2011-04-03, 20:31
Medlem
MissSoFos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson
De senaste polisuppgifterna ger vid handen att de faktiskt haft ett förhållande ända in i slutet, något som SB envist förnekat hela tiden och som varit okänt i hans bekantskapskrets. Jag tror EM kämpat för att få honom fullt ut, satt honom under press och att det till slut resulterade i denna katastrof. 2011 har ju nämnts som en start för SB´s och EM´s gemensamma liv.
Det ligger sannolikt enbart känslomässiga orsaker bakom tragedin, för just känslor är ju det som detinitivt kan sätta förståndet ur spel i en nykter hjärna.
Nåväl, med facit i hand vågar jag i alla fall påstå att SB handlat under stark emotionell stress.
Han borde ju för f-n begripit att han inte skulle komma undan med så svag planering och så många misstag. Det måste ha brunnit på kontoret helt enkelt.
Polisen säger sig veta hur det ligger till, men jag tror knappast att de offentliggör motivet trots att det engageat många.
OK, det har undgått mej. Har bara sett uppgiften om att de haft tät kontakt under december.
Människor har olika svårt att hantera olika typer av stress/press.
Han måtte ha drivits till vansinne. Jag ser ingen annan förklaring.
Total panik och förvirring. *Snap*
Citera
2011-04-03, 20:41
Medlem
MissSoFos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Men Eva var ju på väg att lämna universitetet. Skulle inte bara den saken ha gjort det lättare för SB att få ett avslut?

Måste säga att jag är ytterst förvirrad över deras relation. Kan bara få det till att SB var psykiskt sjuk på nåt vis.

Ja, jag tror han drevs över gränsen för vad han stod ut med. Gick in i mörkret. Annars gör man inte en så grotesk sak. Hans grundpersonlighet spelar väl kanske in också.
Många förundras över att man stycka en person man älskat.
Kärlek, vänskap, tillgivenhet kan förbytas i extremt hat.
Alla vårdnadstvister med eller utan mord som följd vittnar väl om det.
Jag föreställer mej att man måste tycka väldigt illa om en person man styckar.
Vad som är en stor gåta är hur man efter en sån sak kan fira nyår som om inget hänt, spela golf strax efter etc.
Det verkar inte friskt. Eller kände han lättnad?
Tanken svindlar.
Citera
2011-04-03, 20:55
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissSoFo
Ja, jag tror han drevs över gränsen för vad han stod ut med. Gick in i mörkret. Annars gör man inte en så grotesk sak. Hans grundpersonlighet spelar väl kanske in också.
Många förundras över att man stycka en person man älskat.
Kärlek, vänskap, tillgivenhet kan förbytas i extremt hat.
Alla vårdnadstvister med eller utan mord som följd vittnar väl om det.
Jag föreställer mej att man måste tycka väldigt illa om en person man styckar.
Vad som är en stor gåta är hur man efter en sån sak kan fira nyår som om inget hänt, spela golf strax efter etc.
Det verkar inte friskt. Eller kände han lättnad?
Tanken svindlar.

It´s a thin line between love and hate, heter det ju. Enligt all "statsistik" gällande relationsmord så borde anledningen till varför han dödade henne ha varit att hon ville lämna honom. Men så verkar det ju inte ha varit.

Och att han kan fira nyår som om inget har hänt... Lättnad? Ja, tanken svindlar.
Citera
2011-04-03, 21:00
Medlem
sluggerbanans avatar
En psykopat som verkligheten kom i kapp. Tråkigt för det finns antagligen mer i bagaget som aldrig kommer till allmän kännedom nu, varför den snabba häktningen, det olösta gamla örebromordet, vad visste den snälla sambon i vars hem sedan 4 år en kvinna styckats och ingen får nämna och det faktum att 90% av energin verkar gå åt till att tala illa om offret tex.
Citera
2011-04-03, 21:26
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
1. Oj,Bra att du säger det, jag har säkert skådat i stjärnorna - ( jo, det har jag också iofs ) fast här tvärtom i skuggorna genom en oredigerad och uppförstorad bild?
Vi kommer nog inte få tillgång till en bättre film än såhär dessvärre.

2.Mitt intresse för den här saken av att veta om hon satt fram eller bak i bilen, är av skälet som kan antas ligga bakom, vilket jag ser som ett fenomen som intresserar mig: att hon, om hon satte sig i baksätet, satte sig i baksätet på grund av att relationen hade en hemlig natur, vilket flera i tråden förklarar det som att man då som "hemlig partner" åker bak , vilket är mer diskret än att åka fram. Själva denna företeelse är mkt intressant. för mig.

3. Tur att min fantasi inte såg någon mer i bilen. Jag såg bara två skepnader.
Men nu har jag sett det jag har sett, och det går inte att göra något åt. Bilden sitter där.

Ja jag förstår precis vad du menar.
Men det är ju lite så att det är själva historien som följer som är det mest intressanta.

Kanske om hon nu satte sig bak markerade att hon va lite pissed off på honom?
En liten demonstration på att jag är sur så det är bäst du kommer med något bra nu?

Eller så satte hon sig fram och åkte mot sitt öde thats it!

Att det däremot satt någon iframsätet har jag däremot svårt att tro.
Citera
2011-04-03, 21:28
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson
De senaste polisuppgifterna ger vid handen att de faktiskt haft ett förhållande ända in i slutet, något som SB envist förnekat hela tiden och som varit okänt i hans bekantskapskrets. Jag tror EM kämpat för att få honom fullt ut, satt honom under press och att det till slut resulterade i denna katastrof. 2011 har ju nämnts som en start för SB´s och EM´s gemensamma liv.
Det ligger sannolikt enbart känslomässiga orsaker bakom tragedin, för just känslor är ju det som detinitivt kan sätta förståndet ur spel i en nykter hjärna.
Nåväl, med facit i hand vågar jag i alla fall påstå att SB handlat under stark emotionell stress.
Han borde ju för f-n begripit att han inte skulle komma undan med så svag planering och så många misstag. Det måste ha brunnit på kontoret helt enkelt.
Polisen säger sig veta hur det ligger till, men jag tror knappast att de offentliggör motivet trots att det engageat många.

Citat:
Ursprungligen postat av MissSoFo
OK, det har undgått mej. Har bara sett uppgiften om att de haft tät kontakt under december.
Människor har olika svårt att hantera olika typer av stress/press.
Han måtte ha drivits till vansinne. Jag ser ingen annan förklaring.
Total panik och förvirring. *Snap*
Ja, men vad är egentligen erkännanden och vad är polisens egna slutsatser?

SB har t.ex. erkänt att han skjutsade EM, men släppte av henne vid övernattningslägenheten. Men åklagaren säger nu att de hade bestämt träff, och skulle åka hem till honom. Hur kommer det sig? Har SB erkänt att de skulle hem till honom, eller är det vad utredarna tror?

EM:s väninna säger att EM, i slutet av förra året (2010), hade fått reda på att SB hade en sambo, och ställde ultimatum. Men åklagaren säger att EM, i december, trodde att hon och SB skulle flytta ihop. Hur kommer det sig? Vet åklagaren att EM ställde ultimatum, och att SB då lovade henne att de skulle bli sambo?
Citat:
Av utredningen framgår att mannen och kvinnan hade ett förhållande fram till det att hon anmäldes försvunnen. I december trodde kvinnan att paret skulle flytta ihop. Han var dock av en annan uppfattning eftersom han bodde tillsammans med en annan kvinna.

Paret hade kommit överens om att träffas den 29 december. Han skulle hämta henne vid hennes arbetsplats och därefter skulle de åka hem till honom. Innan 52-åringen hämtade upp kvinnan köpte han plastsäckarna och packtejpen
Hur har kontakten dom emellan sett ut? Har det varit personliga möten, telefonsamtal, sms eller e-post. Vem har tagit kontakt, den ena eller båda?

Hittills finns endast tre, för oss kända, bevis som visar att SB till viss del var inblandad i EM:s försvinnande. Nämligen fingeravtryck och DNA på en del av de fynd som gjordes vid Bocksboda, runt den 16 januari, och blod som hittats i SB:s lägenhet.
Citat:
Innan 52-åringen hämtade kvinnan vid hennes arbetsplats den 29 december hade han köpt två rullar med svarta plastsäckar samt en rulle packtejp
Citat:
Benen var inslagna i plastsäckar och säckarna var av samma fabrikat som 52-åringen köpt. På förpackningen av det ena benet fanns mannens fingeravtryck.
Källa:http://www.svd.se/nyheter/inrikes/slapper-bevis-efter-misstankts-dod_6051785.svd

Har filmen från säckinköpet också offentliggjorts?
Är inte alla säckar av samma fabrikat?
Citera
2011-04-03, 21:32
Medlem
Jag funderar kring motivet.
I mn omgivning finns en knepig relation.: Efter tjugo år och två barn träffar den mycket charmerande mannen ännu en ny kvinna, och denna vill dela hans liv. (Hustrun vill, märkligt nog, inte bryta upp utan vill försöka ännu en gång.) Äktenskapet upplöses i alla fall, och mannen flytter ihop med den nya kvinnan, MEN RELATIONEN TILL DEN "GAMLA" HUSTRUN FORTSÄTTER. Inte sexuellt, så vitt jag förstår, men han ringer när livet tar emot, söker tröst och får goda råd. Det sker ganska ofta, om man säger så.

Som jag ser det har den tidigare hustrun hamnat i/tagit en mammaroll. Och mammor får inte lämna. Dm ska finnas kvar. Alltid.

Jag undrar om möjligtvis Eva kunde ha fått en mammaposition i SBs liv. Deras vänskap var mycket gammal. Deras förhållande hade pågått länge. Relationen har beskrivits som komplicerad av vänner.

Om nu Eva var på väg bort, mot nytt jobb i egen regi och det skulle bli ett definitvt avsked denna gång, var det kanske ett outhärdligt svek. Mammor får inte svika.

Det som talar emot min fundering är en eventuell stalkning, men relationen kan ha varit knepig över alla gränser från båda håll.
Citera
2011-04-03, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Men Eva var ju på väg att lämna universitetet. Skulle inte bara den saken ha gjort det lättare för SB att få ett avslut?

Måste säga att jag är ytterst förvirrad över deras relation. Kan bara få det till att SB var psykiskt sjuk på nåt vis.

Förlåt att jag upprepar detta, men för mig (en kvinna nära pensionsålder) känns det nästan omöjligt att tänka att människor som har fyllt 50 skulle vara så kära/ ha så stora känslor att man dödar någon om det bli relationsproblem på känslomässiga plan!

Tyvärr tror jag fortvarande att det var frågan om ekonomiska frågor typ skuld el dyl och i samband med det att GM ville visa för yttervärlden hur bra man beter sig (och inte kastar snöbollar...)
Citera
2011-04-03, 21:41
Medlem
MrsMagoos avatar
Motivet är också något som polisen redogjort för och det handlar om förhållandet detta knepiga sen 2003.
Alltså finns det inga andra motiv mer än i gärningsmannens hjärna!
Citera
2011-04-03, 21:52
Medlem
MissSoFos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Ja, men vad är egentligen erkännanden och vad är polisens egna slutsatser?

SB har t.ex. erkänt att han skjutsade EM, men släppte av henne vid övernattningslägenheten. Men åklagaren säger nu att de hade bestämt träff, och skulle åka hem till honom. Hur kommer det sig? Har SB erkänt att de skulle hem till honom, eller är det vad utredarna tror?

EM:s väninna säger att EM, i slutet av förra året (2010), hade fått reda på att SB hade en sambo, och ställde ultimatum. Men åklagaren säger att EM, i december, trodde att hon och SB skulle flytta ihop. Hur kommer det sig? Vet åklagaren att EM ställde ultimatum, och att SB då lovade henne att de skulle bli sambo?

Hur har kontakten dom emellan sett ut? Har det varit personliga möten, telefonsamtal, sms eller e-post. Vem har tagit kontakt, den ena eller båda?

Hittills finns endast tre, för oss kända, bevis som visar att SB till viss del var inblandad i EM:s försvinnande. Nämligen fingeravtryck och DNA på en del av de fynd som gjordes vid Bocksboda, runt den 16 januari, och blod som hittats i SB:s lägenhet.

Källa:http://www.svd.se/nyheter/inrikes/slapper-bevis-efter-misstankts-dod_6051785.svd

Har filmen från säckinköpet också offentliggjorts?
Är inte alla säckar av samma fabrikat?

Ja, det är mycket såna uttalanden från polis/åklagare som bör få sin förklaring. Är tveksam till att det kommer att finnas redovisade i den utlovade rapporten.
Hur vet de att SB och EM hade ett förhållande fram tills dess hon försvann?
Han förnekar det och hon lär ju inte kunna bekräfta det?
Stöder man sej på vad EM sagt till andra? Eller har de bildbevis på dem idkande älgskog (som mrs Magoo kallar det)?
Citera
2011-04-03, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av autospirit
Förlåt att jag upprepar detta, men för mig (en kvinna nära pensionsålder) känns det nästan omöjligt att tänka att människor som har fyllt 50 skulle vara så kära/ ha så stora känslor att man dödar någon om det bli relationsproblem på känslomässiga plan!

Tyvärr tror jag fortvarande att det var frågan om ekonomiska frågor typ skuld el dyl och i samband med det att GM ville visa för yttervärlden hur bra man beter sig (och inte kastar snöbollar...)

För mig, som är 72 år gammal är det oberipligt att en 50-årig man, som tidigare -åtminstone på ett yttre plan - levt ett anständigt liv helt plötsligt tappar konceptena och begår en sådan vidrig handling. Vid 50 års ålder bör man väl ha skaffat sig så mycken eftertanke, så att han har en spärr, som säger ifrån. I min värld är det fullständigt otänkbart att man mördar en medmänniska av vilket skäl det vara månde
Citera
2011-04-03, 21:59
Medlem
GoddagYxskafts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autospirit

Äntligen någon som tänker vuxet. Man blir i regel inte tokkär i den åldern. Jag är helt enig med dig i teorin att det borde ligga ett ekonomiskt motiv bakom brottet. Samt troligtvis någon form av störning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in