2011-04-23, 22:51
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Set här med Cadillacen: själv skulle jag ju inte vilja köra just den bilen efter vad den kan ha varit med om.

Men jag förstår inte riktigt vad det är som är skumt med att någon i SBs familj eller bekantskapskrets nu valt att köra den, trots allt? För det verkar ju som om man kan köpa loss bilen ur dödsboet.

Citat:
Om det tar längre tid för oss att få anmälan, registrerar vi inte det ägarbytesdatum som anges i anmälan utan istället det datum då vi får in anmälan.

Teoretiskt sett kan bilen vara såld vidare av sambon för att MTs döttrar ska få kontanter för hans halva.
Det skulle kunna vara en ny ägare som körde bilen.
Citera
2011-04-23, 22:56
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Teoretiskt sett kan bilen vara såld vidare av sambon för att MTs döttrar ska få kontanter för hans halva.
Ja, det förstås.

Men oavsett vem som kör bilen - so what?

Inte kan det ha något med mordfallet att göra - eller?
Citera
2011-04-23, 22:57
Medlem
katamari.damacys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29

Citat:
Set här med Cadillacen: själv skulle jag ju inte vilja köra just den bilen efter vad den kan ha varit med om.

Men jag förstår inte riktigt vad det är som är skumt med att någon i SBs familj eller bekantskapskrets nu valt att köra den, trots allt? För det verkar ju som om man kan köpa loss bilen ur dödsboet.

Så har det troligen inte gått till, för då skulle dödsboet ha stått som ägare till bilen en kort stund och tydligen fanns det ingen annan ägare mellan SB och AA. Därför lutar det mer åt gåvobrev.

Om fordon är belånade brukar det stå som uppgift i bilregistret. Jag kan dock inte svara på om det står redan på den första, på webben synliga, sidan eller först när man begär ut resten, men jag har för mig att det står direkt, och i så fall var bilen inte belånad. Den var väl värd runt 150.000 eller nåt, så det är väl bara att sälja den. Jag tror inte det är några större problem. Om inte annat så i nåt grannland där det inte skrivits så mycket om den.

Mina funderingar handlar mer om huruvida SB faktiskt ägnade tid i häktet åt att skriva gåvobrev på saker och kanske t.o.m. testamente. Och vem som i så fall bevittnade dem. Om hans advokat bevittnade såna handlingar, så borde han kanske ha börjat fundera på om SB var suicidal.

Edit: glömde ett citat
Senast redigerad av katamari.damacy 2011-04-23 kl. 23:03.
Citera
2011-04-23, 23:09
Medlem
Det kan för all del ha varit en spekulant som provkörde den?
Kanske dödsboet försöker sälja den i samband med bouppteckning och arvsskifte.
Jag tror faktiskt att SB hade väldigt mycket annat att tänka på än bilen.
Han hade dessutom fulla restriktioner i häktet, samt tycka ha beslutat begå sitt självmord påmycket kort tid.
Det här tillför knappast något annat än ytterligare spekulationer avsedda att kasta lort på allt och alla.
Citera
2011-04-23, 23:11
Medlem
doktor-millers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doktor-miller
Fick nyss veta av min äkta hälft att en exakt likadan bil som SB har stod parkerad på en gata väldigt nära där AA:s bror bor. (min hälft läser inte på FB och är inte insatt i fallet) men jag vet var brodern bor. Kan bilen vara släppt eller kan det vara så märkligt att någon med en likadan bil från ett annat län har parkerat just där

110327 skrev jag detta ovan så OM det är samma bil så verkar de ha använt den en längre tid, kanske AA bor hos brodern, är det någon som vet. Fattar bara inte eftersom den nu är överförd på AA hur man kan åka omkring med denna bil, känns som ett hån mot Eva helt sanslöst... undrar hur denna människa tänker egentligen. Vem skulle vilja bli förknippad med denna bil. Hade jag varit i samma läge hade jag sålt den omgående och om det inte hade gått så skulle jag ha skrotat den oavsett värde. Gällande boupptäckning så sker det väl aldrig före en begravning ? så det är mycket konstigt att den är överskriven på AA redan....men man blir inte förvånad av någonting i detta fall längre, vad kommer härnäst jag tror faktiskt att en del återstår innnan säcken knyts ihop. Ingen som reagerar på att allt är så väldigt tyst i hela denna utredning, varför kommer inte rapporten till att börja med. Hade det mesta varit klart borde den lämnats ut till allmänheten. Får dåliga vibbar av alltihop
Citera
2011-04-23, 23:13
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katamari.damacy
Så har det troligen inte gått till, för då skulle dödsboet ha stått som ägare till bilen en kort stund och tydligen fanns det ingen annan ägare mellan SB och AA. Därför lutar det mer åt gåvobrev.

Om fordon är belånade brukar det stå som uppgift i bilregistret. Jag kan dock inte svara på om det står redan på den första, på webben synliga, sidan eller först när man begär ut resten, men jag har för mig att det står direkt, och i så fall var bilen inte belånad. Den var väl värd runt 150.000 eller nåt, så det är väl bara att sälja den. Jag tror inte det är några större problem. Om inte annat så i nåt grannland där det inte skrivits så mycket om den.

Mina funderingar handlar mer om huruvida SB faktiskt ägnade tid i häktet åt att skriva gåvobrev på saker och kanske t.o.m. testamente. Och vem som i så fall bevittnade dem. Om hans advokat bevittnade såna handlingar, så borde han kanske ha börjat fundera på om SB var suicidal.

Edit: glömde ett citat
Det fetade: Ja, där har du en poäng!

Jag kan fylla i med ett omdöme som jag fick i slutet av februari, dvs ganska långa innan SB tog livet av sig. Omdömet är om SB och kommer från en person som hade hyfsade möjligheter att bedöma hans status. Jag har tagit bort bitar för att inte outa någon i onödan:

"SB...har börjat ändra karaktär och han verkar mer uppgiven... har nog börjat må riktigt dåligt..."
Så det där med att han var opåverkad och tränade, spelade dataspel och mådde bra, det kan vi nog glömma.
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2011-04-23 kl. 23:24.
Citera
2011-04-23, 23:18
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
110327 skrev jag detta ovan så OM det är samma bil så verkar de ha använt den en längre tid, kanske AA bor hos brodern, är det någon som vet. Fattar bara inte eftersom den nu är överförd på AA hur man kan åka omkring med denna bil, känns som ett hån mot Eva helt sanslöst... undrar hur denna människa tänker egentligen. Vem skulle vilja bli förknippad med denna bil. Hade jag varit i samma läge hade jag sålt den omgående och om det inte hade gått så skulle jag ha skrotat den oavsett värde. Gällande boupptäckning så sker det väl aldrig före en begravning ? så det är mycket konstigt att den är överskriven på AA redan....men man blir inte förvånad av någonting i detta fall längre, vad kommer härnäst jag tror faktiskt att en del återstår innnan säcken knyts ihop. Ingen som reagerar på att allt är så väldigt tyst i hela denna utredning, varför kommer inte rapporten till att börja med. Hade det mesta varit klart borde den lämnats ut till allmänheten. Får dåliga vibbar av alltihop
Det fetade: Jo, spontant tycker jag det också.

Men skullle inte tystnaden kunna bero på att berörda myndigheter (polis, åklagare) också tycker att detta är ett ovanligt och svårt fall och att de bränt sig genom sina tidigare, litet klantiga, uttalanden?

Nu är det kanske ingen som vågar uttala sig av rädsla för att göra bort sig igen. Det är trots allt karriärer som står på spel och de är väl viktigare än nåt sketet (obs - ironi!) brottsoffer eller några obetydliga (ironi igen!) anhöriga.
Citera
2011-04-23, 23:21
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:

Snacket om rapporten tystnade väl när H E-F sattes i "rumsarrest" och cheferna tog över.

Åker du ofta den vägen eller var det en engångsföreteelse?
Kan bilen ha stått där tidigare?
Citera
2011-04-23, 23:25
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katamari.damacy
Ja, det stämmer. Han hade god tid på sig i häktet att skriva både gåvobrev och testamente enligt eget gottfinnande. Han kan ju ha skrivit gåvobrev på bilen så att den tillföll AA. Då hamnade den aldrig i dödsboet. Sen kan han ju även ha skrivit ett testamente som ger AA 50% av hans tillgångar, då barns arvsrätt bara uppgår till 50% av dödsboet. Resten kan man testamentera till vem man vill. Men som sagt, gåvobrev upprättade INNAN personen går bort kan faktiskt göra barn arvlösa, om jag förstår det rätt.

Å andra sidan ska sånt här alltid bevittnas och den enda som skulle kunna göra det åt SB i häktet är hans advokat. Frågan är om en advokat får ägna sig åt sånt under en pågående häktning. Var det förresten inte Tony Aldén som försökte fiffla bort ägodelar medan han satt häktad? Nån som minns nåt om det?

Jamen man kan skriva över allt man äger och har innan man går bort då ärver inte hans tidigare barn.
Man kan även fiffla ner arv till barn till 15 % om man vill också .

I det här fallet är det mystiskt och det finns i princip bara 2 scenario.
1. Han gav bort bilen till AA innan han tog sitt liv.
2. Barnen vill inget ha. ( mindre troligt)

Eftersom timeout har de registrerade ägarna på bilen så bör han gett bilen till AA.
Man skriver inte över en bil på det viset annars.
Kan även vara en överenskommelse mellan AA och barnen.

Citat:
Ursprungligen postat av Haxan-10
Om du läste mitt inlägg så funkar inte det. Bröstarvingarna ärver sin del. Sambon har endast rätt till det dom köpt gemensamt samt bostaden om dom skaffat den för sitt liv tillsammans.
Så du kan inte ge bort något, det är endast gemensam bostad och bohag sambon har rätt till när en dör.

Det förhåller sig annorlunda med gifta där den överlevande maken har rätt till 50% av dödsboet och bröstarvingarna 50. I det här fallet gäller Sambolagen.

Man har nog rätt att ge bort vad man vill då man lever både som äkta och oäkta hälft.
Tror inte någon lag stoppar en människa att ge bort saker om man vill för att barn ska ärva i så fall är det ju ett tvång.
Jag har nyligen bevittnat ett fall där mannen hade skrivit över allt på sin fru och särkullbarnen fick inget .
Ja bröstarvingarna ärver på det som finns men finns det inget så är det ju som så att man skrivit bort det och då blir det noll.
Senast redigerad av MrsMagoo 2011-04-23 kl. 23:33.
Citera
2011-04-23, 23:30
Medlem
doktor-millers avatar
Citat:
Det fetade: Jo, spontant tycker jag det också.

Men skullle inte tystnaden kunna bero på att berörda myndigheter (polis, åklagare) också tycker att detta är ett ovanligt och svårt fall och att de bränt sig genom sina tidigare, litet klantiga, uttalanden?

Nu är det kanske ingen som vågar uttala sig av rädsla för att göra bort sig igen. Det är trots allt karriärer som står på spel och de är väl viktigare än nåt sketet (obs - ironi!) brottsoffer eller några obetydliga (ironi igen!) anhöriga.

Så kan det vara..men gällande bilen, borde inte nr 1 vara att begrava karl och nr 2 att skriva sig på mördarbilen och inte tvärtom. Han har väl inte ens fått en dödsanons än, men det kanske inte kommer någon, allt måste bli mycket svårt att hantera för de anhöriga runt detta (känslomässigt alltså)
Citera
2011-04-23, 23:35
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Så kan det vara..men gällande bilen, borde inte nr 1 vara att begrava karl och nr 2 att skriva sig på mördarbilen och inte tvärtom. Han har väl inte ens fått en dödsanons än, men det kanske inte kommer någon, allt måste bli mycket svårt att hantera för de anhöriga runt detta (känslomässigt alltså)

AA tog över bilen på pappret den 20 april i år han tog livet av sig den 30 mars .
Så nu undrar man lite vad som rört sig kring det hela.
Senast redigerad av MrsMagoo 2011-04-23 kl. 23:58.
Citera
2011-04-23, 23:37
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Jag håller med om att hanteringen av bilen är litet lustig (om den inte sålts till någon utomstående av dödsboet).

Håller också med om att det kan bli svårt att hantera känslomässigt.

Sen vet man inte - det kan finnas många förklaringar; en kan ju vara att SBs anhöriga är ordentligt nere för räkning, att deras ekonomi inte är den bästa (AA står utan egen bostad, ingen inkomst från SB längre och hans tillgångar och andelar i tillgångar är svåra att hantera just nu) samtidigt som de kanske är i stort behov av en bil. De kanske inte har råd att köpa en bil men hade möjlighet att få loss hans.

Det får väl anses vara "tycka-synd-om" teorin. Därifrån finns det naturligtvis ett helt spektrum över till den andra extremen - att den skulle köras som en ren maktdemonstration. Men det verkar ju väldigt främmande för mig i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in