2011-06-17, 16:24
Medlem
Flisan007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Om man utpressas kan man välja att betala eller att göra sig av med hotet. Om så var fallet, vad tror du hände, med tanke på att kontot är tomt och att Eva är död?

Att Eva kan ha idkat utpressning mot Stefan ser jag inte som något osannolikt, men jag tror inte det handlade om pengar. Snarare "välj mig annars ska jag förstöra ditt liv".
Uppenbarligen så var förhållandet slut sedan tidigare eftersom Eva själv berättat det för andra. När hon trodde att de skulle flytta ihop, om det var i december eller tidigare under hösten innan hon blev varse att han var sambo vet vi inte.
Scenario
1 En anledning till att då deras kontakter ökat i december borde ju då rimligen vara att även SB ville ha mera kontakt, och då kan hon givetvis ha börjat hoppas igen. Eva kan ha hotat att avslöja allt för sambon, och SB såg ingen annan utväg än att mörda henne. För detta scenario talar åklagarens uttalande om att Eva var intensiv. Mot det talar att en stalkad människa inte brukar mörda sin förföljare, man polisanmäler.

2 Eva ville bli av med den falska SB som hon nu upptäckt ljugit för henne under lång tid( hon hade sagt till någon att hon gick för att träffa honom en SISTA gång, vilket visar att hon själv ämnade göra fullständigt slut på förhållandet. Det som talar för det är också att hon bytte arbetsplats/ville bort ifrån SB. SB blev galen, och som så många andra som mördar i relationer/fd. relationer mördar han henne när han inte längre kan ha kontroll över henne.
Citera
2011-06-17, 16:28
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flisan007
Uppenbarligen så var förhållandet slut sedan tidigare eftersom Eva själv berättat det för andra. När hon trodde att de skulle flytta ihop, om det var i december eller tidigare under hösten innan hon blev varse att han var sambo vet vi inte.
Scenario
1 En anledning till att då deras kontakter ökat i december borde ju då rimligen vara att även SB ville ha mera kontakt, och då kan hon givetvis ha börjat hoppas igen. Eva kan ha hotat att avslöja allt för sambon, och SB såg ingen annan utväg än att mörda henne. För detta scenario talar åklagarens uttalande om att Eva var intensiv. Mot det talar att en stalkad människa inte brukar mörda sin förföljare, man polisanmäler.

2 Eva ville bli av med den falska SB som hon nu upptäckt ljugit för henne under lång tid( hon hade sagt till någon att hon gick för att träffa honom en SISTA gång, vilket visar att hon själv ämnade göra fullständigt slut på förhållandet. Det som talar för det är också att hon bytte arbetsplats/ville bort ifrån SB. SB blev galen, och som så många andra som mördar i relationer/fd. relationer mördar han henne när han inte längre kan ha kontroll över henne.

Båda dina scenarier är troliga.

En kommentar angående att man anmäler en stalker så är det nog inget man väljer om man vill hemlighålla något.
Citera
2011-06-17, 17:01
Medlem
katamari.damacys avatar
Citat:
En kommentar angående att man anmäler en stalker så är det nog inget man väljer om man vill hemlighålla något.

Tror nog det är en strålande idé att anmäla, om det är nån man verkligen vill bli av med. Den anmälda stalkern skulle väl, om det skulle visa sig verkligen vara en stalker, tappa all trovärdighet och inte bli trodd vad den än sa. Allt den sa skulle ju kunna avfärdas som försök att hämnas.

Jag reagerade på att nån i ett tidigare inlägg (minns inte vilket tyvärr) talade om att SB hade en ny sambo. Man måste ju komma ihåg att vissa saker tyder på att han varit ihop med AA ca fyra år, då SB och AA ju var anmälda som par i nån golftävling för 4-5 år sen. Och sambo hade de varit i över ett år. Så det var ju inte så att SB plötsligt hade hittat sitt livs stora kärlek i AA. Om AA var den SB ville leva sitt liv ihop med, och allt detta hemska hypotetiskt sett handlade om att han ville göra slut med EM men att hon motsatte sig det, så borde väl allt detta ha utspelat sig för flera år sen?
Citera
2011-06-17, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katamari.damacy
Tror nog det är en strålande idé att anmäla, om det är nån man verkligen vill bli av med. Den anmälda stalkern skulle väl, om det skulle visa sig verkligen vara en stalker, tappa all trovärdighet och inte bli trodd vad den än sa. Allt den sa skulle ju kunna avfärdas som försök att hämnas.

Jag reagerade på att nån i ett tidigare inlägg (minns inte vilket tyvärr) talade om att SB hade en ny sambo. Man måste ju komma ihåg att vissa saker tyder på att han varit ihop med AA ca fyra år, då SB och AA ju var anmälda som par i nån golftävling för 4-5 år sen. Och sambo hade de varit i över ett år. Så det var ju inte så att SB plötsligt hade hittat sitt livs stora kärlek i AA. Om AA var den SB ville leva sitt liv ihop med, och allt detta hemska hypotetiskt sett handlade om att han ville göra slut med EM men att hon motsatte sig det, så borde väl allt detta ha utspelat sig för flera år sen?

Stalking pågår ofta under väldigt lång tid och den som utsätts bryts sakta men säkert ner.
"Träffa mig bara en sista gång" är ett vanligt argument från stalkern.
Jag har sett stalking på nära håll och det är nog den mest raffinerade psykiska misshandel man kan tänka sig.
Det är inte så lätt att anmäla. För det första kommer då allt i dagen som man tvingats/manipulerats/övertalats till. För det andra blir en man som anmäler en kvinnlig stalker närmast utskrattad av polisen, såvida det inte handlar om mordbrand, misshandel eller annan grov kriminalitet, och det gör det oftast inte.
Citera
2011-06-17, 18:26
Medlem
MrsMagoos avatar
BRÅ redogör vad ett sånt här fall brukar innehålla och jag tror nog inte det är unikt i sig mer än styckningen som man kan se som en transport och inget annat.

Utvecklingen av dödligt våld mot kvinnor i nära relationer.

Man skriver följande:

Det är mycket vanligt att gärningsmannen lider av en psykisk sjukdom eller någon annan typ av psykiatrisk problematik. Nära 90 procent av de män som dödar en kvinna i en nära relation är enligt materialet att betrakta som psykiskt sjuka eller lider av annan psykiatrisk problematik. Enligt rättspsykiatriska data dominerar två diagnosgrupper: personlighetsstörningar och psykossjukdomar.
I en fjärdedel av fallen begår gärningsmännen självmord i samband med brotten.

Med stigande ålder blev det allt vanligare att gärningsmannen begick självmord eller försökte begå självmord i samband med brottet, detta hade till stor del samband med den höga förekomsten av psykiskt sjuka gärningsmän. När offren var yngre än 50 år begick eller försökte 22 procent av gärningsmännen begå självmord. Motsvarande andel när offren var 50 år eller äldre var hela 54 procent.

http://www.bra.se/extra/faq/?module_instance=2&action=question_show&id=398&cat egory_id=0

Jag får nog anse att statistiken ändå är mer talande i det här fallet och att man bör ha med att Stefan Börjesson hade någon form av psyskiska problem.
Och det visade sig att han inte va i balans då han tog sitt eget liv.

En annan intressant sak är att man just nämner svartsjuka och separation som främsta motiven.
Åklagarens motivbild ligger hyfsat bra till enligt min mening.
Sen är det ju inte klarlagt vem som är svartsjuk eller har separationsångest av mördare eller offer, men jag tror nog att det ändå går i riktning till gärningsmannens problem på den fronten.
Senast redigerad av MrsMagoo 2011-06-17 kl. 18:31.
Citera
2011-06-17, 19:06
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Varför glömmer man bort att nära vänner till Eva vittnar om att det var slut alternativt att hon skulle göra slut, enligt Evas egen utsago. Det är en besvärande omständighet när man säger att hon trodde de skulle flytta ihop.

Polisen har mobiltrafikbevis för att de hade en tät/intensiv kontakt månaden innan hon mördades. Det hade ju därför varit bra om man visste vad som uttalats i dessa sms och hur de var skrivna. Hennes söner uppger att de hade en relation liksom flera av hennes närmaste arbetskamrater. Det var väl också en av dessa som först anmälde henne som försvunnen?
För mig är teknisk bevisning viktigare än vittnesmål. Särskilt sådana vittnesmål där folk uttalar sig anonymt som "vän". Några vänner trodde de hade brutit, jag har inte läst någonstans att det faktiskt skulle vara så. Det att hon tänkte göra slut har väl bara framförts här i tråden? Hans vänner visste (av förklariga skäl) inte om Eva.
Citera
2011-06-17, 21:00
Medlem
Det är något som är konstigt här med alla spekulationer.
Det snackas mycket skit om Eva .Att hon har sig själv att skylla på något vis.
Stefan Börjesson går fri från alla spekulationer.

Han var enligt mina källor inte alls så trevlig.En cadilackägare,ursäkta stavningen,bred guld kedja
golfspelande smilande 50åring som sitt sina bästa dagar.
En liten pojke styrd av sin mamma .
Hade mamma kommit in i förhörsrummet hade han erkänt direkt.
Den enda kvinna han kände respekt för.

Att det finns dom på tråden som tror att han är oskyldig eller har en medhjälpare gör mig galen.
Naivt,blåögt svensk på något vis........

Jag kommer få mycket skit för det här och många kommer tycka att jag är en riktig kvinnosakskvinna.....
Men jag kanske är man....
Citera
2011-06-17, 21:51
Medlem
doktor-millers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradera

Han var enligt mina källor inte alls så trevlig.En cadilackägare,ursäkta stavningen,bred guld kedja

Att det finns dom på tråden som tror att han är oskyldig eller har en medhjälpare gör mig galen.

Jag kommer få mycket skit för det här och många kommer tycka att jag är en riktig kvinnosakskvinna.....

Ett intressant inlägg tycker jag, vad har dina källor sagt rent konkret om honom. Jaså var det bara mamma han hade respekt för ? det har vi spekulerat i på tråden men inget som vi har vetat. Hade han en taskig kvinnosyn? däremot håller jag inte med gällande medhjälpare, en del saker pekar i alla fall på att fler kan ha haft vetskap om vad som hänt sedan vilken typ av delaktighet de kan ha haft är den stora frågan, när man så tidigt var så bombsäker på att SB var skyldig så ägnade man nog inte någon nämnvärd tid på att kolla upp andra uppenbarligen. Till att börja med så var lägenheten utesluten, när man letade i Klsbergen då kan mycket ha fixats undan. Tror inte att tiden fanns för en person att hinna få bort så mycket spår som han lyckades med. OBS mina spekulationer
Citera
2011-06-17, 22:09
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katamari.damacy

Det beror ju på. Han var ju fullt klart inte främmande för att köra parallellt tidigare, så han kan mycket väl ha tyckt att det var alldeles utmärkt att ha EM vid sidan om så länge hon verkligen var vid sidan om. Men om hon visade tecken på att vilja ersätta AA kan det ha blivit en helt annan sak.
Citera
2011-06-17, 22:09
Medlem
Stefan B ville ha kontroll över olika situationer.Inte hade han någon medhjälpare......
Han kunde inte kontrollera Eva .Där gick gränsen för honom .
En störd ,drygt 50 åring,som inser någonstans att han snart är ute i kylan.Han kan inte charma trosorna av kvinnorna längre.
En stor fjant.....

Tyvärr var väl Eva kär i honom
Citera
2011-06-17, 22:12
Medlem
ulricehamnstjejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradera

Tvärt om....tycker att det kan ligga mycket i det du säger. Det vore intressant att höra mera om vad dina källor kan ha för åsikter om SB.
Citera
2011-06-17, 22:35
Medlem
Som lärare på Lekeberg var han inte så lyckad ,jo för dom som förstod,de andra gjode han narr av.
En pedagog av högsta rang.
Men så hamnade han på öru ochså....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in