2011-02-14, 20:04
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Som ett exempel, påstår inte att det är så, så ger anstiftan sällan avvärjningsskador, avlämnande av DNA, utgör föremål för vittnesuppgifter eller ens svårigheter med alibi.

Nu tar jag paus tills det finns nya uppgifter som styr upp tråden lite.
Jag förstår precis hur du tänker och jag är till och från inne på samma spår.

Men borde då inte polisen ha sytt in någon mer om de hade trott att det var på det viset?

Synd om du försvinner; föreslår att du gör som jag - läs bara inläggen som du tycker för tråden framåt.
Citera
2011-02-14, 20:05
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Nej...det står ju rakt ut att det är universitetschefen som begått mordet. Och SB är inte universitetschef. Aftonbladet har alltså hittat en ny gärningsman.

Ja, jösses. De har nog hört samma "rykten på stan" som jag gjort.
Citera
2011-02-14, 20:08
Medlem
perVers2.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1

"Tomas Moberg konstaterar att det kan misstänkas att universitetschefen varit allvarligt psykiskt sjuk vid gärningen och vid undersökningen"

lämnar inte mkt utrymme för alternativ gärningsman...

Nej. Moberg har undersökt Stefan Börjesson under en timme, men framför allt har han tagit del av mordutredningen. Det är ingen tvekan om vad han funnit; Stefan Börjesson är den skyldige och att han inte verkar vara riktigt klok.

En sådat initierat uttalande från experthåll har vi inte fått under hela tiden som vi suttit här. Det var annat än Carlssons krumbukter!

Nu kan vi återgå till att spekulera i när, var, hur och varför Stefan Börjesson mördade och styckade Eva Magnusson.

Du citerade mitt inlägg så jag känner mig föranledd att svara..

Slutsatserna du drar angående Mobergs påstådda uttalande får stå för dig, tanken med mitt inlägg var en helt annan
Citera
2011-02-14, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mirran_h
Nej, det tror jag inte på. Hade han upptäckt, eller nån annan upptäckt en större förändring hos honom så tror jag man skickat honom på undersökning, röntgen, dt el. nåt annat. Vid en bilolycka och vid en förvärvad hjärnskada/hjärnstamsskada märker man själv ganska snabbt att man förändrats och det skapar en rädsla som man söker hjälp för- på ett eller annat sätt.
Kuratorshjälpen var ju tydligen inte mycket att hänga i julgran, kanske.

Om det skulle vara att han fått en hjärnskada och den påverkat honom så att han mördat folk så tror jag nog att mördandet legat latent. Vad jag däremot kan tänka mig, om man nu spånar på en hjärnskada är att hans toleransnivå sänkts, att han blivit lättare irriterad och gått i "taket" lättare- men knappast att han pga ev. förvärvad hjänskada mördat EM.

Ja, jag är också oerhört fundersam över hur han rent mentalt kunnat genomföra styckningen och då speciellt på en kvinna, en vän, som han haft en kärlekshistoria med. Där krävs det nog en ordentlig
blackout och jag kan också tänka mig att efter en sån styckning borde han ha gått i "koma", alltså att det tagit sådan kraft, mental o. känslomässig, av honom, att han skulle gjort sig osynlig flera dagar framåt.

Ja det är klart att en ev. hjärnskada inte gör att man mördar folk rent allmänt. Jag menar att han kanske förlorade den spärr som han tidigare haft och som de flesta av oss har.
Citera
2011-02-14, 20:17
Medlem
MissSoFos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Från källor som jag bedömer som pålitliga har jag fått information om att AA var hos polisen på "ett antal" förhör på ett ganska tidigt stadium, samt att även EMs barn varit hos polisen på ett mycket tidigt stadium. (Allt detta är väl egentligen självklart; vore närmast tjänstefel av polisen att inte förhöra dem)

Om polisen skött sitt jobb måste de rimligtvis ha kartlagt dessa personers förehavanden, kollat upp alibin, kollat om personerna haft några möjliga avvärjningsskador, kanske tagit DNA-prov etc etc.

Och om polisen har gjort detta och dessa personer går fria, så måste det väl betyda att polisen är ganska så säker på att SB inte haft någon form av hjälp från någon av dessa personer.

Tror ni man kan lita 100% på att polisen gjort en riktig bedömning? Om inte, varför?

Vi har ju universitetschefen kvar..
Citera
2011-02-14, 20:21
Medlem
jamenvaddårås avatar
Citat:
Citat:

"Tomas Moberg konstaterar att det kan misstänkas att universitetschefen varit allvarligt psykiskt sjuk vid gärningen och vid undersökningen"

lämnar inte mkt utrymme för alternativ gärningsman...

Nej. Moberg har undersökt Stefan Börjesson under en timme, men framför allt har han tagit del av mordutredningen. Det är ingen tvekan om vad han funnit; Stefan Börjesson är den skyldige och att han inte verkar vara riktigt klok.

En sådat initierat uttalande från experthåll har vi inte fått under hela tiden som vi suttit här. Det var annat än Carlssons krumbukter!

Nu kan vi återgå till att spekulera i när, var, hur och varför Stefan Börjesson mördade och styckade Eva Magnusson.

Du citerade mitt inlägg så jag känner mig föranledd att svara..

Slutsatserna du drar angående Mobergs påstådda uttalande får stå för dig, tanken med mitt inlägg var en helt annan

Instämmer. Jag kan inte se någon anledning till att tvivla på att de har rätt gubbe i finkan, eller på att han måste vara stollig.

Fö tror jag att rätt många saker som diskuterats här tidigare, att mördaren betett sig konstigt då han inte gömt kroppsdelarna ordentligt osv, nu får sin förklaring. Om gm är galen, så har han självklart handlat galet och det är rätt döfött att sitta här och grubbla över varför saker inte verkar logiska.
Citera
2011-02-14, 20:28
Medlem
yoda70s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Vilket då ditt inlägg?
Du refererar Levanders ord som vore de mina och frågar sen om jag känner SB, för då i så fall skulle du kunna lyssna på vad jag sagt. Det är detta jag svarar på.
Du kanske inte har följt med idag, men man har skrikit ut och klassat SB som allvarligt psykiskt sjuk i tidningarna , Aftonbladet, Expressen och till och med i NA nu på kvällen, innan han är dömd för brottet, och det har diskuterats i tråden hela dagen om detta.

Kärnan i diskussionen ligger fortfarande i att vissa vill se GM, om han är SB, som en "normal" person som fått ett tillfälligt "psykbryt". Jag vill försöka bidra till en annan tolkning, utifrån mina erfarenheter. Jag försöker förstå motivet i relation till gärningen vilket mina inlägg ger uttryck för.

Är du inte intresserad behöver du inte läsa! Hoppa över, kolla på månen!

Jag är intresserad! Det verkar rimligt det du skriver!
Citera
2011-02-14, 20:32
Medlem
perVers2.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TantHilda
Ja akta dig. För att styckmörda, det är helt normalt och inte ett dugg sjukt. Normala friska människor gör sånt

snyft ja jag känner mig såå onormal.. utanför liksom..

Fan vet om man vågar träffa vanligt folk framledes,, inte nog med att man riskerar att bli tagen av daga,, utan dessutom ska man delas upp och bitvis spridas i trakten..
Citera
2011-02-14, 20:44
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoda70
Jag är intresserad! Det verkar rimligt det du skriver!

Haha, skojar du? Annars , kul att höra.

Vilket tänker du verkar rimligt?

Vad säger du om tvättstugespåret? Jag ser framför mig hur teknikerna sitter med huvudena djupt inne i tvättmaskinstrumman ( det fanns väl bara en tvättmaskin + en torktumlare) och petar och penslar, skruvar loss skruvar och undersöker i mikroskop, sitter i och framför högar med avloppsrör och penslar med lösningar.

Ska dom hitta något? Har dom hittat något?

godnatt alla hjärtan
Citera
2011-02-14, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Tycker att det är superintressant att läsa det du skriver då jag själv är anställd vid ett (annat) universitet. jag undrar hur du kommit fram till resonemanget att SB vid fällande dom kommer att skylla sitt eventuella illdåd på Örebro Universitet?

Självklart kommer han att behöva någon form av kompensation under sin långa vistelse.
Att sådana där naturvetenskapliga fakulteter har sina problem är allmängods i rättssamhället med omkring 100 domar av mer allvarlig karaktär, mycket psykvård osv.
Så det är inget nytt han kommer att anföra utan helt enkelt att en kombination av den dåliga psykosociala miljön, ledarskapets press mm. fick han att bli galen. Därefter kan Universitetet sökas för kompensation då de faktiskt har ett arbetsgivaransvar. Vidare brukar universitet alltid vara villiga att betala frivillig kompensation bara de slipper erkänna sin smuts.
Så om man antar att han får sitta i buren en bit in i pensionsålder så kan han lagligen kräva ersättning för en stor del av de åren. Det blir en slant á 10-20 årslöner.
Sedan har han möjlighet att avtala bort sin rätt att skriva en bok om det hela också....

Allt annat vore orationellt då SB vid fällande dom inte kommer att ha särskilt många polare där ändå, som personen som fick dem brännmärkta av HSV, grillade i massmedia och för all framtid vara stället där sådana saker förekommer.
Citera
2011-02-14, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissSoFo
Vi har ju universitetschefen kvar..

Då borde mördaren vara någon av dessa två
Rektor Jens Schollin
eller
Universitetsdirektör Johan Lundborg
Citera
2011-02-14, 21:11
Medlem
Kavelduns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson
Tre tvättar tar rimligen den tid det tar att fylla resp. tömma tvättmaskinen tre ggr. Låt säga fem min. per tvätt = 15 min. närvaro och resten av tiden till lite golf bl.a.

Med risk för att andra hunnit före...

Jag har den typ av tvättmaskin man visar i filmen från AB. Och det kan jag säga att det är inga snabbtvättare precis... En bomullstvätt i 40 grader tar ett par timmar. Väljer man 60 grader tar det nästan tre timmar. Detta om man inte håller på att pilla med en massa fininställningar. Fabrikatet är LG och maskinen är riktigt bra.

OT: Något LG kanske kan använda i sin reklam istället för dåren som sitter på mopeden eller paret som ligger i badkaret...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in