2011-06-15, 19:41
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Själv skriver jag texter om och hedrar Evas minne på mitt eget sätt, att beordra hur man ska bete sig är inte min cup of tea. Har haft hennes och berörda familjers öde i mina tankar i ett drygt halvårs tid nu.

Och jag försöker hedra Evas minne på mitt sätt. Vem avgör vilket sätt som är det rätta? Om det nu finns något rätt sätt?

Beordra ett sorgearbete? Det faller på sin egen orimlighet! Och det vet du, PhDSalander!

Varför ska det vara så svårt att visa respekt, hänsyn, empati? Är vi varulvar - eller människor?
Citera
2011-06-15, 19:54
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Och jag försöker hedra Evas minne på mitt sätt. Vem avgör vilket sätt som är det rätta? Om det nu finns något rätt sätt?

Beordra ett sorgearbete? Det faller på sin egen orimlighet! Och det vet du, PhDSalander!

Varför ska det vara så svårt att visa respekt, hänsyn, empati? Är vi varulvar - eller människor?

Nej , just det. Jag förstår mycket väl din goda tanke, och respekterar givetvis din önskan, men tystnaden i tråden som du förespråkar, håller jag inte med om. Just för att det inte gör någon skillnad, då det som är sagt , av oss alla, några med mer fokus och andra mindre, några öppet , andra mer dolt, i mindre fördelaktiga ordalag om Evas person som vi föreställer oss hur hon var och vilka egenskaper hon var utrustad med, och detta går inte att göra mindre sagt för att man håller tyst - en minut eller under en hel dag, eller låter bli att skriva mindre ofördelaktigt om Eva och/eller lämna ut hennes familj.

Respekt, hänsyn och empati, anser jag är inte något man delar ut i tysta portioner på bestämda tider.
Det är något som borde genomsyra en människosyn och som borde prägla sättet man ser på Eva Magnusson som ett brottsoffer och människa.
Citera
2011-06-15, 19:58
Medlem
TorkelSnorkels avatar
På förekommen anledning vill jag bara meddela att i en bouppteckning gäller normalt följande:

- det finns inget konstigt med värderingarna av företagen i bouppteckningen. Substansvärdet verkar korrekt och det verkar inte ha flyttats några tillgångar hit eller dit på otillbörligt sätt.

- det är tilllgångarna på dödsdatumet som skall vara förtecknade, inte på det datum när bouppteckningen upprättades (se t ex Wikipedias text om bouppteckningar om ni undrar. Där står det klart o tydligt)

- Om begravningskostnader och andra så kallade prioriterade kostnader finns med i bouppteckningen så ska de stå som separata poster. Man får t ex INTE göra så att man tar saldot på ett konto, drar bort tänkta begravningskostnader och sedan skriver ut återstoden som om det vore saldot på kontot. I detta fall verkar man inte ha tagit med några prioriterade kostnader.

- Intäkter som beräknas inflyta får inte läggas till till ett kontosaldo på dödsdagen. Istället ska de tas upp som separata poster. I detta fall finns en del återbetalningar och dessa har, som sig bör, ställts upp som separata poster.

Summa summarum verkar allt med bouppteckningen ha gjorts som det ska göras och jag tycker vi kan avsluta diskussionen om huruvida det finns några konstigheter runt den. För det verkar det verkligen inte finnas!
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2011-06-15 kl. 20:21.
Citera
2011-06-15, 20:12
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
På förekommen anledning vill jag bara meddela att i en bouppteckning gäller normalt följande:

- det finns inget konstigt med värderingarna av företagen i bouppteckningen. Substansvärdet verkar korrekt och det verkar inte ha flyttats några tillgångar hit eller dit på otillbörligt sätt.

- det är tilllgångarna på dödsdatumet som skall vara förtecknade, inte på det datum när bouppteckningen upprättades (se t ex Wikipedias text om bouppteckningar om ni undrar. Där står det klart o tydligt)

- Om begravningskostnader och andra så kallade prioriterade kostnader finns med i bouppteckningen så ska de stå som separata poster. Man får t ex INTE göra så att man tar saldot på ett konto, drar bort tänkta begravningskostnader och sedan skriver ut återstoden som om det vore saldot på kontot. I detta fall verkar man inte ha tagit med några prioriterade kostnader.

- Intäkter som beräknas inflyta får inte läggas till till ett kontosaldo på dödsdagen. Istället ska de tas upp som separata poster. I detta fall finns en del återbetalningar och dessa har, som sig bör, ställts upp som separata poster.

Summa summarum verkar allt med bouppteckningen ha gjorts som det ska göras och jag tycker vi kan avsluta diskussionen om huruvida det finns några konstigheter runt den. För det verkar det verkligen inte finnas!
Exakt, och nu vill vi se bouppteckningen efter SB. Någon som känner sig manad att beställa den, snälla!
Senast redigerad av sWeePerr 2011-06-15 kl. 20:33.
Citera
2011-06-15, 20:51
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
Exakt, och nu vill vi se bouppteckningen efter SB. Någon som känner sig manad att beställa den, snälla!
Jag kollade igår, den hade inte kommit in.
De har fyra månader på sig, räknat från datumet han avled.
Citera
2011-06-15, 21:36
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Jag kollade igår, den hade inte kommit in.
De har fyra månader på sig, räknat från datumet han avled.
Okey, och jag hoppas att du tar på dig att bevaka detta, tack
Citera
2011-06-15, 21:43
Medlem
doktor-millers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Nej det finns inga uppgifter på att Eva skulle ha varit manodepressiv.
Men vissa tycks tro att bara för att hon födde 3 barn rätt tätt och pluggade samtidigt, så var hon manisk.
Jag känner många kvinnor som har klarat av liknande saker och dom kvinnorna ser jag som utomordentligt kapabla och duktiga som klarar av att ha många bollar i luften samtidigt.
Eva hade dessutom hjälp av sin familj... vilket tycks glömmas bort.

Jag är här och läser allt men vill inte kommentera vissas teorier som jag ser som fullständigt vansinniga.
Om det är teorierna eller vissa som är vansinniga... det får ni fundera på

Dessutom mår jag lite illa över att Evas bouppteckning ska läggas ut offentligt, men så länge vi inte får en fup så blir det ju så här.. tyvärr. Spekulationerna fortsätter...

Mår ännu mer illa över att Evas söners adresser läggs ut i tråden.
Och kom nu inte dragande med att det är offentliga uppgifter.
Dom borde lämnas ifred för dom har lidit nog och kommer att förföljas av detta som hände deras mor för resten av deras liv.

Jag håller verkligen med dig på det som jag fetmarkerat, och varför ska offren granskas in i minsta detalj medan förövaren och hans omgivning kommer lindrigast undan, där finns det betydligt mer att fundera över och granska,det finns många frågetecken runt detta men verkar vara helt ointressant. Eva är ett offer och fick sluta sitt liv på det mest vidriga sätt som man kan tänka sig och borde behandlas med mer respekt än att lägga upp hennes ekonomi till allmän beskådan
Citera
2011-06-15, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Nej!

Substansvärdet i bolaget vid 2010 års bokslut var 79 KSEK. Bara att läsa innantill.

EMs andel var 34% eller c:a 27 KSEK.

Det där stämmer inte med uppgifterna på allabolag.se däremot finns det en annan sajt onetoone.se som anger att företaget skulle innehålla ett lån á 200k SEK, som stod för lika mycket av omsättningen på ~500k SEK och kvarvarande hantering skulle alltså vara ~300k, vilket är lika mycket som tillgångarna beskrivna på allabolag.se . Då finns det verkligen anledning att höja på ögonbrynen då kopplingen mellan omnämnda företag och universitetet är solklar samt att de flesta bankers policys förbjuder dem att låna ut på detta vis då det är jämföra med att köpa ett hus för 2000k SEK och belåna till 4000k SEK. Alltså ett lån helt utan säkerhet såvida annat inte är avtalat.
Däremot framkommer fortfarande inte om de har lånat till lön eller varifrån löneutbetalningarna kommer. Mycket märkligt skulle jag vilja säga.
Citera
2011-06-15, 22:20
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
Okey, och jag hoppas att du tar på dig att bevaka detta, tack
Självklart!
Citera
2011-06-15, 22:27
Medlem
doktor-millers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Snälla, rara, söta...
I morgon är Eva Magnussons jordfästning. Söner, föräldrar, andra anhöriga och vänner, samlas i Nora kyrka för att ta farväl.
Kan inte vi i denna tråd försöka ta så mycket hänsyn att vi bortser från en bouppteckning och vad den eventuellt kan berätta? Kan vi inte sätta stopp för alla spekulationer och avvakta en eventuell FUP eller liknande? Måste vi fortsätta att gräva och gnaga och spekulera? Nej, låt Eva vila i frid och lugn.
Visst, vi har - och har haft - ett intresse i detta förfärliga fall. Men låt oss för en gångs skull ta en paus, åtminstone i morgon, av respekt för den döda, hennes anhöriga och vänner.
I morgon önskar jag en tyst dag, till minne av Eva Magnusson och av respekt för hennes söner. Det är min innerliga önskan...
En dag kommer sanningen fram - det är min fasta övertygelse...

Det var fint skrivet av dig Spindelfrida och jag håller med dig och i morgon hedrar vi Eva på många olika sätt och låt tråden vila i morgon
Citera
2011-06-15, 22:31
Medlem
Sunsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doktor-miller
Jag håller verkligen med dig på det som jag fetmarkerat, och varför ska offren granskas in i minsta detalj medan förövaren och hans omgivning kommer lindrigast undan, där finns det betydligt mer att fundera över och granska,det finns många frågetecken runt detta men verkar vara helt ointressant. Eva är ett offer och fick sluta sitt liv på det mest vidriga sätt som man kan tänka sig och borde behandlas med mer respekt än att lägga upp hennes ekonomi till allmän beskådan

Nu förstår jag inte riktigt hur du menar med det jag markerat. Vi är ett antal personer som håller öppet för, att det kan vara någon annan än SB som mördat EM och/eller att det kan ha skett på em/kvällen istället för på fm. Så hur du kan tycka att man verkar helt ointresserad av att fundera över och granska hans omgivning förstår jag inte, såvida du inte i ditt inlägg vänder dig till dem som säger att det finns graverande bevis på att SB utfört allt på egen hand och att hon mördades på fm.
Citera
2011-06-15, 22:43
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doktor-miller
Jag kan bara tala för mig, men tror att flera håller med mig.
Att granska offret, likaväl som MT, kan vara ett sätt att finna en förklaring. Om det innebär att BOs ekonomi blottas, så är det smällar man får ta.

Att förklara EM:s död med att SB var vriden, det räcker inte. De flesta som har en personlighetstyp liknande SB:s, varken mördar eller styckar. Om det inte handlar om rent självförsvar, så måste det till något annat. Jag tror att antalet lustmord är ganska begränsat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in