2011-01-18, 13:31
Medlem
Waadis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Ja, det är väldigt intressant. Det skulle kunna förklara att en GM har ett behov att kontrollera sig och att ge sig ut för att vara en vänlig, mild person.

Det är väl bara personer med svåra personlighetsstörningar som inte "uppför sig" väl alltid, utan som slår igenom då och då. Det finns klassmarkörer också, som avgör hur vältalig och välför man blir, troligen(spekulation) härstammar varken SB eller bo från några "högre" akademiska-från- tidernas begynnelse- släkter. Inte SB i alla fall, med tanke på hans val av attiraljer.

Förresten: vem kallar sig våldsbenägen?
Citera
2011-01-18, 13:32
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av true_maniac
Med rätt verktyg kanske vem som helst kan göra ett till synes proffsigt jobb, skillnaden mellan proffsigt och mindre proffsigt kanske bara står i relation vad SKL sett tidigare av styckmord? om någon "slaktat" med Yxa/motårsåg så ser det ut på ett visst vis såklart, om det nu kommer in en kropp med "rena" snitt någorlunda placerade med rätt typ av verktyg så ser det såklart proffisgt ut?

tror rättsmedicin ser skillnad mellan ett "tillsynes" proffsigt jobb och ett som faktiskt är det. de skulle aldrig gå ut med informationen om det inte fanns belägg för det.
Citera
2011-01-18, 13:33
Medlem
DampBobPsykfalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Jag vill bara försäkra mig om att jag också uppfattat dig rätt. Jag har läst igenom dina tidigare inlägg på nytt och inte kunnat se att du hänvisat till några andra älskarinnor än de två (varav Eva var den ena) som SB hade i slutet av sitt äktenskap. De "frillor" du nämner - var det kvinnor som SB var otrogen med under sitt äktenskap, eller var det kvinnor han hade förhållanden med då han var singel?

Den ena rör kvinna nr 2 vid skilsmässan samt en person han hade ihop det med 08 (ej AA ell BO).
Citera
2011-01-18, 13:34
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalloBaby
jo har samma uppfattning och försöker klicka på deras sida så lite som möjligt för de tjänar pengar på oss! Men Advokaten. Kan han berätta om allt han läser i tidningarna för SB? Hur går det till?

2.3 Information till klienten
Klienten skall hållas underrättad om vad som förekommer vid utförandet av uppdraget. Frågor från klienten om uppdraget skall besvaras skyndsamt.

Kommentar: Även om uttrycket ”på lämpligt sätt” i
den tidigare 24 § har utgått, är någon saklig förändring inte avsedd. Det får ytterst ankomma på advokaten själv att avgöra vilken information som klienten från tid till annan behöver för att på ett bra sätt kunna följa vad som händer i ärendet och hur detta
utvecklas.

http://www.advokatsamfundet.se/Documents/Advokatsamfundet_sv/Advokatetik/etikbilagan.pdf
Citera
Medlem
Waadis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
tror rättsmedicin ser skillnad mellan ett "tillsynes" proffsigt jobb och ett som faktiskt är det. de skulle aldrig gå ut med informationen om det inte fanns belägg för det.

Man får nog ta det uttalandet med en nypa salt. Ville dom nåt med det? Eller ville tidningarna ha en smaskig story och skrev upp det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Men då ska det vara en annan anhörig med anatomikunskaper isåfall. Finns det nån? Det är ju logiskt fullkomligt poänglöst att avfärda SB som misstänkt för att han kan för lite om styckning, om sedan den eller de man misstänker i stället kan lika lite om styckning de.
Nåja, jag har aldrig avfärdat SB, men ifrågasatt varför det inte kan tänkas alternativ gm. Det jag menar med annan anhörig behöver inte innebära att den nära anhörige har vare sig motiv eller har de skills som krävs men mycket väl kan ha en fiende med sådan bakgrund och motiv. Jag tror inte alls på att det är ett hafsverk av en amatör. Den som gjort detta har antagligen erfarenhet av att döda och stycka.

Poängen med att titta efter alternativ gm än SB handlade mer om osannolikheten att han lyckats dölja sina tidigare mord och sen framstå som en sympatisk älskare år ut och år in. Styckningen och hur den verkar ha utförts var liksom den felande länken för att se SB som trolig gm.

Men jag gissar och funderar precis som alla andra. SB kan ju faktiskt vara en bestalisk återfallsmördare och då faller det på plats med att sprida ut likdelarna i skidspåret.. så att han sen kan åka där och njuta av sin makt i sin sjuka värld. Enda problemet jag har med den tesen är hur fanken han lyckats mörka sina psykopatdrag för omgivningen, men å andra sidan hittar jag ingen annan vettig förklaring till att göra som han gjorde - ifall det är han.
Citera
2011-01-18, 13:36
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DampBobPsykfall
Den ena rör kvinna nr 2 vid skilsmässan samt en person han hade ihop det med 08 (ej AA ell BO).

Vad vet du mer om misstänkte GM som är intressant?
Om han har ett påvisat psykopat drag?

Polisens informationschef Torbjörn Carlson vill inte säga vem som äger den svarta Cadillacen.
– Det har jag inte berättat och kommer inte att göra, säger Carlson.
Men en kontroll med Trafikregistret visar att den misstänkte 51-åringen äger precis en sådan bil. Cadillacen är ett par år gammal och av sedanmodell.

http://na.se/nyheter/orebro/1.1058066-har-du-sett-de-har-bilarna-
Senast redigerad av MrsMagoo 2011-01-18 kl. 13:48.
Citera
2011-01-18, 13:36
Medlem
vinflaskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Jag har ett IQ som ligger högt över det genomsnittliga.

Jag är intresserad av matlagning och kapar till mat ibland.

Men jag skulle inte bara göra en sån här styckning så att det syntes att det var en nybörjare.

Jag skulle bryta samman och gråta och spy innan jag ens börjat. Och jag är ändå inte nån mes.

Det kommer nog att gå bra för dig i livet, trots allt. Akta dig bara för att jonglera med kniven.
Fy vilka tankar det kommer att komma vid nästa karre´styckning. Detta är förödande vid kommande
måltider, det blir att lämna bordet spyende.
Citera
2011-01-18, 13:37
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Om nu skidåkare har hittat påsar senaste dagarna kam man fråga sig varför ingen skidåkare sett något tidigare. Så mycket hade det väl inte töat uppe i Kilsbergen fram till i söndags? Hade det töat över huvud taget? Däremot har det snöat åtskilligt sedan nyår så det som gömts då borde ha begravts under rejält med snö.

Plus att en av skidåkarna som larmade polisen gjorde det därför att hon såg konstiga spår i snön. Så som det har snöat har de flesta spår som gjordes före nyår snöat igen.

Det gick ju nästan två veckor från försvinnandet tills dess att första fyndet gjordes.

Kan det vara så att säckarna först låg samlade på något annat ställe under en tid. Och att de sedan, av någon anledning, flyttats och spridits ut?

På två veckor kan mycket hinna hända.
Citera
2011-01-18, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waadi
Kan det vara så att de styckade delarna har körts ut i två turer? Han bär ut bålen för sig (tyngst), dumpar vid Rusakulan, åker tillbaka till styckplatsen och hämtar därefter smådelarna för att dumpa vid sjön.

Tänkte han att det vid rastplatsen ändå skulle finnas så många fotsteg i snön att dem han orsakade inte skulle uppmärksammas? Mycket b- att gå rätt ut i markerna och gräva ner delarna.

Visst tänkte han väl att när väl delarna hittats framåt vårkanten så är kroppsdelarna så illa åtgångna att de inte går att använda som bevis?

Har han gjort detta nattetid? verkar skumt va? att köra ut i terrängen och riskera att nån närboende fattar misstankar, jag skulle då definitivt ha reagerat om jag bodde i en enslig vrå av världen och det far förbi en cadillac mitt i natten på väg mot ett öde landskap av skidspår och vandringsleder.

Om han kör två turer ökar det risken att åka fast. En bål kan visserligen vara tung och klumpig att bära men den får utan tvekan plats i bilen tillsammans med resten av kroppsdelarna.

Antagligen var utplacerandet i skogen snabbast och enklaste åtgärden för att bli av med den styckade kroppen. Frågan är om han planerade att flytta eller gräva ned paketen senare, när marken var grävbar och sjön isfri. Eller har han sådan hybris att han ser sig själv som oåtkomlig? Vädret ställer det onekligen till det för honom och minskar hans alternativ. Att det kroppsdelar hittas just i detta område pekar onekligen åt SB eftersom all forskning pekar på att mördare håller sig till områden de har personliga kopplingar till.

Jag undrar verkligen var styckningen skedde. Han måste ha känts sig relativt trygg där och ha kännedom om det sedan tidigare. Dessutom måste han vetat att ingen skulle komma på honom, eventuellt kanske han har gjort det på natten för att minska den risken.
Citera
2011-01-18, 13:39
Medlem
Waadis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0xdeadbabe
Nåja, jag har aldrig avfärdat SB, men ifrågasatt varför det inte kan tänkas alternativ gm. Det jag menar med annan anhörig behöver inte innebära att den nära anhörige har vare sig motiv eller har de skills som krävs men mycket väl kan ha en fiende med sådan bakgrund och motiv. Jag tror inte alls på att det är ett hafsverk av en amatör. Den som gjort detta har antagligen erfarenhet av att döda och stycka.

Poängen med att titta efter alternativ gm än SB handlade mer om osannolikheten att han lyckats dölja sina tidigare mord och sen framstå som en sympatisk älskare år ut och år in. Styckningen och hur den verkar ha utförts var liksom den felande länken för att se SB som trolig gm.

Men jag gissar och funderar precis som alla andra. SB kan ju faktiskt vara en bestalisk återfallsmördare och då faller det på plats med att sprida ut likdelarna i skidspåret.. så att han sen kan åka där och njuta av sin makt i sin sjuka värld. Enda problemet jag har med den tesen är hur fanken han lyckats mörka sina psykopatdrag för omgivningen, men å andra sidan hittar jag ingen annan vettig förklaring till att göra som han gjorde - ifall det är han.

Han hade väl berättat för någon den 29:e - kollega tror jag - att han skulle ut i skidspåret någon av de kommande dagarna? Bra att ha en skälig anledning till varför man ses där.
Citera
2011-01-18, 13:39
Medlem
perVers2.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissSoFo
Det kan vara svårt att bara klappa igen butiken (förlåt affären)..kan finnas "delägare" som anser sej ha innestående fordringar som ställer till med det helvete då.
Det kan i såna fall vara klokt att göra sej av med den bit för bit. I lönndom.
Din sista mening där:
Säj inte det..vi har alla bråddjup inom oss. Det upptäcks ofta inte förrän nån med rätt nyckel låser upp det.
Mera empiriska försök? Leka gömma nyckeln? OK!

Såg texten på din avatar nu

Topic: Jo visst, vi bär säkert alla på någon sorts ondska som kan komma fram vid rätt/fel tillfälle.
Tycker bara att i det här fallet är alla normala och de flesta onormala hämningar passerade med råge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in