2011-06-14, 20:22
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Även om sönerna har sålt bilen innan arvsskiftet, vilket dödsboet har rätt att göra, så borde det väl tas med i bouppteckningen.
Nån som vet hur det ligger till, måste inte allt tas med, även sånt som ev. avyttrats av dödsboet?

Allt som finns i hennes ägo vid dödstillfället måste tas med.

Har en bil sålts måste den som tecknar dödsboet skriva under och pengarna för försäljningen ska redovisas i bouppteckningen.

Det kan vara så, om det nu fanns någon bil, att det var sonens bil som stod på henne av något skäl och att den därför inte har upptagits i boupteckningen.

Det lutar åt att hon var pank, vilket inte är ovanligt för företagare som nyligen börjat köra eget.

Märkligt dock att massor av hennes så kallade vänner hävdade att hon hade gott om pengar och det visar på att man ofta lever i tron att vissa har det bättre ställt än vad de egentligen har.

Eller så fanns det pengar utlånade, men även det borde ha tagits upp i bouppteckningen, även om det var ett privat lån. Man borde kunna se att uttag har gjorts eller pengar har först över till någon och som inte kännts rätt.
Senast redigerad av Lalajlaj 2011-06-14 kl. 20:27.
Citera
2011-06-14, 20:24
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Ja, eller så kan man tänka sig att hon var i behov av pengar, med tanke på resor som väntade. Man kan fundera på om hon eventuellt försökte sälja sin tystnad.
Ja just det ja. Den möjligheten finns förstås också.

En annan sak man börjar fundera över: EM tjänade ju rätt bra. Barnen var vuxna. Inga extravaganta vanor vad vi vet (en resa om året till Västinidien är iofs en bra resa men det handlar inte om jättesummor). Hon borde väl ha haft rätt bra ekonomi och pengar över varje månad? Även om hon kan ha varit givmild till välgörenhetsorganisationer eller liknande så borde hon väl ha byggt upp och behållit en reserv för egen del?
Citera
2011-06-14, 20:28
Medlem
MrsMagoos avatar
Dödsboet har alltså 146.147 i behållning.
Sen att man stirrar sig blind på ett bankkonto med ca 2000 säger inget i princip vilken ekonomi hon egentligen hade.
Någonstans i uträkningen ska begravningen ha betalats också plus annat som kanske dröjde eftersom man inte fick till detta före 14 april.'

Så kan man också konstatera att några avbokade resor inte ser särskilt logiskt ut.
Utan snarare en återbetalning till dödsboet av en enda anledning och det var för att hon var död.
Sen livförsäkringarna som respektive son var tilldelad är inte med i kvarlåtenskapen.
Senast redigerad av MrsMagoo 2011-06-14 kl. 20:34.
Citera
2011-06-14, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Ja just det ja. Den möjligheten finns förstås också.

En annan sak man börjar fundera över: EM tjänade ju rätt bra. Barnen var vuxna. Inga extravaganta vanor vad vi vet (en resa om året till Västinidien är iofs en bra resa men det handlar inte om jättesummor). Hon borde väl ha haft rätt bra ekonomi och pengar över varje månad? Även om hon kan ha varit givmild till välgörenhetsorganisationer eller liknande så borde hon väl ha byggt upp och behållit en reserv för egen del?

Ensamstående mor, med tre nyss vuxna söner. Lön, kanske 30 000. Hon har legat i det undre skiktet för en universitetsadjunkt. Studieskulder. Företag som väl inte gick särskilt bra. Vad är det som får er att tro att hon kan ha stoppat undan en massa pengar?
Citera
2011-06-14, 20:37
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ja, eller så kan man tänka sig att hon var i behov av pengar, med tanke på resor som väntade. Man kan fundera på om hon eventuellt försökte sälja sin tystnad.

Sälja sin tystnad angående vadå och till vem syftar du på?

Jag funderar pckså över siffrorna, (tack U-S, schysst!)-
beräknade utifrån ett datum som är från april, svårt att säga vare sig om hon var pank eller om hon lånat ut pengar eller om det finns betydligt mer förklaringar till det även i mina ögon rätt skrala kontot, i betalnings och kontohistoriken sedan några månader tillbaka. Fanns dessa tillgängliga vore lättare att skaffa sig en bild.

Att bara ha ETT konto i en bank verkar väl märkligt, men den sorgliga siffran om återbetalning av resan kan knappast inte gälla för mer än en person, - biljett och reseskydd.
GE-Moneybank torde vara ett köp som är på avbetalning. Denna bank vänder man sig till när ens egen sagt nej till lån, eller att man köper en kapitalvara hos något företag som har sina krediter knutna hit.
Citera
2011-06-14, 20:38
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Allt som finns i hennes ägo vid dödstillfället måste tas med.

Har en bil sålts måste den som tecknar dödsboet skriva under och pengarna för försäljningen ska redovisas i bouppteckningen.

Det kan vara så, om det nu fanns någon bil, att det var sonens bil som stod på henne av något skäl och att den därför inte har upptagits i boupteckningen.

Det lutar åt att hon var pank, vilket inte är ovanligt för företagare som nyligen börjat köra eget.

Märkligt dock att massor av hennes så kallade vänner hävdade att hon hade gott om pengar och det visar på att man ofta lever i tron att vissa har det bättre ställt än vad de egentligen har.

Eller så fanns det pengar utlånade, men även det borde ha tagits upp i bouppteckningen, även om det var ett privat lån. Man borde kunna se att uttag har gjorts eller pengar har först över till någon och som inte kännts rätt.
Jag tänkte om de hade delat upp bil, möbler o d, men då ska det ju likt förbaskat med i bouppteckningen.

Om hon har tagit ut en större summa pengar, som inte kan förklaras på vettigt sätt, polisanmäler man då? Jag menar, om man är ganska säker på att nån har lånat, eller t.o.m. tagit pengarna.
Citera
2011-06-14, 20:44
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Jag tänkte om de hade delat upp bil, möbler o d, men då ska det ju likt förbaskat med i bouppteckningen.

Om hon har tagit ut en större summa pengar, som inte kan förklaras på vettigt sätt, polisanmäler man då? Jag menar, om man är ganska säker på att nån har lånat, eller t.o.m. tagit pengarna.

Är det inte så att sönerna bor i lägenheter där Eva va skriven?
Om jag uppfattat det korrekt hade hon väl inte helt en egen lägenhet.
Så vem som har vad är kanske inte riktigt relevant.
Möblerna står då kvar i varje sons lägenhet, och bilen kan någon av dom ha då man eventuellt har kommit överens om detta inom dödsboet.
Citera
2011-06-14, 20:46
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:

Om hon har lånat ut pengar till MT, som jag antar de flesta menar, så borde väl Kling och Klang redan ha nosat upp detta i tidigt läge. MT kan ju ha lånat slantarna när han köpte sin bil.
Citera
2011-06-14, 20:49
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:

Har hon tagit ut kontanter och lånat ut till någon så är det förstås svårt att veta vem, men ofta gör man anteckningar någonstans eller berättar för någon närstående. Hon var inte den som verkade hålla tyst direkt och hade SB lånat pengar av henne så är det troligt att hon hade berättat detta för någon, med tanke på allt annat hon berättade om SB.

Får man reda på vem som lånat pengarna så kan man ställa ut ett krav till denna att betala till dödsboet. Går det att att få skulden bekräftad kan man driva in den. Polisanmälan kan vara svårt om det inte rör sig om att pengarna har getts i samband med exempelvis bedrägeri eller hot.
Citera
2011-06-14, 20:50
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Några iakttagelser om bouppteckningen:

EM ägde en bil. Trodde jag. Åtminstone får man intrycket av att hon ägde en eftersom transportstyrelsen har återbetalat pengar till henne. Utan bil ingen kontakt med transportstyrelsen. Men den finns inte med i bouppteckningen. Hade hon sålt den strax innan och det var därför hon fick tillbaka pengar från transportstyrelsen?

Inga fastigheter, fonder, besparingar över huvud taget. Inget lösöre.

Ändå har personer som säger sig känna EM skrivit att hon hade förhållandevis gott om pengar och att det fanns en del fastigheter i släkten.

Hur hade hon tänkt klara sig Västindien med bara 2.000 på bankkontot? Lån i GE Money Bank brukar ha skyhög ränta och sådana tar man inte i onödan.

Sammantaget får man intrycket av att antingen hade hon rätt dålig ekonomi eller också finns inte allt med i bouppteckningen. Men eftersom arvsskatten är avskaffad finns ingen anledning att dölja tillgångar i en bouppteckning.

Det är nästan så man undrar om hon kan ha haft större belopp utlånade.

Tycker att ett ekonomiskt motiv plötsligt hoppade upp ett par steg på listan över tänkbara motiv.
Ja, det är märkligt hur lite som finns enl. bouppteckningen. Alltså, inte en fond, inga besparingar, ingenting av det slaget eller liknande. Det gör mig väldigt fundersam på flera plan. Återkommer om det.

Nu vill vi se bouppteckningen efter SB.
Citera
2011-06-14, 20:55
Medlem
MissSoFos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC
Ensamstående mor, med tre nyss vuxna söner. Lön, kanske 30 000. Hon har legat i det undre skiktet för en universitetsadjunkt. Studieskulder. Företag som väl inte gick särskilt bra. Vad är det som får er att tro att hon kan ha stoppat undan en massa pengar?

Hon är ju inte direkt högavlönad och tre nyligen utflugna eller flygfärdiga söner kan också behöva en del ekonomiskt stöd kanske.
Det som förbryllar mej är att man köper en biljett mycket dyrare än man behöver om man har ont om pengar?
Och uppehälle i västindien är inte billigt för en turist.
Citera
2011-06-14, 21:00
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissSoFo
Hon är ju inte direkt högavlönad och tre nyligen utflugna eller flygfärdiga söner kan också behöva en del ekonomiskt stöd kanske.
Det som förbryllar mej är att man köper en biljett mycket dyrare än man behöver om man har ont om pengar?
Och uppehälle i västindien är inte billigt för en turist.
Hon hade säkert betydligt bättre betalt som universitetsanställd kan jag tänka mig. Alltså, jag kan inte hjälpa det men "slutnotan" får mig att tänka på någon som genomgått en manisk fas där denne levt lite väl vidlyftigt och tömt sina ekonomiska tillgodohavanden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in