2011-05-01, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Motivet sitter i huvudet på SB (eller eventuellt i någon annan kroppsdel).

Vad var det som fick honom att mörda?
Vilka traumatiska händelser har han råkat ut för under sitt liv?
Har han någon gång blivit övergiven av en person som var viktig för honom?
Varför hade han ett behov av att ständigt ljuga för de kvinnor som borde ha stått honom närmast?
Ljög han även för sina barn och sina föräldrar?
Ljög han även för sina arbetskamrater?
Varför klarade han inte av att Eva slutade på Universitetet?
Hur gammal var han när han utvecklade sin falska, ljugande personlighet?

Svaret på de ovanstående frågorna kan ge ett motiv.
Det är inte vad Eva har gjort som är motivet utan hur han har uppfattat det hon gjort?
Sök i hans huvud istället för att försöka hitta fel på Eva.

Tack!
Som jag tänkt men inte lyckats formulera.
Citera
2011-05-01, 22:27
Medlem
FYI

"Hej,
Kumlanytt hade ett begränsat intresse för styckmordet i Örebro men eftersom vi tidigare publicerat polisens efterlysning kring inblandade bilar var det relevant att även publicera pressmeddelandet efter självmordet, också med tanke på den stora uppmärksamheten kring brottet. Pressmeddelandet är publicerat i sin helhet utan tillägg eller rättelser.
Mvh Lars Litzén, redaktör Kumlanytt"

(Men rent reflexmässigt blandade jag ihop Kumlanytt med något annat, vilket härmed korrigeras: Kumlanytt är en lokaltidning)
Senast redigerad av tantigheter 2011-05-01 kl. 22:29. Anledning: tillägg
Citera
2011-05-01, 22:35
Medlem
Citat:
Att åklagaren använda ordet "intensiv" är jag med på. Däremot finns det många tolkningar av vad hon menade med det och du har inte tolkningsföreträde.

Är vi tillbaka på ruta ett, innan tråden stängdes för rensning?

Bra med din uppräkning av vad som är intressant för att få fram ett motiv.

En sak jag undrar över som jag inte fått bekräftad är om GMs svåger skulle driva ett slakteri. Finns det någon sanning i det eller är det bara påhittat?
Citera
2011-05-01, 22:41
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Jag förstår inte varför du ger dig på tantigheter vi är många fler som skrivit saker som vi enligt dig skulle fått via kafferepsskvaller. Om du följt tråden så ser du att skribenten Lalajlaj har antytt att det smällt en bomb på onsdagsmorgonen i centrala Örebro. Bildligt talat innan någon får härdsmälta.
Vi är några stycken här som fått info om något som ska ha hänt den 28-29/12. Om detta har hänt så är det absolut ingen ursäkt för att döda någon men det kan vara en förklaring till varför det skedde.

den plats (byhåla) intressant ordval. Jag trodde bara att det var MrsMagoo som använde den benämningen på Örebro.

Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Nu minns inte jag alla Lalajlajs inlägg i det här ämnet, menar du den brända bilen?
Det är intressant om det finns ett möjligt motiv till detta brott, något som EM skulle ha gjort innan detta hände. Men jag förstår inte vad det är för mening med att ni insinuerar om att ni fått info från "hemlig instans" och där hon skulle ha gjort något "fult" eller "dumt". Jag tror faktiskt inte jag känner en enda person som aldrig gjort något dumt. Hade det varit något av värde, är det väl bara att hosta ut det. Annars kan ni väl diskutera det via PM? För oss andra är det helt ointressant, just för att det inte är någon information.

OT: som storstadsbo ser jag också Örebro som en håla...

Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj (12/2)
Jag har en fundering kring hur det kan ha gått till.

Det vet vi idag vet med säkerhet är att SB hämtade Eva på arbetet. Man kan undra varför men glöm alla spekulationer att de skulle iväg och utföra sexuella aktiviteter, glöm att de skulle träffas för att de tillsammans skulle fundera över livet och glöm allt annat också som handlar om trivselaktiviteter. Detta var under arbetstid och Eva arbetade och nu ihop med folk i ett nytt företag samtidigt som SB hade universitetet.

Så här tror jag att det gått till:

Eva lämnade sitt hem någonstans före 08. Jag tror att någon gång mellan 07:50 och 08:15 så briserar en bomb någonstans i Örebro. Denna "explosion" för med sig en hel rad händelsekedjor som bland annat att SB slänger sig i sin bil och i panik hämtar upp Eva vid hennes arbetsplats någonstans runt 08:30.

Tillsammans beger de sig iväg någonstans med bil där ett ultimatum ställs. Detta ultimatum hörsammas inte och kort därefter dör Eva, säkert före 09.

Kroppen placeras vid platsen och SB vidtar åtgärder för att gömma kroppen. 09:20 står SB i kassan på Willys med säckar under armen för att betala. Han beger sig tillbaka till platsen och börjar trä säckarna över Evas kropp. I samband med detta ringer telefonen och SB råkar svara, i den panik som uppstår. Därefter lägger han på och stänger av telefonen.

Därefter, strax efter 10, lägger SB in tvätt i tvättstugan. Vid 12 är tvätten klar och SB försöker skingra tankarna genom lite golf.

Styckningen sker samma kväll eller nästkommande dag och då sker även utplaceringen av kroppsdelarna.

Jag tror INTE att SB spontant hämtade Eva för ett kärleksmöte. Något hände mellan 07:50 och 08:15 som ledde fram till att Eva dog före 09:00.
2011-05-01, 22:48
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Citat ur Kumlanytt:

Här nämns det att bara på det ena benets förpackning fanns fingeravtryck.
Ingenting om andra benets förpackning och ingenting om torson.
Det är ju tydligt i de andra fallen varför inte i dessa två?

Det står inte "bara" eller endast (det är din tolkning). De kanske tyckte det räckte med information eller så hittade de inget på de andra. Vad jag vill belysa är just att vi faktiskt inte vet. Hade vi haft tillgång till FUPns SKL-lista så skulle vi kunna veta det.
Citera
2011-05-01, 23:11
Medlem
katamari.damacys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Ett löfte är ett löfte. Mina läppar är förseglade

Ännu en "jag vet, men jag säger inget!" Suck...
Ursäkta OT. Tillbaka OnT.

Jag har funderat på en helt annan teori om varför EM sa upp sig på universitetet.

Enligt Kumlanytts sammanfattning av pressmeddelandet (vare sig det var muntligt eller skriftligt, jag tror på muntligt, som KN sen sammanfattade) så trodde EM så sent som i dec -10 att hon och SB skulle flytta ihop.

Kan det ha varit så att SB har övertalat henne att säga upp sig på ÖrU under förevändning att det inte var bra att de jobbade på samma ställe om de var sambos? Hon gjorde det, glad i hågen att äntligen få "mannen i sitt liv" och hon visste samtidigt att hon var den av de två som hade störst chans att få ett annat jobb. Det ser jag som en realitet, då hon redan hade ett eget företag och uppenbarligen kunde få konsultuppdrag inom chefsutveckling m.m. Hon fick ju som sagt ett jobberbjudande bara några dar efter att hon sagt upp sig på ÖrU. SB däremot skulle nog ha svårare att skaffa sig ett nytt jobb. (Bara min egen åsikt)

OM detta stämmer så kan ju SB haft baktanken att på detta sätt få bort EM ur sitt liv. Jag tror att han trasslat in sig i lögner inför EM och ville bryta, men inte klarade att göra detta på ett normalt sätt. Han kanske trodde att om han fick bort henne från ÖrU så skulle han på det viset bli av med henne.

När sen EM kom på att han ljugit för henne och faktiskt redan var sambo med AA och tänkte så förbli, så måste hon ha känt sig oerhört kränkt. (Det hade i alla fall jag gjort i den sitsen). Kanske har hon då ställt ett ultimatum för att få SB att äntligen bekänna färg. Detta ultimatum (som jag personligen anser var berättigat från EM:s sida, då det var SB som fört henne bakom ljuset, inte tvärtom) kan ha varit det som fick SB att känna sig så trängd att han mördade henne.

Bara mina spekulationer som vanligt.
Citera
2011-05-01, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katamari.damacy
Ännu en "jag vet, men jag säger inget!" Suck...
Ursäkta OT. Tillbaka OnT.

Jag har funderat på en helt annan teori om varför EM sa upp sig på universitetet.

Enligt Kumlanytts sammanfattning av pressmeddelandet (vare sig det var muntligt eller skriftligt, jag tror på muntligt, som KN sen sammanfattade) så trodde EM så sent som i dec -10 att hon och SB skulle flytta ihop.

Kan det ha varit så att SB har övertalat henne att säga upp sig på ÖrU under förevändning att det inte var bra att de jobbade på samma ställe om de var sambos? Hon gjorde det, glad i hågen att äntligen få "mannen i sitt liv" och hon visste samtidigt att hon var den av de två som hade störst chans att få ett annat jobb. Det ser jag som en realitet, då hon redan hade ett eget företag och uppenbarligen kunde få konsultuppdrag inom chefsutveckling m.m. Hon fick ju som sagt ett jobberbjudande bara några dar efter att hon sagt upp sig på ÖrU. SB däremot skulle nog ha svårare att skaffa sig ett nytt jobb. (Bara min egen åsikt)

OM detta stämmer så kan ju SB haft baktanken att på detta sätt få bort EM ur sitt liv. Jag tror att han trasslat in sig i lögner inför EM och ville bryta, men inte klarade att göra detta på ett normalt sätt. Han kanske trodde att om han fick bort henne från ÖrU så skulle han på det viset bli av med henne.

När sen EM kom på att han ljugit för henne och faktiskt redan var sambo med AA och tänkte så förbli, så måste hon ha känt sig oerhört kränkt. (Det hade i alla fall jag gjort i den sitsen). Kanske har hon då ställt ett ultimatum för att få SB att äntligen bekänna färg. Detta ultimatum (som jag personligen anser var berättigat från EM:s sida, då det var SB som fört henne bakom ljuset, inte tvärtom) kan ha varit det som fick SB att känna sig så trängd att han mördade henne.

Dina spekulationer är ok, jag vill bara kommentera det jag fetat med ett citat

https://www.flashback.org/sp30391152
Citera
2011-05-01, 23:24
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
det är riktigt att huvudet brukar tas av först. Men det är inte säkert att man paketerar direkt eller i samma ordning. Han kanske la den under tiden i en Willyskasse för att slippa se den. Att det funnits dna/avtryck på hennes huvud hade han kunnat bortförklara. Det är dessutom mycket ovanligt med flera gärningsmän vid styckning (så som i Bollnäs).

Jag har inte läst någonstans att det inte fanns avtryck/DNA på de andra paketen. Att just huvudpaketet hade avtryck som gick att fastslå är inte konstigt, det borde vara det jobbigaste att hantera med störst risk för misstag.

Kan jag få med er på att eftersom tejprullen hittades där huvudet hittades så var det det sista paketet som placerades ut? Utan tejprulle inga fler tejpningar eller hur?

Följdfråga: Är det känt var huvudet och tejprullen hittades? Om man vet det så vet man vart sista transporten gick. Vad man får ut av det vet jag inte nu men att han tog bort det först och transporterade det sist......?

Läste någonstans att man började leta efter EM efter att man spårat hennes mobiltelefon till xxxxhyttan. Första tippningen bör då vara där i närheten. Han kunde väl ha tagit ur batteriet och slängt hennes mobil i Svartån.

Sen kör han omkring i en ovanlig bil!!!
De som hävdar att detta låter planerat mord, tänk om. Verkar ju helt desperat.
Citera
2011-05-01, 23:31
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Kan jag få med er på att eftersom tejprullen hittades där huvudet hittades så var det det sista paketet som placerades ut? Utan tejprulle inga fler tejpningar eller hur?

Följdfråga: Är det känt var huvudet och tejprullen hittades? Om man vet det så vet man vart sista transporten gick. Vad man får ut av det vet jag inte nu men att han tog bort det först och transporterade det sist......?

Läste någonstans att man började leta efter EM efter att man spårat hennes mobiltelefon till xxxxhyttan. Första tippningen bör då vara där i närheten. Han kunde väl ha tagit ur batteriet och slängt hennes mobil i Svartån.

Fynden där tejpen fanns låg vid Bocksbosjön. Man hittade först benen, eller kanske ett ben, sedan huvudet. Och jag har för mig att de fynden låg nära varandra.
Citera
2011-05-01, 23:31
Medlem
MissSoFos avatar
Citat:
Motivet sitter i huvudet på SB (eller eventuellt i någon annan kroppsdel).

Vad var det som fick honom att mörda?
Vilka traumatiska händelser har han råkat ut för under sitt liv?
Har han någon gång blivit övergiven av en person som var viktig för honom?
Varför hade han ett behov av att ständigt ljuga för de kvinnor som borde ha stått honom närmast?
Ljög han även för sina barn och sina föräldrar?
Ljög han även för sina arbetskamrater?
Varför klarade han inte av att Eva slutade på Universitetet?Hur gammal var han när han utveckla sin falska, ljugande personlighet?

Svaret på de ovanstående frågorna kan ge ett motiv.
Det är inte vad Eva har gjort som är motivet utan hur han har uppfattat det hon gjort?
Sök i hans huvud istället för att försöka hitta fel på Eva.
Gjorde han inte? Har han sagt det till dej?
Citera
2011-05-01, 23:46
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

Jag tror att han packade alla delarna samtidigt och kan ha slängt tejpen vid vilket tillfälle som helst. Att det var huvudet kan lika gärna bero på att det var det minsta paketet.
Jag tror att huvudet och benen hittades ungefär vid samma ställe.
Hennes telefon tror jag inte de har hittat, han kanske var ute och rekade och hade den på sig eller att hon glömt den i hans bil.

Att han körde omkring i sin egen bil är väl inte konstigt? Vad hade han för alternativ? Köra i hennes bil, hyra en bil eller låna en bekants bil? det hade varit mer vanskligt. Han rörde sig dessutom i ett område där han varit många gånger förr, och tänkte kanske att han därigenom kunde skylla på skidåkning etc.
Eftersom han köpt säckarna/tejpen INNAN mordet är det väl planerat? Hade det varit dråp/vållande till annans död skulle han köpt det EFTER att han hämtat henne.
Citera
2011-05-01, 23:46
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katamari.damacy

En till:

EM hade kommit på att AA fanns och som hon var intensiv så hade hon kontaktat AA direkt. AA blev förbannad och bröt med SB och flyttade därifrån. SB antog nu att EM ville flytta ihop med honom eftersom hon hade tjatat om det. Han hämtar henne för att be henne flytta in och hon säger nej så, poof, EM is no more.
Att inte EM visste om AA är väl att idiotförklara henne. Det är ju bara att kolla på Ratsit vilka som bor i lägenheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in