2011-01-25, 20:55
Medlem
rabarberpinglans avatar
[quote=bagarn29]Vet vi vem som hade sett E på Nygatan i höjd med Konserthuset?

Ni som bor eller känner till Örebro. Om man bor runt Vasaplan brukar man promenera mot Lövstagatan i "motionssyfte" eller går man bara dit om man har ärenden?

Jag får inte riktigt ihop din fråga! Om man bor på Lövstagatan kan man mycket väl promenera upp på stan till Nygatan och tillbaka. Det är väldigt nära så ärenden är troligt men även en promenad är troligt.
(det fetmarkerade är mitt svar till ovanstående)
Senast redigerad av rabarberpinglan 2011-01-25 kl. 20:57.
Citera
2011-01-25, 20:58
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Inte mycket att läsa, men håll tillgodo.

Ur AB 25/1
citat:
"Enligt två poliskällor har mannen haft en form av missbruk" slut citat

Vadå för missbruk? Spel, kanske? Eller varför inte sexmissbruk? Det låter så skumt med "en form av missbruk", lite tillkrånglat. Eller uttrycker man sig så om man inte vill avslöja vad för slags missbruk det rör sig om?
För att påstå något sådan från polisens sida OM det ska ha någon sanninshalt är om SB på något blivit behandlad eller fått en diagnos på att han är/har varit missbrukare.
I annat fall har de blåa pojkarna blåljugit/ spridit rykten utan subtans för A-horan.
Med tanke på vad det är för blaska det hänvisas till så tror jag att jag sätter en peng på det senare alternativet
Citera
2011-01-25, 21:06
Medlem
urkinhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Det är sant att någon har beskrivit SB på det viset, men de allra flesta av dem som känner honom - genom jobbet, genom golfen och på andra sätt - har faktiskt beskrivit honom i helt andra ordalag. Vi kan ju inte gärna utgå från att alla som har positiva saker att säga om honom är naiva och manipulerade, medan alla som uttalar negativa åsikter om honom har sanningen.

Möjligheten att SB tiger för att skydda någon har redan diskuterats tidigare. Jag citerar Hamilkar eftersom h@n kontrar mycket bättre än vad jag gör

Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Citat:
Ursprungligen postat av Torkelsnorkel
För att skydda någon som man antingen skattar mycket högt eller är rädd för.

Händer ju att människor tar riktiga, skarpladdade skott för andra och till och med dör på kuppen.

Jo, det är så det brukar sägas i de här trådarna. Och mitt standardsvar är att antalet personer som skulle vara tillämpliga för detta är så litet att polisen självklart har koll på dem via utredningen av den misstänkte, och om någon av dem skulle vara möjlig.

Vi ska vidare ha klart för oss att SB:s personlighetsprofil, sådan vi känner den, inte verkar vara särskilt självuppoffrande. Den bild vi har är ju en smooth och på ytan jättetrevlig kille som när det verkligen kommer till kritan skiter i sina medmänniskor. Hur stor är sannolikheten att den typen av personlighet riskerar ett mordstraff för någon annan?

EDIT: min egen slutsats är att OM han tiger för att skydda någon, gör han kanske av kärlek men snarare därför att annars skulle en för honom farlig hemlighet avslöjas (Men i så fall en ytterst viktig sådan, ev hållhaken som EM hade på honom?)
Senast redigerad av urkinha 2011-01-25 kl. 21:21.
Citera
2011-01-25, 21:13
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson
Nja, jag håller inte med dig om "oavsett gärningsman".
Hade det enbart handlat om ett dråp hade jag inte haft några problem med SB som GM. Men nu handlar det om något i mina ögon avsevärt sjukare och då har jag svårt att acceptera en GM utan känd störning.
Så mycket enklare det hade varit att förhålla sig till detta mord om den häktade varit en känd störd våldsverkare på frigång.
Fast nån sån finns ju öht inte att tillgå, vad jag begriper. Jag har själv svårt att förstå varför det skulle vara så jäkla omöjligt för en person i ett desperat läge att stycka en kropp för att lättare kunna göra sig av med den. Om det är det eller säkert torska för minst dråp, vad skulle du välja?

Jag märker en tydlig strävan - i trådarna här i AB&K, lika mycket som ute i samhället - till att prompt måsta få alla som begår grova brott till någon form av starkt psykiskt avvikande: Jag antar att det undermedvetet ligger en dröm om att kunna identifiera alla förbrytare på förhand som passar vår riskundvikande tid som hand i handsken. Men Crippen mördade sin fru, styckade henne i små bitar, och gömde henne i sin kolkällare*. Och Crippen var en figur som var precis lika etablerad i, och typisk för, sin lägremedelklasstillvaro som SB är för sin. Envar som är inläst på klassiska brittiska mord har klart för sig att också högst etablerade och ögonskenligen fullt normala individer kan mörda för att behålla respektabilitet.

Så antagandet att det måste var nån som springer omkring och rullar ögonen inåt och tuggar fradga som begår styckmord tycker jag är väl vederlagd, bara man lyfter blicken en liten smula från den egna ankdammen, och jag tycker således att argumentet han är för normal är ett synnerligen svagt argument mot SB:s skuld.

*) Jag är medveten om att det på allra senaste tid har kommit braskande rapporter där någon har DNA-testat preparat från den forensiska undersökningen av Crippens källare och kommit fram till att de är från en man, och drar slutsatsen att Crippen inte mördade sin fru. Men för det första spelar det för mitt resonemang inte den blekaste roll om Crippen styckmördade sin fru eller en för mig obekant mansperson, och för det andra är den klart mest sannolika förklaringen till fyndet att någon vid något tillfälle mellan 1910 och idag har haft lite dålig ordning bland preparaten.
Senast redigerad av Hamilkar 2011-01-25 kl. 21:15.
Citera
2011-01-25, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
För att påstå något sådan från polisens sida OM det ska ha någon sanninshalt är om SB på något blivit behandlad eller fått en diagnos på att han är/har varit missbrukare.
I annat fall har de blåa pojkarna blåljugit/ spridit rykten utan subtans för A-horan.
Med tanke på vad det är för blaska det hänvisas till så tror jag att jag sätter en peng på det senare alternativet

Karln var ju SMS-kungen. Det är väl ett missbruk så gott som något. Missbruket innefattar även för mycket hängande på Flashback Tvivlar starkt på att han har en diagnos på det

Citat:
beroende av social interaktion via nätet, som chat, e-post, SMS-ande, diskussionsforum, sociala nätverk, bloggande, wikipediapublicering, med mera
http://sv.wikipedia.org/wiki/Internetmissbruk
Citera
2011-01-25, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Vet vi vem som hade sett E på Nygatan i höjd med Konserthuset?

Nä...men om man står utanför "någons äldsta avkommas" hus är det precis den gatstumpen man ser
Citera
2011-01-25, 21:18
Medlem
BosseBetongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Okey, jag ger mig om du bara kan säga var en privatperson kan handla ett ozonaggregat över disk

Det är bara att googla. Hör tex : www.swema-trading.se

Har en själv när jag sanerar bilar m.m.

//BB
Citera
2011-01-25, 21:36
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Inte mycket att läsa, men håll tillgodo.

Ur AB 25/1
citat:
"Enligt två poliskällor har mannen haft en form av missbruk" slut citat

Vadå för missbruk? Spel, kanske? Eller varför inte sexmissbruk? Det låter så skumt med "en form av missbruk", lite tillkrånglat. Eller uttrycker man sig så om man inte vill avslöja vad för slags missbruk det rör sig om?
Hehe. Rolig formulering:

"...har haft..." kan både tolkas som att han haft det någon gång tidigare i livet men att det är avslutat för länge sedan, och som att han hade det fram till anhållandet.

"...en form av missbruk..." låter inte riktigt som att han knaprat tabletter, rökt på eller tagit sprutor. Låter då snarare som nätpoker, dataspel, träningsnarkomani, sexmissbruk (vilket j_a ord!) eller nån slags beteendegrej.

Allt som allt säger det ju inte ett smack; vem av oss har inte varit litet fixerade vid något under någon period i livet?

Som MeMajk säger: Ska polisen uttala sig om sånt där ska det finnas intyg på att han behandlats för det. Så det här kan lika gärna vara en fjäder som en höna.
Citera
2011-01-25, 21:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk

Alkohol tror jag. Kanske periodare, han går ner sig emellanåt, är sjukskriven ett par veckor. Sen skärper han till sig igen ett tag.
Citera
2011-01-25, 21:44
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Det är sant att någon har beskrivit SB på det viset, men de allra flesta av dem som känner honom - genom jobbet, genom golfen och på andra sätt - har faktiskt beskrivit honom i helt andra ordalag. Vi kan ju inte gärna utgå från att alla som har positiva saker att säga om honom är naiva och manipulerade, medan alla som uttalar negativa åsikter om honom har sanningen.
Att han är påfallande trevlig och smooth i normala sociala sammanhang, och en uppskattad lärare, samtidigt som han på ett klart manipulativt sätt kan hålla flera parallella relationer vid liv samtidigt utan särskilt mycket hänsyn till de inblandade damerna är väl relativt ostridig information ?

Om man avfärdar de ändå relativt entydiga beskrivningarna om hur han beter sig i relationer bara för att det, helt naturligt, är väsentligt färre personer som har kunskap om hur han beter sig i relationer än vad det är som vet hur han beter sig i ytliga sociala sammanhang, bör man nog se över sin syn på statistiska urval lite grann.
Citera
2011-01-25, 21:46
Medlem
sWeePerrs avatar
Såg "Veckans Brott" och inget nytt egentligen. LGWP säger som han har sagt tidigare att han störs av just styckningen. Vad som slog mig dock är att han faktiskt inte verkar veta mer än vad vi vet, vilket gör att jag tror att det inte finns mer att veta. M.a.o. polisen har inte mycket att gå på.
Citera
2011-01-25, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0xdeadbabe
Vad vet du om SB's närvaro och afghanistanveteranens frånvaro?

SB har tydligen visats närvarande map. på sin egen mobiltelefon. Afghanistanveteranen är frånvarande tills någon bevisar motsatsen.

Att vara närvarande men hävda att man är frånvarande brukar ju vara ett tecken på narreri.
Å andra sidan verkar mothypotesen vara att EM lånade SB:s telefon och bil, dog, styckades av afghanistan veteranen som sedan lade ut delarna på SB:s favoritplatser varefter SB nu sitter häktad, främst för att ha inhandlat ogudaktigt mycket svarta sopsäckar och själva oturen att Afghanistanveteranen inte lämnade tillbaka mobiltelefonen som hans styckade mor lånade. Men det gör inget eftersom Afghanistan veteranen nu har sin mors telefon med utbytt sim-kort.

Disclaimer: Allt som står i detta inlägg är rent nys och det är skrivet för att få Oxdeadbabe att stimulera okritiskt tänkande.

Skämt och sido, jag tror inte att EM ägde så mycket att arvet i tre delar skulle motivera ett styckmord av ekonomiska skäl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in