2011-05-19, 23:07
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shotgun Kjell
Så, med andra ord (om det nu stämmer) så verkar det mer troligt att det faktiskt var SB själv som hade gjort det? Lite som hans tidigare handlande när det gällor resor...?

Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Det ger ju fantasin fritt spelrum!
I min fantasi ser jag att EM ringt resebyrån och utgett sig för att vara AA, och begärt en avbokning. När SB fått veta detta, har han helt tappat förståndet och i blint raseri agerat som han gjort.
Era svar är intressanta eftersom de visar hur man - på ett helt korrekt sätt - kan göra helt olika antaganden utifrån det vi (kanske) vet.

Som kommentar till era kommentarer kan jag säga, att om SB skulle ha avbokat så hade det nog skett betydligt senare eftersom hans modus operandi i sådana här situationer (om nu det vi fått höra är sant) är att få någon slags panikattack i sista stund. Men här var det frågan om en avbokning tre veckor i förväg.

Och jag tycker det låter konstigt att SB skulle bli så vansinnig över avbokningen att han begår mord.

Om nu EM var besvärlig så fanns det mängder med andra sätt att möta det på; berätta för familjen att dom inte behöver bry sig, anmäla henne, försöka ignorera etc etc.

Och om nu EM hade lyckats dupera resebyrån att frångå sina regler och avboka så vet jag precis vad jag hade gjort om jag varit SB: Jag hade ringt upp resebyrån, bokat på resan igen och krävt uppgradering och litet annat smått och gott som kompensation för att resebyrån klantat till det. Dom flesta resebyråer går med på sånt.
Citera
2011-05-19, 23:10
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flisan007
Det låter extremt märkligt om ngn annan än de som bokat en resa kan avboka den. Det tror jag inte är möjligt. Det borde krävas "bankid" eller annan form av leg för att göra det.

SB kan ju haft bokningsbekräftelsen liggandes på jobbet. Har du bokningsnumret går det alldeles säkert att ringa resebyrån och avboka.
Citera
2011-05-19, 23:12
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flisan007
Det låter extremt märkligt om ngn annan än de som bokat en resa kan avboka den. Det tror jag inte är möjligt. Det borde krävas "bankid" eller annan form av leg för att göra det.
Nej, det kan räcka med ett telefonsamtal och att du är övertygande. Resebyråer, speciellt lokala, är ofta smidiga och vill ge sina kunder bästa service. Om resebyrån kräver något så brukar det vara bokningsnumret. Det är ju inte helt otänkbart att EM fått tag på det om hon och SB sett mycket.

Men även krav på bokningsnummer kan man kanske komma runt genom att säga att man tappat bort det. Bara man kan sitt namn, adress och telefonnummer så kan det gå. Och har du personnumret är detännu bättre. så är det ett bokningsnummer.

Sedan vet jag som sagt inte vem som gjort avbokningen.
Citera
2011-05-19, 23:21
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Era svar är intressanta eftersom de visar hur man - på ett helt korrekt sätt - kan göra helt olika antaganden utifrån det vi (kanske) vet.

Som kommentar till era kommentarer kan jag säga, att om SB skulle ha avbokat så hade det nog skett betydligt senare eftersom hans modus operandi i sådana här situationer (om nu det vi fått höra är sant) är att få någon slags panikattack i sista stund. Men här var det frågan om en avbokning tre veckor i förväg.

Och jag tycker det låter konstigt att SB skulle bli så vansinnig över avbokningen att han begår mord.

Om nu EM var besvärlig så fanns det mängder med andra sätt att möta det på; berätta för familjen att dom inte behöver bry sig, anmäla henne, försöka ignorera etc etc.

Och om nu EM hade lyckats dupera resebyrån att frångå sina regler och avboka så vet jag precis vad jag hade gjort om jag varit SB: Jag hade ringt upp resebyrån, bokat på resan igen och krävt uppgradering och litet annat smått och gott som kompensation för att resebyrån klantat till det. Dom flesta resebyråer går med på sånt.

Ja, tänk vilka olika slutsatser vi kan dra-undrar vilka slutsatser åklagaren drog?

Enbart avbokning av resan (om EM gjort denna) skulle naturligtvis inte vara skäl till sådant raseri. Men om man tänker sig att detta raffinerade trakasseri enbart var ett i raden som skett under en längre tid och att detta var droppen som fick bägaren att rinna över.

Att säga till sambon att "det är inget att bry sig om" tror jag inte han skulle komma långt med. Det hade givetvis skapat konflikt om fd. älskarinnan sabbade det ena efter det andra.
Resan kanske dessutom var slutsåld när SB fick besked att "det blir ingen vintersemester till X land". Vad skulle han säga till sambon?
Senast redigerad av mercy 2011-05-19 kl. 23:24.
Citera
2011-05-19, 23:27
Medlem
MissSoFos avatar
Citat:
Nej, det kan räcka med ett telefonsamtal och att du är övertygande. Resebyråer, speciellt lokala, är ofta smidiga och vill ge sina kunder bästa service. Om resebyrån kräver något så brukar det vara bokningsnumret. Det är ju inte helt otänkbart att EM fått tag på det om hon och SB sett mycket.

Men även krav på bokningsnummer kan man kanske komma runt genom att säga att man tappat bort det. Bara man kan sitt namn, adress och telefonnummer så kan det gå. Och har du personnumret är detännu bättre. så är det ett bokningsnummer.

Sedan vet jag som sagt inte vem som gjort avbokningen.

Min mamma lyckades avboka en resa jag preliminärbokat när jag råkat fastna i ett annat land pga av strejk och hade svårt att själv göra det.
Det var inte så svårt, avbokningbekräftelsen är ju en garanti för att rätt person blir informerad.
Citera
2011-05-19, 23:28
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Ja, tänk vilka olika slutsatser vi kan dra-undrar vilka slutsatser åklagaren drog?

Enbart avbokning av resan (om EM gjort denna) skulle naturligtvis inte vara skäl till sådant raseri. Men om man tänker sig att detta raffinerade trakasseri enbart var ett i raden som skett under en längre tid och att detta var droppen som fick bägaren att rinna över.

Att säga till sambon att "det är inget att bry sig om" tror jag inte han skulle komma långt med. Det hade givetvis skapat konflikt om fd. älskarinnan sabbade det ena efter det andra.
Resan kanske dessutom var slutsåld när SB fick besked att "det blir ingen vintersemester till X land". Vad skulle han säga till sambon?
Ja just det ja; om resan var slutsåld så fick han förstås problem!

Själv har jag svårt att tro att det var han själv som bokade av så långt i förväg och utan att säga det till någon.
Citera
2011-05-19, 23:50
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Jag har information som säger att resan verkligen avbokades av någon men att det inte upptäcktes av någon förrän diverse papper gicks igenom efter SBs självmord. AA och andra ska alltså inte ha känt till detta.

Huruvida SB kände till det får vi aldrig veta.

Jag har ingen info om vem som ska ha begärt/genomfört avbokningen.

Och som vanligt i detta fall så deklarerar jag, att jag inte kan vara 100 på denna infos äkthet trots att den presenterats på ett vettigt sätt och att de motfrågor jag ställt fått tillfredsställande svar.

Han bokade väl aldrig någon resa? E hade däremot bokat en.
Citera
2011-05-19, 23:52
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissSoFo
Min mamma lyckades avboka en resa jag preliminärbokat när jag råkat fastna i ett annat land pga av strejk och hade svårt att själv göra det.
Det var inte så svårt, avbokningbekräftelsen är ju en garanti för att rätt person blir informerad.

Då måste du ha lämnat bokningsnumret till din mamma. Du kan inte avboka en resa utan det.
Citera
2011-05-19, 23:58
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Det första fetade: Jag fick för länge sedan ett PM där det sades att både EM och SB varit synliga i Närkes Kil den dagen.

Det andra fetade: I samma PM antyddes att de inte hade någon kasse eller synliga prylar med sig när de kom ut. Den som skickade mig PM:et gissade på en burk halstabletter.

Vet inte vad detta PM är värt. Det var trovärdigt formulerat. Kontrollfrågor besvarades tillfredsställande. Möjligtvis kan det ha varit ett villospår för att få oss att tro att både EM och SB var där när det kanske bara var SB.

De riktiga vittnesuppgifterna finns säkert i polisens utredning.

Det stämmer inte. ett vittne har sett SBs bil utanför affären (alltså inte ens sett SB).
Citera
2011-05-19, 23:58
Medlem
doktor-millers avatar
Från expressen 30 mars:
Förundersökningen kommer nu att läggas ner.
- Den kommer att läggas ner, men den är i princip färdig så vi kan ändå presentera material. Det är viktigt att ingen går och tror att det finns någon annan som kan ha gjort det här, säger åklagaren Helena Eckerrot Flodin.

Något verkar ha hänt på vägen eftersom det snart är 2 månader sedan hennes uttalande gjordes....och nu är det knäpptyst bryr man sig inte om vad allmänheten tror nu ? Som jag uppfattade saken skulle en rapport presenteras relativt omgående. Även om åklagaren inte får yttra sig längre så borde väl någon av hennes chefer säga NÅT...nej i hela denna utredning tror jag att det ligger en hund begraven, varför får inte allmänheten någon insyn alls ? vad är det som är så besvärande tro
Citera
2011-05-20, 00:00
Medlem
katamari.damacys avatar
Citat:
Jag har information som säger att resan verkligen avbokades av någon men att det inte upptäcktes av någon förrän diverse papper gicks igenom efter SBs självmord. AA och andra ska alltså inte ha känt till detta.

Huruvida SB kände till det får vi aldrig veta.

Jag har ingen info om vem som ska ha begärt/genomfört avbokningen.

Och som vanligt i detta fall så deklarerar jag, att jag inte kan vara 100 på denna infos äkthet trots att den presenterats på ett vettigt sätt och att de motfrågor jag ställt fått tillfredsställande svar.

Just det fetade känns lite skumt. Om detta papper fanns bland SB:s papper när han greps, så borde väl det ligga hos polisen? Utgår från att de tog hand om alla papper de hittade hos SB som rörde olika transaktioner.

Att det upptäcktes efter självmordet tycker jag tyder på att det var ett brev som anlände till SB senare, när han satt häktad.

Vore intressant om din källa kanske kunde belysa detta lite närmare.
Senast redigerad av katamari.damacy 2011-05-20 kl. 00:02.
Citera
2011-05-20, 00:04
Medlem
katamari.damacys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Han bokade väl aldrig någon resa? E hade däremot bokat en.

Så uppfattade jag det med. Han planerade en resa enligt en vän, men det lät inte som om den var bokad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in