2011-02-05, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mollys
Herregud, självklart berättar man för sina väninnor. Om mannen i fråga tror något annat är han mer än lovligt naiv.

Gör du?
Jag gör det inte.
Citera
2011-02-05, 11:32
Medlem
[quote=CROSS-i-taket]Jag har påbörjat ett skelett till ett tidsschema här, hjälp mig komplettera, jag har svårt att hitta ursprungliga källor!

Onsdag 29/12
SB hämtar EB på hennes nya arbetsplats, vilket ev fångats med övervakningskamera. Tid?
SB uppger att han tränat på träningslokal, ev med en kollega. Tid? Källa?
Under förmiddagen uppges SB ha gått ut och in på arbetsplatsen.

09.20 SB köper 2 förpackningar sopsäckar och tejp på Willys nära universitetet
09.30-10.00 SB fikar med kollegor på universitetet

Vid lunchtid tar SB en tvättstugetid från en granne, http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8370260.ab
(finns en annan uppgift att det var tidigare på förmiddagen)

12.25 Kvitto finns från Vivalla golfhall, där personalen känt igen SB.
14.30 Fika på universitetet?

Någon gång under dagen inköp av Klorin hos Handlar´n i Närkes kil. Se inlägg #11744
Denna livsmedelsaffär ligger bara några kilometer från platserna där hennes kvarlevor hittats.

Tack, ett utmärkt skelett!
Tycker man ser ett mönster klart o tydligt vad som utspelade sig på onsdagen OM SB nu är gärningsmannen. E mördas mellan kl 8-9 påonsdagsmorgonen i hastigt mod/oplanerat.
SB börjar tänka rationellt direkt... han köper säckar o tejp på vägen till universitetet, dit han vill för att skaffa sig någon typ av alibi genom att visa sig o fika med kollegor. Mellan kl.10-11 hanterar han kroppen på något vis.. (exempelvis gömmer,flyttar,?) i samband med detta smutsas hans kläder ner, behöver inte vara blod, kan vara grus/jord el annan smuts i samband med att han släpar, lyfter en tung kropp. Kanske blir de bara blöta av snöslask så att han behöver torka dem i torktumlare. Därför blir han iallafall tvungen att fara hem, byta om och stjäla en tvättid av grannen för att tvätta dessa kläder. (Finns en logisk förklaring till allt.) Sedan till golfhallen för att skaffa sig ytterligare alibi. Efteråt detta åker han hem och byter tillbaks till sina nu rena/torra "morgonkläder" varefter han tar sig tillbaks till universitetet för att visa sig där ytterligare.
...
Citera
2011-02-05, 11:40
Medlem
Förlåt CROSSitaket, el vad du hette!
Mitt inlägg råkade jag på nåt vis trycka in på "ditt" inlägg. Ser ut som du skrivit det. Förlåt var inte meningen!! Detta här nere är bara mina spek som bygger på din tidsaxel.

Tack, ett utmärkt skelett!
Tycker man ser ett mönster klart o tydligt vad som utspelade sig på onsdagen OM SB nu är gärningsmannen. E mördas mellan kl 8-9 påonsdagsmorgonen i hastigt mod/oplanerat.
SB börjar tänka rationellt direkt... han köper säckar o tejp på vägen till universitetet, dit han vill för att skaffa sig någon typ av alibi genom att visa sig o fika med kollegor. Mellan kl.10-11 hanterar han kroppen på något vis.. (exempelvis gömmer,flyttar,?) i samband med detta smutsas hans kläder ner, behöver inte vara blod, kan vara grus/jord el annan smuts i samband med att han släpar, lyfter en tung kropp. Kanske blir de bara blöta av snöslask så att han behöver torka dem i torktumlare. Därför blir han iallafall tvungen att fara hem, byta om och stjäla en tvättid av grannen för att tvätta dessa kläder. (Finns en logisk förklaring till allt.) Sedan till golfhallen för att skaffa sig ytterligare alibi. Efteråt detta åker han hem och byter tillbaks till sina nu rena/torra "morgonkläder" varefter han tar sig tillbaks till universitetet för att visa sig där ytterligare..
Citera
2011-02-05, 11:50
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mollys
Herregud, självklart berättar man för sina väninnor. Om mannen i fråga tror något annat är han mer än lovligt naiv.
Visserligen är jag man, men jag tror mig inte vara särskilt naiv. Likväl är jag övertygad om att de flesta kvinnor som är älskarinnor eller har tillfälliga förhållanden med någon gift man inte berättar om detta för sina väninnor. Främst därför att de med största säkerhet inte vill att deras relation ska avslöjas, men även därför att många inte anser det vara någon särskilt berömvärd situation. Om de har någon riktigt nära vän (eller ett syskon), så kanske de i förtroende berättar om sin otrohetsrelation, men jag tror verkligen inte att mogna och förnuftiga kvinnor i 50-årsåldern berättar för sina väninnor att de har ihop det med en gift man.
Citera
2011-02-05, 12:02
Medlem
Pethruss avatar
Angående "slaktboden":

Skälet till att polisen talat om, och sökt efter, en slaktbod är enligt min mening troligen att man har funnit spår på de påträffade kroppsdelarna - föroreningar som exempelvis pälsstrån, djurblod, jord, sand el likn, samt dessutom märkena som tyder på att kroppen hängts upp - som antyder att styckningen skett i denna typ av miljö, dvs ett utrymme som använts för styckning av djur. Det mest naturliga är ju då att söka efter just en slaktbod, eller åtminstone i första hand en slaktbod, men det hindrar naturligtvis inte att styckningen kan ha utförts även i ett annat utrymme som tidigare använts som "slaktbod" - en lada, ett garage, ett uthus etc.

Jag såg t ex i dag en annons från en person som ville hyra en "slaktbod" och han skrev: "Söker utrymme att använda som slaktbod - att hänga samt stycka och vakumpacka djur/kött. Behöver inte vara stort utan del av garage, förråd eller enskild 'bod' på tomten fungerar. Helst rinnande vatten men inget krav."

Därför tror jag att man inte ska låsa sig fast vid begreppet "slaktbod" utan tänka lite bredare, dvs olika typer av utrymmen där det tidigare förekommit slakt eller styckning.
Citera
2011-02-05, 12:04
Medlem
CROSS-i-takets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Visserligen är jag man, men jag tror mig inte vara särskilt naiv. Likväl är jag övertygad om att de flesta kvinnor som är älskarinnor eller har tillfälliga förhållanden med någon gift man inte berättar om detta för sina väninnor. Främst därför att de med största säkerhet inte vill att deras relation ska avslöjas, men även därför att många inte anser det vara någon särskilt berömvärd situation. Om de har någon riktigt nära vän (eller ett syskon), så kanske de i förtroende berättar om sin otrohetsrelation, men jag tror verkligen inte att mogna och förnuftiga kvinnor i 50-årsåldern berättar för sina väninnor att de har ihop det med en gift man.

Då är du trots allt ganska naiv!
Senast redigerad av CROSS-i-taket 2011-02-05 kl. 12:08.
Citera
2011-02-05, 12:06
Medlem
Kan vi lägga "den-blodiga-klockan-uppgiften" i hinken för skrönor nu, eller har något framkommit som jag missat?
Citera
2011-02-05, 12:07
Medlem
CROSS-i-takets avatar
Citat:
Angående "slaktboden":Skälet till att polisen talat om, och sökt efter, en slaktbod är enligt min mening troligen att man har funnit spår på de påträffade kroppsdelarna - föroreningar som exempelvis pälsstrån, djurblod, jord, sand el likn, samt dessutom märkena som tyder på att kroppen hängts upp - som antyder att styckningen skett i denna typ av miljö, dvs ett utrymme som använts för styckning av djur. Det mest naturliga är ju då att söka efter just en slaktbod, eller åtminstone i första hand en slaktbod, men det hindrar naturligtvis inte att styckningen kan ha utförts även i ett annat utrymme som tidigare använts som "slaktbod" - en lada, ett garage, ett uthus etc.
Jag såg t ex i dag en annons från en person som ville hyra en "slaktbod" och han skrev: "Söker utrymme att använda som slaktbod - att hänga samt stycka och vakumpacka djur/kött. Behöver inte vara stort utan del av garage, förråd eller enskild 'bod' på tomten fungerar. Helst rinnande vatten men inget krav."
Därför tror jag att man inte ska låsa sig fast vid begreppet "slaktbod" utan tänka lite bredare, dvs olika typer av utrymmen där det tidigare förekommit slakt eller styckning.

Kan denna annons vara en metkrok från polisens spanare?
Citera
2011-02-05, 12:16
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CROSS-i-taket
Kan denna annons vara en metkrok från polisens spanare?
Det tror jag absolut inte. Annonsören var bosatt i Stockholm och ville ha en slaktbod i närheten av hufvudstaden.
Citera
2011-02-05, 12:18
Medlem
GraddMajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kam
Jag har sökt efter vilken tid E åkte Nygatan. Om det var efter 7.30, så var Vårdcentralen öppen...det talas om jourcentral...är inte det vårdcentral om dagarna. Hon kanske hämtade provsvar och det visade att någon smittat den andre med nåt otrevligt

Nej det är inte vårdcentral på dagarna.
Citera
2011-02-05, 12:25
Medlem
CROSS-i-takets avatar
Citat:
Det tror jag absolut inte. Annonsören var bosatt i Stockholm och ville ha en slaktbod i närheten av hufvudstaden.

Om jag var kriminalare skulle jag också låtsas vara från en annan ort om jag ville få tips på fler slaktbodar...
Men det var alltså i närheten av Stockholm? Då faller den hypotesen.
Citera
2011-02-05, 12:32
Medlem
GraddMajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Absolut men vi vet inte varför. GW, Bo Wide och vår vän Hamilkar tror på en defensiv styckning. Då bör väl styckning skett i tätbebyggt område men polisen letar efter slaktbodar och hus utan rinnande vatten. Jag får inte riktigt ihop det.
Det räcker väl med att det finns bostadshus intill där styckningen skedde. Ute på landet bor det många nyfikna som håller reda på allt. Så därför kan en transportstyckning ha skett även om det inte fanns tillgång till vatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in