2011-02-15, 10:45
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Det fetade: Kanske av akademiskt intresse, åtminstone för stunden, men tidsfönstret breddas till maximalt cirka 96 timmar (fyra dygn) eftersom hunden som hittade första säcken, enligt uppgift från hundägaren, gjorde sin första markering på stället den 2/1, cirka fyra dygn efter att EM senast sågs.

Det borde innebära att den första säcken kan ha placerats där under tiden eller strax efter han haft span på sig, eller?

Hur långe pågick spaningstiden? avslutades den emellan, eller pågick den ända fram till häktningen?
Citera
2011-02-15, 10:59
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av underhand
Ifrån reportaget tvättstugan konstaterade jag att det är tvättmaskiner som tar typ två timmar på sig för en tvätt... Inte de vanliga maskinerna där man kan köra snabbprogram på 20 minuter ... Vet inte om det hjälper eller stjälper FB detektiverna... Det kanske dessutom redan är noterat.

Fel, fel, fel! I Aftonbladets video visas en närbild av tvättmaskinens panel. Den visar klart och tydligt att det finns ett snabbprogram som endast tar 30 minuter! Så en misstänkt har, enligt min uppfattning, haft mycket god tid på sig under onsdagsförmiddagen.
Citera
2011-02-15, 11:00
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Fel, fel, fel! I Aftonbladets video visas en närbild av tvättmaskinens panel. Den visar klart och tydligt att det finns ett snabbprogram som endast tar 30 minuter! Så en misstänkt har, enligt min uppfattning, haft mycket god tid på sig under onsdagsförmiddagen.
Om han ville stå där med blöt tvätt, så visst.
Citera
2011-02-15, 11:01
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Det borde innebära att den första säcken kan ha placerats där under tiden eller strax efter han haft span på sig, eller?

Hur långe pågick spaningstiden? avslutades den emellan, eller pågick den ända fram till häktningen?
Högst osannolikt att de skulle avbryta span innan de anhöll honom.
Citera
2011-02-15, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander

Tyvärr tror jag inte att vi med säkerhet kan avgöra om SB varit utsatt för någon spaning före gripandet. Det vore säkert klokt att spana, men jag tror inte att det blivit bekräftat. Eller?
Citera
2011-02-15, 11:41
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Vi vet väl egentligen ingenting om huruvida hundarna markerat i bilarna? Återigen är jag säker på att de haft med sig likhundar på alla ställen som kan ses som eventuella mord- eller styckningsplatser.

Hade hundarna markerat, så hade nog inte polisen behövt kolla biluthyrningsfirmor.
Citera
2011-02-15, 11:46
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Nån som vet vad för slags ämne som etsar kött, men inte hud?
Citera
2011-02-15, 11:48
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Hade hundarna markerat, så hade nog inte polisen behövt kolla biluthyrningsfirmor.

Hur vet vi att de har kollat biluthyrningsfirmor? Jag tror iofs att det hade läckt om hundarna markerat i något fordon, men man måste utgå ifrån att de haft hundar på alla ställen som hittills kan kopplas till SB och EM. Det är många i tråden som verkar tro att polisen har "glömt bort" att kolla en massa saker.
Citera
2011-02-15, 11:49
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson
Tyvärr tror jag inte att vi med säkerhet kan avgöra om SB varit utsatt för någon spaning före gripandet. Det vore säkert klokt att spana, men jag tror inte att det blivit bekräftat. Eller?

Detta har rapporterats i media, svårt att tro att det är någonting de själva har hittat på..
Citera
2011-02-15, 11:52
Medlem
underhands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamenvaddårå
Varför skulle det vara chockerande. Det är snarare mer chockerande att örebropolisen håller käft om allting. Det har begåtts ett allvarligt brott och allmänheten, som betalar både polis och experter, borde väl för fan ha rätt att få reda på vad som pågår. I synnerhet som allmänheten är den som hittar likdelarna i skogen åt polisen.
Måste kännas bra för folk i trakten att få veta att man tycker sig ha rätt gm haffad och att han sannolikt är tokig. Så slipper folk gå och vara oroliga när de ska ta en kvällsrunda med hunden. Det kan de tacka aftonhoran för.
Förstår hur du tänker... En läcka ifrån SKL kanske kan lugna stan isåfall... (Eller skapa panik..)
Men utdraget som publicerades igår var inget som borde ha kommit ut... Arbetar man inom hälso- sjukvården har man tystnadsplikt. Man får inte utan tillstånd lämna ut uppgifter om behandling, sjukdom eller något annat som rör den personen. Bryter man mot tystnadsplikten/ sekretess lagen begår man alltså ett brott. Undrar om AB betalar motsvarande årslöner till den som utan tvekan riskerar att bli av med sitt arbete??!!
Citera
2011-02-15, 11:59
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson

Nej det verkar osäkert om det är bekräftat. Sökte på "span på SB" här och fick upp massa inlägg, som diskuterar det, men de flesta verkar ifrågasätta uppgiften.

Var uppgiften kommer ifrån torde vara denna artikel från Expressen:

utdrag -
http://www.expressen.se/nyheter/1.2299480/civilpoliser-spanade-pa-universitetschefen

"På nyårsdagen - tre dygn efter Evas försvinnande - kom den 51-årige universitetschefen in på ett förhör som han kallats till. Efteråt beslutade en åklagare att anhålla honom misstänkt för människorov, eftersom polisen ännu inte hittat en kropp.
Nu kan Expressen avslöja att polisen då redan bedrivit spaning mot honom i mer än ett dygn, enligt en källa med insyn. "

För att kunna göra sig en bild av tidsspannet som man kan utgå från nu, enligt GW, med beräkning för hantering av kroppen etc, så blir det ju svårt att göra någon teori, så länge man inte vet om det varit span eller ej.
Det är ju högst osannolikt att SB har kunnat hantera några kroppsdelar , alt. placera ut dom i skogen, under samma tid som ev civilpoliser varit efter honom.
Så säkert ingen ide att spekulera
Citera
2011-02-15, 12:07
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av underhand
Förstår hur du tänker... En läcka ifrån SKL kanske kan lugna stan isåfall... (Eller skapa panik..)
Men utdraget som publicerades igår var inget som borde ha kommit ut... Arbetar man inom hälso- sjukvården har man tystnadsplikt. Man får inte utan tillstånd lämna ut uppgifter om behandling, sjukdom eller något annat som rör den personen. Bryter man mot tystnadsplikten/ sekretess lagen begår man alltså ett brott. Undrar om AB betalar motsvarande årslöner till den som utan tvekan riskerar att bli av med sitt arbete??!!

Någon här skrev att "förstasidan är offentlig". Är det så? vad står på förstasidan av rapporten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in