2011-01-21, 22:47
Medlem
katamari.damacys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel

Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Ny artikel i Aftonbladet nu

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8404262.ab

Delar från artikeln

Personer i Evas närmaste omgivning vittnar nu för Aftonbladet om att de var oroliga för henne redan före försvinnandet. Relationen med 51-åringen blev allt mer komplicerad.
– Vi hörde en del konstiga saker om mannen hon träffade. Att han ljög mycket för Eva. Ja, att han levde ett dubbelliv helt enkelt, säger en bekant med god insyn.
”Mådde inte bra”
Eva beskrivs av personer i sin omgivning som ”en stark kvinna”, som bland annat har kombinerat livet som ensamstående mamma åt tre barn med att studera. Hon skrattade ofta, tyckte om att resa och hade ett stort friluftsintresse.
Men relationen till 51-åringen förändrade Eva.
– Hon gick ner i vikt och mådde inte bra under den senaste tiden.

Där fanns också uppgifter om golfspelet.

Vid lunchtid den 29 december använde den misstänkte 51-åringen tvättstugan i det flerfamiljhus som han bor i och han spelade även golf på golfhallen i Örebro.
Polisen har hittat ett kvitto i mannens plånbok och enligt det betalade han 80 kronor för en halvtimmes spel klockan 12.25.

Det står också att:

Eva anmäldes försvunnen när hon inte kom till ett planerat möte under förmiddagen den 29 december. Polisen uppger att Evas bil, en silverfärgad Golf, hittades i anslutning till försvinnandet.

om golfspelandet: – Han kom väl kanske fem, tio minuter innan han betalade och började spela, säger ägarna som räknar mannen som en nära vän.
Den 29 december märkte de inget avvikande i 51-åringens uppträdande när han kom till golfhallen.
Vännerna tror att den häktade mannen är oskyldig.
– Jag känner ingen lugnare människa. Han svär aldrig ens på golfbanan. Det här är ofattbart.

Det står också att han den 30 skulle åka skidor i Karlslund med sina barn.

Det mest intressant är att få veta vad han gjorde mellan kl 7.30 - 12.25?

Det var nog här jag såg det.
Citera
2011-01-21, 22:48
Medlem
exurbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katamari.damacy
Har för mig att det stod "med sina barn" första gången det nämndes.

I smf3 står det barnen, och att han uppgivit det i förhör, men också att det är obekr uppgifter
Citera
2011-01-21, 22:50
Medlem
LaGrenoilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Är det dessa tre stugor, eller finns det andra?

http://img89.imageshack.us/img89/7655/fogdhyttannvomvikern.jpg
http://img814.imageshack.us/img814/4783/bengtstorpvidvikern.jpg
http://img684.imageshack.us/img684/5109/enbergsngmellansjarnaka.jpg

Svårt att säga eftersom jag inte vet hur du "nått" fram dit.
Citera
2011-01-21, 22:51
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Återigen vill jag pusha för åsikten att det är inte i sig bara själva otrohetsaffären som pressar SB till detta utan hon har hotat med någonting utöver att hon skulle krasha hans äktenskap. Någonting som har anslutning till jobbet på universitetet. Hon har sannolikt hotat med att avslöja eller ljuga ihop något som hade gjort att han både förlorat familjen och jobbet. Plopp, så brister kondningarna i huvudet på han och hon stryps i den bil de båda sitter i. Förmodligen hans bil, då det är den som har städads så ingående.

Hans impulshandling leder till den spontana tankekedjan att brottsplatsen skall städas, och han vet ju att det är bilen därför städas denna. halva batchen klorin har gått åt i badrummet, och det är bråttom som fan för hustrun eller barnen är påväg hem. Det hela påminner litegrann om pulp fiction där han dock inte kan ringa "the wolf". Det är dock möjligt att styckningen har skett någon annanstans mer undaskymt utan risken att hustrun eller barnen kommer hem tidigt.

Glöm en involverad flickvän, det är inte troligt alls. Sådana här mord är aldrig så exotiska. Det är givetvis SB med all information som nu ligger på bordet, inget beställningsjobb heller för den delen.

Var finns den uppgift jag har fetmarkerat att hitta någonstans?
Citera
2011-01-21, 22:52
Medlem
LaGrenoilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Var finns den uppgift jag har fetmarkerat att hitta någonstans?

Äh - ett motsatsslut! Inget spår -> renstädat.
Citera
2011-01-21, 22:53
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Det jag fetat låter lustigt: Tror polisen att SB kommer att erkänna fast han är oskyldig, eller vad?
Sånt är ju inte helt ovanligt, men knappast från någon som intensivt har hävdat sin oskuld tidigare. Jag tror snarast att de menar att han skulle kunna tänkas erkänna brott mot griftefriden eller vållande till annans död, fast ingenting mer.
Citera
2011-01-21, 22:54
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
När jag skrev detsamma tidigare idag, högg ni som krokodiler.

Planering av ett dåd likt detta är inget en normal, normalsjuk eller ens riktigt sjuk person gör.
Då har vi att göra med en psykopat, en riktigt, riktigt sjuk person. Kan den personen verkligen vara SB?
Finns det ett mellanting, planering/fantasi att mörda utan att ens själv riktigt tro på det för att sedan vakna upp och inse att man gjort slag i saken?
Kloka ord!

Mellanting är förstås tänkbart. Men klarar man då verkligen av att paketera noggrant med tre-fyra lager plastpåsar och tejpa igen ordentligt? Eller menar du att han "vaknar upp" när han ska dumpa säckarna?

Själv tycker jag att själva styckningen och pakteteringen verkar ha gjorts på ett lugnt, metodiskt kontrollerat och mycket noggrant sätt av någon som är van. Det gör inte saken enklare. Därför har jag vid något tillfälle fört fram tanken på att någon form av organiserad brottslighet är inblandad. Men då hugger krokodilerna mot mig också...
Citera
2011-01-21, 22:56
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaGrenoille
Se tidigare inlägg näst ovan avseende en av stugorna. De övriga vet jag inte - bara att en ligger vid Saxen och en annan vid Malmlången.

Heter sjön emellan Karlsdalssjön och Vikern, Saxen? När jag söker efter Saxen på Google Earth, finns ingen Saxen. Kan den ha nåt annat namn?
Citera
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Ja, helt rätt, där är jag med. Det kan innebära att tidpunkten som polisen känner till spräcker ett av hans alibin.

Ser dock fortfarande inte att det är ett bevis för mord. Bara att SB upgivit fel tidpunkt, med eller utan syfte, vilket möjligjort att han har gett polisen skäl att tro att det fanns tid och utrymme för att mörda Eva mellan hans alibin.
Observera att om det finns bevis för att hon blivit strypt så föreligger bevis för mord eller dråp - till skillnad från i Alm-fallet. Det betyder att det är oerhört mycket lättare att döma någon på indicier i det här fallet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katamari.damacy
Onödigt och OT. Hon var universitetsadjunkt och ja, du är gammalmodig. Och möjligen lite sexistisk. Både genom att kalla henne skolfröken och genom tro att kvinnor inte kan sitta i bolagsstyrelser och vara företagare och fastighetsägare parallellt med att de arbetar i ett annat yrke.

Ok så du menar att hon var fastighetsägare och att det var en del av hennes verksamhet eller? Tänker nog forsätta kalla henne skolförken eller vad är hennes title menar du?

Jag ser ingenstans på hennes företags beskrivningar att ho skulle handla med fastigheter?
Senast redigerad av prostan 2011-01-21 kl. 22:59.
Citera
2011-01-21, 22:57
Medlem
Det stod en svart Cadillac BLS på Universitets parkeringen(jag hann inte se reg. nummret), betyder det att SB:s anhöriga redan fått tillbaka bilen. håller dom inte fast bilen tills utredningen är slut?
Läste nånstans att det var den enda i länet(?)
Citera
2011-01-21, 22:59
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chipin
Hur lång tid tar det att "skida" 5 mil?
En person som åkt Vasaloppet på 5.24 (vilket sägs vara SBs bästa tid) bör åka en 5-mils träningsrunda på 3,5 - 4,5 timmar beroende på före, om spåret är backigt eller platt och på hur mycket åkaren pressar sig.

Elitåkare på landslagsnivå kan åka på 2,5 timmar eller bättre.

Vanliga motionärer behöver normalt 5 timmar eller mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in