beror det på att kvinnor oftast har ansvar för barn och hem, att få allt att funka och att orka med - då känns ritualer med döskallar rätt onödigt och fånigt...
Där finns - sam frimurar orden, och - odd fellows med sin sektion för kvinnor, sen såklart sådana där wicca, som borde kallas wicce om de är som jag tror hyfsat uteslutande en kvinno grej.
Och som ditt forum namn pekar åt - nunne-kloster/orden
Citera
2026-03-12, 04:10
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Där finns - sam frimurar orden, och - odd fellows med sin sektion för kvinnor, sen såklart sådana där wicca, som borde kallas wicce om de är som jag tror hyfsat uteslutande en kvinno grej.
Och som ditt forum namn pekar åt - nunne-kloster/orden

Klosterordnar är något annat, eftersom de bygger på (etablerad) religiös tro, och inte humbo-jumbo.
Citera
2026-03-12, 04:15
Avstängd
Flaskpostenss avatar
Citat:
Klosterordnar är något annat, eftersom de bygger på (etablerad) religiös tro, och inte humbo-jumbo.

Jag vet inte om att etablera det första banking systemet med debit och kredit är humbo-jumbo.
Citera
2026-03-12, 08:12
Medlem
Citat:
Frimurarorden har som ”krav” en kristen tro.

Jag skulle kunna tro att där finns vissa slående likheter mellan ordenssällskap som frimurarna och munk/nunneordnar för vinna acceptans om medlemskap, som att man deltar på regelbundna möten med företrädare och att det är en process som tar sin tid, allt för en utvärdering om man passar för ordenslivet man önskar gå in i ?

Jag skriver detta med tanke på att du ogillar sådant förfarande angående medlemskap i en organisation, detta i relation till ditt användarnamn som är namne med en katolsk nunna, vilket jag tror du med den medvetenheten tog dig just det användarnamnet.
Senast redigerad av Kirev 2026-03-12 kl. 08:19.
Citera
2026-03-14, 14:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Man har ju läst , iaf här i denna del av FB forumet, att det från och till hålls ”öppet hus” för information och rundvisning i logerna(om än begränsat). Hur får allmänheten reda på dessa öppet hus tillfällen?
Jag kan ju ha fel här, men utifrån det lilla jag kommit fram till om detta så är det bara ett fåtal som nappar på era öppet hus erbjudande ?
Lokala tidningar brukar skriva om det, vi har öppet hus då och då
Citera
2026-03-14, 14:49
Avstängd
Citat:
Det är inte en sekt, det är en klubb för inbördes beundran. Ganska barnsligt, om du frågar mig. Som sådana där hemliga klubbar man hade som barn, som bara VISSA fick vara med i. Män (nej inte alla, men generellt) är i vissa avseenden barnsligare än kvinnor, för jag vet inget motsvarande på den kvinnliga sidan. Kanske beror det på att kvinnor oftast har ansvar för barn och hem, att få allt att funka och att orka med - då känns ritualer med döskallar rätt onödigt och fånigt...
Du är inte medlem men ändå vet du att det är en klubb för inbördes beundran, att det är barnsligt, rätt många framgångsrika män har i alla tider varit medlemmar, tror du att dessa var barnsliga?
Maria orden är mycket hemligare än Frimurarorden.
Du verkar rätt fånig själv som inte förstår varför man har ritualer vilket människan haft i alla tider.
Citera
2026-03-14, 14:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Jo det är det.
Samma som kyrkor ,Jehovas ,pingstkyrkan staten , riksdagspartier företag osv.

En källa på att det är en sekt har du va?
Citera
2026-03-14, 14:52
Avstängd
Citat:
Jag behöver inte vara medlem själv för att förstå tillräckligt. ALLA föreningar som inte är öppna för alla - något så när vettiga - människor, där medlemmarna upplever sig själv som speciella och utvalda utan att egentligen ha någon grund för det, och som omgivningen inte har någon insyn i - är i sig något dåligt. Sådant splittrar upp samhället.

Eller - förtydligande - jag tycker faktiskt inte att alla föreningar måste vara öppna för alla, men det måste vara öppet för alla att försöka kvalificera sig till föreningen, t.ex. genom ett prov, och rättelseförfarandet måste då vara övervakat och pålitligt. Här är Mensa ett bra exempel: kriteriet för att komma in är objektivt - man ska få ett visst resultat på ett bestämt prov - och det är öppet för alla att göra provet. Det finns folk som snobbar med att de är med i Mensa också, men då har de i alla fall klarat av en prestation som inte många har. Så är det inte med Frimurarna, där räcker det med att känna rätt personer. Väldigt ofta ända ifrån barndomen...

Att man väljer in sina kompisar som frimurarna gör, och att andra inte kan söka - är elitistiskt på ett väldigt otrevligt sätt.
Hör du inte hur fånig du låter, du har alltså noll aning vad frimurare gör men som ett litet barn har du ändå bestämt att det är fånigt. Alla föreningar väljer vilka de vill ha som medlemmar.
Citera
2026-03-14, 14:54
Avstängd
Citat:
Herrejisses vad du sitter och gissar 😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in