2011-02-22, 16:44
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
Nej, det är det inte, och här är faran i att låsa fast sig vid en teori. Man börjar bortförklara saker som pekar i en annan riktning. För mig är hennes bil fortfarande ett mysterium. Jag tror t.o.m. att det har förekommit uppgifter om att EM aldrig skulle parkera sin bil slarvigt eller glömma nycklarna i den.

Jag är ganska övertygad om att det är GM som har kört tillbaka den. Jag tror också att hon inte tog bilen till jobbet utan har kört iväg med den efter hemkomsten till sin bostad med eller utan passagerare (som då troligtvis också är GM).

Detta säger polisen:

Citat:
Evas bil har hittats övergiven i Örebros län enligt polisen. Och enligt obekräftade uppgifter till Nerikes Allehanda satt bilnyckeln kvar i hennes bil

Några uppgifter om garage eller exakt tidpunkt har jag inte hittat bland polisens uttalanden eller i media.
Citera
2011-02-22, 16:54
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glitterkvist

Jag trodde en anhörig,son, hittade bilen med nycklar och en påslagen dator i framsätet.
Oj blev lite fel där

Var det en anhörig som hittade bilen med en påslagen dator i framsätet?

Så inte nog med att hon lämnade bilnyckeln i bilen, hon lämnade en bärbar dator i bilen också?
Citera
2011-02-22, 16:55
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Detta säger polisen:

Några uppgifter om garage eller exakt tidpunkt har jag inte hittat bland polisens uttalanden eller i media.
Så här står det i sammanfattningen:
Citat:
Torsdag 30/12*
Kollega anmäler EM som försvunnen.
Polisen tar anmälan på allvar eftersom de hittar EM’s bil, med nycklarna i, i ett parkeringshus på Norrgatan.*
SB är ute och åker skidor med barnen påstår han i ett förhör... men inga uppgifter om det är bekräftade.
https://www.flashback.org/sp28246720

Edit: lite mer:
Citat:
Polisen har även valt att gå ut med en bild på den försvunna kvinnans bil, en Golf av 2004 års modell. Den hittades tidigt i utredningen.
http://na.se/nyheter/orebro/1.1058066-har-du-sett-de-har-bilarna-
Senast redigerad av sWeePerr 2011-02-22 kl. 17:02.
Citera
2011-02-22, 17:00
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Nej det är inte konstigt den bilen är inte körd efter hon satt sig MG liknande bil modell.
Du får googla eller kolla bakåt i tråden. Den hittades på eftermiddagen samma dag som hon försvann så har jag uppfattat det hela.

Var det i en svart MG liknande bilmodell hon satte sig i?
Jag trodde det var i MT's Cadillac?
Citera
2011-02-22, 17:06
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
Så här står det i sammanfattningen:

https://www.flashback.org/sp28246720

Edit: lite mer:

http://na.se/nyheter/orebro/1.105806...e-har-bilarna-

Ja, och här har vi uppgifterna om hur garaget kom till.

Troian
Fick ett PM från en nyregistrerad att bilen hittades på ett garage vid Norrgatan/V:a Nobelgatan.

Malom
Det finns inget P-hus där, men däremot ett garage inne på gården till en hyresfastighet

Lessur
Inte konfirmerat av polis, men det har antytts Norrgatan 27C

Guardin Angel
Obekräftade uppgifter har sagt att bilen hittades i ett garage vid Norrgatan/V:a Nobelgatan.

I sammanfattningen står det att bilen hittades den 30:e, i artiklarna står det i samband med hennes försvinnande. Kan man med bestämdhet fastslå hennes försvinnande till den 29:e då hon de facto försvann eller till den 30:e då det blev officiellt och polisen började söka efter henne?

Hur vet vi sen att det var just Eva som parkerade bilen där?
Senast redigerad av Lalajlaj 2011-02-22 kl. 17:09.
Citera
2011-02-22, 17:15
Medlem
Lalajlajs avatar
Detta påstås i media:

Citat:
Bilarna ska enligt nya vittnesuppgifter ha befunnit sig i Kilsbergsområdet norr om Örebro – både före och efter försvinnandet. De har även iakttagits tillsammans.

Och en skribent i tråden har även sagt att Evas bil stått på tomgång vid grustaget.

Är det uppgifter som vi med säkerhet kan bortse ifrån, om nu Evas bil stått orörd?
Citera
2011-02-22, 17:19
Medlem
Glitterkvists avatar
Citat:
Var det en anhörig som hittade bilen med en påslagen dator i framsätet?

Så inte nog med att hon lämnade bilnyckeln i bilen, hon lämnade en bärbar dator i bilen också?

Det kanske var det som fick polisen att agera snabbt? Men jag kommer inte ihåg var jag läste det ,kanske på svenska mord eller nåt annat ställe
Citera
2011-02-22, 17:22
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Du har rätt, jag funderar verkligen på vad det kan bero på.

Det fins en del informaton i tråden från vänner till SB och det är bra information om SB och inte heller nödvändigtvis felaktig information. Samma gäller informationen om Eva.

Jág vet inte om deras samhällsklass gör att man inte gärna vill tala illa om någon.
Nja. Omertà akademiker emellan är sällsynt - för det mesta föröker de sparka varndra på smalbenen så gott det går - och har för det allra mesta att göra med akademiska sällskap, inte med universitetets institutioner. Om det händer oegentligheter i upsaliensiska stöttepelarsällskap som Vetenskaps-Societeten, JuvenalOrden eller Sångsällskapet OD tenderar man till att inte polisanmäla, utan lösa det internt - alla som räknas vet ju ändå hur det ligger till. Men det gäller för det första akademiska sällskap med ett eller ett par hundra år på nacken. Sånt finns inte i alls Örebro. För det andra gäller det interna oegentligheter av icke-våldsam natur. Inte fan blir professor N.N skyddad av yrkeskollegialitet om han är misstänkt för att ha haft ihjäl in älskarinna, heller! (Och inte heller om han är misstänkt för att ha slagit ihjäl sin universitetslektor. )
Citera
2011-02-22, 17:28
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Vet inte exakt hur länge, men både Mats Alm och Maximlian Kartaschew satt ju häktade ett bra tag, fall som inte är helt olika det här. Båda dessa dömdes visserligen för brott mot griftefriden, men friades för mordanklagelserna.
Fast de satt alltså inte häktade som oskyldiga. Då är väl så fall Robert Hägg ett bättre exempel.

Men samtliga de tre fallen anses ju var polisiärt uppklarade - eller, med andra ord, de tre herrarna anses de facto ha haft ihjäl dem de åtalades för att ha haft ihjäl.
Citera
2011-02-22, 17:33
Medlem
Ursa-minors avatar
Citat:
Ja, och här har vi uppgifterna om hur garaget kom till.

Hur vet vi sen att det var just Eva som parkerade bilen där?

Det är svårt att tro att det Eva som parkerat och lämnat nycklarna i. Av bilderna att döma så var det inte skrotig bil. Alla som har kört många år har för vana att lösa bilen. Kanske glömmer man lösa bilen men man glömmer inte bilnyckel.

Och...var det Eva som parkerat slarvig och lämnat bilen slarvigt parkerat med nyckeln i då troligtvist garaget är mördplatsen...
Citera
2011-02-22, 17:33
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Vidare verkar Bo Wide inte ha någon som helst insyn i utredningen och Farbror Blå vill helst att han håller sig så långt borta som möjligt därav kan man dra slutsatsen att vad Aftonhoran härnäst presenterar som HETT eller SÄKRAD bevisning är mindre trovärdigt än en del häpnadsväckande teorier som florerar här på Flashback
Nej, det är klart att han inte har. Och det finns ingen anledning till att tro att GW har mer info han heller. Örebropolisen anstränger sig för att ingenting ska läcka. Då är det väl klart som fan att man inte släpper uppgifter till folk som man vet kommer att sitta och babbla i media om den. Det här med att utgå från att alla visdomar som faller från GW:s läppar beror på hans överjordiskt excellenta informationskällor är bara någon sorts sällskapsspel här i krimtrådarna när det råder informationstorka.
Citera
2011-02-22, 17:38
Medlem
Ursa-minors avatar
Citat:
Detta påstås i media:

Och en skribent i tråden har även sagt att Evas bil stått på tomgång vid grustaget.

Är det uppgifter som vi med säkerhet kan bortse ifrån, om nu Evas bil stått orörd?

Vad menar man med orörd och var finns källa för det påstående?

Om polisen valde att komma ut med bilder på bilen för att få tips från allmänheten betyder då snarare att de misstänker att bilen användes den dagen.
Kan inte hitta infon men så mycket jag kommer ihåg så bilen hittades den 30 eller 31.

Håller med sWeePeer. GM körde bilen och ställde den i garaget.
Frågan är varför?
Senast redigerad av Ursa-minor 2011-02-22 kl. 17:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in