2011-01-20, 15:18
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinflaskan
Vet vi att kollegorna verkligen har sagt så. Det kan ju vara en efterhandskänsla när det framkom vem hon skulle träffa. Media kan ha vinklat det uttalandet för att spä på. Jag tror inte att SB /eller någon annan var det första polisen tänkte på när dom gick in. Dom ville väl bara se så att hon inte låg där. Därefter började hjulen att rulla på. Så tror jag att det kanske startade.

Nej, vi vet egentligen ingenting säkert. Det kan som du säger vara en eftertanke hos kollegorna som kommer senare.

Polisen bör dock ha fått sådana uppgifter vid anmälan som var så avgörande så de reagerade direkt. Det hade ändå bara gått några timmar sedan hon försvann tills anmälan gjordes.
Citera
2011-01-20, 15:19
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Detta är märkligt, om det stämmer.

Enligt media så var det kollegor som anmälde Eva försvunnen. Polisen började leta direkt efter Eva.

Enligt uppgifter i tråden så visste kollegorna att Eva skulle träffa SB och de påstår att hon var rädd eller kände sig olustig inför mötet.

Samtidigt påstår media att polisen får kännedom om SB den 1:a och då hämtas han in till förhör.

Om kollegorna nu var så oroliga över mötet och det även var de som anmälde henne saknad, borde inte polisen ha fått information om SB i samband med anmälan och hämtat in honom redan den 29:e?

På presskonferansen sa någon snubbe att anmälan kom in den 30:e och sedan skrev någon att polisen tillbringat flera timmar på kvällen i Es lgh. Det var väl den 30:e som de hittade hennes bil.
Om de hade klara misstankar mot honom så borde tagit in honom redan den 31:e och inte ca 20.30 den första januari.

Så här kommenterar GW det.
Citat:
Polisen agerar för en gångs skull med ovanlig snabbhet, trots att statistiken i det läget starkt talar för andra orsaker till försvinnandet än ett brott, och redan två dygn senare, på kvällen den första januari 2011, kallar man en 51-årig man till förhör.
En högst normal man som det verkar, tidigare ostraffad tjänsteman vid universitetet i staden. Anledningen till förhöret är att man då vet att han haft en relation till Eva som i vissa avseenden tycks ha varit lite "knepig". Man har också en misstanke om att det är han som hämtat henne på hennes arbetsplats och när han medger detta under förhöret - enligt honom har han bara kört henne hem från jobbet och något mer finns inte att tillägga - så blir han anhållen som misstänkt för människorov.
Citera
2011-01-20, 15:25
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QEX13
Efterplanering för vad? Jag tycker inte det verkar finns så mycket efterplanering med tanke på hur kroppsdelarna har dumpats...
Jo, om det gällde att snarast möjligt få undan kroppen från brottsplatsen - och att detta kan ha varit det primära. - Sedan har ju likdelarna spritts ut över ett rel. stort område samt grävts ned en bit i den höga snön + att man utan polisens mobilpejling aldrig hade kunnat gå fram så fort i utredningen. Och även om GM inte förstått att pejling ägt rum så bör tidsutrymmet som stått till GM:s förfogande ha varit begränsat.
Senast redigerad av letsdoit 2011-01-20 kl. 15:29. Anledning: GM:s ev. misstanke om mobilpejling
Citera
2011-01-20, 15:25
Medlem
Citat:
Du ser, nu dyker det upp uppgifter som faktiskt kan ligga som grund för mord, ett av det vanligaste motivet, svartsjuka.

Även om du inte kan bekräfta så säger du att du har uppfattat det som att det kan finnas en annan man i Evas liv. Detta kan förstås har gjort SB upprörd eller tvärtom den eventuellt okända mannen upprörd att Eva träffar SB.

Vet du varför man anser att SB behandlade Eva illa?

Att de är arga på SB kan man förstå, det är nog alla som stod henne nära.

Jo, om man har haft en relation länge så finns det en risk för att man till sist börjar betrakta den andra parten som något som man kan ta för givet. Ibland uttrycks det som att den ena parten behandlas som en möbel, dvs något/någon som man kan flytta på som man behagar och som man kan kasta ut om det är för tråkigt. Evas "illabehandling" ska ha varit ungefär så. SB ska ha utnyttjat hennes känslor för honom och sen valt en annan kvinna iaf. Det kan ha utlöst svartsjuka eller ilska därför att möbeln inte ställer upp på det som jag tycker mig "äga".
Citera
2011-01-20, 15:28
Medlem
SpaceCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av true_maniac
måste du uppleva det som hände i Afghanistan så blir du nog aldrig dig själv igen, inte så att du mördar din mor kanske men man ser ju djupa spår hos de som kommit hem
Amen!

Jag skrev tidigare i tråden att jag har "personallistor" från FN-tjänster, som SB tydligen påstått sig ha deltagit i.
Dels konstaterade jag att SB är för ugn för att ha deltagit i bataljon 68ML, när vi miste en man i en minsprängning, dels hittar jag inte dessa listor hemma, vilket innebär att de är magasinerade tillsammans med annan litteratur och jag kommer inte att försöka hitta dessa.

Slutsatsen är dock att om SB, för någon bekant, påstått sig närvarat när fanjunkaren Karl-Oskar Johansson stupade vid Khardalabron i mars 1978, så är han beslagen med lögn.
Citera
2011-01-20, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vardeljus
Jo, om man har haft en relation länge så finns det en risk för att man till sist börjar betrakta den andra parten som något som man kan ta för givet. Ibland uttrycks det som att den ena parten behandlas som en möbel, dvs något/någon som man kan flytta på som man behagar och som man kan kasta ut om det är för tråkigt. Evas "illabehandling" ska ha varit ungefär så. SB ska ha utnyttjat hennes känslor för honom och sen valt en annan kvinna iaf. Det kan ha utlöst svartsjuka eller ilska därför att möbeln inte ställer upp på det som jag tycker mig "äga".

Men då om hon var svartsjuk ,kanske hon gav sig på honom,så dödar han henne i självförsvar.
Blir sedan skraj osv.Undrar om de hittat några skador på GM.
Citera
2011-01-20, 15:32
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
På presskonferansen sa någon snubbe att anmälan kom in den 30:e och sedan skrev någon att polisen tillbringat flera timmar på kvällen i Es lgh. Det var väl den 30:e som de hittade hennes bil.
Om de hade klara misstankar mot honom så borde tagit in honom redan den 31:e och inte ca 20.30 den första januari.

Så här kommenterar GW det.

Okej, om anmälan gjordes dagen efter, den 30:e, är det kanske mer förståeligt till att polisen reagerade så fort. Framförallt om det fanns ett "hot" och även det märkliga telefonsamtalet dagen innan där bara skrapljud hörs.
Citera
2011-01-20, 15:34
Medlem
rullerojs avatar
Angående artikel i Na att de letar alternativ.
Kan inte det vara skenmanöver till advokaten?
Sprida information?
Citera
2011-01-20, 15:34
Medlem
Fiolins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
I så fall innebär detta att hon anmäldes försvunnen den 30 dec - i enlighet också med vad länspolismästare KW säger här:
http://webbtv.na.se/player/play/132488

Det är alltså två luncher som spökat. Betr. sonens lunch den 29 dec så är det väl från hans försök till kontakt med EM som man vet att "någon" svarade men sedan bröt samtalet.
Ja, alldeles korrekt. Uppfattat att det är den äldste sonen som vill boka av. Visst har det spökat med datum. Försökte få till med datumen här förut, men talade för döva öron. Det här går hand i hand med polisens info och är mer rimligt i tid.
Citera
2011-01-20, 15:35
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadvetman
Fu fan vad otäckt,men på dett vis verkar det vara riktigt grova kriminella. kanske skulle Gm och E gemensamt träffa några, det var riktigt grova pengar och skulder inblandade och E tog de för och visa var skåpet ska stå. GM är riktigt rädd nu han vet för mkt.
varför skulle hon vara rädd för och träffa Gm fattar inte ,det var nog något annat.
En hämnd för något
Ja, det är inte alldeles orimligt. Varför hämtar han upp henne i bil vid hennes jobb? Ja, antingen ska de två ses. Eller också ska de två träffa ytterligare någon eller några personer. Oavsett vilket kan SB förstås svara att han bara skjutsat henne hem.

Finns också möjligheten att SB tagit livet av henne men lejt någon annan för att göra resten.

Finns trots allt den del som pekar på att SB är inblandad. Och sånt som pekar på att det inte är han som styckat etc.

Jag har framfört denna teori tidigare och fått mothugg i form av det skulle vara svårt att leja någon för ett sådant jobb.

Jovisst. Men i det här fallet verkar det ovanliga vara regel. Och omöjligt är det alls inte.
Citera
2011-01-20, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Ja, det är inte alldeles orimligt. Varför hämtar han upp henne i bil vid hennes jobb? Ja, antingen ska de två ses. Eller också ska de två träffa ytterligare någon eller några personer. Oavsett vilket kan SB förstås svara att han bara skjutsat henne hem.

Finns också möjligheten att SB tagit livet av henne men lejt någon annan för att göra resten.

Finns trots allt den del som pekar på att SB är inblandad. Och sånt som pekar på att det inte är han som styckat etc.

Jag har framfört denna teori tidigare och fått mothugg i form av det skulle vara svårt att leja någon för ett sådant jobb.

Jovisst. Men i det här fallet verkar det ovanliga vara regel. Och omöjligt är det alls inte.

Ja skulle vara rimligt,de skulle träffa någon,och det sa han inte från början,sen vågar han inte ändra sig ,bättre neka och inte säga något. Kommer han ut och har golat ligger han illa till.
Citera
2011-01-20, 15:41
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Många som deltar i strider och ser hemskheter kan bli påtagligt påverkade och bli smått sinnesjuka. Kanske SMS:et på morgonen retade upp någon till den grad att denne väntade på Eva vid övernattningslägenheten.

Man kan fundera på vilken annan man som det ryktas om kan ha funnits i Evas liv. Om man tänker sig att SB faktiskt släppte av Eva vid lägenheten, kan det då kanske ha funnits någon där som väntade på henne?
De senaste livstecknen från EM skall vara SMS:et på morgonen den 29:e samt att hon obeserverats i sin bil på morgonen den 29:e.

Om dessa två livstecken skulle visa sig vara felaktiga (SMS:et skickat av GM och ett vittne som tagit fel på person i bilen) - när har vi i så fall sista livstecknet från EM?

Nån gång under tisdag 28:e? Eller ännu tidigare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in