2011-02-04, 23:03
Medlem
VVatsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cochran
Jag minns inte om det var i veckans Efterlyst eller Kvällsöppet, som någon advokat eller annan med större kunskaper inom området än medelsvensson påpekade, att majoriteten av Sveriges dömda mördare är tidigare ostraffade.
De uttalade sig dock inte om utbildningsnivå eller arbetssektor i sammanhanget.

Detta har väl att göra med "mord i nära relationer".

En som begår ett sådant brott behöver inte alls vara kriminell i övrigt, även om missbruk och psykisk sjukdom ökar risken.
Citera
2011-02-04, 23:04
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rohanna
Förvisso.Men faktum kvarstår att EM blivit styckad.Någon måste ju ha gjort det någonstans.

Absolut men vi vet inte varför. GW, Bo Wide och vår vän Hamilkar tror på en defensiv styckning. Då bör väl styckning skett i tätbebyggt område men polisen letar efter slaktbodar och hus utan rinnande vatten. Jag får inte riktigt ihop det.
Citera
2011-02-04, 23:06
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Naturligtvis kan inte en icke avstängd arbetsdator jämföras med en "påslagen" spis eller ett strykjärn. De två sista exemplen är självklara brandorsaker. Jag förstår inte riktigt varför du gör dessa helt diametrala jämförelser?

När det gäller att stänga av sin arbetsdator, så finns det bestämmelser eller åtminstone riktlinjer betr. detta inom de flesta företag.

Inte en enda av mina arbetskolleger skulle lämna sin dator påslagen när man inte har uppsikt över den. Därför "fimpar" vi våra datorer vid lunch, kafferast, kundbesök och givetvis självklart när vår arbetsdag är slut.

Frågetecknet i detta fall tycker jag borde vara, om Eva vanligtvis brukade lämna sin arbetsplats utan att stänga av sin dator.

Du har rätt i det sista - det intressanta är om EM före mordet avviker från sina egna vanor och mönster, förstås. Men enligt uppgift var det inget ovanligt för Eva att lämna datorn på. Om Eva är lite otålig och energisk tycker hon nog det är bara skönt att slippa vänta på uppstart när hon kommer på morgonen. Backuper och uppdateringar kan väl också vara schemalagda till nätter....
Senast redigerad av TigerKid 2011-02-04 kl. 23:09.
Citera
2011-02-04, 23:10
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Absolut men vi vet inte varför. GW, Bo Wide och vår vän Hamilkar tror på en defensiv styckning. Då bör väl styckning skett i tätbebyggt område men polisen letar efter slaktbodar och hus utan rinnande vatten. Jag får inte riktigt ihop det.

Man kan väl anta att det gjordes för att dölja ett brott och gjorts var som helst lgh eller öde.
Det är väl kanske bara en cover up och inte nödvändigtvis en transport !
Citera
2011-02-04, 23:11
Medlem
KluvenTungas avatar
Försvarsadvokaten låter sig låtas optimistisk. Här Spektakulär rubrik! (Artikeln ngt reviderad sen tidigare).
Citera
2011-02-04, 23:13
Medlem
cochrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GraddMaja
Min tanke var lite så att det kan vara hon som har fått hjälpa till att köra bilar etc. Men jag är inte så säker på att hon riktigt vet vad det är hon har gjort/hjälpt till med

Nja, det verkar ganska långsökt, enligt min uppfattning. AA verkar vara en rel. framgångsrik kvinna, med tanke på hennes inkomst. Det verkar i så fall vara knepigt, att hon skulle vara behjälplig i samband med mord och styckande utan att "fatta" vad det handlar om.

AA är inte registrerad som ägare av någon bil, enligt bilregistret.
Citera
2011-02-04, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Försvarsadvokaten låter sig låtas optimistisk. Här Spektakulär rubrik! (Artikeln ngt reviderad sen tidigare).

?
Citera
2011-02-04, 23:22
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Enkelt: Vad jag säger är att det svenska statistiska underlaget vad gäller styckmord är för litet för att man ska kunna dra några slutsater av det. Inget annat.
Mm. Och vad jag säger är att det inte är fullständigt självklart att man ska ha styckmord som en specifik brottskategori, och utgå från att ingen av den eljest tillämpliga statistiken är tillämplig på just denna mordtyp. Svenska språkets germanska karaktär kan vara förledande ibland. Det är mycket lättare att föreställa sig att ett styckmord är en helt specifik brottstyp, varmed inget annat kan jämföras, än vad det är att förställa sig samma sak om a murder where the victim has been dismembered, eller un homicide dont la victime a été dépécée
Citera
2011-02-04, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Jodå, försök inte! Vi vet alla säkert alla kategorierna utom en:

- SB har passerat 50
- är inte tidigare straffad
- har akademisk utbildning
- har fast arbete och ordnade förhållanden. Och har aldrig varit arbetslös såvitt vi vet
- han har varit älskare men inte sambo eller maka med offret.
- har - såvitt vi vet - ingen känd historik av mental ohälsa

- beroende av alkohol eller droger: Här vet vi inte. Men av hans idrottsresultat att döma kan ha inte haft några svårare missbruksproblem.

Dessutom är det faktiskt en väldig skillnad på mord och styckmord. Jag (och kanske många andra här på tråden, kanske?) skulle kanske kunna tänka sig att mörda en annan människa om omständigheterna var väldigt speciella. Men åtminstone jag skulle aldrig komma i närheten av att stycka någon.

Jag köper inte argumentat att intelligenta, välutbildade män inte skulle åka dit för alla mord på närstående kvinnor som de begår. Om jag inte minns fel är uppklaringsprocenten på såna mord hög. Och då faller det resonemanget.

Det är nog snarare som så att traditionellt polisarbete handlar väldigt mycket om förhör. Personer med utbildning, vett, etikett och intelligens är väldigt svåra att fälla genom förhörsmetodik då det sällan finns några enkla sätt att avslöja deras lögner alternativt att polismännen som genomför förhöret av vana lägger sig på för låg nivå.

Sedan har det traditionellt varit lite som så att kvinnor var mäns egendom, om inte juridiskt så i tankens värld. Det är bara nått decennium som det varit annorlunda så det finns inte många styckmord att titta på rent historiskt annat än sådana kopplade till organiserad brottslighet och enskilda dårar.
Citera
2011-02-04, 23:25
Medlem
Kams avatar
Enligt NA har det hållits ett kort förhör med SB idag. Det kanske redan framkommit i tråden..
Det blir en lååång helg för mig. Inga nya uppgifter torde släppas nu innan ev omhäktning.. om ens då.
Stackars karl om han släpps i brist på bevis.
Citera
2011-02-04, 23:32
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Naturligtvis kan inte en icke avstängd arbetsdator jämföras med en "påslagen" spis eller ett strykjärn. De två sista exemplen är självklara brandorsaker. Jag förstår inte riktigt varför du gör dessa helt diametrala jämförelser?

När det gäller att stänga av sin arbetsdator, så finns det bestämmelser eller åtminstone riktlinjer betr. detta inom de flesta företag.

Inte en enda av mina arbetskolleger skulle lämna sin dator påslagen när man inte har uppsikt över den. Därför "fimpar" vi våra datorer vid lunch, kafferast, kundbesök och givetvis självklart när vår arbetsdag är slut.

Frågetecknet i detta fall tycker jag borde vara, om Eva vanligtvis brukade lämna sin arbetsplats utan att stänga av sin dator.
Jag tror att det är få akademiker som är så anala så att man stänger ner datorn när man går på lunch eller kafferast. Jag hade en kollega som stängde av datorn när han åkte på semester, voilà tout. Och en gång glömde han det med.
Citera
2011-02-04, 23:32
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kam
Enligt NA har det hållits ett kort förhör med SB idag. Det kanske redan framkommit i tråden..
Det blir en lååång helg för mig. Inga nya uppgifter torde släppas nu innan ev omhäktning.. om ens då.
Stackars karl om han släpps i brist på bevis.
Då får ju allmänheten ta och sansa sig med att han faktiskt kan vara oskyldig.
Förhoppningsvist så är väl häxprocessen ett minne blott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in