Hamilkars avatar

Moderatormeddelande

Postat av Hamilkar 2011-05-22, 10:54
Moderator
Som en del andra krimtrådar har den här blivit polariserad i lag som hejar på varandra och hackar på motståndarna. (Det ser man som moderator lättast på att de som RP:ar bara rapporterar den "andra sidan", aldrig inlägg från "den egna sidan", hur OT dessa än är, samt på att andelen RP på inlägg som faktiskt inte bör raderas är relativt hög.) Inlägg som bara tomt instämmer med någon tidigare postare, och inlägg som uteslutande eller i princip uteslutande handlar om någon annan postare är OT redan i vanliga fall, men de blir ännu mer OT än vanligt i krimtrådar. Jag har redan givit tillsägelse för ett totalt textbefriat inlägg med bara thumbsup-smileys, och tråden är nog i det stadiet att också övriga tomma instämmanden, plus diskussioner av meddebattörernas uselhet där det inte finns något OnT, eller där det lilla som är OnT redan har sagts hur många gånger som helst i tråden, måste ges tillsägelse.

Och hör ni, skriv inte hela inlägg i fetstil! Det blir mycket enklare för alla om de enda inläggen i konsekvent fetstil är moderatorsmeddelanden.
/Hjälpmod.
Senast redigerad av Hamilkar 2011-05-22 kl. 10:57.
2011-05-22, 11:00
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doktor-miller
Från NA: Obduktionen av den påträffade kroppsdelen visar att specialverktyg använts vid styckningen samt att två tydliga märken visar att kroppen varit upphängd vid något tillfälle. Vidare visar obduktionen att personen som styckat gått tillväga på ett mycket välplanerat sätt och tycks vara insatt i det praktiska utförandet

Jag undrar hur länge SB hade planerat detta, när fick han den vansinniga idén att mörda EM. Hämtade han specialverktygen från Universitetet tro (läkarutbildningssalarna stod väl helt färdiga då) vad kan de annars mena med specialverktyg och var får man tag i dem ?
Jag har svårt att tänka mig att en universitetsadjunkt i teknik vid ÖU har tillgång till medicinarnas dissektionslokaler på sitt passerkort.
Citera
2011-05-22, 11:03
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Någon har tidigare skrivit att han satt med på hennes lektioner. Brukar man göra det om man är KK?
Han kan ha suttit med som teknikkonsult. Hade han nån specialitet, verkar det ha varit pedagogisk hjälpmedelsteknik. Och det har man lättare att göra åt en kompis än åt npgon annan, oavsett vad man har för prefix på kompisskapet.

Citat:
Om det var så att AA var viktig för SB så hade han nog brutit med Eva när han insåg det.
Kanske var det han försökte...
Citera
2011-05-22, 12:39
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Med dessa nya uppgifter om alkohol så tar jag mig friheten att spekulera och iträder mig rollen som den store DR Phil ett tag:
BO är uppväxt med alkoholmissbruk. Träffar en man som snart visar sig lida av samma svåra drog. BO får lära sig den tunga rollen som medberoende. En medberoende är den som alltid stöttar, håller skenet uppe, ljuger för att hålla fasaden vid liv m.m.
När allt brister söker hon sig till sin gamla charmiga och mesiga kurskamrat. Just då har han det också lite dåligt i kärlekslivet så de finner sig till varandra. Åren går. Hon känner sig mer och mer bunden till honom medan han känner mer och mer att hon endast är en kk. Han har andra kvinnor vid sidan om som han uppskattar. Sedan dyker HON upp.HENNE han vill leva med. BO får veta detta ett år innan det tragiska händer och blir mycket ledsen enligt en kollega. Kantänkas att hon först blir mycket ledsen men sen blir förbannad! Allt tid jag satsat på den skiten och nu dumpar han mig på detta förnedrande sätt.
Två vuxna människor 50+. De har åtskilliga erfarenheter av både ditten och datten.
Hon tycker: Nä, jag accepterar inte att bli trampad på igen. Du kan inte bara peta ut mig ur ditt liv utan att jag agerar.
Mercy:
Mycket mer troligt än att stackars mamma ska utmålas som den skyldiga.
Uppgiften att EM haft erfarenhet av alkoholmissbruk både i uppväxten och i relationen skulle ju kunna förklara varför hon framtonade på två olika sätt i yrkeslivet och privatlivet. Och även om det naturligtvis är skitfarligt att spekulera psykologiskt, eftersom vi inte har alla pusselbitarna, så ligger ditt sätt att resonera rätt nära mitt eget sätt att se på fallet. Det känns för mig som man måste göra betydligt färre godtyckliga antaganden för din typ av scenario än vad man behöver för att pressa in fallet i ett tydligt Rying-mönster.
Citera
2011-05-22, 13:34
Medlem
doktor-millers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag har svårt att tänka mig att en universitetsadjunkt i teknik vid ÖU har tillgång till medicinarnas dissektionslokaler på sitt passerkort.

Ja det har jag också men när de nämner specialverktyg så tänker man ju inte på någon vanlig tandad såg eller kniv precis. Vad kan du tänka dig att det kan vara ? Hur som helst så tror jag att han hade planerat detta men det blev inte riktigt som han hade tänkt sig
Citera
2011-05-22, 15:45
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ja det har jag också men när de nämner specialverktyg så tänker man ju inte på någon vanlig tandad såg eller kniv precis. Vad kan du tänka dig att det kan vara ? Hur som helst så tror jag att han hade planerat detta men det blev inte riktigt som han hade tänkt sig
Jag tror helt enkelt att specialverktygen man avser, är just kniv och såg, det behöver inte vara märkvärdigare än så.
Vi, bl.a. jag själv, lät nog fantasin skena iväg, och gissade på diverse proffsredskap, men kniv och såg duger gott att kalla "specialverktyg för styckning". Den som har kommit med verktygsinfon är dessutom en poliskälla, och är alltså inte en officiell uppgift, och den kanske kommer från samma källa som syran och blodklockan.
Citat:
Enligt protokollet har gärningsmannen behandlat kroppen på ett specifikt sätt, säger en poliskälla. Därför har polisen nu en tydlig teori om vilken typ av plats som det brutala dådet bör ha skett på.
Gärningsmannen har gått tillväga på ett mycket välplanerat sätt och tycks vara väl insatt i det praktiska utförandet. Obduktionssvaret ger också information om att specialverktyg använts. Allt tyder också på att kroppen har varit upphängd, det visar bland annat två tydliga märken.
Källa: http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/article8414325.ab;jsessionid=5029EADBBADB65B3B6AB4 59301903236.mobilb
Citera
2011-05-23, 08:21
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Uppgiften att EM haft erfarenhet av alkoholmissbruk både i uppväxten och i relationen skulle ju kunna förklara varför hon framtonade på två olika sätt i yrkeslivet och privatlivet. Och även om det naturligtvis är skitfarligt att spekulera psykologiskt, eftersom vi inte har alla pusselbitarna, så ligger ditt sätt att resonera rätt nära mitt eget sätt att se på fallet. Det känns för mig som man måste göra betydligt färre godtyckliga antaganden för din typ av scenario än vad man behöver för att pressa in fallet i ett tydligt Rying-mönster.

Jag har skrivit en hel del redan innan dessa uppgifter kom ut i tråden om att det kan ha funnits medberoendemönster från Evas håll som gjort att hon fastnat för en man som SB, som tillika uppvisat ett missbruksmönster i form av att avverka/missbruka kvinnor/människor emotionellt och sexuellt.
Eftersom uppgifterna hittills varit informella ang både EM (och AA:s enligt uppgift) erfarenheter av missbruk inom familjen( alkohol är omnämnt) har jag inte velat uppehålla mig kring ytterligare hypoteser än det jag redan lyft fram, eftersom det även är ett begränsat intresse för dessa spörsmål förutom hos ett fåtal postare i tråden.

Varför är det "skitfarligt" att spekulera och resonera psykologiskt kring en mördares personlighetsprofil?
Det är obegripligt ur min synvinkel att anse det, likaväl som det är obegripligt att man sätter likhetstecken mellan att titta över GM:s antagna profil där moderns inre symbolbild kan antas ha spelat en nyckelroll för hans formande av sin syn på kvinnor, och vad kvinnor kan användas till i hans livsmönster, till att tolka det som att det skulle handla om den "verkliga " mamman i faktisk mening och hennes "skuld"i mordet på Eva!

Att pressa in fallet i ett Rying-mönster, vad innebär det? Har någon i tråden någon annan forskare att tillgå och referera till, eller kan någon här bemöta mina resonemang med andra argument än att för det mesta indirekt skriva med adress till mig att "så är det inte", utan att bemöta argumenten som jag anför? Det vore både önskvärt och intressant för min del!

För övrigt- MissSoFo: Du nämnde ett arbete av Rying som du kallar "Våld i nära relationer", vilket jag inte känner till eller har använt som referent i mina postningar.

Citat:
Ursprungligen postat av MissSoFo
Försöken att passa in SB i mallen för de män om Micke Rying beskriver i "Våld i nära relationer" är desutom väldigt oseriös. Det dyker upp i tråden mellan varven.
.

Detta arbete kan jag heller inte hitta i söket, så vill du vara vänlig och ange fullständig titel så jag kan titta på det, tack!
Senast redigerad av PhDSalander 2011-05-23 kl. 08:26.
Citera
2011-05-23, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
För övrigt- MissSoFo: Du nämnde ett arbete av Rying som du kallar "Våld i nära relationer", vilket jag inte känner till eller har använt som referent i mina postningar.

Detta arbete kan jag heller inte hitta i söket, så vill du vara vänlig och ange fullständig titel så jag kan titta på det, tack!

http://www.bra.se/extra/faq/?action_question_show.398.0.=1&module_instance=2

Finns ner om man googlar
Citera
2011-05-23, 16:58
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Jag har skrivit en hel del redan innan dessa uppgifter kom ut i tråden om att det kan ha funnits medberoendemönster från Evas håll som gjort att hon fastnat för en man som SB, som tillika uppvisat ett missbruksmönster i form av att avverka/missbruka kvinnor/människor emotionellt och sexuellt.
Eftersom uppgifterna hittills varit informella ang både EM (och AA:s enligt uppgift) erfarenheter av missbruk inom familjen( alkohol är omnämnt) har jag inte velat uppehålla mig kring ytterligare hypoteser än det jag redan lyft fram, eftersom det även är ett begränsat intresse för dessa spörsmål förutom hos ett fåtal postare i tråden.

Varför är det "skitfarligt" att spekulera och resonera psykologiskt kring en mördares personlighetsprofil?
Intellektuellt, alltså. Vi vet för lite, och vi har inte klart för oss om den inbördes viktningen av det vi faktiskt vet, så våra spekulationer kan slå väldigt fel. Är vi bara medvetna om det, så går det naturligtvis att spekulera, så länge alla är medvetna att det just rör sig om spekulationer som kan slå 180° fel om vi har otur.

Citat:
Det är obegripligt ur min synvinkel att anse det, likaväl som det är obegripligt att man sätter likhetstecken mellan att titta över GM:s antagna profil där moderns inre symbolbild kan antas ha spelat en nyckelroll för hans formande av sin syn på kvinnor, och vad kvinnor kan användas till i hans livsmönster, till att tolka det som att det skulle handla om den "verkliga " mamman i faktisk mening och hennes "skuld"i mordet på Eva!
Där kan jag väl hålla med dig till viss del. Det är, i den kulturella kontext som SB levde i, en smula anmärkningsvärt att söner låter sina mödrar bestämma karriärvägen. (I andra kulturer kan det vara fullständigt normalt utan att det leder vare sig till casanovasyndrom eller till relationsmord. Jag drar min till minnes följande anekdot jag lärde mig i Strasbourg - Åh, vad roligt att träffas igen, kära Esther - det var alldeles för länge sen! Hur gamla är det dina pojkar har hunnit bli nuförtiden? - Ja, Rachel, de har blivit så stora! Han som ska bli läkare har hunnit bli nio, och han som ska bli advokat är sex.)

Däremot är jag inte riktigt säker på att jag är med på kopplingen från den typen av modersbundenhet till att köra med parallella uppsättningar relationer. Om det är något drag hos SB som jag tycker skulle kunna vara kopplat till detta, så är det snarare oviljan att ta tjuren vid hornen i konflikter.

Citat:
Att pressa in fallet i ett Rying-mönster, vad innebär det? Har någon i tråden någon annan forskare att tillgå och referera till, eller kan någon här bemöta mina resonemang med andra argument än att för det mesta indirekt skriva med adress till mig att "så är det inte", utan att bemöta argumenten som jag anför? Det vore både önskvärt och intressant för min del!
Med att pressa in fallet i ett Rying-mönster förstås att vilja tolka SB och hans görande och låtanden som om han vore en typisk förövare i Ryings studie från 2001. Man ska inte behöva hänvisa till en annan forskare för att få lov att konstatera att det finns få, om ens några, män som har dödat en klar andraplansrelation i Ryings material, och att det således för ingen del är självklart att Ryings slutsatser är tillämpliga i just det här fallet. Männen i Ryings studie har vidare som regel en förhistoria av svartsjukt våld eller hot om våld, och konflikträdda är de högst sällan - i vart fall inte i sina relationer. SB har, trots sina många tidigare relationer, ingen tidigare rapporterad våldsamhet eller hot om sådan - i stället har han en dokumenterad benägenhet att fejka sjukdomar och olyckor när hans relationsspel kör ihop sig. Vad vi än snackar om, inte är det en typisk normalförövare av dödligt våld mot kvinnor i nära relationer.

Citat:

Rying har, vad jag vet, skrivit två BRÅ-rapporter på temat. Den första, Dödligt våld mot kvinnor i nära relationer kom 2001, och uppföljaren Utvecklingen av dödligt våld mot kvinnor i nära relationer kom 2007.
Citera
2011-05-23, 18:30
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:

Jag vill gärna återkomma till just pm om alkoholmissbruket av Evas tidigare man.
Det kom från en användare i tråden men var man fått uppgifterna ifrån framgick inte.
Jag kan tänka mig att jag kanske va 15 led som fick detta.
För min del ansåg jag att lösryckta pm utan större grundkälla inte var värd att ta upp i tråden.
Och jag har/hade ingen chans att kontrollera det hela.
Och jag misstänker att Pm flödar runt ganska ofta men ingen i ursprunget ger sig till känna.

Sen förstår jag att du inte förstod att det var BRÅ man talade om då man inte skrev korrekt.
Dödligt våld i nära relation får säkert klockan att ringa.
Jag tycker inte att det är farligt alls att spekulera i en mördares personlighet tvärtom anser jag att det är intressant.
Jag kan däremot inte se kopplingarna till Stefans mor i det hela, och jag har nog svårt att tro att det var därför han va så pass konflikträdd.

I samma underliga pm påstod man att även AAs tidigare man va alkoholist.
Men som sagt det finns inget att kontrollera angående detta.
Fick även Pm om att Eva lånade ut sin cykel någon dag innan/eller samma dag hon försvann och det var ingen hemma då man provade att lämna den tillbaka.
Man undrade givetvis var hon befann sig.
Senast redigerad av MrsMagoo 2011-05-23 kl. 18:33.
Citera
2011-05-23, 23:24
Medlem
doktor-millers avatar
http://www.expressen.se/nyheter/1.2281035/evas-mobil-har-sparats-till-skogen
Ur expressen:
En av de boende berättar att en polisman visade upp bilder på Evas bil, en silverfärgad Golf, och en bil av samma typ som den häktade 51-åringen äger.
- De ville veta om vi sett någon av de bilarna nattetid under den 29 eller 30 december, säger en av de boende i sökområdet.

Det MÅSTE ju innebära att någon annan än Eva har kört Golfen oavsett om hon blev bragd om livet fm/lunch eller kväll. Det verkar ju som om båda bilarna har cirkulerat runt Rusakula nattetid. Jag känner mig rätt övertygad om att SB inte var ensam vid utplaceringen. Det verkar som om båda mobilerna pejlats dit nattetid ? kan man pejla en mobil även om den skulle ligga inslagen i ett av paketen som inte hittats, jag har för mig att Torkel-Snorkel var kunnig på detta område vad tror du Torkel ? eller finns det någon annan som vet

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8414325.ab

Ur Aftonbladet:
"En person såg den 30 december, dagen efter Evas försvinnande, en man i mörkret i skogen med en ficklampa. När vittnet närmade sig längs vägen försvann plötsligt mannen, och lampan slocknade. Ett annat vittne har sett en svart sopsäck i diket, som senare inte låg kvar på platsen."

Har man letat ordentligt vid gamla vägen till Nora där någon hade observerats med en ficklampa inne i skogen som genast släcktes när någon promenerade med sin hund ? där kanske alla de övriga sakerna som saknas finns. Detta kanske var det första utplaceringsstället för varför försvann säcken från diket. Är det bara en slump att man efterfrågar just dessa bilarna kväll/natt 29-30 dec och samma datum syns någon inne i skogen som tydligen inte vill synas eftersom personen släcker lampan.
Citera
2011-05-23, 23:41
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
http://www.expressen.se/nyheter/1.2281035/evas-mobil-har-sparats-till-skogen
Ur expressen:
En av de boende berättar att en polisman visade upp bilder på Evas bil, en silverfärgad Golf, och en bil av samma typ som den häktade 51-åringen äger.
- De ville veta om vi sett någon av de bilarna nattetid under den 29 eller 30 december, säger en av de boende i sökområdet.

Det MÅSTE ju innebära att någon annan än Eva har kört Golfen oavsett om hon blev bragd om livet fm/lunch eller kväll. Det verkar ju som om båda bilarna har cirkulerat runt Rusakula nattetid. Jag känner mig rätt övertygad om att SB inte var ensam vid utplaceringen. Det verkar som om båda mobilerna pejlats dit nattetid ? kan man pejla en mobil även om den skulle ligga inslagen i ett av paketen som inte hittats, jag har för mig att Torkel-Snorkel var kunnig på detta område vad tror du Torkel ? eller finns det någon annan som vet

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8414325.ab

Ur Aftonbladet:
"En person såg den 30 december, dagen efter Evas försvinnande, en man i mörkret i skogen med en ficklampa. När vittnet närmade sig längs vägen försvann plötsligt mannen, och lampan slocknade. Ett annat vittne har sett en svart sopsäck i diket, som senare inte låg kvar på platsen."

Har man letat ordentligt vid gamla vägen till Nora där någon hade observerats med en ficklampa inne i skogen som genast släcktes när någon promenerade med sin hund ? där kanske alla de övriga sakerna som saknas finns. Detta kanske var det första utplaceringsstället för varför försvann säcken från diket. Är det bara en slump att man efterfrågar just dessa bilarna kväll/natt 29-30 dec och samma datum syns någon inne i skogen som tydligen inte vill synas eftersom personen släcker lampan.

Det innebär inget mer än att det är en artikel från 7 januari i år och då hade man inte den informationen man har i dag.
Då va hon enbart försvunnen och man hade inte ens ett första fynd.
Så klart man frågar om de hade varit synliga i området för man pejlat Evas mobil dit.
Och den kan ha hamnat där hur som helst.
Så bilarna efterfrågas enbart eftersom man inte vet var hon fanns eller vart hon kört.
2011-01-12 klev hon i hans bil det visste man kanske inte då.
Första fyndet runt 10 januari?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in