2011-02-25, 21:02
Medlem
katamari.damacys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cool-Evert
Det vi skrattar åt nu är ändå tendenser till den tokfeminism som drev på i DaCosta-fallet som förstörde de misstänktas liv. Flera här verkar ha bestämt sig för att den misstänkta är skyldig. De är så säkra så de söker ett orsakssammanhang i en dikeskörning många år tillbaka i tiden.

Ursäkta OT men jag tycker att det är för mycket raljerande över andras inlägg i tråden nu. Inte är vi väl här för att recensera andras inlägg eller teorier? Vi har alla rätt att spekulera, även om sånt som andra kanske inte tycker verkar troligt. Jag tycket inte att de som raljerar visar mer intresse för att föra tråden framåt än de som de raljerar över. Trist.
Citera
2011-02-25, 21:19
Medlem
Cool-Everts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katamari.damacy
Ursäkta OT men jag tycker att det är för mycket raljerande över andras inlägg i tråden nu. Inte är vi väl här för att recensera andras inlägg eller teorier? Vi har alla rätt att spekulera, även om sånt som andra kanske inte tycker verkar troligt. Jag tycket inte att de som raljerar visar mer intresse för att föra tråden framåt än de som de raljerar över. Trist.
Hur tycker du man skall bemöta ett inlägg som går ut på att en dikeskörning 2004 har med brottet att göra? Det är inte bara ett raljerande utan ett försök att stoppa tokteorier som ställde till så mycket elände i DaCosta-fallet.
Citera
2011-02-25, 21:40
Medlem
katamari.damacys avatar
Citat:
Hur tycker du man skall bemöta ett inlägg som går ut på att en dikeskörning 2004 har med brottet att göra? Det är inte bara ett raljerande utan ett försök att stoppa tokteorier som ställde till så mycket elände i DaCosta-fallet.

Bemöt det med dina egna teorier, om du har några. Att hacka på andras teorier är ingen egen teori. Och varför dra in DaCostafallet i detta fallet? Det finns säkert en egen tråd för det. Inget VET om den misstänkte och häktade personen i det här fallet är skyldig eller ej, varken du eller nån annan (utom han själv) och om en bilolycka 2004 har med fallet att göra eller inte VET ingen heller. Man kan bara ha teorier, för eller emot.

Det är moderatorernas sak att bedöma om nån skriver nåt som inte hör hemma i tråden, ingen annans.
Citera
2011-02-25, 21:44
Medlem
Ursa-minors avatar
Citat:

Tyvärr så vi känner till så lite fakta så många här flyter på vågen av sin fantasi.
Tror inte dock att de där tokteorier kommer att ställa till så mycket elände. Tror inte att polisen utredare ta intryck härifrån och hoppas de håller sig till fakta på bredd front. Jag hoppas också att de tar inte intryck från omgivningen. Känner det där från mitt jobb, man ska inte låta sig påverkas av andras tyckanden och tron. Ta reda på fakta, analysera de, ta bort det som verkar ologiskt, bolla med nån som tänker annorlunda.

I alla fall så få man sig gott skratt när man läser en del tokigheter...man kan inte ta det på allvar.
Senast redigerad av Ursa-minor 2011-02-25 kl. 21:47.
Citera
2011-02-25, 21:52
Medlem
Cool-Everts avatar
Citat:
Bemöt det med dina egna teorier, om du har några. Att hacka på andras teorier är ingen egen teori. Och varför dra in DaCostafallet i detta fallet? Det finns säkert en egen tråd för det. Inget VET om den misstänkte och häktade personen i det här fallet är skyldig eller ej, varken du eller nån annan (utom han själv) och om en bilolycka 2004 har med fallet att göra eller inte VET ingen heller. Man kan bara ha teorier, för eller emot.

Det är moderatorernas sak att bedöma om nån skriver nåt som inte hör hemma i tråden, ingen annans.
Skall svara dig men under tiden så kan du fundera på om det fetade är riktigt sant. Kan tänka mig att det åtminstone i teorin kan finnas en till som vet.
Citera
2011-02-25, 22:06
Medlem
Citat:
Det vi skrattar åt nu är ändå tendenser till den tokfeminism som drev på i DaCosta-fallet som förstörde de misstänktas liv. Flera här verkar ha bestämt sig för att den misstänkta är skyldig. De är så säkra så de söker ett orsakssammanhang i en dikeskörning många år tillbaka i tiden.

Och om tokfeministerna slutar tänka i banor som att eftersom SB bedrar sin sambo, så är han kapabel till vad som helst (och förmodligen är han också psykopat), så skulle det för länge sedan fått tråden mer konstruktiv. Jag har sagt det tidigare och säger det igen: det är inte ett dugg ovanligt med vänsterprassel och det är inte svårare att få tid till än vilken fritidssysselsättning som helst.
Antag att det fanns en man till i E:s liv. En man som var ytterst diskret, som endast höll kontakt via en oregistrerad mobil, som disponerade en plats att mötas på som ingen ännu känner till.
Citera
2011-02-25, 22:15
Medlem
Cool-Everts avatar
Citat:

Det blir inte mycket till diskussion om alla bara lägger fram sina egna teorier. Själva vitsen med att lägga fram en teori är att få den prövad. Det är det en diskussion går ut på. Idiotteorier skall idiotförklaras. Speciellt om de kan ställa till med samma elände som i DaCosta-fallet.

Kopplingen mellan den misstänktes dikeskörning 2004 och det som har hänt nu är så svag så man kan lika väl hävda att han inte blev ammad och det har påverkat.
Citera
2011-02-25, 22:16
Medlem
Från na.se fredag kväll:
Åklagaren tror inte på åtal nästa måndag

Det blir sannolikt inget åtal mot den mordmisstänkte 51-åringen nästa måndag.
– Jag kommer förmodligen begära att han omhäktas då, säger åklagare Helena Eckerrot-Flodin.

-------
Teoretiskt kan 51-åringen omhäktas på samma bevisning som vid förra häktningsförhandlingen. Det beror på hur starka bevisen är mot mannen. Men i praktiken måste åklagaren presentera nya uppgifter som talar för att han ska sitta kvar i häkte.
– Vi måste visa att vi har arbete kvar att göra och att utredningen skrider framåt. Och det gör den enligt vår uppfattning. Det rullar på, säger Eckerrot-Flodin.

-------

Vilka svar man redan fått från SKL vill Helena Eckerrot-Flodin inte gå in på.
Fortfarande har polisen inte hittat platsen där Eva Magnusson mördades. Efter förra häktningsförhandlingen, den 8 februari, sa åklagaren att området man letar i har snävats in.
--------
Senaste förhöret med 51-åringen hölls i torsdags i förra veckan. Den här veckan har inga regelrätta förhör hållits med honom.
Han är fortfarande den ende personen som misstänks i utredningen.
Senast redigerad av 4tune 2011-02-25 kl. 22:35. Anledning: För långt citat
Citera
2011-02-25, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4tune
Från na.se fredag kväll:

– Jag kommer förmodligen begära att han omhäktas då, säger åklagare Helena Eckerrot-Flodin.

Om en dryg vecka, måndagen den 7 mars, går häktningstiden ut för den 51-årige universitetsläraren som misstänks för styckmordet på kollegan Eva Magnusson från Nora.
Men fortfarande återstår väldigt mycket att göra i utredningen, säger Helena Eckerrot-Flodin. Det är knappast troligt att åtal hinner väckas.
Teoretiskt kan 51-åringen omhäktas på samma bevisning som vid förra häktningsförhandlingen. Det beror på hur starka bevisen är mot mannen. Men i praktiken måste åklagaren presentera nya uppgifter som talar för att han ska sitta kvar i häkte.
– Vi måste visa att vi har arbete kvar att göra och att utredningen skrider framåt. Och det gör den enligt vår uppfattning. Det rullar på, säger Eckerrot-Flodin.

Fortfarande får polisen in en del tips, även om det har minskat rejält jämfört med i början av utredningen. Förhör hålls med både helt nya personer och sådana som hörts förut.
Nya tekniska undersökningar görs också. Liksom tidigare finns det även analyser av insänt material som ska göras på Statens kriminaltekniska laboratorium, SKL.
Fortfarande har polisen inte hittat platsen där Eva Magnusson mördades. Efter förra häktningsförhandlingen, den 8 februari, sa åklagaren att området man letar i har snävats in.

Har det minskat ytterligare?
– Vi jobbar på det. Till vår hjälp har vi bland annat analysmodeller som ska hjälpa oss med att snäva in området. Det handlar om att utifrån det vi vet fundera på vad som kan vara möjligt.
Det är i Örebros innerstad och nordväst om stan, mot Kilsbergen, som polisen letar.

Har ni någon teori om mordet skett inomhus eller utomhus?
– Vi har en teori, ja. Men det är inget jag säger något om.

Blir det lättare för er om det blir töväder och snön försvinner?
– Det kan bli så att det underlättar. Det är ju väldigt mycket snö.
Senaste förhöret med 51-åringen hölls i torsdags i förra veckan. Den här veckan har inga regelrätta förhör hållits med honom.

Vad kan man tolka ut av detta? Att polisen fortfarande söker i Kilsbergen är ingen hemlighet, men Örebros innerstad...?
Citera
2011-02-25, 22:30
Medlem
Ursa-minors avatar
Citat:
Från na.se fredag kväll:

Om en dryg vecka, måndagen den 7 mars, går häktningstiden ut för den 51-årige universitetsläraren som misstänks för styckmordet på kollegan Eva Magnusson från Nora.
Men fortfarande återstår väldigt mycket att göra i utredningen, säger Helena Eckerrot-Flodin. Det är knappast troligt att åtal hinner väckas.

Fortfarande får polisen in en del tips, även om det har minskat rejält jämfört med i början av utredningen. Förhör hålls med både helt nya personer och sådana som hörts förut.
Nya tekniska undersökningar görs också. Liksom tidigare finns det även analyser av insänt material som ska göras på Statens kriminaltekniska laboratorium, SKL.

– Vi jobbar på det. Till vår hjälp har vi bland annat analysmodeller som ska hjälpa oss med att snäva in området. Det handlar om att utifrån det vi vet fundera på vad som kan vara möjligt.
Det är i Örebros innerstad och nordväst om stan, mot Kilsbergen, som polisen letar.

Alltså, de har inget.
Citera
2011-02-25, 22:40
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Jag gör ett nytt försök!
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Jag citerar två exempel på åsikter om vad som krävs för att bli häktad på sannolika skäl, men det finns många inlägg i ämnet. Jag själv har påstått att det inte krävdes speciellt mycket på fötterna.
Räcker månne följande?
Citat:
Ursprungligen postat av QEX13
Så det var det fallet du tänkte på?
Visst är det så. Men jag tror du ska läsa mitt inlägg igen, för det var inte det jag sa något om. Det enda jag menar är att det egentligen inte krävs speciellt mycket för att sitta häktad på sannolika skäl, så det är egentligen ingen indikator på om han är skyldig eller ej.

Citat:
Ursprungligen postat av Kungbatman
Måste tyvärr rätta dig här, det krävs ganska mycket för att sitta häktad för sannolika skäl.....
Citat:
11/1 HÄKTAS FÖR MORD
Ny häktningsförhandling.
Flera omständigheter är försvårande för 51-åringen.
Hans bil har setts i området där Eva har hittats styckad och de har haft ett hemligt förhållande.
Han häktades därför på sannolika skäl misstänkt för mord. Mannen nekar.
Källa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8470218.ab
Deras tidigare/hemliga relation, EM i en svart bil, SB:s bil i närheten av fyndplatserna, kan det räcka för sannolika skäl? Kan man påstå att dessa fakta knyter SB till brottet?
Citera
2011-02-25, 22:40
Medlem
Cool-Everts avatar
Citat:
Från na.se fredag kväll:

Det är motstridigt. Det att den misstänkte blev gripen så fort och att polisen var i rätt härad när de letade efter kroppen får en att tro att de vet mycket. Samtidigt verkar de nu famna i tomrum när det gäller brottsplatser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in