2011-01-14, 09:31
Medlem
Guardian Angels avatar
Det är intressant att SB medger att han träffade Eva samma dag hon försvann. det låter orimligt att han skulle kört henne hem. Varför då? Var det på förmiddagen så var hon på jobbet innan och skulle ha ett möte.

I dag kan Expressen avslöja att han berättat för polisen att han träffade Eva samma dag som hon försvann.
- Han har sagt att de har träffats och att han skjutsat henne hem i sin bil. Han säger att han lämnat av henne utanför huset och sen åkt därifrån, säger en person med insyn i utredningen.
Enligt Expressens uppgifter ska den misstänkte 51-åringen ha sagt att han därefter inte vet vad som hänt Eva - men att hon ska ha varit vid liv när han lämnade henne.
- Såvitt polisen vet är det ingen som sett henne efter det, säger källan.

http://www.expressen.se/nyheter/1.2290083/de-mottes-dagen-eva-forsvann
Citera
2011-01-14, 09:34
Medlem
jamenvaddårås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drbalkongi
Enligt en polis med inblick i utredningen så har tydligen SB haft svårt att kontrollera sig när tidigare kärleksrelationer gått i kras. Dock inte av de här proportionerna.

Hur snabbt fryser en människokropp? Det måste ju lämna betydligt mindre spår att stycka en djupfryst kropp. Då kanske det till och med går med yxa - som det tidigare diskuterats kring.

Vidare så måste jag bara kommentera påståenden om att golf kräver lugna nerver, precision och att det skulle vara konstigt att slå ett par hinkar direkt efter ett mord. Det köper jag. Men här snackar vi om en golfhall. En driving range inomhus. Lägg upp bollen och klappa på. Inte mer än så.

Jag säger bara Tiger Woods.
Citera
2011-01-14, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rohanna
Om hans alibi skulle hålla skulle han väl inte vara häktad och omhäktad???

Jo det är fullt möjligt.
Polisen har nämligen en bild på när SB hämtar upp EM på hennes arbetsplats den 29. Inför fakta har nu SB erkänt detta, men förklarar att han bara skjutsade henne hem och sedan har ingen sett till henne. Läs Expressen.se där släpptes nyligen denna uppgift via åklagaren.
Citera
2011-01-14, 09:37
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CGBernadotte
Nej han jagar inte fiskar inte är ingen friluftsmänska i den bemärkelsen.
Är emot våld och han är för att man skall tänka miljövänligt.

Skulle kalla honom mer av Friskvårds människa.

Träna på Gym Golf Längdskidåkning (typ vasaloppet, inte termos och Ryggsäck på fjälltur).

Hmmm... är du nära vän till SB? Du borde kanske börja fundera i termer att det faktiskt kan vara så att han är skyldig. Det är nog ganska få människor som är för våld.
Citera
2011-01-14, 09:39
Medlem
Citat:
Om hans alibi skulle hålla skulle han väl inte vara häktad och omhäktad???
Om han är oskyldig är han sannerligen inte den första som suttit i häkte på felaktiga antaganden. Folk har suttit där för mindre än så här
Citera
2011-01-14, 09:42
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qråcky
Välkommen Lalajlaj!

Jag tycker, ju mer jag läser, att det börjar bli mer och mer knepigt att ringa in SB. Ifall det är han som är GM så har han ju i alla fall gjort ett gott jobb för att försöka dölja det, i mitt tycke.

Det som är nyckeln till hela denna soppa är ju det som polisen har på honom, det vill säga någon typ av bevisning som binder honom till försvinnandet.

Sedan, hur sannolikt är det att Eva dödas och styckas av någon helt "utomstående"? Bevisligen så finns det ju inga andra misstänkta alls..

Tack!

Det är som du säger knepigt att få riktigt grepp om det hela. Det finns mycket rykten och om dessa stämmer så finns det förstås ett motiv.

Alibit är inte så viktigt egentligen därför att man inte vet hur eller när det hände. Som Stefansson beskrev det att han dödade henne först och dagen efter styckade henne gör att det finns ett större utrymme och då spelar egentligen inte alibit någon roll avseende den dagen hon försvann.

Det som känns oroväckande är också att gärningsmannagruppen kallas in. De brukar kallas in när GM är okänd. Det kan vara så att de kallar in gruppen för att kunna utesluta vissa tänkbara GM.

Han är närstående och kanske det finns ett motiv samtidigt som han är den sista som såg Eva i liv och det är förstås mycket försvårande omständigheter för SB.

Vännerna säger att hon gick ned i vikt och var nedstämd vilket de påstår berodde på SB, men kan det vara så att det fanns andra orsaker till att hon mådde dåligt.

Det känns som det saknas något för att man ska känna sig helt övertygad. Men självklart är han den som troligast bör ha gjort detta.
Citera
2011-01-14, 09:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kaveldun
Jag har följt tråden och läst alla inlägg.

Spontant slås jag av hur antaganden lätt blir sanningar.
Många här läser inte inläggen speciellt noga och slänger sedan ur sig kommentarer som man nästan blir mörkrädd av att läsa.
En stor del av inläggen är totalt onödiga och tillför ingenting, vilket är väldigt jobbigt. Då menar jag när någon efter 4 000 inlägg kan fråga vem som är BO och/eller GM.
En sak torde vi vara överens om och det är att Polisen vet mer än vad de vill gå ut med officiellt. Man häktar inte någon efter 45 minuters förhör utan att ha något att gå på.

Jag skulle tro att majoriteten av oss som följer tråden och gör inlägg är relativt normala. Vårt sätt att tänka skiljer sig nog en hel del från GM's och vi kan nog omöjligen fatta hur h*n tänker. GM ser världen på sitt sätt och det vi ser som lögner kan GM se som sanningar, på sitt sätt.

I stunder av otrolig stress är det inte omöjligt att en del blir mycket rationella samtidigt som andra blir helt apatiska. GM kan tillhöra kategorin som blir helt iskall mentalt och samtidigt rationell. Därmed inte sagt att GM kan göra "fel" och därmed faller på små misstag.

Intressant att se hur många som börjar "försvara" SB som GM de senaste dagarna.

Det är väldigt lite vi vet om SB och EM, egentligen.
Om nu någon går ut med uppgifter om deras relation och bakgrund skulle det kännas bättre om man säger att det är ett rykte/hörsägen man utgår ifrån istället för att påstå att det är en sanning - om så är fallet. Självklart skall man få komma med gissningar och antaganden, men säg inte "så är det" om man inte vet.

Att en del av oss som är aktiva i tråden läser inläggen som "fan läser bibeln" är bara att beklaga. En del av oss är inte så bra på att uttrycka oss och därför kan det lätt bli fel. Om våra inlägg skall tillföra något tror jag att det kan vara bra att tänka till en gång extra innan man skriver något.
Håller med, det måste lyftas upp på en högre nivå. Vi kan inte sitta och fabulera om allt möjligt, det har ju resulterat i att såväl den misstänkte som offret utmålats som sexgalna swingers och att den misstänkte är grav missbrukare, något som inte alls finns belägg för. Skärpning nu!
Citera
2011-01-14, 09:45
Medlem
Om någon går så långt att de styckar kroppen och tar sig tid att sprida och dölja delarna så är det antagligen för att de står personen nära. Studierektorn visste förmodligen att han skulle misstänkas och då måste Eva försvinna.
Men dödsorsaken var möjligen en "olyckshändelse" pga för mycket alkohol mm.
Citera
2011-01-14, 09:45
Medlem
Rohannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson
Jo det är fullt möjligt.
Polisen har nämligen en bild på när SB hämtar upp EM på hennes arbetsplats den 29. Inför fakta har nu SB erkänt detta, men förklarar att han bara skjutsade henne hem och sedan har ingen sett till henne. Läs Expressen.se där släpptes nyligen denna uppgift via åklagaren.

"Enligt en polis med inblick i utredningen så har tydligen SB haft svårt att kontrollera sig när tidigare kärleksrelationer gått i kras. Dock inte av de här proportionerna."

Naturligtvis har jag läst Expressen och naturligtvis är han tvungen att erkänna att han kört henne. Han är ju filmad. Med tanke på drbalkongi:s inlägg så kanske det inte är så konstigt att polisen nu tagit in hjälp utifrån för att få hjälp med en gärningsmannaprofil. Sakta och säkert bygger de nog upp en ganska klar bild om SB:S personlighet med hjälp av bl.a vittnesmål av gamla flammor , kollegor etc. DET är vad jag tror.
Citera
2011-01-14, 09:49
Bannlyst
Mordet på Eva var oplanerat.
Allt pekar på det - enligt Leif GW Persson.
- Det finns inget som tyder på djupgående motiv, säger han.
Det finns vissa givna mönster som mördare som dödat impulsivt ofta brukar följa.
De kör bort kroppen med bil, vanligtvis inom en radie på tre mil, till ett obebyggt område som de känner till sedan tidigare och sedan dumpar de kroppen i närheten av en väg.
Allt det stämmer in på mordet på Eva.
- Det är helt enligt mallen, säger Leif GW Persson, kriminologiprofessor vid rikspolisstyrelsen.

Så, då kan vi sluta att tok-spekulera
Citera
2011-01-14, 09:52
Medlem
Citat:
"Enligt en polis med inblick i utredningen så har tydligen SB haft svårt att kontrollera sig när tidigare kärleksrelationer gått i kras. Dock inte av de här proportionerna."

Naturligtvis har jag läst Expressen och naturligtvis är han tvungen att erkänna att han kört henne. Han är ju filmad. Med tanke på drbalkongi:s inlägg så kanske det inte är så konstigt att polisen nu tagit in hjälp utifrån för att få hjälp med en gärningsmannaprofil. Sakta och säkert bygger de nog upp en ganska klar bild om SB:S personlighet med hjälp av bl.a vittnesmål av gamla flammor , kollegor etc. DET är vad jag tror.

Det tror jag också. Eller jag är säker på att de jobbar på att ringa in hans person på alla plan. Och i det jobbet ingår säkert gärningsmannaprofilerarna. (värsta ord jag vet)
Nu väntar jag på att polisen skall släppa uppgiften på exakt när bilden är tagen, för då har vi den exakta storleken på SB´s alibifönster. Det rör på sig.
Citera
2011-01-14, 09:53
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polisrapport
Mordet på Eva var oplanerat.
Allt pekar på det - enligt Leif GW Persson.
- Det finns inget som tyder på djupgående motiv, säger han.
Det finns vissa givna mönster som mördare som dödat impulsivt ofta brukar följa.
De kör bort kroppen med bil, vanligtvis inom en radie på tre mil, till ett obebyggt område som de känner till sedan tidigare och sedan dumpar de kroppen i närheten av en väg.
Allt det stämmer in på mordet på Eva.
- Det är helt enligt mallen, säger Leif GW Persson, kriminologiprofessor vid rikspolisstyrelsen.

Så, då kan vi sluta att tok-spekulera

GW bygger sin inställning på statistik, något som per definition utgår från någon form av "genomsnittsfall". Jag tror att många i tråden har högre detaljkunskaper om ärendet än vad GW har, även om dessa i och för sig drar tokiga slutsatser av sina kunskaper.

Så, sluta gärna tok-spekulera, det håller jag med om. Men inte på grund av vad GW säger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in