Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Ja, det är ju rågången som också GW förutspådde av de uppgifter han tagit del av ang utredningen, indiciemål med presentation av teknisk bevisning och ändrade storys i relation till dessa. En utredning som skulle komma att bli långvarig, och som sannolikt påbörjades och fortlöpte enligt denna plan, där nya saker framställdes steg för steg, och SB har fått allt svårare att hålla upp sin fasad då han i förra veckan bröt ut i gråt ( för första gången vet vi ju inte, men det är det enda tecken vi hittills fått veta )
Det handlar ( utifrån min synvinkel) inte om att man är ointelligent i fråga om att neka till det man rent logiskt vet går att kontrollera. Det handlar om en utstuderad förslagenhet hos en person med psykopatiska personlighetsdrag.
Det handlar om en attityd av att stå över andra och vara överlägsen, att vara övertygad om att ingen kommer att kunna lägga fram något "bevis" som man själv inte kan ha en ännu bättre förklaring till som slår "deras" . Det handlar om att ha en grandios självbild , en känsla av att vara oövervinnelig. Det handlar om en person som till varje pris inte ville tillåta denna självbild att komma fram till beskådan som krackelerad, avslöjad, och bli besegrad. En person som är så överlägset skicklig att han till och med lyckas iscensätta och genomföra sitt självmord som en grandios handling på grund av sin "fiffighet" i utförandet; på grund av att det var enbart han som hade, och skulle ha, total kontroll i sitt liv, och det var det sista han ville lämna ifrån sig, sin kontroll och sitt liv i andras händer.
För diskussionens skull:
här ser jag ett problem, nämligen att du utgår från att han var en psykopat och du framhäver ett av kriterierna, narcissism. Du antyder ett andra, antisocial personlighetsstörning. Huruvida man kan läsa in det tredje, som motsvarar kriterierna för borderline förblir oklart.
(Den som inte har riktigt grepp om detta kan kolla in på
http://sv.wikipedia.org/wiki/Psykopati och ännu hellre gå över till den engelskspråkiga versionen, som är lite fylligare)
Du kan visst ha rätt i din förståelse av hans personlighet, men mitt bekymmer är att du
förutsätter att han har den - typ han har mördat en närstående kvinna, så gör
statistiskt vanligen psykopater. Och med det kommer jag över på ett andra problem, nämligen att det ser ut som om du försöker tränga in händelsen i ett statistiskt sammanhang.
Som jag sa' så kan det mycket väl hända att du har rätt, men jag ställer mig lite tvivlande till metoden. Du så att säga planterar ett facit i händerna på en hypotes.
Vidare frågar jag mig - och dig - om du verkligen tror att han varit narcissistisk i den meningen du anger? "en grandios självbild , en känsla av att vara oövervinnelig." Och " En person som är så överlägset skicklig att han till och med lyckas iscensätta och genomföra sitt självmord som en grandios handling på grund av sin "fiffighet" i utförandet; " *
Stämmer det med hans behov av "mammiga kvinnor" och med den bild som givits av åtminstone någon elev och någon kollega av en lågmäld, omtänksam lärare?
Andra av oss har också fått en bild av en man som tidigare stöttat sitt offer under perioder när hon hade det mycket svårt. (Detta syftar på deras liv under åren vid lärarhögskolan och som nybakade lärare)
Jag tror att de här frågorna skulle må bra av att ältas ett varv till.
------
* jag skulle föredra att tro att det verkligt "fiffiga" var avsett att nå ett garanterat resultat, inget annat.