2011-01-23, 16:20
Medlem
urkinhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Krona
Om han är skyldig till mordet så har han för alltid förlorat sin status och position i samhället.

Jag tror han har förlorat det redan även om han går fri. Men tydligen är det inte så som han resonerar.
Citera
2011-01-23, 16:21
Medlem
MorbIdas avatar
Tror nog att han räknade med att bli kontrollerad. Gissar att det var därför han hastade i väg för att spela golf, alibi. Dock hade han nog inte räkna med att bli häktad, anhållen, ja kanske men inte häktad.
Citera
2011-01-23, 16:28
Medlem
urkinhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ursa-minor
Men knappast att då är otrohet som ligger bakom för när en man förlorad status, position pg av otrohet? Det gjorde inte Clinton, det gjorde inte kungen och det gör inte nån Svensson heller.

Det gjorde i viss mån Tiger Woods, men SB verkar inte ha dragit någon lärdom av idolens förfall heller-
Citera
2011-01-23, 16:31
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Så du menar att det är ett tillräckligt starkt motiv för att chansa, och mot alla odds gå fri från det, på att mörda henne med allt, inklusive hans egen frihet och hans restrerande framtid, på spel.

Nej, jag tror även han förstod att han skulle åka dit på det. Dessutom är jag lite tveksam till att strypning är vanligt förekommande när man planerar mord. Om SB gjort detta tror jag att det uppstod ett våldsamt gräl alternativt att han argumentationsmässigt hamnade i ett svårt underläge så han gick till anfall handgripligen.

Med andra ord så fanns det inget motiv till mordet. Dock fanns det ett motiv/skäl till att de troligtvis argumenterade, vilket troligtvis ledde fram till mordet.

Ja, strypningen, styckningen och tidsfaktorerna (tid på året, andra förpliktelser, EM:s planering, möjligheten att komma undan etc.) måste tala starkt mot ett väl planerat mord. Visserligen kan SB möjligen åkt till mötet med EM med tanken att " jag skall mörda den subban", vilket skullle göra det till ett semiplanerat mord. Men troligast måste vara att det är ett hastigt uppkommet gräl som ligger bakom, om det är SB som är GM.
Citera
2011-01-23, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urkinha
Det gjorde i viss mån Tiger Woods, men SB verkar inte ha dragit någon lärdom av idolens förfall heller-

dessa golfspelare

nä det är väl inte själva den eventuella otroheten som gör att han är förlorare i detta vad än utgången av en ev rättegång skulle resultera i. utan att han fått hela sin existens penetrerad av så väl polis/åklagare som av allmänhet och synnerhet oss på FB, som gräver djupt för att hitta sanningen och tyvärr har det väl under resans gång skapats sanningar som inte hade någon tidigare förankring?
Citera
2011-01-23, 16:37
Medlem
urkinhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Ja, strypningen, styckningen och tidsfaktorerna (tid på året, andra förpliktelser, EM:s planering, möjligheten att komma undan etc.) måste tala starkt mot ett väl planerat mord. Visserligen kan SB möjligen åkt till mötet med EM med tanken att " jag skall mörda den subban", vilket skullle göra det till ett semiplanerat mord. Men troligast måste vara att det är ett hastigt uppkommet gräl som ligger bakom, om det är SB som är GM.

Förmodligen var bägaren redan full och det var bara en fråga om tid att den skulle rinna över.
Citera
2011-01-23, 16:44
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalloBaby
Men varför stycka det då om det var ute. Styckning som vi nämnt så många gånger tidigare här brukar göras om man behöver flytta kroppen utan att bli upptäckt. transport styckning. Det är i sådant fall om han dödat EM ute vid gropen eller i närheten och sen gömt henne där. Åkt i ilfart till en kamrat som han kunde anförtro sig åt och talat om vad han gjort i ilska och haft panik. Denna vännen kanske var kriminell eller stenhård, tog hand om det åt SB. Sa åt honom att lugna ner sig och åka hem och skaffa sig alibi. Sen tog vännen hand om kroppen åt honom. Tja vad vet man. Skidspåret används av många i Örebro varför skulle det just förknippas med SB. Det förknippas säkerligen med halva Örebro, efter vad jag förstått.

Det låter som om han vänt sig till den där städaren spelad av Harvey Keitel i Quentin Tarantinos Pulp Fiction. Men det verkar mycket osannolikt att SB skulle haft någon kontakt som var villig att åta sig detta uppdrag. Det skulle vara en nära släkting i så fall, men att en sådan skulle gå längre än att hjälpa till att flytta liket verkar också mycket osannolikt.

Styckningen kallas ju inom kriminologi för transportstyckning, men den kan ju också ha syftet att försvåra för polisarbetet genom att dödsorsaken blir svårare att avgöra genom att huvud och händer framförallt avlägsnas. Slaktaren och styckmördaren Stanislaw Gonerka visste detta och SB kan ju ha läst om fallet? Därför kanske han styckade kroppen i grusgropen och plastade in den i tanke att göra sig av med bevisen för brottet ordentligt. Men något gick snett och han förmådde inte genomföra hela planen, alternativt trodde att det räckte och att polisen inte skulle finna kroppsdelarna så snabbt.

Vad som kan tala för att EM styckats i en grusgrop är att det tydligen har varit svårt att få fram här i tråden förslag på lokaler där styckingen kan ha skett, speciellt utan att lämna mycket avslöjande spår av aktiviteterna. Nu vet vi ju inte om polisen hittat sådana spår, givetvis.
Citera
2011-01-23, 16:58
Medlem
bagarn29s avatar
Anta att S är styckare och transportör men han vet vem som gjort brottet. Han ändrar hela tiden sina uppgifter för att personen inte ska avslöjas.
Citera
2011-01-23, 17:05
Medlem
Rohannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Förhoppningsvis så har sambon varit hemma dagarna innan nyår, och inte bortrest som det tidigare spekulerats om. Då kanske hon kan bidra med nåt matnyttigt, och inte skulle hon väl servera ett falskt alibi när SB är häktad för såna hemskheter.

Jag antar ett vittnesmål från sambon räknas som jäv, men kanske deras gemensamma bekanta kan styrka vad de har pysslat med då EM försvann.

Någonstans har jag läst att han sagt att han skulle åka skidor den 30/12....
Citera
2011-01-23, 17:06
Medlem
Dr_Kronas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det låter som om han vänt sig till den där städaren spelad av Harvey Keitel i Quentin Tarantinos Pulp Fiction. Men det verkar mycket osannolikt att SB skulle haft någon kontakt som var villig att åta sig detta uppdrag. Det skulle vara en nära släkting i så fall, men att en sådan skulle gå längre än att hjälpa till att flytta liket verkar också mycket osannolikt.

Styckningen kallas ju inom kriminologi för transportstyckning, men den kan ju också ha syftet att försvåra för polisarbetet genom att dödsorsaken blir svårare att avgöra genom att huvud och händer framförallt avlägsnas. Slaktaren och styckmördaren Stanislaw Gonerka visste detta och SB kan ju ha läst om fallet? Därför kanske han styckade kroppen i grusgropen och plastade in den i tanke att göra sig av med bevisen för brottet ordentligt. Men något gick snett och han förmådde inte genomföra hela planen, alternativt trodde att det räckte och att polisen inte skulle finna kroppsdelarna så snabbt.

Vad som kan tala för att EM styckats i en grusgrop är att det tydligen har varit svårt att få fram här i tråden förslag på lokaler där styckingen kan ha skett, speciellt utan att lämna mycket avslöjande spår av aktiviteterna. Nu vet vi ju inte om polisen hittat sådana spår, givetvis.

Att tre olika hundar markerar i grusgropen talar ju starkt för att antingen styckning eller förvaring av kroppen har skett där. Det har väl aldrig hänt tidigare att tre olika hundar markerar fel.
Citera
2011-01-23, 17:08
Medlem
MissSoFos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Anta att S är styckare och transportör men han vet vem som gjort brottet. Han ändrar hela tiden sina uppgifter för att personen inte ska avslöjas.

Det har jag varit inne på också..och även tvärtom beträffande rollerna.
Det är svårare att erkänna om man samtigt sätter nån annan i klistret. Nån nära.
Citera
2011-01-23, 17:09
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urkinha
En av de bästa slutsatser jag har läst så länge.
SB:s proletärbakgrund spökar i bl a hans fixering för status markörer. Han har gjort en rejält klassresa, delvis med sina "stabila" relationer som språngbräda. (tror dock att inget förhållande är mer "stabilt" eller åtminstone svårt att bryta sig lös ifrån än ett så symbiotiskt sådant som EM och SB verkade ha)

Att pga Eva förlora (igen) hans surt förtvärvade position bland hermeliner är för mig ett mycket rimligt motiv till mord.

Hakar på här och tror också att samhällsklassen är viktig för honom.
Skogsbrukskille som tar sig upp i samhället
Det är mycket man kan se genom att studera en människa både genom bakgrund och i dagsläget
Hamilkar sa katt bland hermelinerna så sant så !

Och efter diverse uttalanden så ser man en man med stort ego mån om sitt utseende en player som kvinnorna faller för ( va dom nu ser hos guldhalsbandssnubben)
Det är något som inte stämmer med den här mannen .

Jag får också en dåligt magkänsla då jag ser bilderna på honom och då hans stil och ögon
*ryser*
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in