2011-05-20, 00:21
Medlem
MissSoFos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Då måste du ha lämnat bokningsnumret till din mamma. Du kan inte avboka en resa utan det.

Nej det måste jag inte. Jag hade inte bokningsnumret med mej.
Ett bokningnummer gör det lättare att hitta beställningen i datan. Är ingen garanti för att det är du som ringer eller avbokar via nätet.
Vem som helst kan ju faktiskt ha ditt bokningsnummer och ringa och avboka.
Det är därför man skickar ut bekräftelser. Så att beställaren ska vara medveten om att ändringar gjorts.
Det vore ju lite märkligt om man inte skulle få avboka en resa om man vill?
Avboka får man, men man går miste om pengar. Och kan få betala resan trots at man inte åker.Vi har så vitt jag vet inte tvångsresor? Tror du polisen kommer och hämtar dej och sätter dej på planet om du bokat en resa och inte kan åka. Eller inte har nåt bokningsnummer?
Det är det som problemet ser du. Pengarna. Inte att avboka.
Men det låg väl inte i denna avbokares intresse att pengar skulle returneras till beställaren?l
Citera
2011-05-20, 00:44
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katamari.damacy
Ang. resan: Kan man avboka en sån resa bara 3-4 veckor före avresedatum utan att ha t.ex. läkarintyg?
Kan en annan person än den som bokat den avboka den? Jag reser inte så ofta utomlands själv så jag vet inte, men jag har för mig att det är svårt att avboka charterresor. Eller kan det ha varit ett reguljärflyg de bokat? Hade de ens bokat? Det stod så här i en artikel i Expressen:
(http://www.expressen.se/nyheter/1.2287796/nu-granskar-polisen-deras-forhallande)

Där låter det ju som om resan ej var bokad än: "eventuellt", "två eller tre veckor".

Jag tog med raden om Evas resa med, då jag vet att det har diskuterats om hennes resande med. Här framkommer det att hon tydligen åkte varje år, så i hennes fall var det inget ovanligt. Men i SB:s fall verkar det ha varit en stor grej att resa så långt bort.

För övrigt delar jag inte din teori om att Eva skulle ha sökt upp SB i hans hem senare på dagen. Jag tycker att det faktum att hon inte hörde av sig till sonen som sökte henne och "skrapsamtalet" är två tungt vägande motargument mot det.

De två samtal som du refererar till skedde inte dessa strax innan middag den 29:e?
Vid den tiden så var väl MT i tvättstugan? Varför skulle han ta med sig BOs telefon till tvättstugan?

I artikeln som du har i länken står följande: "Eva å sin sida beskrivs som en stark och engagerad människa som inte backade för något och aldrig såg något som ett problem."
Tillsammans med skolchefen i Munkfors och HEFs uttalande så är det nog inte omöjligt att BO var lite efterhängsen, eller?
Citera
2011-05-20, 00:50
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Han bokade väl aldrig någon resa? E hade däremot bokat en.
Jo, resan var bokad, och avbokad. Avbokningen ska, enligt vad jag har hört, ha gjorts av en kvinna.
Citera
2011-05-20, 00:57
Medlem
MissSoFos avatar
Citat:
Han bokade väl aldrig någon resa? E hade däremot bokat en.

Ingen här i tråden vet väl vad han eller AA gjort på resefronten? Uppgiften om att de planerade en resa följdes kanske av en bokning?
Det är väl inte så konstigt om det inte att stannade på planeringsstadiet?
Citera
2011-05-20, 01:02
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Dessa tankar om bakgrunden fick jag tidigt, och än mer då jag reagerade på återgivandet från resultatet av P:7:an då han i intervjun berättar att hans MOR hade sagt att han skulle välja en viss yrkesväg ( vad det nu var). Fann det då väldigt anmärkningsvärt att en man i 50-årsåldern pratar om sin mor och kommer ihåg att hon låg bakom detta viktiga livsval, och förstod då att hon borde ha haft en stor roll i hans liv.

Nu fick jag "goose bumps!" Ståpäls, alltså. Jag reagerade exakt som PhDSalander! Kände omedelbart att här har vi en mammas gosse. Modern sa att han borde söka jobb på den skola hon själv arbetade. Det var ingenting han själv önskade. Men, han lydde sin mor...och, kanske hatade han henne...och alla andra bossiga kvinnor...
Fan, Salander, vi är nåt på spåren:-)
Citera
2011-05-20, 01:05
Medlem
MissSoFos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Nu fick jag "goose bumps!" Ståpäls, alltså. Jag reagerade exakt som PhDSalander! Kände omedelbart att här har vi en mammas gosse. Modern sa att han borde söka jobb på den skola hon själv arbetade. Det var ingenting han själv önskade. Men, han lydde sin mor...och, kanske hatade han henne...och alla andra bossiga kvinnor...

Dags att anhålla mamman då kanske?
Då är ju alltihop hennes fel!
Citera
2011-05-20, 01:10
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katamari.damacy
Just det fetade känns lite skumt. Om detta papper fanns bland SB:s papper när han greps, så borde väl det ligga hos polisen? Utgår från att de tog hand om alla papper de hittade hos SB som rörde olika transaktioner.

Att det upptäcktes efter självmordet tycker jag tyder på att det var ett brev som anlände till SB senare, när han satt häktad.

Vore intressant om din källa kanske kunde belysa detta lite närmare.
Polisen har säkert kollat alla SBs papper, kontoutdrag etc. Så finns det en avbokning att upptäcka så känner dom till den.

Om dom sedan brytt sig om att studera den närmare - det vet jag inte.

Om jag förstått rätt så har SBs papper lämnats till anhöriga efter SBs död. Och någon där ska så småningom ha noterat avbokningen.
Citera
2011-05-20, 01:11
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissSoFo

Fan MissSoFo jag tror du är nåt på spåren.

För att återgå till diskussionen så med de problem en avbokning skulle vållat MT på det personliga planet så skulle en ekonomisk förlust knappast gjutit olja på vågorna.
Citera
2011-05-20, 01:17
Medlem
MissSoFos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Polisen har säkert kollat alla SBs papper, kontoutdrag etc. Så finns det en avbokning att upptäcka så känner dom till den.

Om dom sedan brytt sig om att studera den närmare - det vet jag inte.

Om jag förstått rätt så har SBs papper lämnats till anhöriga efter SBs död. Och någon där ska så småningom ha noterat avbokningen.

De antog väl att de själva avbokat. Fäste väl inget avseende vid det.
Citera
2011-05-20, 01:21
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Dessa tankar om bakgrunden fick jag tidigt, och än mer då jag reagerade på återgivandet från resultatet av P:7:an då han i intervjun berättar att hans MOR hade sagt att han skulle välja en viss yrkesväg ( vad det nu var). Fann det då väldigt anmärkningsvärt att en man i 50-årsåldern pratar om sin mor och kommer ihåg att hon låg bakom detta viktiga livsval, och förstod då att hon borde ha haft en stor roll i hans liv.
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Citat:
Jag håller med dig MissSoFo! Där har vi det, det är mammans fel, precis som i Psyco.

Jag tror att vilken 50-åring som helst, vid en intervju, kan berätta om episoder där föräldrarna ingår. Och hur många har inte fått arbete på nån av föräldrarnas arbetsplats, och kan komma ihåg det utan att styckmörda nån för det.

Nej, ska ni leta orsak till EM:s död, så leta på närmare håll. Leta inte i Katrineholm, och leta inte på 70-talet.
Leta istället i Örebro eller Nora, och leta i nutid.

Ni som har skrikit högt när EM själv, och hennes agerande, har ingått i förklaringen till det inträffade. Nu blandar ni in SB:s mamma som del av orsaken

Nej, red först ut vem/vilka som är inblandad/-e i EM:s död, gå sen vidare med era djuplodande analyser om varför GM blev en GM.
Senast redigerad av Ull-Strumpa 2011-05-20 kl. 01:23.
Citera
2011-05-20, 01:25
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
De antog väl att de själva avbokat. Fäste väl inget avseende vid det.
Ja, och lika bra det. Om det skulle komma fram att EM hade avbokat resan åt SB och AA, så skulle det innebära att SB hade ett motiv.
Citera
2011-05-20, 05:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Ja, och lika bra det. Om det skulle komma fram att EM hade avbokat resan åt SB och AA, så skulle det innebära att SB hade ett motiv.

Det var kanske så att SB hade lånat pengar fr EM och kvinnan ville ha pengarna tillbaka, men SB sade att han inte har några pengar. Sedan fick EM veta att SB o AA hade bokat en dyr resa. EM blev förbannad "Han har råd att resa med AA, men inte har han råd att betala sina lån..." Kanske därför avbokade hon mannens resa och han blev rasande?

Lite annan typ av spekulation är detta: För att kunna resa till vissa länder krävs hälsointyg (t ex ang vissa smittande sjukdomar...) Om det råkade vara så olyckligt att ngn som planerade att resa hade inte fått "rena papper"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in