2011-06-18, 12:18
Medlem
MissSoFos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Hahahaha, hmm, är det inte märkligt att man påstår att man har följt hela tråden från början men inte tidigare har skrivit om sin "kunskap" i samband med att detta har varit uppe för diskussion i tråden.

Är det inte märkligt när man skriver som man hade agg eller vill ge svar på tal mot vissa debattörer och inte som saklig och opartisk fakta.

Är det inte märkligt att så kallad information blandas med djupt nervärderande kommentarer.

Är det inte märkligt att all information redan är känd i tråden, förutom den som har lagts till för att förstärka tidigare påståenden.

Är det inte märkligt att personen har följt hela tråden, inget sagt, dyker upp och vräker ur sig massor av information under ett dygn och sedan säger att den ska sluta nu för hon ska åka utomlands.

Är det inte märkligt att vissa personer i tråden direkt tar all information som fakta utan att granska vare sig vad denna person skriver eller be om källa.

För mig är det märkligt att den information jag först trodde skulle tillföra tråden något nytt, nu känns helt otillförlitlig och osann.

Alla knep verkar vara tillåtna för att få göra sin röst höjd.

Detta gästspel i tråden var nog ett av trådens mest utmärkande, pinsammaste och mest avslöjande. Vem står näst på tur för att gästspela?

Jag tror SB var som många andra män där mamma var en viktig centralfigur. Jag tror även att SB var som många andra män som ville ha bekräftelse och jag tror även att SB som många andra män hade ett gott öga till kvinnor.

Det pinsammaste är att de "inhoppande" tror att vi är lika korkade och inte genomskådar dom.
Citera
2011-06-18, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Vad gäller internetforum, vilket är onT för din fråga, kan jag varmt rekommendera att läsa några utvalda skribenter på Svenska Mord i krimtråden om mordet på Eva Magnusson. Särskilt Alfa, Zappa mfl håller en mycket hög nivå som kan konsten att debattera och för mig särskilt glädjande föra fram insiktsfull, djupgående och samhällsmedveten kritik och analys av mordfallet.

Övrigt kan du pm:a ska jag tipsa!

Som den debutant jag är, vet jag inte hur man gör för att pm:a.
Citera
2011-06-18, 12:31
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Hahahaha, hmm, är det inte märkligt att man påstår att man har följt hela tråden från början men inte tidigare har skrivit om sin "kunskap" i samband med att detta har varit uppe för diskussion i tråden.

Är det inte märkligt när man skriver som man hade agg eller vill ge svar på tal mot vissa debattörer och inte som saklig och opartisk fakta.

Är det inte märkligt att så kallad information blandas med djupt nervärderande kommentarer.

Är det inte märkligt att all information redan är känd i tråden, förutom den som har lagts till för att förstärka tidigare påståenden.

Är det inte märkligt att personen har följt hela tråden, inget sagt, dyker upp och vräker ur sig massor av information under ett dygn och sedan säger att den ska sluta nu för hon ska åka utomlands.

Är det inte märkligt att vissa personer i tråden direkt tar all information som fakta utan att granska vare sig vad denna person skriver eller be om källa.

För mig är det märkligt att den information jag först trodde skulle tillföra tråden något nytt, nu känns helt otillförlitlig och osann.

Alla knep verkar vara tillåtna för att få göra sin röst höjd.

Detta gästspel i tråden var nog ett av trådens mest utmärkande, pinsammaste och mest avslöjande. Vem står näst på tur för att gästspela?

Jag tror SB var som många andra män där mamma var en viktig centralfigur. Jag tror även att SB var som många andra män som ville ha bekräftelse och jag tror även att SB som många andra män hade ett gott öga till kvinnor.

Det mest pinsamma är enligt min åsikt att bagatellisera en gärningsman som i detta fall Stefan Börjesson, som du konstant hållit fast vid att göra enligt denna din sista utsaga.
I en mans liv och psykologiska utveckling borde mammans funktion som centralfigur när han börjar bli vuxen och skaffar sig eget hem och liv, blomma ut och mogna , och byta plats med den kvinna mannen väljer att tillbringa sitt vuxna liv med om han nu gör det. Varför är det så vanligt med svärmors-schismer? Ja, för att mannen slits mellan sitt beroende av mammans tyckande och dominans , och är oklar och hjälplös inför den konflikt som uppstår mellan de två kvinnorna.
Den klassiska "vem bestämmer färgen på gardinerna- frågan".
Men det stämmer absolut som du säger hos många män, och jag kan nog påstå att hos en majoritet, sker aldrig någon separation från modern och mannen förblir pojke eller en man med infantilt känsloliv resten av livet. Så sure, men jag ser inte det som någon tillgång eller bagatell som du.

Indikationerna på att mamman haft en betydande symbolisk roll för SB i det här mordfallet är jag inte ensam om att se.
Detta med svårigheter att separera från modern, ambivalensen och utvecklingen av ett krävande superego, dvs narcissism, bekräftelsebehov och ständigt sökande efter mera och bättre vilket gör kvinnor till objekt och utbytbara i mannens liv, är konstaterat i forskning som bakgrund till våld i relationer, misshandel och som här, våld med dödlig utgång. Bakgrund till den starka svartsjuka och separationsångest som kan föregå att mannen löser konflikten med våld och mord.
( Forskning vilket jag antar du inte följt eftersom jag förstått att du har svårt att läsa och ta till dig sammanhängande längre texter och på grund av ditt bristande intresse i dessa frågor )

"Gott öga till kvinnor" - Eh, ja..... men detta förhållandet slutade ju med mord och styckning? Då är man väl inte någon som övervärderar eller högaktar ett kvinnoliv precis?
Senast redigerad av PhDSalander 2011-06-18 kl. 12:44.
Citera
2011-06-18, 12:45
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Det mest pinsamma är enligt min åsikt att bagatellisera en gärningsman som i detta fall Stefan Börjesson som du konstant hållt fast vid att göra enligt denna din sista utsaga. I en mans liv och psykologiska utveckling borde mammans funktion som centralfigur när han börjar bli vuxen och skaffar sig eget hem och liv, blomma ut och mogna , och byta plats med den kvinna mannen väljer att tillbringa sitt vuxna liv med om han nu gör det. Varför är det så vanligt med svärmors-schismer? Ja, för att mannen slits mellan sitt beroende av mammans tyckande och dominans , och är oklar och hjälplös inför den konflikt som uppstår mellan de två kvinnorna.
Den klassiska "vem bestämmer färgen på gardinerna- frågan".
Men det stämmer absolut som du säger hos många män, och jag kan nog påstå en majoritet, sker aldrig någon separation från modern och mannen förblir pojke eller en man med infantilt känsloliv resten av livet. Så sure, men jag ser inte det som någon tillgång eller bagatell som du.
Detta är konstaterat i forskning, ( vilket jag antar du inte följt eftersom jag förstått att du har svårt att läsa och ta till dig sammanhängande längre texter och på grund av ditt bristande intresse i dessa frågor )

"Gott öga till kvinnor" - Eh, ja..... men detta förhållandet slutade ju med mord och styckning? Då är man väl inte någon som övervärderar eller högaktar ett kvinnoliv precis?

Självklart läser jag de texter där det finns intressant och relevant information, till skillnad från dina inlägg som mest består av hoppkokad rappakalja.

Jag väljer att inte kommentera din frågeställning, fast jag har svar, då du aldrig kommer att acceptera dessa om du inte får lägga till lite manligt hat, feminism och egna obegripliga slutsatser vilket alltid leder till onödiga diskussioner.

Tror du att du klarar att skapa ett konto på SM och föra dina resonemang med de som vet hur man diskuterar, skulle göra mig och många fler gränslöst lyckliga.
Citera
2011-06-18, 13:15
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Nej,nej......
Han har i hela sitt liv varit svag för kvinnor.Kvinnor, inte tonårselever.
En kille som hade ett stort behov av att bli bekräftad hela tiden.Fick han inte bekräftelsen blev han sur.
Han ville vara tuppen i hönsgården.Det är många män som vill vara det men de flesta inser sina begränsningar.

Jag har träffat en del män som har ett stort bekräftelsebehov.Efter ett tag tröttnar dom för att man orkar inte hela tiden sätta deras stora egon i främsta rummet.
Bättre att åka hem till mamma som alltid ser att man är nyklippt, köpt nya jeans mm

Mammor älskar sina små prinsar,villkorslöst.Även om rykten går att prinsen inte är så sockersöt i alla lägen.

Det låter rimligt och det verkar som du kan ha stött på Stefan Börjesson helt klart.
Kanske du kan ge några ytterliga exempel på hur du känner till Stefan.
Tidigare skolkamrat?
Uppväxta ihop ?
Det är nog bäst att du försöker delge hur du känner till Stefan då du har fått en hel del rejäla påhopp i dag.

Citat:
Ursprungligen postat av debutant
Som den debutant jag är, vet jag inte hur man gör för att pm:a.

Du trycker på den du vill PMas namn och väljer skicka privat meddelande,.

Citat:
Ursprungligen postat av MissSoFo
Ja, det är skönt med en Time Out ibland..
Trevlig resa

Insinuation?

Citat:
Ursprungligen postat av MissSoFo
Det pinsammaste är att de "inhoppande" tror att vi är lika korkade och inte genomskådar dom.

Utveckla gärna det här påhoppet om nya skribenter.
Senast redigerad av MrsMagoo 2011-06-18 kl. 13:18.
Citera
2011-06-18, 13:19
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Självklart läser jag de texter där det finns intressant och relevant information, till skillnad från dina inlägg som mest består av hoppkokad rappakalja.

Jag väljer att inte kommentera din frågeställning, fast jag har svar, då du aldrig kommer att acceptera dessa om du inte får lägga till lite manligt hat, feminism och egna obegripliga slutsatser vilket alltid leder till onödiga diskussioner.

Tror du att du klarar att skapa ett konto på SM och föra dina resonemang med de som vet hur man diskuterar, skulle göra mig och många fler gränslöst lyckliga.

"manligt hat" - jo, det tycks du härbergera i överflöd av dina postningar att döma i detta ämne.
Annars är det ju klassiskt det du framför och föregripa mina svar, när en man inte längre kan argumentera med eller emot en kvinna. språkligt rätt vore "kvinnligt hat mot män", annars.
Tack, jag har tillräckligt med kontakt utanför nätet och denna tråd som ger mig stimulans.

Ibland är det dock läge att markera här, trots destruktiva reaktioner, vikten av att flytta fokus från att gräva i Evas person och liv och orsakerna till att hon blev brottsoffer, och istället att koncentrera sig på gärningsmannen Börjesson. Dock är tråden genomsyrad av småstadsmentalitet och som jag tidigare sagt, ett oerhört motstånd mot att se sammanhangen på djupet. För att tråden kommer att fortsätta existera lång tid framöver, så ser jag nödvändigheten i att styra upp förtalet och skiten som pyr kring Eva Magnussons person.

Fokus flyttats för någon stund, genom att anhängarna av SB:s oskuld som gärningsman verkligen gör allt för att förstöra eventuell ny vinkling av diskussionen kring Börjessons bakgrund.
Sen är kärnan åter där; VARFÖR och VAD drev SB till att göra detta hemska brott?
Senast redigerad av PhDSalander 2011-06-18 kl. 13:27.
Citera
2011-06-18, 13:38
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
"manligt hat" - jo, det tycks du härbergera i överflöd av dina postningar att döma i detta ämne.
Annars är det ju klassiskt det du framför och föregripa mina svar, när en man inte längre kan argumentera med eller emot en kvinna. språkligt rätt vore "kvinnligt hat mot män", annars.
Tack, jag har tillräckligt med kontakt utanför nätet och denna tråd som ger mig stimulans.

Ibland är det dock läge att markera här, trots destruktiva reaktioner, vikten av att flytta fokus från att gräva i Evas person och liv och orsakerna till att hon blev brottsoffer, och istället att koncentrera sig på gärningsmannen Börjesson. Dock är tråden genomsyrad av småstadsmentalitet och som jag tidigare sagt, ett oerhört motstånd mot att se sammanhangen på djupet. För att tråden kommer att fortsätta existera lång tid framöver, så ser jag nödvändigheten i att styra upp förtalet och skiten som pyr kring Eva Magnussons person.

Fokus flyttats för någon stund, genom att anhängarna av SB:s oskuld som gärningsman verkligen gör allt för att förstöra eventuell ny vinkling av diskussionen kring Börjessons bakgrund.
Sen är kärnan åter där; VARFÖR och VAD drev SB till att göra detta hemska brott?

Det svaret hittar du hos offret, vad gjorde offret som drev SB till att döda henne!

När du har svaret på det kan vi titta på varför SB var kapabel att mörda henne utifrån ett sådant motiv.

Du som inte ens känner Eva har alltså tagit på dig rollen som hennes försvare, vilket hyckleri, är det inte bättre du säger sanningen istället.

PS, forum med högre nivå!
Citera
2011-06-18, 13:43
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:

Ja det är ju inte ett nära relations mord och det innebär ofta svarsjuka och separation.
Lägg sedan till att han inte kan ha varit full frisk mentalt så räcker det ganska långt.

Jag satt i går och tragglade mordfall och statistik,men det står inget om offrets orsak till några såna här mord.
Det är inte riktigt intressant verkar det som.
Man vill också gärna påpeka att var fjärde gärningsman tar sitt liv.
För mycket Hercule Peroit och för lite av verkliga mordfall har legat i fokus i fallet.

Sen är det väl så att man skaffar gärningsmannaprofilerare för att förstå och kunna utröna vad det är för slags människa som mördar.
Man kallar in psykologer, psykiatriker, beteendevetare m fl och sen arbetar man efter att försöka förstå hur det här har gått till genom att studera gärningsmannen.
Offerprofilerare har jag aldrig hört något om.
Senast redigerad av MrsMagoo 2011-06-18 kl. 13:46.
Citera
2011-06-18, 13:48
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Ja det är ju inte ett nära relations mord och det innebär ofta svarsjuka och separation.
Lägg sedan till att han inte kan ha varit full frisk mentalt så räcker det ganska långt.

Jag satt i går och tragglade mordfall och statistik,men det står inget om offrets orsak till några såna här mord.
Det är inte riktigt intressant verkar det som.
Man vill också gärna påpeka att var fjärde gärningsman tar sitt liv.
För mycket Hercule Peroit och för lite av verkliga mordfall har legat i fokus i fallet.

Sen är det väl så att man skaffar gärningsmannaprofilerare för att förstå och kunna utröna vad det är för slags människa som mördar.
Man kallar in psykologer, psykiatriker, beteendevetare och sen arbetar man efter att försöka förstå hur det här har gått till genom att studera gärningsmannen.
Offerprofilerare har jag aldrig hört något om.

Vill bara tillägga att en kartläggning av offret och dennes förehavanden och historik alltid ingår när man gör en gärningsmannaprofil.
Citera
2011-06-18, 13:50
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Vill bara tillägga att en kartläggning av offret och dennes förehavanden och historik alltid ingår när man gör en gärningsmannaprofil.

Ja men profileringen ligger inte hos offret.
Det är gärningsmannen man ska förstå inte offret.
Gärningsmannens agerande och hur det har gått till ,och helst hur gärningsmannen har tänkt.

Poliser har i alla tider frågat sig; vem har gjort det? Det nya med
gärningsmannaprofilering är att metoder från beteendevetskap förs in och att arbetet med att skapa en bild av gärningsmannen systematiseras.
Gärningsmannaprofilering bygger på antagandet att det vi människor gör i livet utförs i överensstämmelse med vår personlighet. Ett konkret exempel: en tvångsmässig person har i regel ordning på skrivbordet och bär sällan en ostruken skjorta.

På motsvarande sätt antas avvikande personer begå brott på ett sätt som stämmer överens med deras personlighet och driftliv. Genom att rekonstruera hur ett brott har utförts går det därför att dra slutsatser om personen som har gjort det, särskilt om slutsatserna kombineras med statistiska erfarenheter.

Man kommer ingen vart i ett förhör om man inte har en mental bild av gärningsmannen, säger han.
Ulf Åsgård.
Gärningsmannaprofilgruppen på rikskriminalen

Personal: Tre utredare, en kriminaltekniker, en rättsläkare, en rättspsykiater
http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=137&module_instance=12
Senast redigerad av MrsMagoo 2011-06-18 kl. 14:07.
Citera
2011-06-18, 14:00
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
I dom fallen man har en gärningsman ja.
Ja men profileringen ligger inte hos offret.

Jo, men denna tråd är inte en polisutredning, den såg vi ju hur den slutade. I denna tråd vill folk ha en förståelse för varför det inträffade.

Vad var det som gjorde SB till en eventuellt mördare

Vad var det som gjorde Eva till ett eventuellt mordoffer

Det finns många morsgrisar, sinnesjuka personer och män som har affärer på sidan om som inte dödar folk samtidigt finns det många intensiva kvinnor som inte blir dödade.

När två hyfsat begåvade och socialt anpassade personer är inblandade i en sådan här händelse så bör den ha utlösts av något.

Eftersom dådet inte kan räknas som ett vansinnesdåd så finns det förstås något som ledde till att någon tände elden och någon som släckte den.

Såg ditt tillägg:
Du blandar ihop trådens intresse med polisutredningen. En polisutredning behöver inte innehålla motiv om det finns bevis.
Senast redigerad av Lalajlaj 2011-06-18 kl. 14:02.
Citera
2011-06-18, 14:00
Medlem
dolmiodags avatar
Citat:
Man kommer ingen vart i ett förhör om man inte har en mental bild av gärningsmannen, säger han.

Vem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in