Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Nu tillåter jag mig att spåna fritt eftersom alla andra också gör det. För min egen del tror jag att EM dog i sin lägenhet redan på kvällen/natten till onsdagen den 29 december.
Båda huvudpersonernas bilar har av och till setts parkerade i närheten av lägenheten redan från den 28 december. Antagligen tillbringade EM och den misstänkte natten tillsammans.
Nu skriker säkert någon i högan sky eftersom det påstås att EM skickat ett SMS till sin son 07.45 på onsdagsmorgonen och dessutom att hennes bil setts i trafik några timmar senare. Det påstås också att EM - den 29 december - setts kliva in i en svart bil av samma märke som den misstänkte GM äger. Detta ska finnas på övervakningskamera.
Jag frågar mig dock: Vet vi med säkerhet att det var EM som skickade SMS:et? Vet vi med säkerhet att det var EM som satt bakom ratten? Kanske var det GM som körde, iklädd EM:s vita jacka och med luvan uppdragen över huvudet? Vet vi säkert om övervakningsbilderna verkligen härstammar från den 29 december? Vad jag förstår har polisen inte knystat ett ord om vilket datum övervakningskameran fångade EM på bild.
Som sagt, jag tror att mordet skedde i hennes lägenhet. Jag gissar på strypning. Under natten och de tidiga, mörka morgontimmarna har GM haft god tid på sig att frakta bort kroppen med hjälp av hennes bil. GM har tillfälligt gömt henne uppe vid Rusakulan, kört hem hennes bil, parkerat den i garaget och i sin panik glömt nycklarna kvar. Därefter har GM sannolikt promenerat tillbaka till EM:s lägenhet, kört iväg i sin bil för att skaffa fram "lämpliga" redskap för en styckning. Han återvänder snarast till kroppen och genomför styckningen utomhus, packar delarna och styckningsredskapen i kanske fem, sex svarta sopsäckar. Sedan kör han runt i området och dumpar några av säckarna på olika ställen. Nu är det bråttom. Det börjar ljusna. Han måste också tänka på sitt alibi. Iskallt lämnar han några säckar kvar på "styckplatsen" för att skynda hem till tvättstugan. När tvätten är klar spelar han golf för att därefter åka tillbaka till Rusakulan där han fortsätter att gömma ytterligare säckar. Han kör tillbaka till Örebro och visar sig på jobbet några gånger. Han är "stissig" och beter sig märkligt, enligt kollegerna. Kanske ligger det ytterligare någon säck kvar i skogen - och han far som en skottspole mellan Örebro och Rusakulan tills "jobbet" är utfört. Kanske han till och med återvände till Rusakulan under torsdagen för att "åka skidor"...
Jag kan svära på att jag läste att båda bilarna setts parkerade mellan den 28: och den 30:e, men utan "av och till".
Stod alltså hans bil i hennes parkeringsgarage, eller?
Beträffande övervakningsbilden så har jag läst att det inte går att styrka vilken tid bilden togs, han har ju sagt att han skjutsade henne på em, men tydligen påstods att bilden var tagen på morgonen.
Huruvida det kommer från en säker källa eller ej, låter jag vara osagt.