2011-07-13, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Men herregud människa! Ska ett enda litet missat ord verkligen orsaka sånt här rabalder.
Det skulle väl antagligen ha stått... ""Som du ser att jag skrivit av i yttrandet"

Det begriper dom flesta av oss men intelligensnivån ligger ju lite lägre hos vissa

Ja precis, för hon begriper det inte ens själv.
Citera
2011-07-13, 01:30
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Som jag skrivit i mitt yttrande i tråden är en bra tolkning annars.
Men här vränger man till det som passar skit samma ni har akten läs den och njut av faktan som presenterats.

Ull-Strumpa
Det här är en del nyheter i akten men det ser inte du för du har ju ingen eller hur,.
Jag har läst hela akten det har inte du.
Sen är det värt att notera att det i yttrandet inte omfattar en random polis som Carlsson eller enbart åklagaren Flodin.
Det finns nämligen en större uppslutning av just uppgifterna som du tex bestrider.
Jag anser att det är en viktig del att yttrandet till JO tas fram sen om du inte tar till dig det är din sak. Men det ger tex mig en anledning att ta och ge ämnet en riktning mot fakta i stället för trams och spekulationer och ett underhållningsvärde i att se hur man förkastar bevisningen.
Helt sanslöst kul.
Du är ju en riktigt otäck sort, men det kanske du inte är IRL, där du syns och hörs.

Om du hade varit intresserad av att övertyga andra, då skulle du inte ha plockat valda delar ur akten.
Det verkar i mina ögon mycket oseriöst.
Citera
2011-07-13, 01:30
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TantHilda
Ja precis, för hon begriper det inte ens själv.

Se där... du fattade inte ens min syftning...
Citera
2011-07-13, 01:34
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Min agenda är alltid så nära sanningen som möjligt.
Egna slutsatser är inte fallet här utan mer en teknisk bevisning.
Meningsfränderna till mig är ju inte vilka som helst direkt så det är väl mer så att en förståndig människa förstår då man är överbevisad. Men okey då vet jag att du inte hade svar på frågorna och jag ska inte fråga dig igen för du är alltså inget jag föredrar att ta som seriös.

För mig är du ett sorgligt kapitel och tyvärr anser jag att du trasar sönder tråden men ovidkommande saker och detaljer som inte är i närheten av faktum. Desinformationen och ifrågasättandet av alla instanser är för mig inte sund.

Ändå ställer du så allvarliga och seriösa frågor till mig?
Jag börjar nästan tro att du är lite förtjust i mig.

Är det inte på gränsen till förtal att kalla en person mördare som inte är dömd och inte kommer att bli dömd för något mord?
Citera
2011-07-13, 01:34
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Angående omständigheterna omkring pressmeddelandet som redogörs för i akten, är mycket intressant att konstatera utifrån dessa yttranden från polis och åklagare, att man informerat anhöriga på båda sidor om vad man skulle gå ut med och de har inte haft något att invända. Man har tvärtom uttryckt att man varit nöjd med hur utredningen skötts.

Huvudsyftet med att gå ut med bevisläget fram tills SB:s självmord var att understryka och klargöra att
inga andra misstänkta fanns för brottet , detta främst på grund av oro för och misstankar om medhjälpare från allmänheten.

Detta klargörande av bevisen var även ett syfte att genom det utesluta de spekulationer och rykten som gått kring sambon.

Jag har bara hunnit läsa till sidan 3 av 16 än så länge och det som slår mig är att det var så pass många som var överens om vad som skulle lämnas ut i ett pressmeddelande för att just få stopp på spekulationerna.
Får läsa resten i morgon för nu är jag för trött. Ska bli intressant läsning.
Citera
2011-07-13, 01:42
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Det är väl det som ni är kända för syftningsfel, eller?

Vila dig nu för det börjar bli riktigt intressant på sidan 8.

Ja gällande sidan 8 så faller ju allt det du har skrivit om en medgärningsman eller kvinna... för det står ju helt klart att SB var ensam om dådet.
Citera
2011-07-13, 01:43
Medlem
MrsMagoos avatar
Det här stycket är det jag tror gäller då JOs utredning är klar.
Och jag anser också att man agerat rätt i anledning av att det mediala trycket har varit för stort och att man värnade om de anhöriga då det redan läckte i media angående hans självmord.

Anmälare gör gällande att åklagaren till massmedia lämnat ut uppgifter ut förundersökningen som omfattas av sekretess och att hon förfarit olämpligt med att säga att den misstänkte var skyldig.

Jag vill inledningsvis peka på att det ur sekretessynpunkt inte finns något generellt hinder för en åklagare att lämna uppgifter till massmedia under en pågående förundersökning. Åklagaren anses ha ett visst tolkningsutrymme när han eller hon gör en sekretssbedömning se tex JK beslut den 14 okt 2008 dnr 5188-08-21.
Citera
2011-07-13, 01:51
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Jag har bara hunnit läsa till sidan 3 av 16 än så länge och det som slår mig är att det var så pass många som var överens om vad som skulle lämnas ut i ett pressmeddelande för att just få stopp på spekulationerna.
Får läsa resten i morgon för nu är jag för trött. Ska bli intressant läsning.

Det bekräftas på så vis även att man varit enig om att bevisningen i pressmeddelandet inte varit oetiskt att offentliggöra, då det skulle ha gjorts inom en snar framtid, då den inte var obekant för anhöriga, och i och med att anhöriga godkänt tillkännagivandet.
Ingen i undersökningsteamet har motsatt sig åklagarens initiativ och utformande av meddelandet.

Däremot är själva pressmeddelandet formulerat av Torbjörn Carlson och det bekräftas att det alltså var han som skickade detta per mail till media. Det är det enda oegentliga som framkommer, att han , som vi vet , förnekat att detta gjorts. Man betonar också kaoset som rådde och trycket från media som skulle hanteras tillsammans med kontakt med anhöriga.
RÅ har inget att anmärka på tillvägagångssättet.

Anledning till det är att ( som jag också nämnt) att bevisningen var såpass stark mot Börjesson, att åtal låg nära och att man såg sig tvungen att undanröja spekulationerna.
Senast redigerad av PhDSalander 2011-07-13 kl. 01:53.
Citera
2011-07-13, 01:55
Medlem
Cousin Cocaines avatar
TantHilda och MrsMagoo får ta sina personliga problem i PM, annars väntar tillsägelser.

/Mod
Citera
2011-07-13, 01:56
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Det här stycket är det jag tror gäller då JOs utredning är klar.
Och jag anser också att man agerat rätt i anledning av att det mediala trycket har varit för stort och att man värnade om de anhöriga då det redan läckte i media angående hans självmord.

Anmälare gör gällande att åklagaren till massmedia lämnat ut uppgifter ut förundersökningen som omfattas av sekretess och att hon förfarit olämpligt med att säga att den misstänkte var skyldig.

Jag vill inledningsvis peka på att det ur sekretessynpunkt inte finns något generellt hinder för en åklagare att lämna uppgifter till massmedia under en pågående förundersökning. Åklagaren anses ha ett visst tolkningsutrymme när han eller hon gör en sekretssbedömning se tex JK beslut den 14 okt 2008 dnr 5188-08-21.

Ja, det är själva kärnmeningen i hennes försvar för agerandet i denna formulering. Även så att där finns ett prejudikat.
Resten av utredningsteamet står också bakom Flodin. RÅ har inget att anmärka. De exekutiva cheferna har inget att invända.
Citera
2011-07-13, 02:18
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Ja, det är själva kärnmeningen i hennes försvar för agerandet i denna formulering. Även så att där finns ett prejudikat.
Resten av utredningsteamet står också bakom Flodin. RÅ har inget att anmärka. De exekutiva cheferna har inget att invända.

Nej, och vi vet ju alla hur det slutar.
Polisen, åklagaren och kriminalvården skyller på varandra och likt en rattfylleolycka, där ingen körde, kommer ingen heller att dömas.
Citera
2011-07-13, 02:26
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malom
Nej, och vi vet ju alla hur det slutar.
Polisen, åklagaren och kriminalvården skyller på varandra och likt en rattfylleolycka, där ingen körde, kommer ingen heller att dömas.

Det stämmer att media framställer det som att polis och åklagare skyller på varandra i ansvarsfrågan omkring pressmeddelandet.
Efter att ha tagit del av deras respektive yttranden, kan jag inte se några sådana uttalanden eller skiljaktigheter att reagera på. Det ser mer ut att vara en medial dramaturgi.

Hur kriminalvården ställer sig till ansvarsfrågan för Börjessons självmord vet jag inte då jag inte tagit del av deras framställan.

Vilken del anser du att det bör dömas i, eftersom du säger så. Och vem har begått fel menar du?

För min del blev det viktigt att få bekräftat att både målsägandens anhöriga och den misstänktes har fått godkänna tillkännagivandet i ett pressmeddelande av bevisningen mot Börjesson.
Det är ju i grund och mening för deras skull man tar hänsynen vad som är försvarbart skall offentliggöras i målet och för deras skydd som FU är sekretessad.
Senast redigerad av PhDSalander 2011-07-13 kl. 02:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in