2011-03-08, 22:31
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GraddMaja
En fundering är att det handlar om ett stort avslöjande och/eller pengar. Men samtidigt är jag inte helt säker på att SB är skyldig eller ensam skyldig, det är för många pusselbitar som fattas
Japp, där instämmer jag helt och hållet, även om jag av någon anledning har fått för mig att det inte är pengar det handlar om. Om nån av dom hade haft stora skulder till den andra så tycker jag att polisen borde ha hittat spår efter det och därmed kunnat ställa SB mot väggen. Och hade dom lånat pengar av andra personer hade dom ingen anledning att ge sig på varandra.

En tanke: Kan dom möjligtvis tillsammans ha lånat stora summor som nu krävdes tillbaka av mindre nogräknade individer? Alternativt lånat ut stora summor som de nu krävde tillbaka?

Citat:
Ursprungligen postat av GraddMaja
Det jag däremot tror är att detta fall kommer att ta en helt annan vändning, det är en känsla jag har och den uttryckte jag även igår. Jag fick svar av PellePitt att svar kanske kommer snart och det hoppas jag verkligen
Ja, någon slags vändning skulle inte förvåna. Men frågan är på vilket sätt. Kanske vändning i fråga om motiv. Men GM? Iofs skulle ingenting förvåna i detta fall...
Citera
2011-03-08, 22:41
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zodiac15
Att han först helt nekar till att ha träffat EM 29:de, kan vara att han i det längsta ville hålla det hemligt för AA. Överbevisad - OK. Märk väl att de nu 10 punkterna där han ändrat sin berättelse har av försvaret begärt att de skall kontrolleras ytterligare. Det borde betyda att just dessa punkter är till gagn för SB, nu måste han lägga korten på bordet även för AA, vilken han i det längsta inte ville göra. Hypotes: den kan t.o.m. vara så att en tredje (fjärde....sjunde) kvinna kan ge SB alibi för de aktuella tidpunkterna, men ve och fasa om nu AA får insyn i SB privata förehavanden. Men inför hotet att bli oskyldigt dömd för ett mord får väl AA's förtroende för SB skippas.

Angående dom 10 punkterna.
SB får ju i förhör allt eftersom klart för sig vad dom har för bevisning mot honom... och det är kanske därför han ändrar sin historia för att det ska passa in bättre. Det behöver inte alls vara till gagn för SB... utan mer som GW säger...

Och nu var det jäkligt bra att ha en sån där inspelningbar digitalbox... som man kan backa och spola fram med.
Nu ska jag citera Leif GW ordagrant från kvällens program på tv... Veckans brott
Jag har faktiskt skrivit av det, med det var jobbigt PUH!

Han pratar om Eklund... och den kvinnliga programledaren säger efter det...
Vad är vanligaste bevismaterialet oftast?

När det är problematiskt, när det är svårt då nekar dom nämligen och dom har också... för dom vet ju om vad som finns tekniskt mot dom... och då... dom nekar inte tvärt av för det går inte... men då försöker dom anpassa sin historia till den tekniska bevisning som ändå finns va.

Åh nu är det så med teknisk bevisning och även dna att det är sällan så där så att enda möjliga förklaring är att det här tekniska beviset lämnades i samband med brottet, det kan ha hamnat där på andra sätt.

Hon frågar: Men är det ofta dna då som brukar vara det tekniska beviset.

GW svarar: Det är alla möjliga spår. Dna är långt ifrån det vanligaste, det kan vara fibrer och fingeravtryck eller vad som helst annat.
Vi kommer sannolikt får vi snart se ett sånt här ärende i domstol nämligen det här styckmordet i Örebro och då kommer vi att få... tror jag faktiskt... det är en gissning... då kommer vi att få se en provkarta på hur man... den här klassiskt svåra situationen med en gärningsman som förnekar... och sen som då ska ställas inför olika tekniska bevis... olika besvärande omständigheter sånt som vi kallar för indicier... och som då kommer att försöka förklara dom på nåt sätt som ändå visar att han inte har med det hela att göra.
Typexempel den här rättegången uppe i Falun nyligen mot en.. för nåt år sen... mot en person som då påstods ha... ha mördat kvinnan... sin kvinna och kastat henne ute på skogen.

Det var jobbigt att skriva av det här för GW är lite mumlig... men väldigt intressant.
Nu undrar jag vad det är för fall i Falun han pratar om.
Citera
2011-03-08, 22:43
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Nej då, jag är inte den som hänger upp mig på detaljer!

Om man hade hittat mordplatsen tror jag att det hade låtit litet annorlunda inför omhäktningen vad gäller bevisläget. Och några dagar före omhäktningen sade åklagaren att man letade efter mordplatsen och efter att ha använt "några analysmodeller" så hade man nu snävat in området till något område i Kilsbergen samt Örebros innerstad. Personligen tycker jag det låter som om polisen näst intill famlar i mörker. Men har jag fel tar jag på mig foliehatten

Precis som du hoppas jag att vi inte behöver hänga här så länge. Men erfarenheten talar emot...
Sedan har vi LGWP som underförstått nästan talar om en kommande indicierättegång...
Citera
2011-03-08, 22:47
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
SB får ju i förhör allt eftersom klart för sig vad dom har för bevisning mot honom... och det är kanske därför han ändrar sin historia för att det ska passa in bättre. Det behöver inte alls vara till gagn för SB... utan mer som GW säger...

Och nu var det jäkligt bra att ha en sån där inspelningbar digitalbox... som man kan backa och spola fram med.
Nu ska jag citera Leif GW ordagrant från kvällens program på tv... Veckans brott

När det är problematiskt, när det är svårt då nekar dom nämligen och dom har också... för dom vet ju om vad som finns tekniskt mot dom... och då... dom nekar inte tvärt av för det går inte... men då försöker dom anpassa sin historia till den tekniska bevisning som ändå finns va.

Åh nu är det så med teknisk bevisning och även dna att det är sällan så där så att enda möjliga förklaring är att det här tekniska beviset lämnades i samband med brottet, det kan ha hamnat där på andra sätt.

GW svarar: Det är alla möjliga spår. Dna är långt ifrån det vanligaste, det kan vara fibrer och fingeravtryck eller vad som helst annat.
Vi kommer sannolikt får vi snart se ett sånt här ärende i domstol nämligen det här styckmordet i Örebro och då kommer vi att få... tror jag faktiskt... det är en gissning... då kommer vi att få se en provkarta på hur man... den här klassiskt svåra situationen med en gärningsman som förnekar... och sen som då ska ställas inför olika tekniska bevis... olika besvärande omständigheter sånt som vi kallar för indicier... och som då kommer att försöka förklara dom på nåt sätt som ändå visar att han inte har med det hela att göra.
Typexempel den här rättegången uppe i Falun nyligen mot en.. för nåt år sen... mot en person som då påstods ha... ha mördat kvinnan... sin kvinna och kastat henne ute på skogen.

Det var jobbigt att skriva av det här för GW är lite mumlig... men väldigt intressant.

Wow, tack!! vilken klippa!
ja, alltså det sista du markerat, jag fattar det inte, menar han inte... som då kommer att försöka förklara dom på nåt sätt som ändå SKA visa att han inte har med det hela att göra.
Meningen är helt vrickad annars som han säger den och får olika betydelse!mailar honom nu, får se om svar dyker upp om ett år

http://svtplay.se/t/143571/veckans_brott
länken är uppe
Senast redigerad av PhDSalander 2011-03-08 kl. 22:56.
Citera
2011-03-08, 22:51
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
Sedan har vi LGWP som underförstått nästan talar om en kommande indicierättegång...
Tack Timeout, för att du skrev ner GWs uttalanden! Är ju för övrigt helt underbart att läsa hans hummande Vad fick han för betyg på skoluppsattserna

Kontentan av vad GW säger verkar ju faktiskt vara att han inte tror att det finns avgörande bevis som utan tvivel bevisar SBs skuld utan att det kommer att handla om tekniska bevis som utgör indicier.

Det fall i Falun som GW pratar om måste väl vara Alm?
Citera
2011-03-08, 22:52
Medlem
Timeouts avatar
Citat:

Citerar mig själv för att säga... FAN... Falun... Det rör sig om Mats Alm/Linda Chen- fallet. Aug-09
Tack till bagarn29 för den upplysningen...

Det fallet är ju ett så kallat polisiärt uppklarat fall... dom kan bara inte fälla honom i domstol för det mer än för griftefrid.
Citera
2011-03-08, 23:00
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Citerar mig själv för att säga... FAN... Falun... Det rör sig om Mats Alm/Linda Chen- fallet. Aug-09

Det fallet är ju ett så kallat polisiärt uppklarat fall... dom kan bara inte fälla honom i domstol för det mer än för griftefrid.

Shit, ja , det verkar inte bättre.... lyssnade igen...
OMG.
Förstår vad du menar Torkel också!

Det kan exempelvis betyda att de funnit dna på Eva från SB, men att det inte räcker för bindande. så som befarat
Han har ju erkänt att de träffats denna dag så...men, jag tror att mer bevisning än tidigare kommer att vara klart fram tills 1 april
vi får SE
Senast redigerad av PhDSalander 2011-03-08 kl. 23:26.
Citera
2011-03-08, 23:00
Medlem
Harry_s avatar
kan man inte bara sitta o hålla käften i alla förhör och låta polisen jobba ihjäl sig
efter som dom ska ju bevisa att han är skyldig han ska inte bevisa att han är oskyldig
Citera
2011-03-08, 23:02
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:

Här blir det isf nog inte ens griftefrid, misstänker jag. I Mats Alms fall kunde man bevisa att han hade varit vid kroppen, men här...tja.
Citera
2011-03-08, 23:12
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Tack Timeout, för att du skrev ner GWs uttalanden! Är ju för övrigt helt underbart att läsa hans hummande Vad fick han för betyg på skoluppsattserna

Kontentan av vad GW säger verkar ju faktiskt vara att han inte tror att det finns avgörande bevis som utan tvivel bevisar SBs skuld utan att det kommer att handla om tekniska bevis som utgör indicier.

Det fall i Falun som GW pratar om måste väl vara Alm?

Nu säger ju GW... Vi kommer sannolikt får vi snart se ett sånt här ärende i domstol nämligen det här styckmordet i Örebro... och då kommer vi att få...tror jag faktiskt... det är en gissning...

Så OBS... han tror och gissar... vilket han förtydligar extra... så vi kan alltid hoppas på att dom har mer på fötterna när det väl kommer till rättegång... om det blir någon.

Det intressanta biten tycker jag är att allt eftersom det framkommer i förhör/rätten vad dom har för bevisning mot gärningsmännen så ändrar dom sin historia så den ska passa in bättre.

Kan tala om att det inte var speciellt lätt att skriva av hans hummande... och som kvällsfika får det bli ett glas vatten och ett huvudvärkspiller...
Citera
2011-03-08, 23:27
Medlem
Findmypasts avatar
LGWP i Veckans brott:

"Vi kommer sannolikt får vi snart se ett sånt här ärende i domstol nämligen det här styckmordet i Örebro och då kommer vi att få... tror jag faktiskt... det är en gissning... då kommer vi att få se en provkarta på hur man... den här klassiskt svåra situationen med en gärningsman som förnekar... och sen som då ska ställas inför olika tekniska bevis... olika besvärande omständigheter sånt som vi kallar för indicier..."

För övrigt har aldrig åklagaren sagt att bevisläget är gott när hon fått frågan vid omhäktningarna. Hon har sagt att utredningen går framåt m.a.o. de har skickat mer material som skall analyseras.

Jag har letat efter en länk till Tvärsnytt, tror jag att det var, som kom in här senaste veckan. Där kunde man se när Eckerot Flodin, med tunga steg, traskande mot kameran in genom en dörr. Hennes kroppsspråk var inte övertygande. Trots att hon är erfaren var hon inte bekväm med situationen vid omhäktningen.
Senast redigerad av Findmypast 2011-03-08 kl. 23:30.
Citera
2011-03-08, 23:29
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:

Ja, och för nån vecka sen sa han nåt i stil med att, det kommer att fixa sig det här. Hur ska han ha det egentligen, den gode GW? Ikväll tyckte jag han var ovanligt disträ. Lite virrig, faktiskt. Dubbelmordet i Arboga ville han minnas hände i Närke!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in