Citat:
Ursprungligen postat av urkinha
En av de bästa slutsatser jag har läst så länge.
SB:s proletärbakgrund spökar i bl a hans fixering för status markörer. Han har gjort en rejält klassresa, delvis med sina "stabila" relationer som språngbräda. (tror dock att inget förhållande är mer "stabilt" eller åtminstone svårt att bryta sig lös ifrån än ett så symbiotiskt sådant som EM och SB verkade ha)
Att pga Eva förlora (igen) hans surt förtvärvade position bland hermeliner är för mig ett mycket rimligt motiv till mord.
Så du menar att det är ett tillräckligt starkt motiv för att chansa, och mot alla odds gå fri från det, på att mörda henne med allt, inklusive hans egen frihet och hans restrerande framtid, på spel.
Nej, jag tror även han förstod att han skulle åka dit på det. Dessutom är jag lite tveksam till att strypning är vanligt förekommande när man planerar mord. Om SB gjort detta tror jag att det uppstod ett våldsamt gräl alternativt att han argumentationsmässigt hamnade i ett svårt underläge så han gick till anfall handgripligen.
Med andra ord så fanns det inget motiv till mordet. Dock fanns det ett motiv/skäl till att de troligtvis argumenterade, vilket troligtvis ledde fram till mordet.