Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa

Men kära du! Ska jag läsa bättre, är du inte riktigt nykter, eller?
Kan det bli tydligare? Men okej, jag ska hjälpa dig på traven.
Orsaken till självmord är väl att man mår dåligt, det förstår du väl.
Om man periodvis bevakade honom var 15:e minut, så ansågs då risken för självmord vara större.
Varför tror du annars att man hade upprepade kontakter med läkare och bevakning av SB, om det inte var för att han mådde dåligt?
Oavsett vad du tycker om källan, så är det faktiskt ett citat, som dessutom kommer från TT.
Du ska nog inte använda Aftonbladet som källa till din tolkning hur SB mådde.
Det finns inget i artikeln som styrker hur han mådde, helt riktigt som Magoo säger,
Citat:
Nej jag har inte sett att man sagt att den här mannen mått dåligt och sjukvården bär ansvaret för att bedöma det här.
Tvärtom har man pumpat ut att han mår bra. Och det va ett stort ämne i tråden då Leif GW hade sagt att det är ovanligt att man mår så bra.
endast att han var satt på bevakning i varierande tidsomfång. En sådan bevakning är legio att följa när det är ett allvarligt brott som mord och självmordsrisk vägs då in i flera faktorer, inte bara att kolla efter hur man mår.
Han har dessutom inte visat tecken på att vara suicidal efter vad som framkommit , och som visats sig vara ett av de misstag jag föreställer mig har begåtts, ingen med tillräcklig kompetens har haft med SB att göra i häktet.
Inte ens den dagen då allt gick snett, har man satt in skärpt bevakning trots att Flodin enligt vad hon säger själv i Pressmeddelandet sagt till om det.
En bevakning som inte fullgjorts efter anmälan av åklagaren, man frångick rutinerna och då senast dagen efter de mest graverande bevisen mot SB presenterades.
En av de främsta anledningarna att man gjort lex Maria anmälan är ju att man ska undersöka huruvida rutinerna och rekommendationerna från åklagare ang skärpt bevakning följts och vidtagits, så någon koppling mellan 15 min eller 2 tim bevakning enbart med underlaget hur SB "mådde" går heller inte att dra slutsatser av, då utredningen är pågående vad som hänt på häktet.
Torkel Snorkels källa som rapporterat hur SB mått, är en subjektiv tolkning av någon som visserligen kan ha sett honom där, men som man inte kan bedöma om just den tolkningen varit föranledd av någon särskild händelse eller om det är iakttagelser som varit under flera dagar, eller endast en ögonblicksbild. Självklart har det synts för de som sett honom varje dag hur SB mått, men dessa utsagor vet inte någon av oss något om. Självklart antar jag han brutits ned rejält, av den sista bilden att döma från rättssalen vid första omhäktningen tror jag, ser man SB sitta med böjt och kortklipp huvud i händerna. Bruten eller inte, det är i alla fall vad jag tror är sista offentliga bilden på honom.
Det kan så vara att kring omhäktningarna då avslag meddelats på hävningar av restriktioner till exempel, att SB reagerat och "mått dåligt" , men ingen kan säkert uttala sig om hans mående.
Att självmordet är orsakat av att SB "mått dåligt" finner jag vara en både otänkbar och naiv tolkning.
Självmordet synes vara planerat och överlagt , och som det kanske visat sig föregått av att han ordnat upp med sina ägodelar som diskuterats.
I detta fall man uttalar sig i AB handlar det främst om rutinåtgärder som inte bekräftats , och som bevisligen inte följts eftersom SB bedömdes suicidal å ena sidan enligt vissa uttalanden, och som att han inte visade tecken på att må dåligt å den andra.
I det här fallet kan du inte dra slutsatsen att han var suicidal på grund av att han mådde dåligt, utan det kan lika mycket vara kopplat till den bevisning som presenterades, och andra faktorer som hade med häktesrestriktioner att göra.
Jag menar alltså att SB har planlagt sitt självmord, eftersom han såg det som bästa lösningen på SINA problem, och då är man inte suicidal i bemärkelsen att "må dåligt".