2011-06-17, 14:53
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doktor-miller
...men mycket bra spekulationer, ja nog har han själv försatt sig denna situation och att använda ordet "hamnade i" känns inte rätt, ungefär som att det skedde av en slump, men inget av hans agerande genom åren verkar ha varit en slump, jag tror tvärtom att han planerade det mesta han gjorde rätt noggrant, annars hade han inte kunnat fört så många älskarinnor, vänner och familj bakom ljuset under så lång tid. Jag tror även det hemska slutet för Eva var planerat MEN det dök upp ett (som han trodde perfekt) tillfälle tidigare än vad han hade tänkt sig från början och då blev det som det blev med inhandling, bilen, lägenheten, blodet o.s.v. Saker hände under vägen som han inte hade planerat för och räknat med och då blev det kaos i hjärnan. En pedantisk person kan bli mycket upprörd om inte var sak finns på rätt plats om ni förstår hur jag menar.

Nej, jag tror inte heller att han "hamnat" i detta utan att det var planerat. Du har en viktig poäng i ovanstående, det kanske uppstod ett tillfälle. Eller så var det motsatsen att han tänkt göra det ex. ute vid ett annat tillfälle tidigare men fegat ur eller inte fått möjlighet. Och detta var kanske sista chansen. Därav inhandlandet av sopsäckarna. Att han skulle använt dessa till annat måste anses orimligt- de borde ha städat undan efter julpapper och hade de inte det borde det räckt med en rulle. Man tejpar oftas inte skräppåsar utan knyter ihop dem.
Det fick därför bli hemma hos honom och inte så som han hade tänkt sig (kanske att hon skulle hittas under snötäcket till våren). Det är också en sak att planera ett mord - och planera en styckning. I de flesta andra styckmord köps inte materialet i förväg utan efteråt (se ex. bollnässtyckningen) för att man handlade i hastigt mod och som konsekvens av det styckas kroppen.
Just på grund av inköpen av säckarna INNAN låter det helt osannolikt med en annan gärningsman. Skulle han vetat att någon annan skulle mörda henne? Eller brukade han ha säckar/tejp i fall att...
Citera
2011-06-17, 15:08
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Hennes rappakalja översvämmar tråden med helt obegripliga slutsatser som inte leder till annat än att man tycker hon är pinsam som fortfarande inte förstår.

Hon försöker snärja genom att blanda ihop gärningsmannens kapacitet att döda med motivet till att han dödar. Det handlar om två helt skilda saker. När man har ett motiv kan man fundera på vem som mördar på grund av ett sådant motiv.

Det som är relevant är i vilken situation som gärningsmannen i detta fall hamnade i så att han var kapabel att döda för att komma ur den.

Naa, det är riktigt rörande att du till synes försöker läsa mina inlägg såpass att du stöter på patrull och kan komma fram till att allt det jag skriver är rappakalja , för övrigt en inställning som du bemött mina postningar ( och andra kvinnliga skribenters ) med ända sedan jag började skriva här.
Att du sedan inte lyckas att förstå vad jag vill säga, är inget som jag fäster någon vikt vid, eller andra av trådens metakommentarer som ger uttryck för skvallernivå, fördomar och negativ människosyn. Huvudsaken för mig är vilket spår jag själv är inne på och intresserar mig enbart för att läsa de skribenter som har saker att tillföra debatten på ett utvecklande sätt.

Citat Lalajlaj:
Citat:
1. Javisst, i 99 % av alla fallen rör det sig om relationsmässiga skitsaker, egentligen helt ointressanta, förutom för den som för statistik.

Men i detta fall finns saker som kan spela in, relationen var på upphällningen eller avslutad, det fanns en ny sambo, Evas prat till kollegor med mera. Det är för mig inte troligt att någon dödade Eva för att denne var svartsjuk eller 2. enbart för att Eva hotade med att lämna.

3. Ja, förvisso var väl åklagarens motivbild, vad jag förstår, att Eva var intensiv och att då kan det gå som det gick. Men den säger mig inte mycket om det verkliga motivet, detta vet bara Stefan och Eva och de är som bekant döda och begravda.

4. Själv spekulerar jag inte längre som du sett, det finns ingen information just nu att spekulera på, men det innebär inte att jag inte är intresserad av att hitta ett motiv, en orsak till varför en till synes socialt anpassad person förvandlas till en mördare.

mina markeringar och siffror.

1. Det som du kallar "relationsmässiga skitsaker" , vad innefattar det i din syn och bedömning? Du verkar ha en mycket nonchalant inställning till vad för "saker" som spelar roll i en relation för båda parter, men du kanske inte fäst någon vikt vid dina egna relationer så du har lärt dig ?
Att det bakom skitsakerna i relationer mycket ofta, och särskilt mycket och ofta i relationer med dödlig utgång, som är att klassa i en intimsfär, när man tittar närmare på det döljer sig en kamp på liv och död som handlar om djupast mänskliga drifter och behov.
Om du inte kan utläsa detta som potentiell hypotes i en potentiell motivbild i detta fall med de inslag av överensstämmelse av relation enligt statiska mallar , så förstår jag att ingen förklaring duger åt dig, vad den än är.

2. Vi fick nyss här en utmärkt sammanfattning av ingredienserna i denna relation som lett fram till åklagarens bedömning av motivbild. Ingen med en strävan till helhetssyn försöker ge en enda orsak och en enda verkan. Det är ställt utom allt rimligt tvivel.

3. Nej, du har uppfattat fel, motivet var inte att Eva var intensiv enligt Flodin; motivet var att finna i deras relation. Eva var mycket intensiv säger Flodin i nästa mening, det är fortfarande en öppen tolkning vad hon menade med det.
Bakom åklagarens uttalande finns en mängd analyser av förhör med Börjesson. En del tror till och med att det är Flodins egen åsikt om Eva!
Uttalandet är ett uttryck för en sammanfattande bedömning av Flodins intryck av Börjessons inställning till antingen Evas person, eller relationen med Eva, hur hon var i relation till honom, eller hur hon var i förhållande till att SB hade en annan relation, den med AA.
" Då kan det gå som det gick" - Vad menar du , när du inte vet vad åklagaren lägger för betydelse i sitt uttalande?

4. Att du lade fram en tanke om att på grund av att Evas konto var så skralt, skulle hennes "tystnad blivit köpt", var inte det underlig spekulation, som ingen annan heller följde upp, och som du inte kunde svara på innebörden av när jag frågade om vad och av vem?
Senast redigerad av PhDSalander 2011-06-17 kl. 15:12.
Citera
2011-06-17, 15:40
Medlem
Flisan007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander

4. Att du lade fram en tanke om att på grund av att Evas konto var så skralt, skulle hennes "tystnad blivit köpt", var inte det underlig spekulation, som ingen annan heller följde upp, och som du inte kunde svara på innebörden av när jag frågade om vad och av vem?

Det har jag missat, vilket märkligt uttalande... Den som blir köpt brukar mig veterligen ha FÅTT ngt, som pengar eller liknande..
Citera
2011-06-17, 15:47
Medlem
Vart någonstans blev hennes kropp hittad?
Citera
2011-06-17, 15:56
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flisan007
Det har jag missat, vilket märkligt uttalande... Den som blir köpt brukar mig veterligen ha FÅTT ngt, som pengar eller liknande..

" Man kan fundera på om hon eventuellt försökte sälja sin tystnad" ska det vara.

Ordagrant här https://www.flashback.org/p31168383#p31168383
och här:https://www.flashback.org/t1408276p2129
Senast redigerad av PhDSalander 2011-06-17 kl. 16:00.
Citera
2011-06-17, 15:57
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Naa, det är riktigt rörande att du till synes försöker läsa mina inlägg såpass att du stöter på patrull och kan komma fram till att allt det jag skriver är rappakalja , för övrigt en inställning som du bemött mina postningar ( och andra kvinnliga skribenters ) med ända sedan jag började skriva här.
Att du sedan inte lyckas att förstå vad jag vill säga, är inget som jag fäster någon vikt vid, eller andra av trådens metakommentarer som ger uttryck för skvallernivå, fördomar och negativ människosyn. Huvudsaken för mig är vilket spår jag själv är inne på och intresserar mig enbart för att läsa de skribenter som har saker att tillföra debatten på ett utvecklande sätt.

[b]Citat Lalajlaj:

mina markeringar och siffror.

1. Det som du kallar "relationsmässiga skitsaker" , vad innefattar det i din syn och bedömning? Du verkar ha en mycket nonchalant inställning till vad för "saker" som spelar roll i en relation för båda parter, men du kanske inte fäst någon vikt vid dina egna relationer så du har lärt dig ?
Att det bakom skitsakerna i relationer mycket ofta, och särskilt mycket och ofta i relationer med dödlig utgång, som är att klassa i en intimsfär, när man tittar närmare på det döljer sig en kamp på liv och död som handlar om djupast mänskliga drifter och behov.
Om du inte kan utläsa detta som potentiell hypotes i en potentiell motivbild i detta fall med de inslag av överensstämmelse av relation enligt statiska mallar , så förstår jag att ingen förklaring duger åt dig, vad den än är.

2. Vi fick nyss här en utmärkt sammanfattning av ingredienserna i denna relation som lett fram till åklagarens bedömning av motivbild. Ingen med en strävan till helhetssyn försöker ge en enda orsak och en enda verkan. Det är ställt utom allt rimligt tvivel.

3. Nej, du har uppfattat fel, motivet var inte att Eva var intensiv enligt Flodin; motivet var att finna i deras relation. Eva var mycket intensiv säger Flodin i nästa mening, det är fortfarande en öppen tolkning vad hon menade med det.
Bakom åklagarens uttalande finns en mängd analyser av förhör med Börjesson. En del tror till och med att det är Flodins egen åsikt om Eva!
Uttalandet är ett uttryck för en sammanfattande bedömning av Flodins intryck av Börjessons inställning till antingen Evas person, eller relationen med Eva, hur hon var i relation till honom, eller hur hon var i förhållande till att SB hade en annan relation, den med AA.
" Då kan det gå som det gick" - Vad menar du , när du inte vet vad åklagaren lägger för betydelse i sitt uttalande?

Är man inte intresserad av relationer borde ämnet mord vara fullkomligt ointressant eftersom de ofta, handlar om just relationer. Sjävla handlingen mord, att någon berövats livet är väl mer en teknikalitet. Det är hur och varför som är det intressanta. Åtminstone i min värld. Bortsett från psykiska sjukdomar handlar mord i princip alltid om relationer. Det kan vara en nära relation som man hatar, älskar eller avskyr, eller en vänskapsrelation som gått snett eller en arbetsrelation som misstolkas. Ex. Flink sköt oskyldiga personer som han inte hade någon relation med pga sin relation med sin flickvän. Just separationer är en mycket vanlig orsak till mord.

Sedan kan man tolka/använda informationen om varför beroende på vad man själv vill tro.

Exempelvis tolkar jag intensiv som något positivt - som att Eva - under en period var mer pådrivande i en specifik sak. Troligen att SB gett henne tron att de ska flytta ihop och det var på grund av detta som de hade tätare (intensivare) kontakt. Exempelvis att hon ringt om förslag på lägenheter/hus och eventuella visningar. vilja bestämma datum för flytt, inköp av möbler etc...
Han kanske svarade och uppmuntrade henne för att vinna tid.
Men jag tror knappast att hon hade fantiserat ihop att de skulle flytta ihop. Då skulle inte kontakten MELLAN dem varit tät utan snarare kontakten FRÅN henne TILL honom.
Ingenstans står det att hon ALLTID var intensiv (=manisk?)
Men visst - vill man minimera hans ansvar kan man istället välja att se ordet intensiv som en böld i baken och att han inträngd i ett hörn inte hade något annat val än att mörda henne.
Citera
2011-06-17, 15:58
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flisan007

Om man utpressas kan man välja att betala eller att göra sig av med hotet. Om så var fallet, vad tror du hände, med tanke på att kontot är tomt och att Eva är död?

Att Eva kan ha idkat utpressning mot Stefan ser jag inte som något osannolikt, men jag tror inte det handlade om pengar. Snarare "välj mig annars ska jag förstöra ditt liv".
Citera
2011-06-17, 16:00
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JesperNilsson
Vart någonstans blev hennes kropp hittad?

Hennes kroppsdelar hittades utspridda i området runt Klockhammar.
Citera
2011-06-17, 16:02
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Är man inte intresserad av relationer borde ämnet mord vara fullkomligt ointressant eftersom de ofta, handlar om just relationer. Sjävla handlingen mord, att någon berövats livet är väl mer en teknikalitet. Det är hur och varför som är det intressanta. Åtminstone i min värld. Bortsett från psykiska sjukdomar handlar mord i princip alltid om relationer. Det kan vara en nära relation som man hatar, älskar eller avskyr, eller en vänskapsrelation som gått snett eller en arbetsrelation som misstolkas. Ex. Flink sköt oskyldiga personer som han inte hade någon relation med pga sin relation med sin flickvän. Just separationer är en mycket vanlig orsak till mord.

Sedan kan man tolka/använda informationen om varför beroende på vad man själv vill tro.

Exempelvis tolkar jag intensiv som något positivt - som att Eva - under en period var mer pådrivande i en specifik sak. Troligen att SB gett henne tron att de ska flytta ihop och det var på grund av detta som de hade tätare (intensivare) kontakt. Exempelvis att hon ringt om förslag på lägenheter/hus och eventuella visningar. vilja bestämma datum för flytt, inköp av möbler etc...
Han kanske svarade och uppmuntrade henne för att vinna tid.
Men jag tror knappast att hon hade fantiserat ihop att de skulle flytta ihop. Då skulle inte kontakten MELLAN dem varit tät utan snarare kontakten FRÅN henne TILL honom.
Ingenstans står det att hon ALLTID var intensiv (=manisk?)
Men visst - vill man minimera hans ansvar kan man istället välja att se ordet intensiv som en böld i baken och att han inträngd i ett hörn inte hade något annat val än att mörda henne.

Varför glömmer man bort att nära vänner till Eva vittnar om att det var slut alternativt att hon skulle göra slut, enligt Evas egen utsago. Det är en besvärande omständighet när man säger att hon trodde de skulle flytta ihop.
Citera
2011-06-17, 16:06
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:

Jag börjar ärligt talat tycka synd om dig, du vrider och vänder på allt så att det ska passa in i din förståelse-mall utifrån dina syften, som jag personligen anser är helt galna.

Klarar du verkligen inte av att i ett par korta meningar argumentera för en sak.
Citera
2011-06-17, 16:12
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Om man utpressas kan man välja att betala eller att göra sig av med hotet. Om så var fallet, vad tror du hände, med tanke på att kontot är tomt och att Eva är död?

Att Eva kan ha idkat utpressning mot Stefan ser jag inte som något osannolikt, men jag tror inte det handlade om pengar. Snarare "välj mig annars ska jag förstöra ditt liv".

Men va fan Lalajlaj du tittar för mycket på tv. Ärligt talat vem skulle vilja ha en sådan relation?
Du tycker det är osannolikt att han skulle mörda för att hon inte ville ha honom längre men ser det som mer sannolikt att hon skulle ha pressat honom på pengar eller "tvingat" till sig en relation?
Citera
2011-06-17, 16:20
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Men va fan Lalajlaj du tittar för mycket på tv. Ärligt talat vem skulle vilja ha en sådan relation?
Du tycker det är osannolikt att han skulle mörda för att hon inte ville ha honom längre men ser det som mer sannolikt att hon skulle ha pressat honom på pengar eller "tvingat" till sig en relation?

Om du läser noga så ser du att jag anser det mer troligt att Eva hotade med att avslöja honom om han inte väljer henne.

Och som svar på detta med tvingad relation så sker det hela tiden, Många kvinnor som riskerar att förlora sina män är kapabla till mycket, även utanför tv-rutan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in