Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Jag har bara hunnit läsa till sidan 3 av 16 än så länge och det som slår mig är att det var så pass många som var överens om vad som skulle lämnas ut i ett pressmeddelande för att just få stopp på spekulationerna.
Får läsa resten i morgon för nu är jag för trött. Ska bli intressant läsning.
Det bekräftas på så vis även att man varit enig om att bevisningen i pressmeddelandet inte varit oetiskt att offentliggöra, då det skulle ha gjorts inom en snar framtid, då den inte var obekant för anhöriga, och i och med att anhöriga godkänt tillkännagivandet.
Ingen i undersökningsteamet har motsatt sig åklagarens initiativ och utformande av meddelandet.
Däremot är själva pressmeddelandet formulerat av Torbjörn Carlson och det bekräftas att det alltså var han som skickade detta per mail till media. Det är det enda oegentliga som framkommer, att han , som vi vet , förnekat att detta gjorts. Man betonar också kaoset som rådde och trycket från media som skulle hanteras tillsammans med kontakt med anhöriga.
RÅ har inget att anmärka på tillvägagångssättet.
Anledning till det är att ( som jag också nämnt) att bevisningen var såpass stark mot Börjesson, att åtal låg nära och att man såg sig tvungen att undanröja spekulationerna.