Citat:
Ursprungligen postat av katamari.damacy
Ja, det stämmer. Han hade god tid på sig i häktet att skriva både gåvobrev och testamente enligt eget gottfinnande. Han kan ju ha skrivit gåvobrev på bilen så att den tillföll AA. Då hamnade den aldrig i dödsboet. Sen kan han ju även ha skrivit ett testamente som ger AA 50% av hans tillgångar, då barns arvsrätt bara uppgår till 50% av dödsboet. Resten kan man testamentera till vem man vill. Men som sagt, gåvobrev upprättade INNAN personen går bort kan faktiskt göra barn arvlösa, om jag förstår det rätt.
Å andra sidan ska sånt här alltid bevittnas och den enda som skulle kunna göra det åt SB i häktet är hans advokat. Frågan är om en advokat får ägna sig åt sånt under en pågående häktning. Var det förresten inte Tony Aldén som försökte fiffla bort ägodelar medan han satt häktad? Nån som minns nåt om det?
Jamen man kan skriva över allt man äger och har innan man går bort då ärver inte hans tidigare barn.
Man kan även fiffla ner arv till barn till 15 % om man vill också .
I det här fallet är det mystiskt och det finns i princip bara 2 scenario.
1. Han gav bort bilen till AA innan han tog sitt liv.
2. Barnen vill inget ha. ( mindre troligt)
Eftersom timeout har de registrerade ägarna på bilen så bör han gett bilen till AA.
Man skriver inte över en bil på det viset annars.
Kan även vara en överenskommelse mellan AA och barnen.
Citat:
Ursprungligen postat av Haxan-10
Om du läste mitt inlägg så funkar inte det. Bröstarvingarna ärver sin del. Sambon har endast rätt till det dom köpt gemensamt samt bostaden om dom skaffat den för sitt liv tillsammans.
Så du kan inte ge bort något, det är endast gemensam bostad och bohag sambon har rätt till när en dör.
Det förhåller sig annorlunda med gifta där den överlevande maken har rätt till 50% av dödsboet och bröstarvingarna 50. I det här fallet gäller Sambolagen.
Man har nog rätt att ge bort vad man vill då man lever både som äkta och oäkta hälft.
Tror inte någon lag stoppar en människa att ge bort saker om man vill för att barn ska ärva i så fall är det ju ett tvång.
Jag har nyligen bevittnat ett fall där mannen hade skrivit över allt på sin fru och särkullbarnen fick inget .
Ja bröstarvingarna ärver på det som finns men finns det inget så är det ju som så att man skrivit bort det och då blir det noll.