Flashback bygger pepparkakshus!
2010-11-08, 18:33
Medlem
joppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av i.b.m
Jag har hört att det under 2011 skall bli ett möte mellan katolska kyrkan och en del storloger (inklusive SFMO) ett möte initierat av vatikanen. Det kan iofs bara vara ett rykte också...

Har hört samma rykte, men tror enbart det är ett rykte. Jag tror inte vi ser något nytt på området så länge den nuvarande påven har sista ordet. Om han skulle acceptera frimureriet, ville han göra en vändning på 180-grader från allt det han har sagt om frimureriet sedan 1981.

Nu lägger sig vatikanet inte i om katoliker blir frimurare eller frimurare blir katoliker. Inte ens när två katolska präster blev frimurare i Italien härom året.
Men kräver man ett svar, så kommer Vatikanet att hålla fast i de gamla åsikterna.

En intressant vinkel på hela saken är att frågar man de nordiska biskopparna om vad de anser, så hänvisar de till Den nordiska biskopskonferensen som hölls i förbindelse med det 2. vatikankoncilet på 60-talet. Där slogs det fast att det inte fanns något i det svenska riten som förhindrade en frimurare i att vara katolik.
Citera
2010-11-23, 22:17
Medlem
Negerkludds avatar
Får jag ställa en fråga till i.b.m?

Vad har graderna för praktisk betydelse? Förhåller sig medlemmar med olika grader på ett annat sätt emot varandra? Ger högre grader någon form av auktoritet medlemmar emellan eller handlar graderna mer om vilken tillgång till info om djupare ritualer etc som ges? Skulle du helt enkelt kunna förklara detta lite övergripande? Nu tänker jag främst på skillnader i det svenska systemet.

Hur kommer det sig att religion inte får diskuteras, låter ganska konstigt i mina öron att i en orden där alla bekänner sig som kristna, får man inte diskutera sin religion sinsemellan?

Tack!
Citera
2010-11-23, 23:04
Medlem
Hur förhåller det sig med ritualer och ceremonier, finns det ngt konkret syfte med dem?
Skulle du kunna beskriva en?
Citera
2010-11-24, 07:13
Medlem
i.b.ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kempegrejt
Hur förhåller det sig med ritualer och ceremonier, finns det ngt konkret syfte med dem?
Skulle du kunna beskriva en?

Syftet med ritualer och ceremonier är att förstärka något, genom att ha fastställda ritualer så skapar man en gemenskap och ett igenkännande hos deltagarna som underlättar deras inlärning av de kunskaper/mysterier man deltar i.

Jag kan inte ge några exempel inifrån frimureriet eftersom jag lovat att inte göra det men kan ta exempel från den allmänna världen.

Låt oss först ta nattvardsceremonin ifrån kyrkan där prästen förbereder måltiden efter en väl fastställd ritual och ceremoni som har till syfte att förmedla trons mysterium, och förvandla brödet och vinet till Kristi kropp och blod för att vi genom att ta nattvarden skall knytas närmare till den kristna tron och den kristna gemenskapen.

Ett annat exempel på en ritual eller ceremoni kan vi ta från partipolitiken där sossar och vänsterpartister på sina partikongresser står upp med knutna nävar eller händerna förenade med sina grannars och lyfta uppåt samtidigt som man sjunger internationalen.

Bägge dessa exempel är tydliga exempel på vad en ceremoni eller ritual är eller hur den fungerar.
Citera
2010-11-24, 07:25
Medlem
i.b.ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negerkludd
Får jag ställa en fråga till i.b.m?
Vad har graderna för praktisk betydelse? Förhåller sig medlemmar med olika grader på ett annat sätt emot varandra? Ger högre grader någon form av auktoritet medlemmar emellan eller handlar graderna mer om vilken tillgång till info om djupare ritualer etc som ges? Skulle du helt enkelt kunna förklara detta lite övergripande? Nu tänker jag främst på skillnader i det svenska systemet.

Det är naturligtvis ganska individuellt hur man förhåller sig emot andra, en del är mer och andra är mindre respektfulla, precis som i den allmänna världen. Vilken grad en broder har speglar i normalfallet endast hur länge man har varit med och vilka kunskaper man haft möjlighet att ta del av. Därmed inte sagt att brodern verkligen har tagit del av kunskapen eftersom mycket av den måste tillägna sig genom studier, föredrag och deltagande på logemöten. Själv har jag läst mycket eftersom det intresserar mig att läsa i gamla dammiga böcker och skrifter, andra går på mötena och deltar i måltiden efteråt utan att försöka förstå varför man gör det man gör på logemötena.

Citat:
Ursprungligen postat av Negerkludd
Hur kommer det sig att religion inte får diskuteras, låter ganska konstigt i mina öron att i en orden där alla bekänner sig som kristna, får man inte diskutera sin religion sinsemellan?

Man får inte diskutera frågor av trosskiljande karaktär tror jag formuleringen lyder, detta är för att man vill minimera risken av konflikter inom logen och orden. Olika varianter av kristendomen har genom århundradena varit bittra fiender och regeln har kommit till som en reaktion emot det som skett tidigare. Vi brukar diskutera ganska djupa teologiska frågor efter att logen har slutats utan att försöka uppröra varandra däremot inne på logemötet så håller vi det fritt från diskussioner som kan skapa konflikter.
Citera
2010-11-28, 23:32
Medlem
Farbror Fazers avatar
Har läst lite nu och tänkte att jag skulle fråga: Vad gör frimurarna?

Vad har de för agenda förutom att det bara är en stor organiserad klubb? Är det något de vill uppnå?
Citera
2010-12-04, 09:57
Bannlyst
Vad gör frimurarna?

Det finns en mängd olika typer av aktiviteter. De två viktigaste är de rituella receptionerna, när en frimurare befordras från en grad till en högre, och de därpå följande gradstudierna. Andra typer av sammankomster är av kulturell karaktär såsom föredrag eller konserter. Olika typer av sociala sammankomster förkommer också, liksom rent administrativa möten precis som i vilken annan typ av förening som helst.

Enligt den frimureriske författaren W L Wilmhurst beskriver det på följande klargörande sätt: “. . . varken en religion eller filosofi, men på en och samma gång en vetenskap och en konst, en teori och en praktik; och detta var även det på sätt som de forna tidernas visdoms- och mysterieskolor verkade”. För egen del är det mer fråga om främst "tjänstemän" som spelar teater på fritiden

Jag är övertygad om att dagens frimurare inte riktigt har koll på frimureriets moraliska och etiska system som det presenteras i form av symboler och allegorier under rituella receptioner. Man ser och hör men man förstår inte. Det märks när enskilda frimurare fått någon roll där man svettigt och krampaktigt försöker läsa innantill i mörkret; äldre gubbar ser för dåligt varför de yngre får göra det jobbet
Citera
2010-12-06, 23:14
Medlem
koalas avatar
Lustigt, jag har alltid trott att frimurarna var hyffsat bildade och intelligenta personer men blir förbluffad när jag läser att frimuraren i.b.m i tidigare trådar tycker det är konstigt att svenska polisen inte får kalla mörkhyade personer negrer. Deras riktiga namn enligt i.b.m.
i.b.m söker även avsnitt av "Deutsche Wochenschau" och avslöjar sig därmed vara intresserad av nazism.
Är detta en del av frimureriet eller är det en slump att i.b.m är både rasist och Frimurare?
Citera
2010-12-07, 01:50
Medlem
Brillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koala
Lustigt, jag har alltid trott att frimurarna var hyffsat bildade och intelligenta personer men blir förbluffad när jag läser att frimuraren i.b.m i tidigare trådar tycker det är konstigt att svenska polisen inte får kalla mörkhyade personer negrer. Deras riktiga namn enligt i.b.m.
i.b.m söker även avsnitt av "Deutsche Wochenschau" och avslöjar sig därmed vara intresserad av nazism.
Är detta en del av frimureriet eller är det en slump att i.b.m är både rasist och Frimurare?

Det är i så fall en slump. Det svenska frimureriet är, precis som beskrivs i tråden, baserat på kristna värderingar.
Citera
2010-12-07, 11:23
Medlem
i.b.ms avatar
Citat:

Vad gäller vad polisen kallar människor av annan etniskt ursprung eller inte så handlade det om att kunna lämna ett signalemente som är så exakt som möjligt. Att kalla någon mörkhyad eller färgad är inte lika exakt som "neger" när man skall beskriva en misstänkt och själv lägger jag inget värde i ordet som sådant till skillnad från mer värdeladdade ord som till exempel "nigger" eller det på flashback populära "sandneger". Som en i grunden konservativ person så tycker jag dessutom inte om när man skall ändra ord, namn och begrepp av pk-skäl.

I min bokhylla finns många böcker om olika ideologier och en massa böcker om historia och jag har studerat propaganda från andra världskriget på min fritid, Deutsche Wochenschau är ett ypperligt exempel på sådan propaganda och väl värd att studera. Speciellt när man som jag även är intresserad av svensk politik så kan man hitta paralleller med den propaganda som sprids idag och den som spreds under 30-talet. Som frimurare så vet jag att jag hade stått långt fram i kön till koncentrationslägren tillsammans med judar, zigenare, homosexuella och andra misshagliga grupper så i mitt fall handlar det mer om att lära känna sin fiende.

Frimurare är en delmängd av den svenska manliga befolkningen och naturligtvis finns det representanter från de flesta politiska inriktningar och åsikter så länge man uppfyller grundkravet och är kristen, jag känner själv medlemmar från samtliga riksdagspartier inklusive SD och vi har protestanter, ortodoxa, frikyrkliga och katoliker i våra loger och medlemmarna är av många olika etniska ursprung.
Citera
2010-12-07, 12:40
Medlem
Citat:

Syllogism
Citera
2010-12-07, 22:25
Medlem
joppes avatar
Citat:

Att söka tillfällig information om en individ och sedan koppla det till att personen är frimurare, och tro at det skulle vara representativt för alla frimurare, är en väldigt svag argumentation.

Läs i genom mina ca. 3500 inlägg här på FB så får du nog en väldigt blandad bild på mina intressen. Helt ok för mig. Men om du försöker överföra denna bilden på frimurarordnen, den katolska kyrkan, folk med en forskarutbildning, pappor eller liknande grupper jag hamnar i, så blir du nog besviken.

Frimurerordnen struntar i vilka intressen man har eller vad man ser på tv. Så länge man tar frimureriet seriøst, så spelar den slags saker en väldigt liten roll. Du hittar de flesta slags personer bland frimurarna. Det de har gemensamt är intressen och ett engagement för frimureri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in