2011-04-03, 16:38
Medlem
doktor-millers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunset
Det kan absolut vara så men känner mig ändå osäker på varifrån uppgiften kommer och om det var en säker källa. Någon här som vet med säkerhet?

ja 100%
Citera
2011-04-03, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Glöm inte bort att den som stod i vägen för BO och MTs ev. förhållande var sambon så pressen kan ha lagts på henne från BOs sida och det finns uppgifter på att så varit fallet.

Det absolut naturliga i en sådan situation är att helt enkelt "göra slut" med älskarinnan.
Att mörda och stycka en människa man varit så intim med så länge, gör man inte därför att ens sambo är förbannad på situationen, utan snarare ovetandes om densamma.
Jag blir mer och mer övertygad om att SB såg sig fångad i en situation där han inte såg någon annan utväg än att röja EM ur vägen. Och situationen bestod då alltså i att hans älskarinna krävde allt eller inget. Möjligheten att bara "göra slut" måste ha gått honom förlorad. Han hade spelat spelet för länge helt enkelt. Denna teori må ha sina svagheter, men täcker i alla fall upp såväl planering som bestialitet.
Citera
2011-04-03, 18:21
Medlem
MissSoFos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson
Det absolut naturliga i en sådan situation är att helt enkelt "göra slut" med älskarinnan.
Att mörda och stycka en människa man varit så intim med så länge, gör man inte därför att ens sambo är förbannad på situationen, utan snarare ovetandes om densamma.
Jag blir mer och mer övertygad om att SB såg sig fångad i en situation där han inte såg någon annan utväg än att röja EM ur vägen. Och situationen bestod då alltså i att hans älskarinna krävde allt eller inget. Möjligheten att bara "göra slut" måste ha gått honom förlorad. Han hade spelat spelet för länge helt enkelt. Denna teori må ha sina svagheter, men täcker i alla fall upp såväl planering som bestialitet.

Tidigare i tråden finns en uppgift från en väninna till EM som berättat att de avslutat sitt "förhållande".
Hon säjer också att Eva var ledsen över att de inte kunde få nån gemensam framtid.
Det var innan han flyttade ihop med AA och tyder väl på att han faktiskt hade avslutat det hela?
Möjligheten att EM har haft svårt att acceptera det finns kanske?
Enligt åklagerskan har hon ju varit "intensiv".
Citera
2011-04-03, 18:43
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Jag hoppas och instämmer samtidigt med dig att det mest troliga är som du lägger fram det här. Någon tvekan om vad han skulle göra i gymmet fanns sannolikt inte, det var uttänkt och klart och rekat sedan en tid, han tränade ju varje dag och visste exakt vilka medel som fanns att använda.
Det finns en tidsuppgift man gick ut med vid 12.00 tiden i pressmeddelandet att döden inträdde 10.15.

Att de skulle haft tillsyn efter 30 minuter är dock inga uppgifter som jag sett någonstans, då har jag gått igenom de flesta artiklar. Det som sagts är att han hade tillsyn minst en gång i timmen, denna morgon brast rutinerna av någon anledning.

KV kommer att få ta sitt ansvar efter Lex Maria-anmälans beslut, och debatten kommer då att ta fart igen. Rutiner kommer att "ses över" , men självmorden på häkten kommer aldrig att kunna förhindras.
Problemet med okunskap om hur suicidrisk kan och inte kan ta sig uttryck kommer att kvarstå.

Något uttalande från sjukhus och åklagare har jag svårt att tänka mig sker före Lex Maria anmälan har utretts färdigt. Därefter kommer resultatet att publiceras i andrahandsuppgifter genom media.

Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Lite stressad och har inte läst i kapp här men...
SB brukade träna 1 timme och hade då tillsyn 1 gång... vilket jag tar för att dom kollade honom efter halva tiden i gymmet... alltså efter 30 minuter.

Skulle rätta mig lite i mitt tidigare inlägg men var för sent ute...

Från http://www.expressen.se/nyheter/1.2384315/evas-misstankte-mordare-dod

- Vi fick in ett larm från häktet klockan 09.47 om ett misstänkt självmord. Han fördes med ambulans till sjukhus och konstaterades död 10.10 av läkare, säger Annika Haaster, biträdande chef för länsordningspolisen i Örebro, till TT.

Den tidsangivelsen vi får där talar bara om när han blev dödförklarad... inte när han dog.

Enligt papperstidningarn så hade SB samma rutin varje dag i häktet. Han tränade ca 1 timme varje morgon. Den här morgonen kom han till gymmet ca 8.30 och dom hittade honom död ca 9.47.
Jag antar att han då hade varit död sen ca 8.45... ca 1 timma.
Hoppas dom går ut med den rätta tiden när han dog så alla inblandade slipper tänka på att han eventuellt skulle ha kunnat räddas.
Det enda som jag ser som hade kunnat rädda honom var bevakning hela tiden... och det fanns det ju inget behov av enligt läkarna som undersökte honom.

Mikael Ljungberg hade bevakning... men fick ca 10 minuter för sig själv och lyckades hänga sig på den tiden... och honom kunde dom inte återuppliva.
"Klockan 17.00 serveras middagen. Tio minuter senare ska en mentalskötare titta till Ljungberg och gör upptäckten att rummet är övergivet. Inne på toaletten har Mikael Ljungberg hängt sig med hjälp av ett lakan."
http://www.expressen.se/nyheter/1.151439/jag-kanner-mig-forfoljd
Citera
2011-04-03, 19:11
Medlem
MissSoFos avatar
Om själmordsprevention inom kriminalvård:

2009 skedde två självmord i svenska häkten, vilket är den lägsta siffran sedan 2001 (se fakta nedan). Under samma år avbröts 130 självskadande handlingar eller självmordsförsök i häkten.
Läs gärna mer.
http://www.kriminalvarden.se/sv/Medier/Nyhetsarkiv/2010/1/
Citera
2011-04-03, 19:14
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Skulle rätta mig lite i mitt tidigare inlägg men var för sent ute...

Från http://www.expressen.se/nyheter/1.23...te-mordare-dod

- Vi fick in ett larm från häktet klockan 09.47 om ett misstänkt självmord. Han fördes med ambulans till sjukhus och konstaterades död 10.10 av läkare, säger Annika Haaster, biträdande chef för länsordningspolisen i Örebro, till TT.

Den tidsangivelsen vi får där talar bara om när han blev dödförklarad... inte när han dog.

Enligt papperstidningarn så hade SB samma rutin varje dag i häktet. Han tränade ca 1 timme varje morgon. Den här morgonen kom han till gymmet ca 8.30 och dom hittade honom död ca 9.47.
Jag antar att han då hade varit död sen ca 8.45... ca 1 timma.
Hoppas dom går ut med den rätta tiden när han dog så alla inblandade slipper tänka på att han eventuellt skulle ha kunnat räddas.
Det enda som jag ser som hade kunnat rädda honom var bevakning hela tiden... och det fanns det ju inget behov av enligt läkarna som undersökte honom.

svar på fetmark :
1. dödförklarad (och konstaterad död är samma sak väl) 10.10 enligt TT, 10.15 finns också som tid.

jag skrev döden inträdde och menade dödförklarad = konstaterad död. Här finns säkert nyansfel av mig då jag inte kan rättsläkarens schema. Den som vet får gärna upplysa om det.
(För mig betyder när döden inträder att man konstateras död. )

2. Här tror jag du har missuppfattat: Man hittade honom livlös, och började genast med återupplivningsförsök. Man har inte skrivit någonstans som jag sett att han var död när de hittade honom 09.47.
Nu finns det alltså flera tidsuppgifter: om när han gick in på gymet, om när de kom dit för att hämta honom, ( att han varit där i 80 minuter är senaste uppgiften ) så det blir också mycket gissningar runtomkring om man ska räkna minuter som vi inte är säkra på.
För min del betyder tillsyn minst en gång i timmen, att de har sett till honom en gång i timmen, och att de denna gång har varit försenade i sin tillsyn med 20 minuter, så som Tommy Lindström uppgav.
Du räknar enligt logiken som att tillsyn en gång i timmen betyder tillsyn i mitten av den timmen, dvs efter 30 minuter, men i så fall skulle det innebära att han hade tillsyn 2 gånger i timmen.

3. Ja, förhoppningsvis får vi veta rätta tiden när han dog, men tror inte det, eftersom de uppgifterna nu säkert inte är offentliga alt,. sekretessbelagda i och med att de nu är föremål för Lex Maria - utredning.
Så vi får nog släppa det tills den blir klar tror jag.

edit: När Eckerrot talade i radion på Ekot då vid tolvtiden, var hon märkbart skakad, och talade riktigt konstigt.
Hon gjorde då flera misstag genom att beskriva den tekniska bevisningen, vilket hon nu efteråt fått tillsägelse för . Jag kan på ett sätt se det som ganska förståeligt hur hon reagerat och tappat kollen vad hon egentligen uttalade sig om.
Men jag noterade att hon verkligen sa att hon sagt till om extra bevakning hela tiden, och även efter sista förhöret. " har ni begärt extra bevakning" - "Ja , det har vi gjort.....hela tiden" , säger hon då med en suck och som om hon skakade på huvudet.
Den läkare och de ansvariga på häktet som haft att hantera åklagarens "order", borde vara de som brustit mest allvarligt. Åklagaren kan ju inte veta hur de behandlar hennes order, eller se hur reglerna följs på häktet.
Senast redigerad av PhDSalander 2011-04-03 kl. 20:12.
Citera
2011-04-03, 19:31
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
svar på fetmark :
1. dödförklarad (och konstaterad död är samma sak väl) 10.10 enligt TT, 10.15 finns också som tid.

jag skrev döden inträdde och menade dödförklarad = konstaterad död. Här finns säkert nyansfel av mig då jag inte kan rättsläkarens schema. Den som vet får gärna upplysa om det.
(För mig betyder när döden inträder att man konstateras död. )

2. Här tror jag du har missuppfattat: Man hittade honom livlös, och började genast med återupplivningsförsök. Man har inte skrivit någonstans som jag sett att han var död när de hittade honom 09.47.

En livlös kropp är en kropp som inte uppvisar livstecken. Den kan alltså vara död.

Dödens inträdande och dödförklarad=konstaterad död betyder inte samma sak. Dödens inträdande är just ögonblicket när döden inträder. Dödförklarad är när en läkare konstaterar att personen är död.
Citera
2011-04-03, 19:44
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo[B
]Det 'är en omöjlighet att utröna något av de här otroligt usla bilderna.[/b]
Man bör ta ner filmen och försöka förbättra kvaliteten först på själva filmen och sen försöka i bildsekvenser annars ser man inte ett dyft.
En bild ska granskas riktigt ordentligt innan man över huvudstaget drar några slutsatser om vad det är man ser.
En bild kan med skuggor ljus läge , fokus och annat spela en ett stort spratt annars.

Och det är enbart om det är intressant att veta vilken plats hon satt på .
Den här filmen va polisens i tidigt skede en stor sak att utreda och mördaren själv har berättat om det här så jag tror inte det är relevant alls för varken polisen eller någon annan att man inte har den klarhet vad som krävs för att vara säkra på den här filmens innehåll.

Man skriver från polisens håll att han hämtar henne sen kör dom hem till honom.
Med andra ord säger man att det satt ingen annan fram mer än i fantasin.

1. Oj,Bra att du säger det, jag har säkert skådat i stjärnorna - ( jo, det har jag också iofs ) fast här tvärtom i skuggorna genom en oredigerad och uppförstorad bild?
Vi kommer nog inte få tillgång till en bättre film än såhär dessvärre.

2.Mitt intresse för den här saken av att veta om hon satt fram eller bak i bilen, är av skälet som kan antas ligga bakom, vilket jag ser som ett fenomen som intresserar mig: att hon, om hon satte sig i baksätet, satte sig i baksätet på grund av att relationen hade en hemlig natur, vilket flera i tråden förklarar det som att man då som "hemlig partner" åker bak , vilket är mer diskret än att åka fram. Själva denna företeelse är mkt intressant. för mig.

3. Tur att min fantasi inte såg någon mer i bilen. Jag såg bara två skepnader.
Men nu har jag sett det jag har sett, och det går inte att göra något åt. Bilden sitter där.
Senast redigerad av PhDSalander 2011-04-03 kl. 19:59.
Citera
2011-04-03, 19:53
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
En livlös kropp är en kropp som inte uppvisar livstecken. Den kan alltså vara död.

Dödens inträdande och dödförklarad=konstaterad död betyder inte samma sak. Dödens inträdande är just ögonblicket när döden inträder. Dödförklarad är när en läkare konstaterar att personen är död.

1. Ja, det är klart. Vad jag ville poängtera var att man inte någonstans i media sagt att han var död när de hittade honom.

2. Bra, det stämmer.
Som jag förstått det måste läkaren dödförklara den avlidne inom en viss tid efter dödsögonblicket, eller?
Citera
2011-04-03, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissSoFo
Tidigare i tråden finns en uppgift från en väninna till EM som berättat att de avslutat sitt "förhållande".
Hon säjer också att Eva var ledsen över att de inte kunde få nån gemensam framtid.
Det var innan han flyttade ihop med AA och tyder väl på att han faktiskt hade avslutat det hela?
Möjligheten att EM har haft svårt att acceptera det finns kanske?
Enligt åklagerskan har hon ju varit "intensiv".

De senaste polisuppgifterna ger vid handen att de faktiskt haft ett förhållande ända in i slutet, något som SB envist förnekat hela tiden och som varit okänt i hans bekantskapskrets. Jag tror EM kämpat för att få honom fullt ut, satt honom under press och att det till slut resulterade i denna katastrof. 2011 har ju nämnts som en start för SB´s och EM´s gemensamma liv.
Det ligger sannolikt enbart känslomässiga orsaker bakom tragedin, för just känslor är ju det som detinitivt kan sätta förståndet ur spel i en nykter hjärna.
Nåväl, med facit i hand vågar jag i alla fall påstå att SB handlat under stark emotionell stress.
Han borde ju för f-n begripit att han inte skulle komma undan med så svag planering och så många misstag. Det måste ha brunnit på kontoret helt enkelt.
Polisen säger sig veta hur det ligger till, men jag tror knappast att de offentliggör motivet trots att det engageat många.
Citera
2011-04-03, 20:12
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson
De senaste polisuppgifterna ger vid handen att de faktiskt haft ett förhållande ända in i slutet, något som SB envist förnekat hela tiden och som varit okänt i hans bekantskapskrets. Jag tror EM kämpat för att få honom fullt ut, satt honom under press och att det till slut resulterade i denna katastrof. 2011 har ju nämnts som en start för SB´s och EM´s gemensamma liv......

Men Eva var ju på väg att lämna universitetet. Skulle inte bara den saken ha gjort det lättare för SB att få ett avslut?

Måste säga att jag är ytterst förvirrad över deras relation. Kan bara få det till att SB var psykiskt sjuk på nåt vis.
Citera
2011-04-03, 20:27
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
1. Ja, det är klart. Vad jag ville poängtera var att man inte någonstans i media sagt att han var död när de hittade honom.

2. Bra, det stämmer.
Som jag förstått det måste läkaren dödförklara den avlidne inom en viss tid efter dödsögonblicket, eller?

Om den döde har omkommit i exempelvis en naturkatastrof och kroppen hittas först efter ett par år, så kan personen dessförinnan redan ha blivit dödförklarad i juridisk mening.
Senast redigerad av ReedMe 2011-04-03 kl. 20:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in