2011-02-14, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Ytterligare ett exempel på hur man dribblas bort av media som genom att presentera felaktiga siffror får det att verka som det före jag ligger goda grunder för att SB ska genomgå en stor undersökning.

Dessa 1700 utredningar avser mängder av olika typer av brott. För de flesta brott genomgår man ingen eller i få fall en P7-utredning. När det gäller mord är det nästan alltid man genomgår en P7-utredning.

När de säger att 1/3 rekommenderas en RPU är det baserat på 1700 fall. I Sverige har vi ungefär 100 mord varje år. När det gäller personer som genomgått en P7:a i samband med mord är det c:a 70% som rekommenderas att genomgå en RPU.

Vadå dribblas bort av media? Jag har definitivt inte dribblats bort utan försöker läsa vad som skrivs med öppna och kritiska ögon. Jag har skrivit förut att historien med syra, nej, den tror jag inte alls på.Om man läser den artikeln med kritiska ögon så förstår man ganska snart att det var något som nån kemist på SKL TRODDE sig veta efter att ha sett bilder på snittytorna.Efter det skulle snittytorna analyseras...sen blev det tyst.

I fallet med Elin Krantz i Göteborg har polisen varit 100% säker att de hittat rätt gärningsman, men det är först nu när han har börjat göra medgivanden, efter 5 månader, som det har beslutats om en P7.
Jag är ganska säker på att polisen har rätt man och att de har mer på honom än vad som kommit fram. De är antagligen stensäkra nu.
Citera
2011-02-14, 21:45
Medlem
yoda70s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Haha, skojar du? Annars , kul att höra.

Vilket tänker du verkar rimligt?

Vad säger du om tvättstugespåret? Jag ser framför mig hur teknikerna sitter med huvudena djupt inne i tvättmaskinstrumman ( det fanns väl bara en tvättmaskin + en torktumlare) och petar och penslar, skruvar loss skruvar och undersöker i mikroskop, sitter i och framför högar med avloppsrör och penslar med lösningar.

Ska dom hitta något? Har dom hittat något?

godnatt alla hjärtan

Generellt sett allt du har skrivit verkar genomtänkt och påläst. Har hängt med ett bra tag i tråden nu och det är några stycken av er som gör bra reflektioner tycker jag.

Jag tror att dom har rätt mycket på honom (indicier), sedan vet jag ju inte (precis som resten av oss ) hur mycket eller vad. Man får väl utgå från att det saknas teknisk bevisning eftersom de fortsätter att leta... Hoppas att dom hittar något snart.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Från källor som jag bedömer som pålitliga har jag fått information om att AA var hos polisen på "ett antal" förhör på ett ganska tidigt stadium, samt att även EMs barn varit hos polisen på ett mycket tidigt stadium. (Allt detta är väl egentligen självklart; vore närmast tjänstefel av polisen att inte förhöra dem)

Om polisen skött sitt jobb måste de rimligtvis ha kartlagt dessa personers förehavanden, kollat upp alibin, kollat om personerna haft några möjliga avvärjningsskador, kanske tagit DNA-prov etc etc.

Och om polisen har gjort detta och dessa personer går fria, så måste det väl betyda att polisen är ganska så säker på att SB inte haft någon form av hjälp från någon av dessa personer.

Tror ni man kan lita 100% på att polisen gjort en riktig bedömning? Om inte, varför?

Jag funderar över detta med bilarna, att inga spår har hittats i vare sig EM:s eller SB:s. Inte vad vi vet i alla fall. Hur har i så fall SB, om han är skyldig, kunnat transportera en död kropp utan att lämna spår i form av lukter t.ex. Jag har förstått att sambon inte äger en bil, men har hon t.ex en tjänstebil och är den i så fall undersökt?
Citera
Medlem
leoeinsteins avatar
vad är det som är så provocerande att verkligen känna till personlighetstypen och kunna redogöra för den???? som Ph D Sallander gör... kan inte annnat än instämma.
Citera
2011-02-14, 22:24
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsansmos
Jag funderar över detta med bilarna, att inga spår har hittats i vare sig EM:s eller SB:s. Inte vad vi vet i alla fall. Hur har i så fall SB, om han är skyldig, kunnat transportera en död kropp utan att lämna spår i form av lukter t.ex. Jag har förstått att sambon inte äger en bil, men har hon t.ex en tjänstebil och är den i så fall undersökt?
Har funderat på en sak: Även om Cadillacen har skidfack så är det ju inget som hindrar att man monterar på en takbox...eller är det en korkad idé? Det blir väl märken - om än små - på bilen från ställningen som håller takboxen? Borde gå att se om en takbox varit monterad?

Sambon disponerar en bil, det vet jag. Vore väl tjänstefel om den inte blivit kollad från topp till tå?

Har också funderat på om man kan ha använt nån annan slags fordon som motiverar att man har mindre paket; fyrhjuling? snöskoter?
Citera
2011-02-14, 22:31
Medlem
katamari.damacys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leoeinstein
vad är det som är så provocerande att verkligen känna till personlighetstypen och kunna redogöra för den???? som Ph D Sallander gör... kan inte annnat än instämma.

Det undrar även jag. Men det är tydligen inte ok att analysera utifrån psykologiska perspektiv här. Jag har även försökt göra det lite utifrån min bakgrund inom sluten psykiatrisk vård och kriminalvård samt psykologutbildning. Men problemet är att många likställer en analys av GM med en analys av SB. Jag försökte hålla isär begreppen men la ner det, då man oftast blir attackerad ändå.
Jag håller med om mycket PhDSalander säger. Återstår att se om SB är GM.

Många av dessa diskussioner förekom även gällande Linda Chen-fallet där många sa: Och vad tänker du säga när han frias? MA är friad (från mordet) men troligen inte frikänd i särskilt många människors ögon från mordet. Jag ser en viss risk att det här fallet kan sluta likadant och undrar om allmänheten verkligen kommer att frikänna SB i så fall. Dock tror jag risken är mindre eftersom jag personligen tror att åklagaren har mer på SB än man hade på MA. Om inte annat har man hittat en preliminär dödsorsak och ett antal mer eller mindre starka indicier som kan bilda en hyfsat stark indiciekedja.

En tanke som har slagit mig är hur EM:s söner kommer att se på SB, vare sig han döms eller frikänns (förutsatt att ingen annan GM uppdagas). Gissar att han får skyddad identitet eller i alla fall skyddad adress (som MA fick om jag inte missminner mig). Så hur det än går lär nog universitetet i Örebro ha en ledig tjänst att utlysa där. Och många människors liv är förstörda för lång tid framöver. Jag hoppas de flesta orkar hämta sig och gå vidare.
Senast redigerad av katamari.damacy 2011-02-14 kl. 22:49.
Citera
2011-02-14, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leoeinstein
Att identifiera personlighetstyper är definitivt inte provocerande. Att applicera någon av dessa på SB med bakgrund av några fotografier samt ett antal mer eller mindre trovärdiga uppgifter tål att ifrågasättas. Tycker inte du det?
Citera
2011-02-14, 23:03
Medlem
Sunsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biashara
Kan vi nu dra slutsatsen att AA synligt eller osynligt försökt attpåverka GM att sluta med sitt tidigare liv och att han samtidigt har varit pressad av EM - i affekt - genom hot n d g yrkeshantering eller kvinnoaffärer vilket han akut inte kunnat hantera utan handlat och blivit den omsorgsfulle oempatiske SB. Det bör ha varit så att EM har nämnt för nära vänner SBs oberäknelighet och att hon varit rädd för honom. De bör ha meddelat polisen om hennes försvinnande och misstanke om deras relationsproblem. Det är inte normalt att efter så få timmar ringa polisen när någon inte dyker upp vid lunch eller svara på telefon.Därför satte polisen span på honom. Han var redan anmäld som misstänkt av anhörig och relationen väl känd av närstående. Helt naturligt alltså

Kan du vidareutveckla det jag har markerat? Menar du att det var någon anhörig till EM som tipsade polisen om SB och som gjorde att de fick upp ögonen för honom?
Citera
2011-02-14, 23:17
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenstocken
Att identifiera personlighetstyper är definitivt inte provocerande. Att applicera någon av dessa på SB med bakgrund av några fotografier samt ett antal mer eller mindre trovärdiga uppgifter tål att ifrågasättas. Tycker inte du det?

Jag utgår från att driva resonemang kring Gärningsmannaprofilen , så som den framkommit av uttalanden från personer som Leif GW, Levander, Wide, osv, tillsammans med de intressanta uppgifter och resonemang som kommit till del här av personer som har erfarenhet genom arbete eller egna privata i samt mina egna , ang detta mordfall. Jag utgår från att en person - SB sitter misstänkt på sannolika skäl för mord , strypning, och styckning av människan EM.
Jag sysslar inte med att analysera SB som person, mer än personen och sammanhanget bakom brottet han är misstänkt för. Skilja på handling och person är inte något som du lyckas särskilt bra med kanske.
Vad är du mest intresserad av, att lägga fokus på att kritisera och ifrågasätta de som inte tycker som du här, eller att försöka förstå mordfallet?

Du fokuserar enligt min mening alltför mycket på att låta dina inlägg handla om kritik och försvar av den person som du vet vem det är genom vänner till dig som känner honom flyktigt.

Är det din avsikt att försvara SB som misstänkt gärningsman så välkomnar jag och ser fram emot dina argument och resonemang kring det istället för att slösa inlägg på inlägg på ingenting, och göra mig till talespeson för en viss linje , som jag uppenbarligen delar med flera andra, inte bara här i den här tråden.
Senast redigerad av PhDSalander 2011-02-14 kl. 23:30.
Citera
2011-02-14, 23:17
Medlem
underhands avatar
Det finns inte allt för mycket fakta i den här tråden. Det mesta baseras på tidningsuppgifter och antaganden. För många skribenter i den här tråden kan spekulationer bli till verklighet och man gör analyser som vida överskrider realiteten av vad som faktiskt är sanning... Däremot den sista info AB kom med, känns som en läcka lika stor som BP. Att röja någon detalj under utredningsarbetet må vara en sak... Men att en läkare´s bedömning ligger på kvällstidningslöp är näst intill chockerande... Dessutom rätt ointressant... Tyckte inte att det gav några större "vibbar" av att SB har någon större störning än medelmåttan.
Ifrån reportaget tvättstugan konstaterade jag att det är tvättmaskiner som tar typ två timmar på sig för en tvätt... Inte de vanliga maskinerna där man kan köra snabbprogram på 20 minuter ... Vet inte om det hjälper eller stjälper FB detektiverna... Det kanske dessutom redan är noterat.
Citera
2011-02-14, 23:23
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Har funderat på en sak: Även om Cadillacen har skidfack så är det ju inget som hindrar att man monterar på en takbox...eller är det en korkad idé? Det blir väl märken - om än små - på bilen från ställningen som håller takboxen? Borde gå att se om en takbox varit monterad?

En släpkärra (som andra föreslagit) är väl mer lämpad för transporten. Parkera bilen och släpet så nära plogvallen som möjligt. Kliv upp på släpet, lyft säcken med den tunga bålen och hiva iväg den över snövallen. Ta fram snöskyffeln och tryck ner den övre synliga delen av säcken, skotta över lite extra snö och platta till. Kör sedan vidare till nästa dumpningsplats.

Rimligt?
Citera
2011-02-14, 23:23
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunset
Kan du vidareutveckla det jag har markerat? Menar du att det var någon anhörig till EM som tipsade polisen om SB och som gjorde att de fick upp ögonen för honom?

Om det var så, bör SB ha förstått att han skulle bli misstänkt och förhörd, kanske anhållen eller häktad.
Givetvis fick han då väldigt bråttom att hinna med alla uppgifter innan detta skedde, vilket innebar att han varit tvíngad att ta stora risker. Detta kan kanske få honom fälld.
Men mentalt var han förberedd på vad som skulle komma att ske och han har en plan utarbetad.
Om inte bevisen mot honom är tillräckligt starka så kommer han att gå fri. Han kommer aldrig att erkänna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in