2011-02-10, 12:41
Medlem
Tycker nog att det är lite konstigt att NA eller Exp. inte ens kommenterar detta på nätet. "Enl tidningen AB" osv. Det är ju trots allt det tyngsta vi hört på länge.
Citera
2011-02-10, 12:44
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Jag går nog över på samma linje som Hamilkar att med vetskapen om hans kunskaper och kroppens hantering så pekar snarare denna styckning starkare på att SB är skyldig och tvärtom utesluter många andra alternativa GM.
Och om detta om användandet av syror, hans utbildning i anatomi mm och den synnerligen avancerade hanteringen av kroppen stämmer ställer i alla fall jag mig frågan:

Är det verkligen första gången han gör detta?
Citera
2011-02-10, 12:46
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nej, inte nödvändigtvis. Det kan vara ett mycket starkt analyssvar som styrker en besvärande - eller kanske till och med högst besvärande - omständighet, men som inte ensam räcker för att fälla den misstänkte. Man ska inte se ner på indicier. Nästan alla bevis är faktiskt indicier. Om en försvarare säger De har bara indicier på min klient, utan att vara mer specifik än så, så betyder det vanligen Min klient nekar, men ligger illa till..

Åtal kommer att ta tid, oavsett hurpass säker polisen är nu att ha fått rätt man. För att vara ärlig skulle jag inte tro att den månad som åklagaren har fått nu kommer att räcka heller

Jeg vet ju inte exakt hur örebropolisen använder ordet, men för mig är det såhär:

Säger man att en omständighet är besvärande, så betyder det Det är svårt att hitta någon vettig förklaring till det här om den misstänkte inte skulle vara skyldig.

Säger man att en omständighet är graverande, så betyder det Det är mycket svårt att hitta någon vettig förklaring till det här om den misstänkte inte skulle vara skyldig.

Tack för alltid bra svar.
Då har man lite lexikon att ta till sig.

Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Utdrag ur Aftonbladet pappersupplaga 10/2

BLODSPÅR GÖMDES - MED SYRA

Evas mördare använde syra , när kroppen styckades.

- Vi har aldrig sett något liknande säger en poliskälla.

Alla kroppsdelar hade jämna fina snittytor som var helt svarta.
Först misstänkte man att GM skändat kroppen genom att elda och bränna den.
När man sedan såg snittytorna misstänkte man att GM använt frätande syra, mest troligt svavelsyra.

Nu analyserar man snittytorna med utgångspunkt att svavelsyra eller salpetersyra använts. Det tror experten och kemisten Ulf Rick som AB kontaktat.

SKL:S teori är att SB har kunskap om kemiska reaktioner.

SB har läst kemi på universitetsnivå i ett år på heltid och fick toppbetyg. Han har även läst en kurs i anatomi och människokroppen.
- Han har kunskap om det här säger en poliskälla.

Åklagaren vill inte bekräfta eller kännas vid uppgifterna

De har nu också en ide om brottsplatsen, säger åklagaren.

Teknikerna har exempelvis jobbat 3,5 veckor i tvättstugan.
-
"Vi har undersökt flera ställen och nu kan vi ha en teori om hur det gått till och var. Men vi har inte facit än, säger Helena Eckerot Flodin."

Stoppa blodflödet kanske.
Nu kommer känslan av planlagt igen.

Tvättstugan det va intressant.
Huset va inte många boende i han och 1 till eller?
Senast redigerad av MrsMagoo 2011-02-10 kl. 12:53.
Citera
2011-02-10, 12:46
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Syror som används vid ensilering, och alltså finns i lantbruksmiljö. Myrsyra eller propionsyra, varav myrsyran nog är vanligast, de ggr syra används. Ofta ensilerar man utan tillsatser, iaf om man ensilerar rundbal.

Jag kan tänka mig att ensilage i silo sprutas med syra, om inte lufttätheten kan garanteras.
Citera
2011-02-10, 12:47
Medlem
Citat:
Maskinell och maskinell... Teknisk, i alla fall. Du pumpar in en vätska och ut en annan. Jag tror att det är peristaltiska pumpar som används.

Liklukten bör i sig inte ha gått att dölja. Däremot kan man fråga sin om inte 4 tätt sammanslutna plastpåsar räcker för att hålla den inne. Man brukar ha utrustning för att smälta ihop påsar på lab, och har han lyckats smälta ihop plastsäckarna snyggt är det inte alls säkert att någon hund kan spåra liklukt. I synnerhet om de sista två plastpåsarna inte har anbringats i samma rum som där offret styckades.

Men narkotika som kapslas in i tät plast och sedan förvaras i bensin undgår inte en narkotikahund.
Nej, jag är rätt säker på att plast inte är tätt nog för att hålle ute liklukten.
Citera
2011-02-10, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Och om detta om användandet av syror, hans utbildning i anatomi mm och den synnerligen avancerade hanteringen av kroppen stämmer ställer i alla fall jag mig frågan:

Ja det undrar jag med.
Kan fortfarande inte tro det är SB. Men det kanske är för att det mer är som en äcklig skräckis, än som verklighet
Citera
2011-02-10, 12:49
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:

Den fråga jag ställer mig är varför han gör detta?
Det verkar nästan ritualmässigt att ägna sådan tid och engagemang åt att förstöra kroppsdelarna när han sedan inte bryr sig om att gömma dem ordentligt.
Det förklarar väl också varför polisens specialgrupp kallades in.
Det här var antagligen för svårt att förstå för vanliga poliser, liksom det är svårt att förstå för oss andra också.
Citera
2011-02-10, 12:56
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Tvättstugan det va intressant.
Huset va inte många boende i han och 1 till eller?
Sju personer i fem - eller möjligen sex - lägenheter (beroende på om AA:s dotter har egen lgh eller ej).
Senast redigerad av Pethrus 2011-02-10 kl. 13:45.
Citera
2011-02-10, 12:58
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Maskinell och maskinell... Teknisk, i alla fall. Du pumpar in en vätska och ut en annan. Jag tror att det är peristaltiska pumpar som används.

Liklukten bör i sig inte ha gått att dölja. Däremot kan man fråga sin om inte 4 tätt sammanslutna plastpåsar räcker för att hålla den inne. Man brukar ha utrustning för att smälta ihop påsar på lab, och har han lyckats smälta ihop plastsäckarna snyggt är det inte alls säkert att någon hund kan spåra liklukt. I synnerhet om de sista två plastpåsarna inte har anbringats i samma rum som där offret styckades.

Då kan det vara förklaringen till den väl utförda packeteringen och det uteblivna likspåret i bilen.

Kanske inte allt behöver vara så krångligt och ologiskt egentligen i detta fall, nästan så att allt förefaller falla på plats allt eftersom.
Citera
2011-02-10, 12:58
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TantHilda
Ja det undrar jag med.
Kan fortfarande inte tro det är SB. Men det kanske är för att det mer är som en äcklig skräckis, än som verklighet

Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Den fråga jag ställer mig är varför han gör detta?
Det verkar nästan ritualmässigt att ägna sådan tid och engagemang åt att förstöra kroppsdelarna när han sedan inte bryr sig om att gömma dem ordentligt.
Det förklarar väl också varför polisens specialgrupp kallades in.
Det här var antagligen för svårt att förstå för vanliga poliser, liksom det är svårt att förstå för oss andra också.
Jaa, hörni här funderar jag i precis samma banor.

Detta fall har liksom lämnat alla normala normer bakom sig.

Dessutom är det helt ologiskt i stora stycken. Till det jag fetat kan man tillägga att det är väldigt konstigt om man planerar noga och sedan springer ut och köper sopsäckar på Willys i sista stund.

Och vad skulle han med Klorin till om han redan hade svavelsyra?

Jag gissar att åtminstone några av de uppgifter vi fått via tidningarna är felaktiga.
Citera
2011-02-10, 12:59
Medlem
mercys avatar
Citat:

Den frågan bör vi nog alla ställa oss
Citera
2011-02-10, 13:02
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson
Men narkotika som kapslas in i tät plast och sedan förvaras i bensin undgår inte en narkotikahund.
Nej, jag är rätt säker på att plast inte är tätt nog för att hålle ute liklukten.

Skillnaden är väl att narkotikahundarna de facto har något att lukta på, alltså plastförpackningarna i sig.

Om man får plast helt förslutet, alltså helt tätt, så bör det kunna hålla in en lukt en kortare tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in