2011-02-15, 12:26
Medlem
urkinhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mirran_h
Om du syftar på att en ev. förvärvad hjärnskada tex i fontalloben, efter hans bilolycka 2004 skulle påskynda demens, så har du fel. Källa: Neurolog (har namnet, vill ej lägga ut det) på Huddinge sjukhus, neurologen.

Inte heller tror jag att demens skulle vara orsaken (oavsett skada i hjärnan eller inte) till att SB mördat och styckat.

Jag påstår inte att FTD gör en till mördare och styckare, om gottens ville, utan jag reagerade på användaren som tyckte var ofattbart att en person som under 50 år var "normal" och fungerande plötsligt kunde visa påtagliga tecken på galenskap.

Därför tänkte jag på en "vanlig", progressiv demensutveckling, som är fallet med en primär FTD(vilkens etiologi är så vitt jag vet inte kartlagt), inte den som ev kan orsakas eller påskyndas av en traumatisk hjärnskada.

Då brukar en annars fungerande person visa ett socialt avvikande, konstigt beteende och diferentiellt små personlighetesförändringar utdragna över en lång tid som förbryllar omgivningen på ett sätt som man inte lyckas sätta ord på.

När det gäller demens och benägenhet att begå brott, jag vet inte hur mycket forskning görs i det område. Googlade och hittade en lintressant länk, (tyvärr bara en "abstract") om demens, brott och straff.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20852216
Senast redigerad av urkinha 2011-02-15 kl. 12:41.
Citera
2011-02-15, 12:31
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
[/b]

Cit Lalajlaj
"Jag har uppfattat att det inte krävs ett beslut från tingsrätten att han ska genomgå en Paragraf 7 utredning, bara när det gäller den stora, en RPU. Men om han vägrar att frivilligt gå med på en P7 utredning kan tingsrätten besluta att han åläggs att genomföra en sådan."

Regler för beslut om RPU:
Ur dokumentet grundläggande rättspsykiatri pdf - postat av ulricehamnstjej tror jag

"För att en rättspsykiatrisk undersökning över huvud taget ska bli aktuell måste den som skall undersökas vara misstänkt eller åtalad för brott, och det måste pågå en förundersökning eller rättsprocess. Det är rätten som begär undersökningen, och både åklagare försvarare och rätten själv kan vara den som tar initiativet. Det finns inga närmare regler om i vilka situationer man bör utföra en rättspsykiatrisk undersökning, utom att det måste vara ett brott där domstolen bedömer att påföljden inte kan stanna vid böter.

Erfarenhetsmässigt brukar personer som tidaigare vårdats inom psykiatrin , och personer som misstänks för mordbrand eller svåra vålds eller sexualbrott oftare än andra bli undersökta. -----------[b]-Det kan också inträffa att personer som misstänks för brott beter sig så avvikande i[/B] häktet , eller till och med under den rättsliga förhandlingen , att rätten av den anledningen begär en undersökning. "

Ja, helt korrekt och det sa jag också avseende RPU.

Nu talar vi om en Paragraf 7 utredning men det verkar som att rätten även fattar beslut om den lilla efter att jag sökt på nätet.
Citera
2011-02-15, 12:39
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Någon här skrev att "förstasidan är offentlig". Är det så? vad står på förstasidan av rapporten?

I denna artikel finns en bild på formuläret.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8568623.ab
Citera
2011-02-15, 12:42
Medlem
perVers2.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Ja, enligt GW gick det 60 timmar mellan Eva försvann och Stefan greps.

GW påstår att det tar 6 timmar att stycka en kropp på detta sätt och därefter grovstäda. han påstår ytterligare att det tar c:a 6 timmar till att förpacka kroppen och finstäda. Jag antar att till detta kommer även tiden till att placera ut kroppsdelarna, vilket säkert även det tar några timmar.

Jag vet inte,, ska man skratta eller gråta??
Har GW sagt att det tar 6+6 timmar att stycka och paketera en människa?
Om det vore sant skulle det fortfarande finnas folk kvar i slaktboden här i byn,, i full färd med att sönderdela de älgar som fälldes i 2010 års septemberjakt..

Men det är ju klart att ska det tas en virre för varje moment och pratas i Kristina-Lugn-takt ja då förstår jag att tiden snabbt rinner iväg,,
Fast nu hade den misstänkte ingen att skåla och prata med, så några 12 timmar lär det då rakt inte tagit.
Citera
2011-02-15, 12:42
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:

Nu talar vi om en Paragraf 7 utredning men det verkar som att rätten även fattar beslut om den lilla efter att jag sökt på nätet.

Yes, vet att du gjort det, väldigt bra. Lade hit detta idag om RPU för att undvika fler missuppfattningar för dagens ev spekulationer

har du lust att länka ut infon om den lilla också? hittar inte själv....
Citera
2011-02-15, 12:44
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Jag läste nyss i Expressen att när inte hela kroppen har hittats så kan det bli marigt att fastställa dödsorsaken. Inte om det är strypning,då räcker det väl men huvudet och en bit av halsen.

http://www.expressen.se/nyheter/1.2303045/den-misstankte-kan-slappas-fri

Tillägg: Det var visst gammalt, men ändå.
Senast redigerad av Ull-Strumpa 2011-02-15 kl. 12:47.
Citera
2011-02-15, 12:54
Medlem
Citat:

Ja, det är bara rätten som kan besluta en sådan sak och de behöver "på benen" för att ta ett så drastiskt beslut före en ev. rättegång.
Vet faktiskt inte att jag läst om något liknande tidigare.
Citera
2011-02-15, 12:56
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
I denna artikel finns en bild på formuläret.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8568623.ab

Uppenbarligen är alltså "förstasidan" offentlig.. Jag undrar hur det kan vara så?
Citera
2011-02-15, 12:59
Medlem
doktor-millers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sansavi
Du glömmer att berätta varför universitetet behöver tysta ner SB. Finns det något som helst som skulle peka på att det skulle behövas.
Jag undrar också varför du tror att universitetet skulle kunna kontrollera de psykologer som har eller ska undersöka SB.

Just nu känns det som man behöver en rejäl foliehatt om man skall hänga med i dina tankar.

Och jag begriper ingenting av BehindRaybans filosofi
Citera
2011-02-15, 12:59
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
Jag vet inte,, ska man skratta eller gråta??
Har GW sagt att det tar 6+6 timmar att stycka och paketera en människa?
Om det vore sant skulle det fortfarande finnas folk kvar i slaktboden här i byn,, i full färd med att sönderdela de älgar som fälldes i 2010 års septemberjakt..

Men det är ju klart att ska det tas en virre för varje moment och pratas i Kristina-Lugn-takt ja då förstår jag att tiden snabbt rinner iväg,,
Fast nu hade den misstänkte ingen att skåla och prata med, så några 12 timmar lär det då rakt inte tagit.

Glöm inte..

Del 1
Styckningen var troligtvis utförd av en person som inte är van styckare
Hantering av kroppen i samband med styckning
Styckningen har genomförst noggrannt och med perfekta snitt
Snittytorna har blivit behandlade med syra??
Grovstädning

Del 2
Inköp av pakteringsmaterial
Noggrann packetering av hyfsat otympligt material
Finstädning där varenda skrymsle ska rengöras

Men visst låter det mycket.

Vad är din uppskattning om det görs av en person som inte styckat förut men som ändå har teoretiska kunskaper om anatomi och som gör ett noggrant arbete och därefter grovstädar, baserat på dina erfarenheter från jakt?

Förresten, GW är väl också jägare och borde väl ha hum om detta.
Citera
2011-02-15, 13:00
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Hur vet vi att de har kollat biluthyrningsfirmor? Jag tror iofs att det hade läckt om hundarna markerat i något fordon, men man måste utgå ifrån att de haft hundar på alla ställen som hittills kan kopplas till SB och EM. Det är många i tråden som verkar tro att polisen har "glömt bort" att kolla en massa saker.

Citat:
I måndags kontaktade polisen en bensinmack för att undersöka om 51-åringen hyrt bil där, berättar en uppgiftslämnare.
- Vi kontrollerar allting, säger Helena Eckerrot Flodin.

350 övervakningskameror
Just den macken hade inga bokningar i den misstänktes namn, uppger en källa. Men polisen kommer att fortsätta att leta.
Om misstankarna skulle visa sig korrekta skulle det tyda på att mordet var överlagt.
Källa:http://www.expressen.se/nyheter/1.2288762/eva-var-overlycklig-skrev-brev-till-elev
Citera
2011-02-15, 13:02
Medlem
dolmiodags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av underhand
Förstår hur du tänker... En läcka ifrån SKL kanske kan lugna stan isåfall... (Eller skapa panik..)
Men utdraget som publicerades igår var inget som borde ha kommit ut... Arbetar man inom hälso- sjukvården har man tystnadsplikt. Man får inte utan tillstånd lämna ut uppgifter om behandling, sjukdom eller något annat som rör den personen. Bryter man mot tystnadsplikten/ sekretess lagen begår man alltså ett brott. Undrar om AB betalar motsvarande årslöner till den som utan tvekan riskerar att bli av med sitt arbete??!!

Vet du hur "läckan" gick till? Vet du säkert att det inte var en offentlig handling som kom media till godo?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in