Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
För mig är orden ändra och ljuga ungefär samma sak i det här fallet när det gäller vissa uppgifter som har framkommit i förhör... och det behövs inte ändras om man berättar sanningen direkt.
Att man ändrar detaljer i en redogörelse för vad man gjort flera dagar tidigare behöver verkligen inte innebära att man ljugit.
Om han är oskyldig, så var den 29:e
en helt vanlig dag för hans del. Det fanns ingen anledning för honom att lägga några detaljer på minnet. När han sedan anhölls några dagar senare var han fortfarande så tidsmässigt nära den aktuella dagen att han kunde erinra sig det mesta han gjort - tvättat, spelat golf, tränat, fikat, skjutsat hem Eva etc - men kanske inte exakta tider.
Om någon skulle fråga mig i dag, på tisdagen, vad jag gjorde i lördags, så kan jag just nu bara erinra mig att jag åkte runt till några olika byggvaruhus, tog en skogspromenad med hunden, tankade bilen och handlade på Willys. På eftermiddagen åt vi semlor hos min mamma. Vad gjorde jag på kvällen? Ingen aning. Åt något, givetvis, men jag minns inte vad. Och inte kan jag på rak arm nämna några tider. Om jag däremot får fundera några dagar, så kommer jag säkert på mer och mer - och efter ytterligare några dagar kanske jag även ändrar något jag sagt tidigare (t ex att det var på fredagen, inte lördagen, som jag tankade bilen och att det var på Netto jag handlade, inte på Willys).
Att man ändrar sig behöver absolut inte betyda att man ljugit, utan bara att man minns fel.