2011-02-26, 09:08
Medlem
GraddMajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
De har ju knappt haft några förhör med honom enl. uppgift. Inte ens tills idag om man ska tro på de senaste tidningsuppgifterna.

Nu förstår jag inte

Kan du utveckla det fetade så att jag förstår(Jag är nog seg i kolan eller nåt)

Tidigare i Na skrev dom att de hade haft ett antal förhör och här hade vi diskuterat att de knappt hade haft några förhör. Det är ju väldigt tyst om polisens arbete, så det händer nog en hel del som vi inte vet något om (detta är ju självklart, men jag ville bara poängtera det)
Citera
2011-02-26, 09:09
Medlem
Rohannas avatar
Citat:
Sådant leder ju knappast fram till något. Vi har ett fall där många ställer sig tveksamma i mer eller mindre grad till att rätt GM är häktad (ja, så är det även IRL). För att få en så klar bild av läget så måste man ju även titta på BO:s handel och vandel. Det finns sidor på Facebook och antagligen andra ställen där man kan uttrycka sin sorg och sympatier för BO och hennes anhöriga, för FB är väl kanske inte den lämpligaste platsen att göra det. Alltså, det här säger jag inte för att vara spydig utan i ett försök att få dig att förstå hur åtminstone jag och kanske andra som är intresserade av fallet ser på saken. Att utmåla MT som fan själv och helgonförklara BO - helt grundlöst i båda fallen - är inte ett direkt fruktbart sätt att försöka nå fram till sanningen.

Sedan är jag övertygad om att det skulle vara en lättnad för de anhöriga (och naturligtvis även för MT:s familj) om det kunde konstateras att den som varit EM:s vän sedan flera decennier inte var den skyldige. Rätta mig gärna om jag har fel.
Jag har sett att du lägger ner mycket tid på att försöka luska ut hur detta har gått till. Inte minst imponerad blev jag av din guidning med fotografier Tack för tipset om Facebooksidan, jag har varit där också. Att försöka kartlägga EM:s förehavanden är minst lika viktigt som att utreda SB:s för att få veta vad som hänt. Där är jag helt med dig.Men jag motsätter mig respektlöshet mot en mördad person. Man behöver inte helgonförklara SB och utmåla EM som fan själv.....Självklart skall RÄTT GM straffas för brottet. Dessvärre är jag helt övertygad om att det är SB.
Citera
2011-02-26, 09:15
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ursa-minor
Ja, var är dina sympatier har du sagt många gånger men jag tror inte att man kommer nån vart om man låter tankegångar styras av sympatin.
Mina sympatier är varken här eller där. Känner med båda familjerna, barnen. SB-s unga döttrar som måste ha ett helvete just nu.
Klart Evas söner med som går och undrar om hon hade så taskig ömdöme att älska en man som kanske dödat henne?
Det är tragedii för SB med och oavsett om han är skyldig eller inte. En man som skötte sitt liv nästan klanderfritt (utöver otroheten mot frun) och verkade nöjd med sitt liv och begår sånt brott. Ja, då måste han på nåt sett blev styrd till...ingenting som var målet med hans liv här och det är tragedii det med...om han nu är skyldig.
Japp, det är en tragedi åt alla håll och kanter. Om det skulle visa sig att SB är skyldig så tror jag att han har begått mordet utan att ha varit psykopatisk, inte heller för att han skulle vara en otrogen kvinnokarl, och knappast heller för att han skulle ha en frontallobsskada eller äta smärtstillande. Helt enkelt för att han har varit en helt vanlig människa som hamnat i en olycklig situation. Svårt att ta in för oss andra "vanliga" människor dock.
Citera
2011-02-26, 09:15
Medlem
Rohannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ursa-minor
Ja, var är dina sympatier har du sagt många gånger men jag tror inte att man kommer nån vart om man låter tankegångar styras av sympatier.
Mina sympatier är varken här eller där. Känner med båda familjerna, barnen. SB-s unga döttrar som måste ha ett helvete just nu.
Klart Evas söner med som går och undrar om deras mamma hade så taskig ömdöme att älska en man som kanske dödat henne?
Det är tragedii för SB med och oavsett om han är skyldig eller inte. En man som skötte sitt liv nästan klanderfritt (utöver otroheten mot frun) och verkade nöjd med sitt liv och begår sånt brott. Ja, då måste han på nåt sett blev styrd till ...ingenting som var målet med hans liv här och det är tragedii det med...om han nu är skyldig.
Du har rätt i att det är en stor tragedi för många personer. Både EM:s familj och SB:s familj har fått sina liv förstörda.Hoppas vi får veta något snart så vi ser vart det lutar och att det här fallet kan uppklaras.
Citera
2011-02-26, 09:19
Medlem
Rohannas avatar
Citat:
Japp, det är en tragedi åt alla håll och kanter. Om det skulle visa sig att SB är skyldig så tror jag att han har begått mordet utan att ha varit psykopatisk, inte heller för att han skulle vara en otrogen kvinnokarl, och knappast heller för att han skulle ha en frontallobsskada eller äta smärtstillande. Helt enkelt för att han har varit en helt vanlig människa som hamnat i en olycklig situation. Svårt att ta in för oss andra "vanliga" människor dock.
Sant. Om SB har gjort det så har han varit oerhört pressad. Psykiskt störd?Man kan bli så stressad attt man får blackouter... Är inte alla som mördar psykiskt störda? Ingen normal opåverkad person mördar väl? En stor tragedi för många är det iaf.
Senast redigerad av Rohanna 2011-02-26 kl. 09:27.
Citera
2011-02-26, 09:22
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GraddMaja
Nu förstår jag inte

Kan du utveckla det fetade så att jag förstår(Jag är nog seg i kolan eller nåt)

Tidigare i Na skrev dom att de hade haft ett antal förhör och här hade vi diskuterat att de knappt hade haft några förhör. Det är ju väldigt tyst om polisens arbete, så det händer nog en hel del som vi inte vet något om (detta är ju självklart, men jag ville bara poängtera det)
Nja, förhören som vi känner till är väl lätträknade. Det dröjde rätt länge innan man hade det första "stora" förhöret vill jag minnas. Sedan har jag försökt mig på att göra någon sorts kvasihermeneutisk analys här på morgonen av NA:s senaste artikel, och det som jag hängde upp mig på var denna formulering:
Citat:
/.../Teoretiskt kan 51-åringen omhäktas på samma bevisning som vid förra häktningsförhandlingen. Det beror på hur starka bevisen är mot mannen. Men i praktiken måste åklagaren presentera nya uppgifter som talar för att han ska sitta kvar i häkte.
Det låter inte som om skribenten heller är särskilt övertygad faktiskt.

http://na.se/nyheter/orebro/1.1116571-aklagaren-tror-inte-pa-atal-nasta-mandag
Citera
2011-02-26, 09:26
Medlem
MorbIdas avatar
Citat:
De har ju knappt haft några förhör med honom enl. uppgift. Inte ens tills idag om man ska tro på de senaste tidningsuppgifterna.

Tror nog inte vi ska lita på tidningarna. Klart som sjutton de har hållits flera förhör med honom. Kanske behövs det inte så många förhör, om den misstänkte säger rätt/fel saker?
Citera
2011-02-26, 09:28
Medlem
En Morgonfråga: Överklagades det i fallet SB??? Om inte, är fallet väl, om inte glasklart, men trekvartsklart. Och därmed fritt från behov av spekulationer??
Citera
2011-02-26, 09:31
Medlem
GraddMajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biashara
En Morgonfråga: Överklagades det i fallet SB??? Om inte, är fallet väl, om inte glasklart, men trekvartsklart. Och därmed fritt från behov av spekulationer??

det fetade: Japp
Citera
2011-02-26, 09:52
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Vem har sagt att hon kände hans fru?
Det är ny information för mig.
Den uppgiften kommer från en tidigare gemensam kollega:

"51-åringens och Evas vägar fortsatte att korsas och de blev i mitten av 80-talet kollegor på en skola i Nora.
– Jag och min fru, Eva och hennes man och 51-åringen och hans sambo brukade umgås och turades om att laga mat, säger en kollega från skolan.
51-åringen bytte skola och bosatte sig med sin dåvarande fru i en fastighet i ett litet samhälle utanför Örebro. I slutet på 90-talet sökte han sig till Örebro universitet där han återsåg Eva och de inledde en relation. "

Källa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8431881.ab
Citera
2011-02-26, 10:07
Medlem
doktor-millers avatar
Citat:

Jag håller med dig i det mesta här men det jag fetat i ditt inlägg tror jag faktiskt var orsaken, jag tror att EM skulle avslöja honom på det ena eller andra sättet och att då hans otrohet skulle uppdagas men det kan även handla om ekonomi /skuld/avslöjande...men som sagt detta är bara vad jag tror
Citera
2011-02-26, 10:16
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doktor-miller
Jag håller med dig i det mesta här men det jag fetat i ditt inlägg tror jag faktiskt var orsaken, jag tror att EM skulle avslöja honom på det ena eller andra sättet och att då hans otrohet skulle uppdagas men det kan även handla om ekonomi /skuld/avslöjande...men som sagt detta är bara vad jag tror
Och min (just nu precis aktuella och oprövade ) teori är att EM:s uttalande om att det var slut med SB var helt enkelt p.g.a. att en ny man var på gång. Varför han inte flaggats i undersökningarna kan bero på:
  1. att han var så ny och att EM var så diskret att han av den anledningen inte har hunnit lämna några elektroniska eller andra spår efter sig
  2. att han är en gammal och känd bekant och att han mycket väl finns med bland vad som kommit fram i undersökningarna, men inte flaggats som misstänkt.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in