Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson
Nja, jag håller inte med dig om "oavsett gärningsman".
Hade det enbart handlat om ett dråp hade jag inte haft några problem med SB som GM. Men nu handlar det om något i mina ögon avsevärt sjukare och då har jag svårt att acceptera en GM utan känd störning.
Så mycket enklare det hade varit att förhålla sig till detta mord om den häktade varit en känd störd våldsverkare på frigång.
Fast nån sån finns ju öht inte att tillgå, vad jag begriper. Jag har själv svårt att förstå varför det skulle vara så jäkla omöjligt för en person i ett desperat läge att stycka en kropp för att lättare kunna göra sig av med den. Om det är det eller säkert torska för minst dråp, vad skulle
du välja?
Jag märker en tydlig strävan - i trådarna här i AB&K, lika mycket som ute i samhället - till att prompt måsta få alla som begår grova brott till någon form av starkt psykiskt avvikande: Jag antar att det undermedvetet ligger en dröm om att kunna identifiera alla förbrytare på förhand som passar vår riskundvikande tid som hand i handsken. Men Crippen mördade sin fru, styckade henne i små bitar, och gömde henne i sin kolkällare*. Och Crippen var en figur som var precis lika etablerad i, och typisk för, sin lägremedelklasstillvaro som SB är för sin. Envar som är inläst på klassiska brittiska mord har klart för sig att också högst etablerade och ögonskenligen fullt normala individer kan mörda för att behålla respektabilitet.
Så antagandet att det måste var nån som springer omkring och rullar ögonen inåt och tuggar fradga som begår styckmord tycker jag är väl vederlagd, bara man lyfter blicken en liten smula från den egna ankdammen, och jag tycker således att argumentet
han är för normal är ett synnerligen svagt argument mot SB:s skuld.
*) Jag är medveten om att det på allra senaste tid har kommit braskande rapporter där någon har DNA-testat preparat från den forensiska undersökningen av Crippens källare och kommit fram till att de är från en man, och drar slutsatsen att Crippen inte mördade sin fru. Men för det första spelar det för mitt resonemang inte den blekaste roll om Crippen styckmördade sin fru eller en för mig obekant mansperson, och för det andra är den klart mest sannolika förklaringen till fyndet att någon vid något tillfälle mellan 1910 och idag har haft lite dålig ordning bland preparaten.