2011-04-03, 22:56
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katamari.damacy
Varför vissa tror att det inte kan finnas bevis för hur relationen fortgick förstår jag inte. Det kan ha funnits en massa email, brev, sms, dagböcker m.m. som dokumenterat relationen - datum, platser där man träffats, tider... Koll av om SM befunnit sig där han sagt till vänner och anhöriga att han var vid dessa tidpunkter osv.

Dessutom - om det hade handlat om pengar eller affärer dem emellan som motiv, så borde det även funnits handlingar, mail, kontoutdrag, kanske reverser eller andra avtal som visat på det. Jag tror nog att inkomster och utgifter är noga kollade för båda parter. "Följ pengarna" är såpass klassiskt att inte ens klantiga utredare skulle missa det. Och jag tror nog inte att de har varit så klantiga. Det stod ganska tidigt i tråden att utredningen redan då var på flera tusen sidor och att man här spekulerade i varför, och kom fram till att det måste ha hållits mängder med förhör.

Som sagt, tillgång till fup-en hade inte varit fel...

Och visst sas det väl att hans telefon var beslagtagen, vilket väl räcker för att avslöja all sms-trafik dom emellan.
Citera
2011-04-03, 23:03
Medlem
doktor-millers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson
SB har t.ex. erkänt att han skjutsade EM, men släppte av henne vid övernattningslägenheten. Men åklagaren säger nu att de hade bestämt träff, och skulle åka hem till honom. Hur kommer det sig? Har SB erkänt att de skulle hem till honom, eller är det vad utredarna tror?

I den Cadillac som SB ägde finns det en GPS som gjort det möjligt för åplisen att rekonstruera hans gilkörning den aktuella tiden. Polisen säger att de gjort en geografisk utredning och konstaterar att han ex. varit uppe vid fyndplatserna såväl den 29 som 30 / 12. Det var också lagringen av bilens positionering som gjorde att de beslöt syna hans lägenhet åter igen.
I klarspråk kan GPS:ens sparade uppgifter bevisa att SB inte körde EM hem till henne, utan hem till honom.

Han blev väl återigen tvungen att ändra sin historia när han upptäckte att polisen visste "besvärande uppgifter" som han inte kunde förklara.
Citera
2011-04-03, 23:05
Medlem
doktor-millers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Och visst sas det väl att hans telefon var beslagtagen, vilket väl räcker för att avslöja all sms-trafik dom emellan.

JAPP
Citera
2011-04-03, 23:10
Medlem
MissSoFos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doktor-miller
Han blev väl återigen tvungen att ändra sin historia när han upptäckte att polisen visste "besvärande uppgifter" som han inte kunde förklara.

Jag har faktiskt inte trott att han var så ointelligent att han nekat till saker som så lätt kan kontrolleras.
Trodde han hade åtminstone normal intelligensnivå.
Det förändrar en del.
Citera
2011-04-03, 23:20
Medlem
mammins avatar
Angående tider, SB var väl på jobbet till och från under onsdagförmiddagen?

Förmodligen angav han den tiden som han hämtade Eva som den har var och tränade
enligt tidsuppgifter i tråden mellan 9.30 och 10.00
https://www.flashback.org/sp28692835

Sen borde han varit tillbaka på jobbet (fikade med kollegor?) så det är omöjligt att
han kan hunnit med någon styckning innan tvätttiden och golfandet.

Han kan ha strypt henne, hängt upp henne att tömma henne på blod, ställt under
ett kärl som runnit över efter en ev felbedömning av mängden av blod

Torkat golvet när han kom hem runt lunchtiden och tvättat det som behövdes tvättas

Styckningen och packningen som borde tagit ett par timmar gjordes sen efter hans besök på golfhallen

Utkörningen antingen under kvällen eller dagen efter då han skulle åka skidor med barnen?
Citera
2011-04-03, 23:30
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doktor-miller

Ja, det är ju rågången som också GW förutspådde av de uppgifter han tagit del av ang utredningen, indiciemål med presentation av teknisk bevisning och ändrade storys i relation till dessa. En utredning som skulle komma att bli långvarig, och som sannolikt påbörjades och fortlöpte enligt denna plan, där nya saker framställdes steg för steg, och SB har fått allt svårare att hålla upp sin fasad då han i förra veckan bröt ut i gråt ( för första gången vet vi ju inte, men det är det enda tecken vi hittills fått veta )

Det handlar ( utifrån min synvinkel) inte om att man är ointelligent i fråga om att neka till det man rent logiskt vet går att kontrollera. Det handlar om en utstuderad förslagenhet hos en person med psykopatiska personlighetsdrag.
Det handlar om en attityd av att stå över andra och vara överlägsen, att vara övertygad om att ingen kommer att kunna lägga fram något "bevis" som man själv inte kan ha en ännu bättre förklaring till som slår "deras" . Det handlar om att ha en grandios självbild , en känsla av att vara oövervinnelig. Det handlar om en person som till varje pris inte ville tillåta denna självbild att komma fram till beskådan som krackelerad, avslöjad, och bli besegrad. En person som är så överlägset skicklig att han till och med lyckas iscensätta och genomföra sitt självmord som en grandios handling på grund av sin "fiffighet" i utförandet; på grund av att det var enbart han som hade, och skulle ha, total kontroll i sitt liv, och det var det sista han ville lämna ifrån sig, sin kontroll och sitt liv i andras händer.
Citera
2011-04-03, 23:33
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mammin
Angående tider, SB var väl på jobbet till och från under onsdagförmiddagen?

Förmodligen angav han den tiden som han hämtade Eva som den har var och tränade
enligt tidsuppgifter i tråden mellan 9.30 och 10.00
https://www.flashback.org/sp28692835

Sen borde han varit tillbaka på jobbet (fikade med kollegor?) så det är omöjligt att
han kan hunnit med någon styckning innan tvätttiden och golfandet.

Han kan ha strypt henne, hängt upp henne att tömma henne på blod, ställt under
ett kärl som runnit över efter en ev felbedömning av mängden av blod

Torkat golvet när han kom hem runt lunchtiden och tvättat det som behövdes tvättas

Styckningen och packningen som borde tagit ett par timmar gjordes sen efter hans besök på golfhallen

Utkörningen antingen under kvällen eller dagen efter då han skulle åka skidor med barnen?
Jovisst kan det stämma, men inte med en sambo i faggorna.
Från olika håll har vi fått höra att AA var i stan, vilket verkar göra det väldigt vanskligt att dra ut på själva omhändertagandet av kroppen.
Från polisens håll har vi inte hört nåt om sambon, varken bu eller bä.
Citera
2011-04-04, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Ja, det är ju rågången som också GW förutspådde av de uppgifter han tagit del av ang utredningen, indiciemål med presentation av teknisk bevisning och ändrade storys i relation till dessa. En utredning som skulle komma att bli långvarig, och som sannolikt påbörjades och fortlöpte enligt denna plan, där nya saker framställdes steg för steg, och SB har fått allt svårare att hålla upp sin fasad då han i förra veckan bröt ut i gråt ( för första gången vet vi ju inte, men det är det enda tecken vi hittills fått veta )

Det handlar ( utifrån min synvinkel) inte om att man är ointelligent i fråga om att neka till det man rent logiskt vet går att kontrollera. Det handlar om en utstuderad förslagenhet hos en person med psykopatiska personlighetsdrag.
Det handlar om en attityd av att stå över andra och vara överlägsen, att vara övertygad om att ingen kommer att kunna lägga fram något "bevis" som man själv inte kan ha en ännu bättre förklaring till som slår "deras" . Det handlar om att ha en grandios självbild , en känsla av att vara oövervinnelig. Det handlar om en person som till varje pris inte ville tillåta denna självbild att komma fram till beskådan som krackelerad, avslöjad, och bli besegrad. En person som är så överlägset skicklig att han till och med lyckas iscensätta och genomföra sitt självmord som en grandios handling på grund av sin "fiffighet" i utförandet; på grund av att det var enbart han som hade, och skulle ha, total kontroll i sitt liv, och det var det sista han ville lämna ifrån sig, sin kontroll och sitt liv i andras händer.
För diskussionens skull:
här ser jag ett problem, nämligen att du utgår från att han var en psykopat och du framhäver ett av kriterierna, narcissism. Du antyder ett andra, antisocial personlighetsstörning. Huruvida man kan läsa in det tredje, som motsvarar kriterierna för borderline förblir oklart.
(Den som inte har riktigt grepp om detta kan kolla in på http://sv.wikipedia.org/wiki/Psykopati och ännu hellre gå över till den engelskspråkiga versionen, som är lite fylligare)
Du kan visst ha rätt i din förståelse av hans personlighet, men mitt bekymmer är att du förutsätter att han har den - typ han har mördat en närstående kvinna, så gör statistiskt vanligen psykopater. Och med det kommer jag över på ett andra problem, nämligen att det ser ut som om du försöker tränga in händelsen i ett statistiskt sammanhang.
Som jag sa' så kan det mycket väl hända att du har rätt, men jag ställer mig lite tvivlande till metoden. Du så att säga planterar ett facit i händerna på en hypotes.

Vidare frågar jag mig - och dig - om du verkligen tror att han varit narcissistisk i den meningen du anger? "en grandios självbild , en känsla av att vara oövervinnelig." Och " En person som är så överlägset skicklig att han till och med lyckas iscensätta och genomföra sitt självmord som en grandios handling på grund av sin "fiffighet" i utförandet; " *
Stämmer det med hans behov av "mammiga kvinnor" och med den bild som givits av åtminstone någon elev och någon kollega av en lågmäld, omtänksam lärare?
Andra av oss har också fått en bild av en man som tidigare stöttat sitt offer under perioder när hon hade det mycket svårt. (Detta syftar på deras liv under åren vid lärarhögskolan och som nybakade lärare)
Jag tror att de här frågorna skulle må bra av att ältas ett varv till.
------
* jag skulle föredra att tro att det verkligt "fiffiga" var avsett att nå ett garanterat resultat, inget annat.
Senast redigerad av tantigheter 2011-04-04 kl. 00:14. Anledning: korrektur
Citera
2011-04-04, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av autospirit
Du, jag är nästan 20 år äldre än du Så i alla fall jag har den erfarenhet att då jag fyllde 30 var det en klar förändring i mitt liv, jag orkade inte vara vaken hela natten och arbeta följande dag normalt. Och då jag hade fyllt 50 blev jag äntligen fri, t ex fri att bli kär i någon) Det beror förstås på människans erfarenheter och vad man har lärt sig under åren. Några kan förstås bete sig som tonåringar livet ut, men jag har fått den uppfattning att både EM och SB hade nog sina erfarenheter. Jag tror inte t ex att SB kunde ha varit jättekär i AA. De hade väl känt varandra i ganska många år innan de flyttade ihop. (Det att SB antagligen skrev massor med sms till AA betydde kanske bara det att han ville kontrollera var hon var...) - Och att förhållandet mellan EM och SB var inte heller så nytt...

Enl vissa teorier består människans liv (och utveckling) av 7-årsperioder, den sjunde perioden slutar ca ett år innan man fyller 50. Så där har man faktiskt "den magiska" gränsen.

Ha ha, där ser man! Jag tyckte du verkade minst 20 år yngre eller mer, som mina elever skulle ha tänkt/frågat! Jag orkar heller inte vara vaken hela nätterna sen gammalt, men blir jag besatt (och som kanske Eva var?) får man kraft från Gud-vet-var att göra både det ena och det andra. Att jag har samma yrke och "brinner" för det jag gör var också en sak som gjorde mig extra förbryllad/fascinerad av Eva. Jag kunde identifiera mig på så många punkter med henne, inklusive vansinniga romanser i hög ålder. Tänkte lite tanklöst och flickromantiskt "Ja nu fick de varandra iallafall i döden", som Romeo och Julia. Sen skämdes jag och mina tankar går till de anhöriga i hela det här tragiska fallet. Jag hoppas de finner kraft och mod, någon gång någonstans.

Har också hört om 7-årscyklerna men inte läst något seriöst om det , har du? Hoppas det lugnar ner sig... På vilket sätt blev du "fri att bli kär i någon" vid 50? Detta är OT, PM:a mig gärna om du vill!
Citera
2011-04-04, 00:29
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissSoFo
Jag har faktiskt inte trott att han var så ointelligent att han nekat till saker som så lätt kan kontrolleras.
Trodde han hade åtminstone normal intelligensnivå.
Det förändrar en del.
Jag gissar att SB inte hade räknat med att bli misstänkt och inplockad så snabbt. Och inte med bevakningskameran vid hennes jobb.

Han räknade kallt med att hinna gömma säckarna slutgiltigt.

Hade han lyckats med det hade det kanske inte spelat så stor roll om det fanns diverse sms. Visst, han hade blivit misstänkt pga sms:en, men om ingen visste att de setts den morgonen och ingen kropp påträffades skulle det inte gå att bevisa någonting.

Edit: Kanske var det tom så att SB antog att ingen visste om att han och EM sågs och att polisen därför inte ens skulle visa något intresse för honom?
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2011-04-04 kl. 00:33.
Citera
2011-04-04, 00:40
Medlem
MissSoFos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Jag gissar att SB inte hade räknat med att bli misstänkt och inplockad så snabbt. Och inte med bevakningskameran vid hennes jobb.

Hade han lyckats med det hade det kanske inte spelat så stor roll om det fanns diverse sms. Visst, han hade blivit misstänkt pga sms:en, men om ingen visste att de setts den morgonen och ingen kropp påträffades skulle det inte gå att bevisa någonting.

Edit: Kanske var det tom så att SB antog att ingen visste om att han och EM sågs och att polisen därför inte ens skulle visa något intresse för honom?

Sant. Han hade räknat med att kunna undanröja alla spår.
Det förutsätter att han inte visste att Eva gick omkring och berättade vitt och brett om deras kontakt?
Citera
2011-04-04, 00:44
Medlem
katamari.damacys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel

Håller med dig om det du skriver. Skrev redan tidigt att jag trodde att han haft planer på att förflytta säckarna vidare, men greps mycket snabbare än han kunnat föreställa sig.

Dessutom tror jag att han (och nu blir jag sexistisk) eftersom han var man inte förstår hur mycket kvinnor (sexistisk igen) berättarför sina väninnor om sina relationer. Själv teg han ju som muren och "på sig själv dömer man andra" som det säga.

Två allvarliga missbedömningar som kan ha fällt honom. Och kameran är självklart en tredje.

(OT: Försöker själv, sen jag började läsa här på FB och insåg hur många övervakningskameror det finns, att tänka på det när jag är på stan. "Nu är det nån kamera som ser vad jag gör." Men jag lyckas inte hålla kvar tanken ens fem minuter, sen är det helt bortglömt. Vad säger ni andra, tänker ni på att Storebror ser er?)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in