2011-04-10, 02:23
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Eftersom det blivit en hel del diskussion här om hur långt polisens bevis räcker, vilka bevis som egentligen finns etc så tänkte jag att följande saker kan vara värda att notera i väntan på FUP. Och värda att leta efter i FUP:en, eftersom de, mig veterligen inte har preciserats av polis eller åklagare:

(Notera först att jag antar att polisens har de bevis de säger sig ha och jag tror att SB är ensam skyldig. Så det är inte det det handlar om.).

- Utan tvekan verkar man ha kunnat konstatera att hon blev strypt. Polisen har sagt sig vara säker på att SB är mördaren men har mig veterligen inte presenterat några bevis på att det är just SB som utfört strypningen (har jag fel så är jag tacksam för länk till uttalande från polis eller åklagare om just detta).

- Polisen har heller inte försökt förklara omständigheterna kring hur strypningen gick till. Exempelvis finns inga avvärjningsskador på SB och ingen granne förefaller ha hört något (och åtminstone granntanten som hade tvättid har varit hemma på förmiddagen såvitt jag vet).

- Polisen säger att hon blev strypt i SBs lägenhet men har mig veterligen inte presenterat några bevis eller antaganden för varför det måste ha skett där. Har någon skarp FB-detektiv några förslag? Spår efter andra kroppsvätskor i lägenheten, kanske?

- Inte för att det egentligen spelar någon roll för bevisningen, men för ordningen skull så har jag för mig att polisen har sagt att de påträffat spår efter en större blodmängd i lägenheten, inte att de påträffat en större blodmängd. Jag tolkar det som att en större mängd blod sannolikt funnits på golvet, torkats upp men att mindre mängder runnit ned i golvet där det senare hittats.

- Polisen har, mig veterligen, inte presenterat någon tidplan för när mord etc ägt rum. Eller har jag missat? tacksam i så fall för en länk.

Sammantaget ser det ut som att vi vanliga människor utan insyn inte fått tillräckligt med information för att kunna förstå exakt vad som hänt. Därför ska det bli mycket intressant att läsa FUP:en (om den nu släpps) för att se hur mycket bevis som finns utöver de som redovisats för allmänheten.
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2011-04-10 kl. 02:46.
Citera
2011-04-10, 02:24
Medlem
MissSoFos avatar
Ogott folk:
Hade ni varit liiite observanta här i tråden så hade ni sett att det inte var någon "random obekant FB-medlem" som skulle gå på begravningarna.
Citera
2011-04-10, 02:57
Medlem
MissSoFos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Eftersom det blivit en hel del diskussion här om hur långt polisens bevis räcker, vilka bevis som egentligen finns etc så tänkte jag att följande saker kan vara värda att notera i väntan på FUP. Och värda att leta efter i FUP:en, eftersom de, mig veterligen inte har preciserats av polis eller åklagare:

(Notera först att jag antar att polisens har de bevis de säger sig ha och jag tror att SB är ensam skyldig. Så det är inte det det handlar om.).

- Utan tvekan verkar man ha kunnat konstatera att hon blev strypt. Polisen har sagt sig vara säker på att SB är mördaren men har mig veterligen inte presenterat några bevis på att det är just SB som utfört strypningen (har jag fel så är jag tacksam för länk till uttalande från polis eller åklagare om just detta).

- Polisen har heller inte försökt förklara omständigheterna kring hur strypningen gick till. Exempelvis finns inga avvärjningsskador på SB och ingen granne förefaller ha hört något (och åtminstone granntanten som hade tvättid har varit hemma på förmiddagen såvitt jag vet).

- Polisen säger att hon blev strypt i SBs lägenhet men har mig veterligen inte presenterat några bevis eller antaganden för varför det måste ha skett där. Har någon skarp FB-detektiv några förslag? Spår efter andra kroppsvätskor i lägenheten, kanske?

- Inte för att det egentligen spelar någon roll för bevisningen, men för ordningen skull så har jag för mig att polisen har sagt att de påträffat spår efter en större blodmängd i lägenheten, inte att de påträffat en större blodmängd. Jag tolkar det som att en större mängd blod sannolikt funnits på golvet, torkats upp men att mindre mängder runnit ned i golvet där det senare hittats.

- Polisen har, mig veterligen, inte presenterat någon tidplan för när mord etc ägt rum. Eller har jag missat? tacksam i så fall för en länk.

Sammantaget ser det ut som att vi vanliga människor utan insyn inte fått tillräckligt med information för att kunna förstå exakt vad som hänt. Därför ska det bli mycket intressant att läsa FUP:en (om den nu släpps) för att se hur mycket bevis som finns utöver de som redovisats för allmänheten.

Du har rätt i allt du skriver. Inga bevis har presenterats ännu.
Även om vi tror/förstår att SB är skyldig så räcker inte det. Bevis måste till.
De kanske..obs kanske..kommer att presenteras i den utlovade rapporten?
Nån FUP har väl inte varit på tal? Endast en rapport över utredningen.
Förmodligen kraftigt sekretessad.
Citera
2011-04-10, 06:34
Medlem
MegaLomanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urkinha
Evas stalkande gjorde honom till mördare måste du minst lika bra förstå att en människa med en sårbarhet som utsatts for en hänsynslös manipulation blir eventuellt till stalkare, eller ?)

"Evas stalkande"? Är det något som är belagt? Det är så gott om "faktoider" som blir självklara sanningar efter ett spekulativt inlägg bara. Det går väl an att spekulera, men man måste vinnlägga sig om att klargöra vad som är spekulation och vad som är belagda fakta eller åtminstone uttalanden från någon som kan veta.
Citera
2011-04-10, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Från P4 Örebro

Just det. Polisen anser att kvinnan dödades och styckades i bostaden. Men hur i helsike kan det, i en utredning, framkomma att hon har strypts på en specifik plats. Jag kan gå med på att det verkar troligt, om man kan bevisa att styckningen har ägt rum där. Men hur kan man nånsin bevisa att EM stryptes där, och hur kan man bevisa vem som isf ströp henne.

Jag läste att fingeravtrycken fanns på paketet, och alltså inte i paketet.
Om det stämmer, vad skulle detta isf kunna tyda på? Att SB inte ens har paketerat delar? Att det endast går att styrka att SB har hanterat redan inslagna paket, eller?

Jag är naturligtvis övertygad om att SB är inblandad på ett eller annat sätt, men kom aldrig och säg att det finns bevis för att han har mördat, styckat, paketerat och placerat ut EM.

Den dagen åklagaren visar hur de har uteslutit andra GM och visar vilka dörrar de har gläntat på, men först då, kommer jag att tro att SB kan ha gjort detta ensam.

Det går tydligt att se vilka som tycker att det är ställt utom allt rimligt tvivel, att SB är skyldig till styckmord. Det är samma personer som hela tiden har varit 100 på att SB är skyldig.

En del andra, bl.a. jag, har nästan hela tråden ställt sig tvivlande till att SB agerat ensam, och tycker att det finns alltför många oklarheter i utredningen.

En viktig teknisk bevisning som jag tror förbigåtts här är den GPS som satt installerad i SB´s Cadillac.
Den dokumenterar varje meter och varje sekund bilen färdas och utgör bevisning för att SB dels inte körde EM hem till henne, utan hem till sig, samt att den binder SB´s bil till fyndplatserna såväl den 29:e som 30:e dec. Det är därför polisen dragit slutsatsen att det var i SB´s lägenhet som sprypning och styckning ägde rum.
Citera
2011-04-10, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel

- Polisen har heller inte försökt förklara omständigheterna kring hur strypningen gick till. Exempelvis finns inga avvärjningsskador på SB och ingen granne förefaller ha hört något . Kan vara svårt hitta avvärjningsskador då vad jag förstått man inte hittat hennes armar.- Polisen säger att hon blev strypt i SBs lägenhet men har mig veterligen inte presenterat några bevis eller antaganden för varför det måste ha skett där. Har någon skarp FB-detektiv några förslag? Spår efter andra kroppsvätskor i lägenheten, kanske?

- Inte för att det egentligen spelar någon roll för bevisningen, men för ordningen skull så har jag för mig att polisen har sagt att de påträffat spår efter en större blodmängd i lägenheten, inte att de påträffat en större blodmängd. Jag tolkar det som att en större mängd blod sannolikt funnits på golvet, torkats upp men att mindre mängder runnit ned i golvet där det senare hittats. Kan polisens senaste besök i lägenheten indikera att det är en större mängd, fick för mig att de tagit med sig golvdelar för ytterligare spårsökning

- Polisen har, mig veterligen, inte presenterat någon tidplan för när mord etc ägt rum. Eller har jag missat? tacksam i så fall för en länk.Tidsplan, om dock ej exakt har väl prensenterats, med utgångspunkt från när han hämtade henne och hur hans bil sedan rört sig i området, och hans göromål efter att han hämtade BO

Tror inte vi oavsett FUP kommer att få veta exakt vad som hänt, varken BO eller MT lever och kan lämna en sanningsenlig redovisning av händelseförloppet. Detaljerna kring varför , hur och exakt när kommer vi nog aldrig få veta.
Citera
2011-04-10, 11:08
Medlem
Glitterkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson
En viktig teknisk bevisning som jag tror förbigåtts här är den GPS som satt installerad i SB´s Cadillac.
Den dokumenterar varje meter och varje sekund bilen färdas och utgör bevisning för att SB dels inte körde EM hem till henne, utan hem till sig, samt att den binder SB´s bil till fyndplatserna såväl den 29:e som 30:e dec. Det är därför polisen dragit slutsatsen att det var i SB´s lägenhet som sprypning och styckning ägde rum.

Jag tycker många här anser polisen som kling och klang?
Vad är det som gör att ni inte tror SB är skyldig?Jag anser att detta är klockrent med de bevis som finns.
Frågan är varför han skulle vara häktad till och med juni?
Han tog sitt liv för han visste det var slut på frihet för hans del!
Citera
2011-04-10, 11:11
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Jag pratar om rättsäkerhet, om du missade det. Det handlar om att det är domstolarna i Sverige som meddelar skuld, inte den ena parten i ett mål. De hade kunnat slutföra utredningen och därefter meddela vad de kommit fram till, utan att gå i svaromål genom media där bara ena sidans åsikter läggs fram.

Har du så jävla svårt att förstå att man inte dömer folk i media så är det bara att beklaga.

Att du pratade om rättsäkerhet framgick inte...

Du kritiserar polis/åklagare att "vilja slå sig på bröstet" när de bara gör sitt jobb.

Och så skriver du; Det är åt helvete när media och allmänheten ska döma folk som inte åklagaren lyckas få dömda i domstol. Må så vara att de anhöriga får ta del av utredningen, men därifrån att döma någon offentligt, med opartiska uttalande och redovisningar, mot någon som inte kan försvara sig, ens med sina egna tidigare uttalade ord, är att gå för långt och på gränsen till kriminellt.
De visar hänsyn till Evas familj, men de visar ingen hänsyn till Stefans familj. Anser verkligen Evas familj att de fått upprättelse genom att Stefan dömdes i allmänhetens ögon, utan chans till försvar.

Varför tror du man har rättegångar?
Saken är den att han,av vad som framkommit hittills, hade blivit dömd för mord, så det är inte så att åklagaren inte "lyckades" få honom dömd, han gav aldrig domstolen möjlighet att utdöma straff. DET satte han stopp för själv.
Det är också så att han VALDE att inte försvara sig, genom att ta sitt liv och slippa ta ansvar!
DET tycker jag är en jävla skillnad. Det hade varit annorlunda om han dött av en hjärtinfarkt.
Citera
2011-04-10, 11:11
Medlem
katamari.damacys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TantHilda
Faktum är att Eva stalkade SB. Men om han mördade henne vet vi inte än. Kan vara så att när han blev pressad i förhören så kan han, likt TK, till slut tvivla på sig själv, och insåg att han inte skulle orka sitta inlåst flera veckor/månader till. Ingen skulle ändå tro honom. Och ingen skulle tro honom om vad han, och andra i hans närhet, hade blivit utsatta för av Eva. Frågan är vem som hade psykopatiska och narcissistiska drag i sin personlighet.

Nu måste jag be om en förklaring. FAKTUM, säger du. Kan du lägga fram faktiska ovedersägliga bevis för att EM stalkade SB? Och finns det nån polisanmälan som SB har gjort, som lett till fällande dom mot EM? För enbart v polis eller åklagare presenterade bevis räcker ju inte för nåt faktum (och vad jag vet har de inte ens påstått nåt om att EM skule ha stalkat SB). Då skulle man ju även kunna säga att SB mördade EM. Men i det fallet väljer du ju att säga att "vi inte vet". Så alltså måste du veta nåt som vi andra inte vet, om du kan säga att det är ett faktum att EM stalkade SB.
Citera
2011-04-10, 11:12
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissSoFo
För att inte tala om vad SB:s anhöriga får stå ut med.
Sorgen över hans död..och styckmördarstämpeln.
EM:s anhöriga kan ju iaf trösta sej med att EM blivit helgonförklarad.

herregud, menar du verkligen allvar???
Citera
2011-04-10, 11:16
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson

Du har säkert rätt i det du skriver. Bara en liten hake och det är att det visar var bilen har varit alltså inte vem som körde den, eller hur?

Om jag förstått det rätt så anledningen till att polisen antar att det är MT som hämtar BO på filmen är att han säger så. Var tror man på just den biten av hans berättelse? Filmen visar väl inte vem som är förare?
Citera
2011-04-10, 11:17
Medlem
Glitterkvists avatar
SB hade chans att rentvå sig om han levat och var oskyldig.Nu är den chansen borta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in