Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Skulle rätta mig lite i mitt tidigare inlägg men var för sent ute...
Från
http://www.expressen.se/nyheter/1.23...te-mordare-dod
- Vi fick in ett larm från häktet klockan 09.47 om ett misstänkt självmord. Han fördes med ambulans till sjukhus och konstaterades död 10.10 av läkare, säger Annika Haaster, biträdande chef för länsordningspolisen i Örebro, till TT.
Den tidsangivelsen vi får där talar bara om när han blev
dödförklarad... inte när han dog.
Enligt papperstidningarn så hade SB samma rutin varje dag i häktet. Han tränade ca 1 timme varje morgon.
Den här morgonen kom han till gymmet ca 8.30 och dom hittade honom död ca 9.47.
Jag antar att han då hade varit död sen ca 8.45... ca 1 timma.
Hoppas dom går ut med den rätta tiden när han dog så alla inblandade slipper tänka på att han eventuellt skulle ha kunnat räddas.
Det enda som jag ser som hade kunnat rädda honom var bevakning hela tiden... och det fanns det ju inget behov av enligt läkarna som undersökte honom.
svar på fetmark :
1. dödförklarad (och konstaterad död är samma sak väl) 10.10 enligt TT, 10.15 finns också som tid.
jag skrev döden inträdde och menade dödförklarad = konstaterad död. Här finns säkert nyansfel av mig då jag inte kan rättsläkarens schema. Den som vet får gärna upplysa om det.
(För mig betyder när döden inträder att man konstateras död. )
2. Här tror jag du har missuppfattat:
Man hittade honom livlös, och började genast med återupplivningsförsök. Man har inte skrivit någonstans som jag sett att han var död när de hittade honom 09.47.
Nu finns det alltså flera tidsuppgifter: om
när han gick in på gymet, om
när de kom dit för att hämta honom, ( att han varit där i 80 minuter är senaste uppgiften ) så det blir också mycket gissningar runtomkring om man ska räkna minuter som vi inte är säkra på.
För min del betyder tillsyn minst en gång i timmen, att de har sett till honom en gång i timmen, och att de denna gång har varit försenade i sin tillsyn med 20 minuter, så som Tommy Lindström uppgav.
Du räknar enligt logiken som att tillsyn en gång i timmen betyder tillsyn i mitten av den timmen, dvs efter 30 minuter, men i så fall skulle det innebära att han hade tillsyn 2 gånger i timmen.
3. Ja, förhoppningsvis får vi veta rätta tiden när han dog, men tror inte det, eftersom de uppgifterna nu säkert inte är offentliga alt,. sekretessbelagda i och med att de nu är föremål för Lex Maria - utredning.
Så vi får nog släppa det tills den blir klar tror jag.
edit: När Eckerrot talade i radion på Ekot då vid tolvtiden, var hon märkbart skakad, och talade riktigt konstigt.
Hon gjorde då flera misstag genom att beskriva den tekniska bevisningen, vilket hon nu efteråt fått tillsägelse för . Jag kan på ett sätt se det som ganska förståeligt hur hon reagerat och tappat kollen vad hon egentligen uttalade sig om.
Men jag noterade att hon verkligen sa att hon sagt till om extra bevakning hela tiden, och även efter sista förhöret. " har ni begärt extra bevakning" - "Ja , det har vi gjort.....hela tiden" , säger hon då med en suck och som om hon skakade på huvudet.
Den läkare och de ansvariga på häktet som haft att hantera åklagarens "order", borde vara de som brustit mest allvarligt. Åklagaren kan ju inte veta hur de behandlar hennes order, eller se hur reglerna följs på häktet.