2011-01-16, 19:25
Medlem
Kungbatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Eftersom paketen med kroppsdelar redan upptäckts så kan de inte varit särskilt omsorgsfullt gömda. Hittillsvarande fynd har hittats på vid stråk som många människor passerar och har tillgång till. Detta är ett mysterium - att först bemöda sig med att stycka kroppen och sedan "gömma" delarna för att de lätt skall kunna hittas.

Håller helt med, för mig är detta ett mysterium precis som du säger....varför lägga ner den mödan att stycka " rent ut sagt slakta" en människa, sen gömma delarna så pass synligt......varför gör man så? Om SB är GM så har han gjort allt för att dölja sina spår tills just det där med var han ska gömma den? Det verkar vara väldigt konstigt Lltså.......
Citera
2011-01-16, 19:26
Medlem
QEX13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lowlifescumbag
Tack för hjälpen!

Så det var det fallet du tänkte på?

Citat:
Ursprungligen postat av LaGrenoille
I en häktningsförhandling kan man mycket väl ta hänsyn till indicier/omständigheter (som läggs ihop) som pekar i viss riktning, men man bevisvärderar inte i den utsträckningen som i en huvudförhandling. Det sker ju ingen bevisupptagning.

Visst är det så. Men jag tror du ska läsa mitt inlägg igen, för det var inte det jag sa något om. Det enda jag menar är att det egentligen inte krävs speciellt mycket för att sitta häktad på sannolika skäl, så det är egentligen ingen indikator på om han är skyldig eller ej.
Citera
2011-01-16, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungbatman
Jag kan fortfarande inte sluta tänka på VARFÖR man tar sig tid att stycka kroppen med specialverktyg och "snyggt gjort" och sedan dumpa delarna i påsar på så korkade ställen som bredvid en väg? Hur tänkte GM där? Någon som har några tankar?

Nej, mig får du ingen hjälp av. Jag får inte heller ihop det här.
Citera
2011-01-16, 19:28
Medlem
Kungbatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QEX13
Så det var det fallet du tänkte på?

Visst är det så. Men jag tror du ska läsa mitt inlägg igen, för det var inte det jag sa något om. Det enda jag menar är att det egentligen inte krävs speciellt mycket för att sitta häktad på sannolika skäl, så det är egentligen ingen indikator på om han är skyldig eller ej.

Måste tyvärr rätta dig här, det krävs ganska mycket för att sitta häktad för sannolika skäl.....
Citera
2011-01-16, 19:32
Medlem
vinflaskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson
Jag tänker tanken att det är 2 olika personer som handskats med styckegodset. Eller någon form att" plantering", att sätta dit SB.
Citera
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katamari.damacy
Sen är det i mitt tycke märkligt att delarna är inpackade. Jag förstår det för transportens skull, men ute i naturen vill man väl att djur och väder och vind ska göra så mycket åverkan på delarna som det går, fortast möjligt.

Jag tänker mig här att GM packar in kroppsdelarna för att slippa se dem. Att sedan stå och packa ur dem i terrängen mäktar GM inte med p.g.a. skammen.

Men varför, varför, varför har GM inte gömt kroppen bättre? Utplaceringen är ju som ett "pussel" han vill att polisen skall lägga.

Har väldigt svårt att tänka mig att GM:s avsikt har varit att gömma paketen bättre lite senare.. Det kan ju börja töa dagen därpå, liksom.
Senast redigerad av allegrageller 2011-01-16 kl. 19:37.
Citera
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Måste tyvärr rätta dig här, det krävs ganska mycket för att sitta häktad för sannolika skäl.....

Det krävs inte mycket de första häktningsomgångarna.

Det räcker med en misstanke så håller man vem som helst häktad i utredningssyfte.

Här finns två omständigheter som gör att det finns en misstanke, han var den sist kända som såg henne och han hade en relation till kvinnan. Under dessa omständigheter har många, även oskyldiga, suttit häktade många månader under tiden utredningsarbetet med att finna bevis för eller emot pågår.

Med tiden kommer rätten höja kraven för att omhäkta.
Citera
2011-01-16, 19:34
Medlem
Troians avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det enkla svaret är nog att GM inte ansåg att det fanns ett behov av att lägga ned några större ansträngningar för att hon inte skulle hittas.
Varför menar du att gärningsmannen ansåg det? Behovet finns väl genom att man såklart inte vill åka i finkan? Så skulle ju iallafall jag tänka? hur menar du?

Alltså, vi måste nog delvis skilja på två saker här. Dels styckning, dels att gömma undan en kropp.

Styckning sker oftast inte för att gömma kroppen, utan för att ha bort kroppen från brottsplatsen. Är det så att hon hafts ihjäl i en bostad så sitter ju GM pyrt till om han bara låter kroppen ligga kvar. Att transportera en kropp på kanske 70-80 kilo från en lägenhet in till en bil är inte helt enkelt, det kräver en rätt bra fysisk styrka - en död kropp är mycket skrymmande, det är inte som att bära en bastant möbel direkt. Dessutom ökar risken för vittnen, och är hon blodig så lämnas ju då en del tydliga spår (till skillnad från om kroppsdelarna är ordentligt paketerade i plast).

Sedan kan det ju också finnas ett intresse att gömma kroppen, något som de allra flesta mördare inte ens försöker, och skulle ett försök göras så brukar det inte lyckas särskilt bra. För några dagar sedan hittades en mördad polsk medborgare liggande mitt på väggen i närheten av Stockholm. Engla hittades också på just en väg. Helén hittades i en fullt synlig plastsäck. Att en kropp skuffas undan till den grad att det tar någon längre tid att hitta den är snarare undantag än regel - även om kroppen transporterats från brottsplatsen (vilket förstås i sig är ovanligt).

Det finns många exempel på styckningar där GM inte brytt sig om att gömma delarna något vidare (Habolin, da Costa, Marcus Norén...), men också exempel på där styckningen använts just för att att det kan vara enklare att gömma flera mindre delar än en stor.
Citera
2011-01-16, 19:34
Medlem
Hunnerkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doktor-miller
Har inte förhörts Den misstänkte 51-åringen har ännu inte pressats av förhörsledaren gällande obduktionsresultatet.

– Nej, vi har inte förhört honom om det. Och vi har heller inget förhör inplanerat just nu, säger Torbjörn Carlson, polisens informationschef.

De har inte heller konfronterat honom gentemot sambons tidsangivelser omkring dessa dagar. Man får ju känslan av att han inte pressas över huvud taget eftersom han fortfarande blånekar. Eller hade de endast en träff och att han senare släppte av henne och helt enkelt inte kan erkänna något som han inte gjort. Då går det en riktig galning lös i så fall brrrr. Allt blir bara märkligare och märkligare
Som misstänkt blir man väl mer och mer frusterad ju längre tiden går och man inte vad inte vad som händer och kommit fram därute. Så det är säker jättesvårt att lägga upp någon strategi hur han skall hantera situationen. Utredarna däremot har ju alla möjligheter att vässa sina frågeställning utid från en mängd parametrar. Att leva i ovisshet bortkopplad från världen inte optimalt. han belv ju frihetsberövad ganska snabbt dessutom så han har ingen koll.
Citera
2011-01-16, 19:35
Medlem
LaGrenoilles avatar
Jag kan fortfarande inte sluta tänka på VARFÖR man tar sig tid att stycka kroppen med specialverktyg och "snyggt gjort" och sedan dumpa delarna i påsar på så korkade ställen som bredvid en väg? Hur tänkte GM där? Någon som har några tankar?

Kan det vara så att han antog att han snart skulle tas in för förhör. Polisen hade väl börjat "beta" av EMs kollegor och av det kunde väl han ha dragit slutsatsen att snart var det hans tur.
Citera
2011-01-16, 19:35
Medlem
urkinhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akeaxel
Nu jäklar....det är två hus från där jag bor!

Bild tack (om man får önska tvättstugan med)
Citera
2011-01-16, 19:36
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinflaskan
Jag tänker tanken att det är 2 olika personer som handskats med styckegodset. Eller någon form att" plantering", att sätta dit SB.

Det verkar väldigt skumt detta, snacket från rättsläkarna om "professionell styckning" som var "noggrant förberedd" och det till synes amatörmässiga sätt som kroppsdelarna dumpats på - detaljer som känns hämtade från fiktionens värld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in