2011-01-31, 18:17
Medlem
Sunsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det är bra att inte tappa bort saker men det här är svårt att tro på eftersom hon uteblev från sitt lunchmöte.

Det har förekommit lite olika uppgifter angående lunchmötet här i tråden.

Detta är inlägg #9017 skrivet av ReedMe

Citat:
EM bör ha varit vid liv när hon skickade sms till sonen. Bilden/filmen är tagen efteråt, men polisen håller tyst om tidpunkten.

På förmiddagen/morgonen ska ena sonen ha ringt henne för att avboka lunchträff. Någon svarade och det hördes ett skrapande ljud, kanske var det GM som ville ge intrycket att att mobilen var på väg att ladda ur. Sedan slogs den av. Sonen ringde bara två gånger vilket tyder på att han inte blev särskilt orolig.

Detta är inlägg #5440 skrivet av Pethrus

Citat:
Den som skulle ha lunchat med Eva och ringde hennes mobil (och bara hörde skrapljud) sedan Eva inte infunnit sig till lunchträffen var enligt tidningarna en anhörig, förmodligen en av sönerna.
Stämmer båda dessa inlägg kan man ju fråga sig om det rör sig om två olika lunchmöten och även om båda gäller för onsdagen. Kan det inte vara så att det har funnits ett lunchmöte inbokat på onsdagen och ett på torsdagen?

Tittar man på den andra sammanfattningen på första sidan så står det bland annat: ”(11.30: EM missar lunchmöte med kollega (?) (enl uppgift i tråd, jag tror snarare detta var den 30:e))” Även här råder det alltså en osäkerhet kring lunchmöte(n).
Citera
2011-01-31, 18:24
Medlem
Apropå skrapande ljud så har jag ringt kollegor ett antal ggr och fått höra på när dom arbetat, pratat med andra eller när det helt enkelt bara har skrapat i luren. M a o en omedveten "byxtryckning". Iom att samtalet tagits emot så har de heller inte sett att jag ringt, inga missade samtal.
Så jag anser inte att skrapsamtalet vare sig påvisar eller utesluter nå'nting.
Citera
2011-01-31, 18:25
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Nja nu var det väl armarna jag tänkte på att de går att utta ner i hålet där man anglat. 2 armar i en sopsäck kan inte vara så betungande att bära runt på.
Farbor Blå hade i vilket fall fått tipsen från en privatperson som trodde sig ha sett något hemskt tydligen.

Hur går det med ev. DNA under naglarna, om armarna ligger i vattnen?
Citera
2011-01-31, 18:27
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urkinha
Rent teoretiskt alltså skulle gå, beroende på innehållet av serum/blodkroppar, det att säga om blodet kommer från en död kropp eller inte?
I princip är det möjligt att bestämma kvoten albumin/hemoglobin i en intorkad fläck och av den kvoten avgöra om det är blod eller serum, ja. Dock ska man ha klart för sig att det krävs större mängder prov för att kunna göra en analys på protein än på DNA, eftersom man inte kan amplifiera protein, samt att det prov som tas för att göra DNA-analys blir odugligt för proteinanalys och vice versa. Man prioriterar nästan alltid DNA-analysen i ett sånt här läge, och hurpass känslig proteindetektionsapparatur SKL har nuförtiden måste jag läsa på för att säga något vettigt om.
Citera
2011-01-31, 18:29
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Hur går det med ev. DNA under naglarna, om armarna ligger i vattnen?
Stannar kvar ett tag, men inte hur länge som helst. Finns det ordentliga hudavskrap under naglarna tycker jag att det fortfarande kunna finnas en chans analyserbart efter fyra veckor i vattnet, men då spånar jag mest.
Citera
2011-01-31, 18:32
Medlem
R.B.Scotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Jag har ju sagt att jag inte ska skriva mer här på tråden, men en ren sakupplysning kanske jag kan klämma in:

Den enda "Handlarn" jag kan hitta som ligger i Närkes Kil ligger på en rät linje mellan Nora och Örebro. Och faktiskt litet närmare Nora än Örebro. Inte riktigt i det område jag spontant hade gissat på.

Ser ut att ligga mitt ute i ingenstans. Är kartangivelsen korrekt? Någon som vet?

Zomma ut på den här kartan så ser ni. Handlarn-butiken är markerad med en stjärna.

http://www.lokaldelen.se/mapdetailssearch.ds;jsessionid=0D9FDEB3FC74153EFE1 2EBFFC9EF2EFE?id=574889

Markeringen för var "Handlarn" ligger är helt fel. Den "Handlarn" jag sett på bild och läst om ligger mitt i Närkes Kil.
Citera
2011-01-31, 18:33
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunset
Det har förekommit lite olika uppgifter angående lunchmötet här i tråden.

Detta är inlägg #9017 skrivet av ReedMe

Detta är inlägg #5440 skrivet av Pethrus

Stämmer båda dessa inlägg kan man ju fråga sig om det rör sig om två olika lunchmöten och även om båda gäller för onsdagen. Kan det inte vara så att det har funnits ett lunchmöte inbokat på onsdagen och ett på torsdagen?

Tittar man på den andra sammanfattningen på första sidan så står det bland annat: ”(11.30: EM missar lunchmöte med kollega (?) (enl uppgift i tråd, jag tror snarare detta var den 30:e))” Även här råder det alltså en osäkerhet kring lunchmöte(n).

Det är samma lunchmöte... men från början hette det att det var med en kollega... för att sen ändras till sonen...

Från sammanfattningen
11.30 EM missar lunchmöte med släkting. Från NA ”Samma dag ska hon ha bokat in en lunchträff med en anhörig. En källa till NA berättar att Eva aldrig kom dit. Efter ett tag ringde därför den anhörige till Evas mobiltelefon.
–Någon svarade, men sa inget. Den anhörige hörde bara att det skrapade i bakgrunden, berättar källan.
Den anhörige ska sedan ha ringt upp ytterligare en gång.
–Men då var telefonen avstängd, säger källan.
Citera
2011-01-31, 18:37
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Det var inte hon som uteblev. Den hon skulle möta lämnade återbud.

Nu fattar jag ingenting.

I din egen sammanfattning från första sidan skriver du...

11:30 (Osäkert klockslag. Kan variera nån kvart fram eller tillbaka). Kommer inte till ett avtalat lunchmöte. Troligen är det en son hon ska träffa. Lunchmötet ringer upp henne. Någon svarar men det hörs bara ett skrapande ljud. När personen ringer upp igen en stund senare är telefonen avstängd.

Vad har ändrats nu...

Edit: Eller menar du att när sonen skulle ringa återbud till lunchen så svarade hon inte?
Citera
2011-01-31, 18:38
Medlem
urkinhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VVatson
Jag har funderat kring swingerspåret och bdsm. Kan "The Mansion" ha varit ett hemligt kärleksnäste? http://www.bdsm-mansion.se/
Även den försvunna Marina Johansson misstänktes ju ha varit där på något evenemang i somras.
Av hemsidan framgår endast att det är beläget en halvtimme från Örebro.
Någon som kan pricka in det på en karta?
Ligger det möjligen inom det område som mobilerna pejlats till?

Stället har sin egen tråd:

https://www.flashback.org/t966237

EDIT: var Åsbro i Närke ligger får någon med lokalkännedom pricka på kartan
Senast redigerad av urkinha 2011-01-31 kl. 18:49.
Citera
2011-01-31, 18:41
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Stannar kvar ett tag, men inte hur länge som helst. Finns det ordentliga hudavskrap under naglarna tycker jag att det fortfarande kunna finnas en chans analyserbart efter fyra veckor i vattnet, men då spånar jag mest.

Då får vi verkligen hoppas att de återfinns, kanske allt står och faller med händerna.

Men varför bryta mönstret med gömmorna? Om inte tanken från början var att allt skulle i sjön.

Jag undrar jag, vilka som har fått klä av sig för polisen, i jakten på ev. rivsår/märken.
Citera
2011-01-31, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.B.Scott
Markeringen för var "Handlarn" ligger är helt fel. Den "Handlarn" jag sett på bild och läst om ligger mitt i Närkes Kil.

har varit på Handlarn i Närkes Kil stannar där ibland på väg till jobb strax efter till vänster om man kommer från Örebro ,går vägen till kilsbergen,till hö går vägen till långbyn varav man kommer ut på stora riksvägen

Han kan ju ha åkt åt det hållet också ,sedan vem vet.Finns en massa vägar överallt ikring där.
På riks vägen kan han ju ha dumpat henne på parkeringsplats i container,t ex i skärmarboda ligger öde.
Citera
2011-01-31, 18:44
Medlem
doktor-millers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
I princip är det möjligt att bestämma kvoten albumin/hemoglobin i en intorkad fläck och av den kvoten avgöra om det är blod eller serum, ja. Dock ska man ha klart för sig att det krävs större mängder prov för att kunna göra en analys på protein än på DNA, eftersom man inte kan amplifiera protein, samt att det prov som tas för att göra DNA-analys blir odugligt för proteinanalys och vice versa. Man prioriterar nästan alltid DNA-analysen i ett sånt här läge, och hurpass känslig proteindetektionsapparatur SKL har nuförtiden måste jag läsa på för att säga något vettigt om.

Om det finns blod i klockan tror du att det går att analysera hur färskt/gammalt blodet är ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in