2011-02-15, 13:02
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Yes, vet att du gjort det, väldigt bra. Lade hit detta idag om RPU för att undvika fler missuppfattningar för dagens ev spekulationer

har du lust att länka ut infon om den lilla också? hittar inte själv....

Har ingen källa. Har tidigare försökt hitta men fann inget.

Nu så sökte jag på google och fick i sökresultatet upp olika tingsrätter som beslutat om Paragraf 7 utredning så jag nöjde mig med det.
Citera
2011-02-15, 13:03
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson
Ja, det är bara rätten som kan besluta en sådan sak och de behöver "på benen" för att ta ett så drastiskt beslut före en ev. rättegång.
Vet faktiskt inte att jag läst om något liknande tidigare.

Hittade faktiskt en del matnyttigt här på fb, juridiktråden om P7:an:

https://www.flashback.org/t556202

"Brukar normalt göras under häktning, speciellt när det handlar om våldsbrott.
Är nog bara att betrakta om du var /är fullt frisk och huruvida ditt eventuella straff skall avtjänas i fängelse eller med vård, men även om du behöver gå igenom stora (rättpsyk)
Finns många förmildande omständigheter, men de kommer nog tyvärr aldrig komma upp inför rätten. P7:an blev uppdragen pga min adokat"

och

"P 7án kallas för lilla....och görs på rutin/per automatik vid vissa typer av brott (våld, kanske mera).
Kan säkert begäras av tex åklagare oxå.
Har din advokat begärt detta, så endera tycker han att du inte verkar frisk, men lika troligt är att han tror att du har något att vinna på detta.
Det handlar inte om att hitta förmildrande omständigheter eller inte, utan att bara avgöra om du är vid dina sinnens fulla bruk (och om du var det vid tillfället).
Och huruvida du anses behöva göra den stora..."

Av dessa inlägg att döma kan alltså begäran om P7 även ha gjorts av SB:s advokat, i syfte att det kan vara till gagn för SB, att vinna förmildrande omständigheter , då vård kan ses som lindrigare än fängelse.
Citera
2011-02-15, 13:11
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Det borde innebära att den första säcken kan ha placerats där under tiden eller strax efter han haft span på sig, eller?

Hur långe pågick spaningstiden? avslutades den emellan, eller pågick den ända fram till häktningen?
Om det nu varit span på SB så påbörjades den med stor sannolikhet någon gång den 30/12. Och hade dom span på honom så hade dom det säkert fram till dess han togs in till förhör och anhölls.

Det ger i så fall ett tidsspann på cirka ett dygn för SB att placera ut säckarna om det är han.

Har det varit en annan GM är tidsspannet c:a fyra dygn.
Citera
2011-02-15, 13:13
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Detta har rapporterats i media, svårt att tro att det är någonting de själva har hittat på..
Media har rapporterat en hel del felaktiga saker. Så man kan inte ta för givet att det som står i media stämmer.

Som ett enkelt exempel hade Aftonbladet förra veckan en time-line i papperstidningen. Det var knappt en siffra rätt. EM skulle ha ätit lunch med en kollega den 29/12 och blev anmäld försvunnen direkt efter lunch 29/12. Och en massa andra tokigheter.
Citera
2011-02-15, 13:17
Medlem
Lalajlajs avatar
Paragraf 7 utredning

Begärs av åklagare, advokat eller domare och kan göras även om personen inte är åtalad

RPU - Rättspsykiatrisk undersökning
Beslutas av tingsrätten i samband med bedömning av den tilltalades straff

Källa: Sveriges psykologförbund
http://www.psykologforbundet.se/yrke...psykiatri.aspx
Citera
2011-02-15, 13:21
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson
Det är tjänstefel oavsett eftersom SB inte ens är ställd inför rätta. Det skall bli intressant att se vad försvaret gör av detta.

Försvaret kan inte göra ett dugg när det gäller själva P7-undersökningen. En sådan får nämligen genomföras innan skuldfrågan är avgjord.
Citera
2011-02-15, 13:23
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Paragraf 7 utredning

Begärs av åklagare, advokat eller domare och kan göras även om personen inte är åtalad

RPU - Rättspsykiatrisk undersökning
Beslutas av tingsrätten i samband med bedömning av den tilltalades straff

Källa: Sveriges psykologförbund
http://www.psykologforbundet.se/yrke...psykiatri.aspx

Ja , just det! Kanon! den länken fanns ju här igår, tack!
Riktigt bra text.

Ämnet utrett
Citera
2011-02-15, 13:50
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Media har rapporterat en hel del felaktiga saker. Så man kan inte ta för givet att det som står i media stämmer.

Som ett enkelt exempel hade Aftonbladet förra veckan en time-line i papperstidningen. Det var knappt en siffra rätt. EM skulle ha ätit lunch med en kollega den 29/12 och blev anmäld försvunnen direkt efter lunch 29/12. Och en massa andra tokigheter.

Nej förvisso, jag tror inte på allt media rapporterar - men när det gäller en sådan flagrant detalj som att SB har haft span på sig innan gripandet så tror jag inte att media hittar på.
Citera
2011-02-15, 13:52
Medlem
happysads avatar
Citat:

När rapporterar media rätt? Tycker av respekt för anhöriga att det är jävligt osmakligt hur bilder och spekulationer publiceras hejvilt, det skapar snarare spridning av osanna rykten än fler tips och vittnen.
Citera
2011-02-15, 13:52
Medlem
perVers2.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Glöm inte..

Del 1
Styckningen var troligtvis utförd av en person som inte är van styckare
Hantering av kroppen i samband med styckning
Styckningen har genomförst noggrannt och med perfekta snitt
Snittytorna har blivit behandlade med syra??
Grovstädning

Del 2
Inköp av pakteringsmaterial
Noggrann packetering av hyfsat otympligt material
Finstädning där varenda skrymsle ska rengöras

Men visst låter det mycket.

Vad är din uppskattning om det görs av en person som inte styckat förut men som ändå har teoretiska kunskaper om anatomi och som gör ett noggrant arbete och därefter grovstädar?

Inte flås, inte skära rent, inte putsa, inte märkas och slå in i småpåsar.

Utan såga av, hälla på klorin, slå in i 6? stora påsar.

Dela + paketera max 2 timmar, då förutsätter jag att påsar, tejp och övriga prylar redan var införskaffade.
Lite tokigt att behöva bryta mitt i arbetet för att åka o handla..

En sak är fullständigt klar, städningen har tagit den mesta tiden i anspråk, men den har troligen utförts i omgångar. Därmed behöver inte den totala tiden för städning rymmas i en dags agenda
Citera
2011-02-15, 13:53
Medlem
mercys avatar
Citat:
Om det nu varit span på SB så påbörjades den med stor sannolikhet någon gång den 30/12. Och hade dom span på honom så hade dom det säkert fram till dess han togs in till förhör och anhölls.

Det ger i så fall ett tidsspann på cirka ett dygn för SB att placera ut säckarna om det är han.

Har det varit en annan GM är tidsspannet c:a fyra dygn.

Vad jag har förstått så förhördes SB första gången den 30.12 och förhör hölls även med Evas andra kollegor samma dag. Vi vet inte med säkerhet om span sattes på SB redan samma dag. Frågan blir ju då; var det bara SB som omförhördes den 1.1 ( dvs inte någon annan kollega) och i så fall varför?
Vad kan kollegorna lämnat för uppgifter? De har ju uppgett att de inte kände till att Eva och SB skulle haft ett förhållande.
Senast redigerad av mercy 2011-02-15 kl. 13:58.
Citera
2011-02-15, 14:00
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenstocken
Du som är en sådan människokännare, du kanske kan tala om för mig vad jag "tror och tycker?" Gå tillbaka i tråden så ser du att jag tror att SB är GM, att jag ifrågasätter en del uppgifter som är obekräftade och att jag även ifrågasätter amatörpsykologer som gör personlighetsbeskrivningar av SB utan att egentligen ha en susning om vem han är. I övrigt är jag öppen för de flesta av spekulationerna som finns i tråden. Jag är ledsen om du känner att just du hamnat i skottlinjen, men för att detta inte ska utvecklas till en chat; ta det i PM! För övrigt; ska man snacka skit så bör man radera historiken. Du skriver "Jag sysslar inte med att analysera SB som person". Här är ett av dina tidigare inlägg:

Innan jag blir beblandad i det här inlägget så vill jag göra en rättelse av det eftersom vederbörande inte gjorde det.
Mitt inlägg ska inte uppfattas som det är jag som skriver allt i spoilern.
Senast redigerad av MrsMagoo 2011-02-15 kl. 14:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in