2011-07-14, 11:35
Medlem
Flisan007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flisan007
http://na.se/nyheter/orebro/1.1284045-haktet-klandras-inte-for-52-aringens-sjalvmord

Häktet klandras inte för
52-åringens självmord
Utredningen läggs ned
Örebro
Stabil hälsa
”Mannens psykiska hälsa har av dem som kom i kontakt med honom under häktningstiden uppfattats som stabil. Efter det sista förhöret, som beskrivits som pressande, har han uppträtt som vanligt, lugn och samlad”, skriver Bengt Landahl.

Personligen så anser jag att det visar på att han inte alls var så pressad av att ingen "trodde på" honom, som vissa i strängen gjort gällande, utan att han visste att det var kört och bevisning mot honom fanns. Han var ensam mördare och hade ingen chans att komma undan ett långt fängelsestraff. Att han var så lugn i sin framtoning berodde på att han visste att han kunde undkomma-genom självmord-och han hade antagligen rekognocerat möjligheterna för hur han skulle lyckas nogrannt i förväg.
Senast redigerad av Flisan007 2011-07-14 kl. 11:37.
Citera
2011-07-14, 11:40
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
http://na.se/nyheter/orebro/1.1284045-haktet-klandras-inte-for-52-aringens-sjalvmord

Häktet klandras inte för
52-åringens självmord
Utredningen läggs ned
Örebro
Stabil hälsa
”Mannens psykiska hälsa har av dem som kom i kontakt med honom under häktningstiden uppfattats som stabil. Efter det sista förhöret, som beskrivits som pressande, har han uppträtt som vanligt, lugn och samlad”, skriver Bengt Landahl.

Då återstår endast socialstyrelsens svar på kriminalvårdens Lex Maria-anmälan. Ska bli intressant att veta om soc delar Landahls uppfattning.
Citera
2011-07-14, 11:50
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Nu letar du verkligen efter saker att kritisera.
Blodspår - spår av blod - behöver inte definiera en mängd.

Exakt. I forensiska sammanhang kan "en större mängd" innebära 5 ml blod. "Spår av blod" kanske endast 1 ml. Även om de bara hittat en ynka liten droppe, hade det räckt för att fastställa från vem blodet härrörde.
SB hade naturligtvis städat efter sig. På ytan såg allt säkert rent och fint ut. Dock förbisåg han att blodrester sipprade ner mellan golvspringorna...
Citera
2011-07-14, 13:34
Medlem
doktor-millers avatar
52-åringen som misstänktes för mordet på Eva Magnusson tog sitt liv i häktet i Örebro. Nu läggs utredningen mot häktet ner. Det var inte fel att låta mannen vara ensam i en timme enligt åklagaren.

Nej det var väl helt rätt att lämna honom bland spännband, skosnören och maskiner (om man ville bli av med honom d.v.s.) vilken fantastisk åklagare ....
Citera
2011-07-14, 21:13
Medlem
urkinhas avatar
Citat:
Vissa saker är tydligen svårt för vissa att förstå... "dödad utmed vägen" betyder inte en bokstavlig väg. Trodde du att "vägen till mannens hjärta går genom magen" också betyder en specifik väg/vägavsnitt?

dock, genom aorta artär (kan vara fel, dock, är inte så påläst i anatomi)
Citera
2011-07-14, 21:58
Medlem
mirran_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doktor-miller
52-åringen som misstänktes för mordet på Eva Magnusson tog sitt liv i häktet i Örebro. Nu läggs utredningen mot häktet ner. Det var inte fel att låta mannen vara ensam i en timme enligt åklagaren.

Nej det var väl helt rätt att lämna honom bland spännband, skosnören och maskiner (om man ville bli av med honom d.v.s.) vilken fantastisk åklagare ....

Det konstaterades väl av en psykiater att han inte var suicidal? Det är väl isf psykiatern som gjort en tabbe?
Citera
2011-07-15, 10:56
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Personligen så anser jag att det visar på att han inte alls var så pressad av att ingen "trodde på" honom, som vissa i strängen gjort gällande, utan att han visste att det var kört och bevisning mot honom fanns. Han var ensam mördare och hade ingen chans att komma undan ett långt fängelsestraff. Att han var så lugn i sin framtoning berodde på att han visste att han kunde undkomma-genom självmord-och han hade antagligen rekognocerat möjligheterna för hur han skulle lyckas nogrannt i förväg.

Ja, det är jag helt övertygad om. Han hade rekat möjligheterna och var trygg i det. När han insåg att loppet var kört så.. Så länge inga konkreta bevis lades fram hoppades han på att komma undan.
Citera
2011-07-15, 13:27
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mirran_h
Det konstaterades väl av en psykiater att han inte var suicidal? Det är väl isf psykiatern som gjort en tabbe?
Även om en häktad inte är suicidal så bör han inte få ha skor med skosnören och liknande som det alltför lätt går att göra en snara av. Ansvaret bör nog delas mellan psykiatern och häktesledningen anser jag.
Citera
2011-07-15, 14:06
Medlem
mirran_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Även om en häktad inte är suicidal så bör han inte få ha skor med skosnören och liknande som det alltför lätt går att göra en snara av. Ansvaret bör nog delas mellan psykiatern och häktesledningen anser jag.

Visst, men om det inte föreligger självmordstankar/risk/ mm hos en häktad så kan man ju förstå, tycker jag, att man som personal kanske inte tänker på skosnören mm.
Citera
2011-07-15, 16:12
Medlem
doktor-millers avatar
Eftersom polisen redan i ett mycket tidigt skede var väldigt säkra på att de hade rätt man ( p.g.a av olika anledningar) så borde väl experter, både de som förhörde och utredde honom kunnat räkna ut att han mycket väl skulle kunna ta sitt liv trots att han visade sig lugn. De visste ju att han kunde behålla lugnet och verka helt oberörd trots att han fick fruktansvärda anklagelser emot sig under en lång tid. Hur många agerar på det sättet om man står anklagad för styckmord tror ni ? man behöver knappast vara psykologiexpert för att ana ugglor i mossen på denna man. Nej hårdbevakad skulle han ha varit från första till sista stund p.g.a det värsta och avskyvärdaste brott en människa kan utföra. Helt oacceptabelt att detta kunde hända. Men han får nog sitt straff ändå - på andra sidan.....
Citera
2011-07-18, 00:00
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doktor-miller
Eftersom polisen redan i ett mycket tidigt skede var väldigt säkra på att de hade rätt man ( p.g.a av olika anledningar) så borde väl experter, både de som förhörde och utredde honom kunnat räkna ut att han mycket väl skulle kunna ta sitt liv trots att han visade sig lugn. De visste ju att han kunde behålla lugnet och verka helt oberörd trots att han fick fruktansvärda anklagelser emot sig under en lång tid. Hur många agerar på det sättet om man står anklagad för styckmord tror ni ? man behöver knappast vara psykologiexpert för att ana ugglor i mossen på denna man. Nej hårdbevakad skulle han ha varit från första till sista stund p.g.a det värsta och avskyvärdaste brott en människa kan utföra. Helt oacceptabelt att detta kunde hända. Men han får nog sitt straff ändå - på andra sidan.....

Jag håller med dig i det här fallet, det skulle absolut inte ha funnits skosnören och annat i rummet över huvud taget. Men, det går inte att hårdbevaka alla, det skulle bli för dyrt. Men att lämna honom utan tillsyn så länge var inte ok. Eftersom han varit så oberörd och inte visat några tecken på att ta sitt liv är det svårt att notera små förändringar. Jag tror han bestämde sig tidigt för att ta livet av sig om det framkom så mycket bevis att han skulle bli fälld. Jag tror också att han kallt hade räknat med att kroppsdelarna inte skulle hittas förrän långt senare, och så hade det blivit om inte hunden hade varit vaken. Däremot tycker jag inte att det ska var så att gärningsmannen kan "avsluta" målet på det här sättet. Det är för jäkligt för Evas söner och anhöriga att den som gjort henne så illa inte ens kommer att bli fälld. Jag hoppas att hennes anhöriga framöver kommer att se till att uppgifterna offentliggörs.
Citera
2011-07-18, 00:42
Medlem
katamari.damacys avatar
Citat:

Och det viktigaste steget i att lyckas var att hålla sig lugn, så att han fick fortsätta vara ensam i gymmet med sina skosnören. Snacka om motiverad att hålla masken...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in