2011-01-18, 11:51
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är nog inte SKL utan Rättsmedicinalverket, för det första. Men för det andra håller jag med. Uppgiften att kroppen var sakkunnigt styckad med specialverktyg har genererat en oerhörd massa varmluft här i tråden. Jag skulle väldigt gärna ha reda på vilka specialverktyg det gällde, och hurpass sakkunnigt styckningen egentligen var utförd, innan jag spann loss i hypoteser om annan gärningsman eller medhjälpare till följd av detta. Och om det skulle finnas en medhjälpare till styckningen som inte varit medskyldig till själva mordet, tror jag att det är "a first" i svensk kriminalhistoria.

Beträffande specialverktygen så tror jag att en kniv och ett brynstål räcker, åtminstone för att inte slabba till det.
Sakkunskapen kan komma från en halv gris till jul.

Och att GM skulle vara två personer finner jag högst osannolikt. Men om så skulle vara, borde det hela vara ganska välplanerat. För vem skulle ställa upp på en styckning och bortforsling av en kvinnokropp?

Isf lättare att beställa ett mord och stå för styckningen själv.

Om den länkade bilden tidigare är ett av fynden, så ser det inte ut som att en såg har använts, med tanke på längden.
Citera
2011-01-18, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Bra jobbat! men om du ska skriva inga rykten så finns det två saker om inte är bekräftats och ett fel.
* han hade ingen tvätttid enligt en granne som säger att man sätter upp sig för hela dagen, så det är inte bekräftat.
* uppgiften att de var i hennes lägenhet kl 19 - har bara stått här.
* han häktades inte som skäligen misstänkt för mord den 4/1 - utan människorov.

Det borde också stå att han den 1/1 anhölls som skäligen misstänkt (lägre misstankegraden) för människorov och att åklagaren höjde misstankegraden till sannolika skäl misstänkt för människorov den 4/1 och begärde mannen häktad. Tingsrätten valde att häkta mannen som skäligen misstänkt den 4/4. Mannen överklagar häktningen men hovrätten gör samma bedömning som tingsrätten.
Mannen överklagar också häktningen den 11/1 - men hovrätten tar samma beslut som tingsrätten

GM hade inte bokat någon tvättid i tvättstugan. Grannen hade skrivit upp sig för en tid (kl. 11.30-12.00?) men GM hade lagt kläder i maskinen, som då var upptagen när grannen skulle börja sin tvättid. GM bad om ursäkt med att han behövde tvätta och hade chansat på att hinna innan grannen kom. Så grannen fick vänta tills den maskinen var klar för att tvätta sin tvätt.
DETTA är bekräftat av polisen gm förhör med grannen. ok. Polisen tyckte att det verkade som om han "paniktvättade" något. GM var tydligen alltid annars noga med att skriva upp sig och tvätta då.
Citera
2011-01-18, 11:52
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulricehamnstjej
[url]url]
Har fått upp denna facebook när jag sökte på hans sambo...kan det stämma tro att det är denna donna som blivit förd bakom ljuset av SB?

FEL PERSON
Senast redigerad av MrsMagoo 2011-01-18 kl. 12:22.
Citera
2011-01-18, 11:53
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Bra jobbat! men om du ska skriva inga rykten så finns det två saker om inte är bekräftats och ett fel.
* han hade ingen tvätttid enligt en granne som säger att man sätter upp sig för hela dagen, så det är inte bekräftat.
* uppgiften att de var i hennes lägenhet kl 19 - har bara stått här.
* han häktades inte som skäligen misstänkt för mord den 4/1 - utan människorov.

Det borde också stå att han den 1/1 anhölls som skäligen misstänkt (lägre misstankegraden) för människorov och att åklagaren höjde misstankegraden till sannolika skäl misstänkt för människorov den 4/1 och begärde mannen häktad. Tingsrätten valde att häkta mannen som skäligen misstänkt den 4/4. Mannen överklagar häktningen men hovrätten gör samma bedömning som tingsrätten.
Mannen överklagar också häktningen den 11/1 - men hovrätten tar samma beslut som tingsrätten
Tack!

Rättar uppgiften från mord till människorov. Kan tyvärr inte ta in texten du föreslår då sammanfattningen nu har nått maxgränsen i antal tecken

Rättar också uppgiften om tvättstugan.

Uppgiften att polisen var i lägenheten: Polisen har själva sagt att de sökt i hennes lägenhet den aktuella dagen. Eftersom jag inte ser något skäl till att Yoda70 skulle komma med felaktiga uppgifter låter jag det stå kvar till polisen eller någon annan som har konkreta fakta dementerar
Citera
2011-01-18, 11:57
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exurb
Jo, det är säkert så att hon var vid liv onsdag fm, vilket SMS:et och iakttagelsen skulle bekräfta.

Då är förmodligen denna iakttagelse sista gången EM ses vid liv, d v s förrutom då antingen: GM=SB träffar henne alternativt: SB då han skjutsar henne (när är fortfarande oklart, eller? SB hävdar em om jag inte missminner mig) och sedermera okänd GM ser henne vid liv.

Att jag tjatar om detta med SMS och iakttagelsen beror på att de inte är särskilt säkra uppgifter (för polisen kanske dock...), vilket får mig att minnas en post från helgen e dy, där ngn föreslog att hon kanske förolyckades alt dräptes/mördades och möjligen hanterades under tisdagen alt natten mot onsdag. Kanske kunde det förklara den något märkligt fullbokade dagens SB hade under onsdagen, som ngt slags krångligt alibibyggande tillsammans med ett falskt SMS? Nåväl, vilda spekulationer... Polisen har kanske uppgifter på att hon var vid liv tisdag kväll och natten till onsdag, vi borde kanske hört om det annars, vad vet jag?
Hade polis och åklagare haft minsta tvivel om huruvida hon kunde ha bragts om livet tidigare så hade det funnits med i häktningsframställan.

Men i den står det "den 29:e december eller någon dag därefter".

Så dom är garanterat säkra på att hon inte dog den 28:e.
Citera
2011-01-18, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0xdeadbabe
Intressant. Åldersmässigt stämmer det in på SB och om det är han så hamnar styckningen i en annan dager. Har han
mördat förut och kommit undan med det har nog högmodet slagit runt. Tanken slår mig att kroppsdelarna spridits medvetet som symbol av makt, att avnjutas vid den dagliga träningen. Stämmer detta är han en riktigt sjuk människa som verkligen lyckas dölja det. Ruskigt

Låter lite konstigt att han skulle placera hennes kroppsdelar längs spåret som någon slags kilometermärken. Som en morot, nu är det inte långt kvar till nästa del. Låter riktigt riktigt sjukt.
Citera
2011-01-18, 11:59
Medlem
perVers2.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Kanske lite OT, men vad fan såg dessa kvinnor i denne man? Hur kan man vara player om man är 51 år och ser ut som en inavlad bonde i rutig skorta och guldhalsband? Han må varit trevlig, men det är likväl fascinerande hur han kunnat välja och vraka bland kvinnor.

En empirisk undersökning, med bla mig själv som deltagare, ger vid handen att det går alldeles utmärkt! Nu "felar" jag iofs på inavel, bonde, guldarmband och rutig skjorta... men ändå

"Kvinnans G-punkt sitter i öronen, den som letar längre ner kastar bort sin tid" Isabel Allende

Det räcker utmärkt att vara trevlig och verbal för att fånga en kvinna, allrahelst en lite äldre sådan..
Citera
2011-01-18, 12:00
Medlem
ulricehamnstjejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Det va ingen fager tjej med tanke på hur xfrun ser ut!
Och han verkade lite fåfäng som person mån om utseendet osv
SÅ är detta verkligen misstänktes sambo?
Ska vara så enligt uppgift..är det någon som har någon annan uppgift så är det väl bara att visa fram vilka uppgifter den personen har.
Om hon är fager eller inte är jag inte kapabel tilll att bedöma människor kan ju ha andra kvaliteer och då blir utseendet av mindre vikt..
Citera
2011-01-18, 12:01
Medlem
GasGlads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mutbar
K4 Arvidsjaur, kanske var sjukvårdare där??
Vet du att han var förlagd på K4 eller gissar du?
Jag har en känsla av att den tidiga insatsen i Libanon i första hand bestod av manskap från trängtrupperna, men jag kan ha fel, kanske någon annan som vet?
Citera
2011-01-18, 12:03
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Ny, uppdaterad sammanställning av händelser.

Kom gärna med rättelser. Tyvärr ligger ligger sammanställningens storlek nu nära maxgränsern för vad FB klarar av, så det blir svårt att få med mera...

Citera
2011-01-18, 12:04
Medlem
6tasys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Beträffande specialverktygen så tror jag att en kniv och ett brynstål räcker, åtminstone för att inte slabba till det.
Sakkunskapen kan komma från en halv gris till jul.

Och att GM skulle vara två personer finner jag högst osannolikt. Men om så skulle vara, borde det hela vara ganska välplanerat. För vem skulle ställa upp på en styckning och bortforsling av en kvinnokropp?

Isf lättare att beställa ett mord och stå för styckningen själv.

Om den länkade bilden tidigare är ett av fynden, så ser det inte ut som att en såg har använts, med tanke på längden.

Efter att ha läst ditt inlägg har jag letat febrilt efter en länkad bild på ett av fynden, men gått bet. Finns det alltså en bild på ett av fynden? Vill någon vara god och länka om den? Och ja, jag har letat, men jag kanske är blind.
Citera
2011-01-18, 12:04
Medlem
exurbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Hade polis och åklagare haft minsta tvivel om huruvida hon kunde ha bragts om livet tidigare så hade det funnits med i häktningsframställan.

Men i den står det "den 29:e december eller någon dag därefter".

Så dom är garanterat säkra på att hon inte dog den 28:e.

Det har du förstås rätt i... hur intressant det än lät med detta uppslag (minns inte vem som postade det) med tanke på hur skum den 28:e ser ut för SB, så måste jag nog erkänna att det är fel spår... Intressantare då kanske vad som hände den 29-31:a!

PS. skulle ändå vara på sin plats med en stadig bekräftelse på att hon var vid liv onsdag fm liksom tisdag kväll och natten till onsdag... någon?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in