2011-06-17, 10:28
Medlem
Sunsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Ni är flera stycken.

T.ex har den första av er hört att någon har gjort något fult mot SB. Nästa person bekräftar och lägger till något, t.ex. att det var en kvinna som gjorde det. Den tredje personen fyller i och säger att då måste det antagligen vara Eva. Sedan broderar ni ut det under tio sidor och slutligen kommer det fram att det inte finns något underlag överhuvudtaget för era spekulationer.

När åklagaren hade sagt att Eva var intensiv ägnade några av er tiotals sidor och att spekulera i så negativa tolkningar som möjligt och kom fram till att det bara kan betyda att hon måste ha trakasserat SB. För mig är intensiv ett positivt ord så jag fattade ingenting av era påhittade spekulationer.

Nu börjar ni på nytt genom att någon antyder att hon var manisk. Nästa person fyller på med lite mer spekulationer och sedan fortsätter det med mer och mer spekulationer utan någon som helst källa eller underlag.

Någon gång måste du och några till ta in verkligheten. SB mördade Eva, inte på grund av hur hon var eller vad hon gjorde, utan på grund av hans egna psykiska störningar/barndomstrauman/tillkortakommanden när det gällde att hantera sitt eget liv och sina relationer. Orsaken till morden kan bara sökas hos SB.

Innan du har tagit in den informationen kommer du att förbli helt inlåst i en falsk uppfattning av verkligheten och fortsätta som en skiva som har hakat upp sig.

Ja vi spekulerar i en hel del, det är sant, men vi lägger inte fram det som sanningar. Vi spekulerar i motiv, alternativ gärningsman och alternativ tid då mordet kan ha begåtts, men vi säger inte att det måste vara så.

Vad som är riktigt illa, är att göra som du just gjorde i det som du själv markerat, d v s att lägga fram din egen spekulation som om den vore en absolut sanning.
Citera
2011-06-17, 10:32
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Men sluta nu förbannade sopor. Ni förstör varenda jävla tråd med ert tjafs om att offret inte har del i vad som hände. Det resonemangent fungerar när random person oprovocerat dödar random person.

Det går inte på något sätt att sopa under mattan att det finns ett motiv och att detta inte är ett lustmord. Vad Eva gjorde eller sa som ledde fram till att hon mördades vet INGEN här, men helt klart så är det där vi finner svaret på varför hon mördades.

Därefter kan man fundera på varför S.B klarade av att mörda och stycka.

Jag håller med dig men vill gärna tillägga att möjligheten finns att han kanske inte gjort något av det. MT kanske har gjort allt eller inget eller endast en av sakerna. Vad som vi vet är att han hanterat kroppen efter döden, vilket är illa nog, men det är oxå allt.
Citera
2011-06-17, 10:37
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caracallas
Oponionsbildare eller skvallerkärring. Välj själv. Motiv skall givetvis sökas som Lajlaj påpekar.Nu är båda döda och sanningen kommer väl aldrig fram.Skall bli spännande att se SB:s bouppteckning nagelfaras och då får vi se om hans ekonomi tillskriver honom något mer . Can´t wait

Du menar som hans dödsannons blev sönderanalyserad av "experterna" här i tråden. Det var väl oxå en form av respekt, antar jag.

Skvallerkäringar är vi isf allihopa för ingen av oss vet vad som hänt vi bara spekulerar.
Citera
2011-06-17, 10:40
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Det intressanta tycker jag inte är att han klarade av att stycka. Den intressanta frågan är varför han inte klarade av att hitta en normal lösning på det problem han uppenbarligen hade med sina känslor för Eva.

För ganska många år sedan (10-15?) godkändes en helt absurd doktorsavhandling som handlade om varför män misshandlade/dödade kvinnor de hade förhållanden med.

Författaren kom fram till resultatet att det fanns två huvudorsaker:

1. Kvinnan uppfyllde inte mannens förväntningar (jag kommer inte ihåg exakt men jag tror att det handlade om att hon var lat, dum, oduglig, ful m fl liknade bedömningar från mannen).
2. Kvinnan var överlägsen mannen (dvs kompetent, trevlig, smart med mera) och därför kände han sig så underlägsen att han inte stod ut.

Så naturligtvis kan man alltid anse att det är offrets fel att hon blir ett offer. Blir slutsatsen då att de kvinnor som inte helt anpassar sig efter mannens önskemål får skylla sig själva om de blir mördade?

Att försöka finna en förståelse/svar till varför ett mord har inträffat är inte detsamma som att söka skuld. Oavsett orsak så är aldrig ett offer skuld i sin egen död, detta har vi rett ut för tusentals inlägg sedan.

Denna avhandling behöver inte vara absurd, den kanske visar på den hemska sanningen att det finns folk som mördar för såna saker. Hur du kan få det till att det är att skuldbelägga kvinnan förstår jag inte. Det visar snarare på hur snevridna motiven kan vara och betyder inte att det är offrens fel.

Det är exakt det svaret som söks, vad var det hos Eva eller vad gjorde Eva som Stefan upplevde som ett hot så han, tack vare sin "traumatiska barndom" eller vad det nu än kan vara, gjorde att han eventuellt kan ha mördat henne.
Senast redigerad av Lalajlaj 2011-06-17 kl. 10:43.
Citera
2011-06-17, 11:10
Medlem
Caracallass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Du menar som hans dödsannons blev sönderanalyserad av "experterna" här i tråden. Det var väl oxå en form av respekt, antar jag.

Skvallerkäringar är vi isf allihopa för ingen av oss vet vad som hänt vi bara spekulerar.

Nej jag menar inte det. Jag menar att det blir intressant att se vilka egenskaper SB:s bouppteckning kan tillskrivas honom.......
Citera
2011-06-17, 11:11
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunset
Ja vi spekulerar i en hel del, det är sant, men vi lägger inte fram det som sanningar. Vi spekulerar i motiv, alternativ gärningsman och alternativ tid då mordet kan ha begåtts, men vi säger inte att det måste vara så.

Vad som är riktigt illa, är att göra som du just gjorde i det som du själv markerat, d v s att lägga fram din egen spekulation som om den vore en absolut sanning
.

För mig är det en absolut sanning att orsaken till att mord begås finns hos mördaren och inte hos offret. Oavsett vilken situation en person befinner sig i så finns det olika lösningar på problem som uppstår. Valet av alternativ ligger alltid hos mördaren.

Med facit i hand kan vi väl alla vara överens om att även om Eva gjorde något som triggade SB att mörda henne så valde han fel lösning. Kanske skulle hon ha skapat en skandal? Blev den skandalen mindre genom att han mördade henne? Snarare har han skapat ett stort trauma också för sina egna nära anhöriga och efterlevande. Fanns det verkligen inget annat val han kunde ha gjort som hade varit bättre för dem han brydde sig om? Orsaken till att han gjorde ett helt fel val som blev katastrofalt för så många ligger helt hos honom och inte hos Eva.

Det här ser jag inte som någon spekulation utan faktiskt som en absolut sanning.
Citera
2011-06-17, 11:31
Medlem
Sunsets avatar
Citat:
För mig är det en absolut sanning att orsaken till att mord begås finns hos mördaren och inte hos offret. Oavsett vilken situation en person befinner sig i så finns det olika lösningar på problem som uppstår. Valet av alternativ ligger alltid hos mördaren.

Med facit i hand kan vi väl alla vara överens om att även om Eva gjorde något som triggade SB att mörda henne så valde han fel lösning. Kanske skulle hon ha skapat en skandal? Blev den skandalen mindre genom att han mördade henne? Snarare har han skapat ett stort trauma också för sina egna nära anhöriga och efterlevande. Fanns det verkligen inget annat val han kunde ha gjort som hade varit bättre för dem han brydde sig om? Orsaken till att han gjorde ett helt fel val som blev katastrofalt för så många ligger helt hos honom och inte hos Eva.

Det här ser jag inte som någon spekulation utan faktiskt som en absolut sanning.

Det är möjligt att jag förklarade otydligt vad jag menade. Det jag vände mig mot var att du skrev "SB mördade Eva" och då bygger också hela ditt fortsatta resonemang på detta. Du skriver alltså detta som det vore en absolut sanning, men fakta är att vi inte vet med säkerhet att SB mördade Eva.

Samma sak blir det nu i detta inlägg som jag citerar. Jag kan bara konstatera att vi inte har något facit i hand. Det enda vi har ett knapphändigt uttalanden av åklagaren som inte säger något om vem som mördat Eva.
Citera
2011-06-17, 11:38
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:

Det är helt riktigt som du resonerar.

Problemet i diskussionens poler skuld och orsak - om offrets skuld eller inte , om orsaker hos offret eller inte - ligger i att antingen förstår man skillnaden i det jag markerat, eller så gör man det inte.
Att argumentet "söka orsakerna till mordet hos offret- vad sade eller gjorde Eva som ledde till att hon blev mördad" är inte att söka motivet till mordet.

Eftersom de orsaker som kan spåras till att någon blir ett mordoffer är så slumpmässiga och har att göra med gärningsmannens helt individuella psykologi, så är fokus att utreda beteenden hos Eva som mordoffer helt ointressant. Oavsett om ett ( kvinnligt) BO höll i cigaretten på ett visst sätt som gjorde att GM blev provocerad och rasande högg huvudet av henne, så är det ingen orsak till att hon blev mördad. Det är en återspegling av ett symboliskt värde av den här gesten som i mördarens psyke har en viss laddning, och därför uppväcker sådana impulser att de går över tabuets gränser, dö för att du gjorde en särskild gest, eller för att du använde "den där gnälliga rösten".

Alltså är Evas beteende ointressant , däremot är relationen mellan Eva och Börjesson intressant, då det är DÄR motivet finns.
Inte förrän man kan se ett helhetsmönster i relationen, så kan man prata om att hitta orsak och motiv.
Det är också STOR skillnad mellan att säga " Eva var si eller så därför blev hon mördad" utan att koppla den utsagan till att det rör sig om vad Börjesson lade in för betydelse i det

Att argumentera på detta fragmentariska sätt utan att sätta det i sammanhang med gärninsmannens tankar, innebär att betydelsen förskjuts till att handla om ett påstående som fokuserar på offrets skuld, inget annat. Så blir det sen löjligt när man försöker konstruera om sina påståenden att man absolut inte lägger någon skuld hos offret.

Alltså om man anser att Eva som mordoffer inte har någon skuld i sin egen död skall man argumentera " Börjesson verkade tycka att Eva var : ..... valfri slumpmässig egenskap, sätt, Börjesson verkade känna att Eva :.....valfri funktion i hans liv.....och av någon anledning som inte var någon annans problem än hans, valde han att lösa det genom att mörda henne. VARFÖR gjorde Börjesson detta? VARFÖR upplevde Börjesson Eva som den person han gjorde och därför fann anledning att mörda henne? TILL VAD i Börjessons psyke hade Eva för funktion? VAD var de verkliga betydelserna för Börjesson att mörda en annan människa?
Orsakerna till att Börjesson blev en mördare, och kapabel att stycka en annan människa , är fortfarande att söka i hans bakgrund, psyke, omständigheter i livsmönster.
Senast redigerad av PhDSalander 2011-06-17 kl. 11:44.
Citera
2011-06-17, 11:50
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Orsakerna till att Börjesson blev en mördare, och kapabel att stycka en annan människa , är fortfarande att söka i hans bakgrund, psyke, omständigheter i livsmönster.

Vill du vara vänlig och länka till källan som otvetydigt slår fast att MT verkligen mördade BO.
Alla andra expert säger att motivet står att finna hos BO åtminstone ur GMs perspektiv.
Varför måste MT vara mer annorlunda än du och jag? Jag är övertygad om att både du och jag skulle kunna göra samma sak, om han nu har gjort det han misstänktes för, om omständigheterna var de "rätta".
Citera
2011-06-17, 11:59
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Vill du vara vänlig och länka till källan som otvetydigt slår fast att MT verkligen mördade BO.
Alla andra expert säger att motivet står att finna hos BO åtminstone ur GMs perspektiv.
Varför måste MT vara mer annorlunda än du och jag? Jag är övertygad om att både du och jag skulle kunna göra samma sak, om han nu har gjort det han misstänktes för, om omständigheterna var de "rätta".

Hennes rappakalja översvämmar tråden med helt obegripliga slutsatser som inte leder till annat än att man tycker hon är pinsam som fortfarande inte förstår.

Hon försöker snärja genom att blanda ihop gärningsmannens kapacitet att döda med motivet till att han dödar. Det handlar om två helt skilda saker. När man har ett motiv kan man fundera på vem som mördar på grund av ett sådant motiv.

Det som är relevant är i vilken situation som gärningsmannen i detta fall hamnade i så att han var kapabel att döda för att komma ur den.
Citera
2011-06-17, 12:24
Medlem
Caracallass avatar
Citat:
Jag tror också att många kan mörda om man blir tillräckligt trängd.I krig förändras mångas personlighet.Vem vet vilket krig som utspelades mellan EM och SB?
Men de allra allra flesta har dock en spärr för detta och försöker komma ur situationen på ett mer lämpligt sätt. SB har ju iaf, om jag förstått rätt efter bevismaterial som presenterats,varit med om att stycka EM. Det ligger då nära till hands att tro att han också mördat henne.
Det verkar vara ett rent önsketänkande för en del härinne att SB inte är GM. Visst visst vi kan aldrig till 100% veta men med bevis som presenterats och det faktum att han valde att ta sitt liv ist.f.att försöka rentvå sig själv och upprätta sin heder inför sin familj och sig själv pekar i mina ögon på att SB var GM.
Är det ingen som fått ut FUP:en??????Det blir intressant läsning
Citera
2011-06-17, 12:28
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Hennes rappakalja översvämmar tråden med helt obegripliga slutsatser som inte leder till annat än att man tycker hon är pinsam som fortfarande inte förstår.

Hon försöker snärja genom att blanda ihop gärningsmannens kapacitet att döda med motivet till att han dödar. Det handlar om två helt skilda saker. När man har ett motiv kan man fundera på vem som mördar på grund av ett sådant motiv.

Det som är relevant är i vilken situation som gärningsmannen i detta fall hamnade i så att han var kapabel att döda för att komma ur den.

Nu går du hårt på och frågan är om det är korrekt.
I dom flesta mordfall går man på mördarens psyke det är där man lär sig något.
Att söka hos offren i liknande fall som detta är mer ovanligt.

Nej jag tycker att det är mer intressant vad som rört sig i Stefans huvud än i Evas.
Relationsmord har inga större motiv. Det rör sig ofta om same old som vi dragit i fallet sen innan.

Det är i Stefans hjärna mordet blir till och med facit på hand så har han enligt mig signalerat att det inte riktigt står rätt till.
Hennes rappakalja har en plats i fallet lika mycket som andras så att gå på som du gör nu är ju din åsikt men inte allas.

Jag tycker det är mycket värre att konspirera om Eva och ta löst ryckta delar för att smutskasta henne och ge Stefan motiv.
Som ett exempel så har man sagt att ryktet gick att hon var ful som stryk... fast det försvann.
Är det så pass seriöst att verkligen smutskasta en människa på detta cyniska sätt utan att ha en enda orsak till det.
Fallet är långt och från tidigt skede har man systematiskt gett Eva olika titlar och med falsk ryktesspridning ägnat sig åt att enbart konspirera.
Det är inte bara tröttsamt det är totalt ointressant dessutom.

Den dagen man har kött på benen att Eva har gjort si eller så är det eventuellt intressant.
I dag är det mer kräkmedel och totalt oseriöst.

Citat:
hoppsann
Ni är flera stycken.

T.ex har den första av er hört att någon har gjort något fult mot SB. Nästa person bekräftar och lägger till något, t.ex. att det var en kvinna som gjorde det. Den tredje personen fyller i och säger att då måste det antagligen vara Eva. Sedan broderar ni ut det under tio sidor och slutligen kommer det fram att det inte finns något underlag överhuvudtaget för era spekulationer.

Så har det sett mestadels utav tiden ja.
Och det är faktiskt bra att man genomskådat det hela så att fallet kan få en seriösare inriktning.
Senast redigerad av MrsMagoo 2011-06-17 kl. 12:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in